asielkat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

asielkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 01:16

Wij hebben altijd een hond gehad. Nu is onze 'laatste' hond al weer ruim een jaar dood en een andere hond komt er niet om allerlei redenen.
Maar bij mijn moeder en mij begint het toch weer een beetje te kriebelen zo zonder huisdier. Het is zo leeg in huis.

Wij zaten te denken aan een kat. Is toch wat makkelijker dan een hond.
Ik heb geen ervaring met katten, vind ze wel erg leuk, mijn moeder heeft vroeger thuis altijd katten gehad. Uiteraard gaan we eerst de nodige boeken lezen over verzorging etc., gaan niet onbeslagen ten ijs.

Waarschijnlijk wordt het een kat uit het asiel. Ras interesseert ons toch niet en de asiels zitten overvol. Ik denk dat we zo'n dier wel een goed tehuis kunnen bieden, ruim huis, grote tuin, rustige buurt en genoeg aandacht.

Iemand tips waar je op moet letten bij een kat uit het asiel? Gezondheid uiteraard, maar verder? Heb bijvoorbeeld geen idee hoe je het karakter van een kat moet beoordelen.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 01:29

we hebben zelf ook wat katjes uit het asiel....ik denk dat je als eerste kat het beste een makkelijke kat kan nemen die niet veel nare dingen in zijn leven mee heeft gemaakt (die vind je toch best wel veel in t asiel). Net zoals je als 1e paard beter een wat ouder leerpaard kunt nemen. Deze katten zijn niet schuw en zullen nieuwschierig naar je toe komen en zullen het fijn vinden om geaait te worden. Verder kunnen de vrouwtjes (of mannetjes) uit het asiel je meer vertellen. De katten zijn normaalgesproken geent, ontwormt en niet (meer) ziek op het moment dat ze in het asiel verkocht (mogen) worden.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 01:30

wel leuk trouwens dat je een katje uit het asiel neemt. Er zijn idd al genoeg (lees: VEEEEL te veel) katten in nederland.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 02:50

Gelukkig zijn er ook nog verstandige mensen Haha! .

Ik denk dat je gewoon heen moet gaan en gaan kijken.
De mensen die in het asiel werken weten vaak het precise karakter van de kat en kunnen je dus alles vertellen.

Gewoon tussen al die katten gaan zitten en kijken of het met eentje(of misschien wel meer Haha! ) klikt.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 02:57

Ook ik heb een kat vanuit het asiel. Ik heb haar opgehaald toen ze een paar maanden oud was. Ik heb haar nu zo'n drie jaar en er is totaal geen verandering in haar gedrag. Ze is namelijk verschrikkelijk bang, angstig en mensenschuw. Dit was de eerste dagen dat ik haar had helemaal niet het geval. Zeer sporadisch komt ze wel eens bij me kijken, maar dit gebeurd nauwelijks. Als ik visite heb is ze de gehele dag nergens te bekennen. Dan zit ze ergens in een hoekje verscholen. Toen ik haar uit het asiel haalde werd mij verteld dat ze bij een gezin weg kwam, goed was opgevoed en een echte schootkat zou zijn. Maar helaas.. ze hadden geen plaats voor die jonge katten, dus zouden ze naar het asiel zijn gebracht. Na een jaar ben ik er achter gekomen wat haar geschiedenis nou echt is en waar ze nou echt vandaan komt. Ze komt dus niet uit een gezin, is altijd mishandeld en met stenen bekogeld als ze in de weg liep. Zeer ernstig dus. Het bleek dat ze dus een injectie had gehad met een kalmeringsmiddel. Vandaar dus dat ze de eerste dagen bij mij zeer rustig was. Persoonlijk vind ik dit een zeer slechte zaak, maar ik zou als ik jou was hier goed mee oppassen als je een kat uit het asiel haalt. Controleer echt die achtergrond (als dat mogelijk is)

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 10:16

Wat leuk dat je een asielkatje neemt,verstandig, en die katten in het asiel zijn dan tenminste verzekerd van een goed huisje Knipoog

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 11:02

Ik heb 2 jaar geleden een kat uit het asiel gehaal,het is nu al een oude muts van 12 Haha!
Toen ik kwam ging ze gelijk koppies geven en lekker kroelen,ik wilde graag een binnenkat maar ze wisten niets an haar omdat ze buiten gevonden was.
Gelukkig gaat het binnen heel erg goed(ze is dan ook echt een luie donder)
Meestal zijn asiel katten wel gezond,ze worden daar eerst door de dierenarts nageken,en anders mogen ze niet weg.
Nou heel veel succes en hopen dat je een heeelllee lieve kat vind Lovers

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 15:53

ik heb ook een poes uit het asiel en ben daar goed geholpen er zaten op dat moment maar drie katten.1 blies naar je als je in de buurt kwam en die radenze me af omdat dit m'n eerste kat zou worden dus ik kon nog uit twee kiezen een kwam bij me zitten en die heb ik genomen.een wereld poes heel goed opgevoed enzo dus je hebt goede asiels hoor.

groetjes

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 15:54

a
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 16:25

Onze asielkat was een schatje. Juist omdat ze in het asiel zo weinig aandacht kreeg was ze super knuffelig, ze kwam de héle tijd bij je op schoot zitten! Ook qua eten was te merken dat ze een asielkat was, zo schrokte het naar binnen (zodat de anderen haar portie niet konden krijgen Lachen ) Het was een flatkat, dus ze was nooit buiten geweest, en wij hebben een grote tuin en de andere katten gaan wel naar buiten. Dus hebben we haar de eerste paar dagen aan een tuigje met een touwtje in de tuin gehad, zodat ze niet te ver weg kon lopen en rustig kon wennen. Daarna mocht ze los naar buiten, maar ze was eigenlijk niet zo'n held, ze bleef liever op het terras in het zonnetje zittenb op de stoel met de meeste kussens Lovers

Helaas is ze vorig jaar aan kanker overleden. Gelukkig heeft ze het bij ons erg naar dr zin gehad en heeft ze heel veel liefde en avontuur gekend Lachen

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 19:14

bij veel asiel katten is de achergrond wel bekend en word je wel het een en ander verteld maarja je weet natuurlijk nooit hoe een kat reageerd...

verder zijn ze over het algemeen geheel onderzocht door de dierenarts, gesteriliseerd/gecastreerd en hebben ze een chip...

op www.dierenasiels.com kan je wat eisen geven en dan krijg je een hele lijst met asiel katten uit heel nederland..

mijn kat uit het asiel is echt een schatje.. maar dat is natuurlijk bij iedere kat verschillend..

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 19:33

goed idee! wij hebben ook een kat uit het asiel! wie wist het nog niet Knipoog
Maar wij hebben haar gekozen omdat ze voor ons opviel (grote zwarte kat met knalgele ogen), wij erbij in en ze kwam meteen naar ons toe, en toen meteen mee genomen Tong uitsteken

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 20:29

Goed idee om een kat uit het asiel te nemen !

Je kunt altijd naar de achtergrond van een poes / kater vragen, en met een beetje geluk krijg je van het asiel eerlijke info.

Wat ik je wel aan kan raden is om meerdere malen bij het asiel langs te gaan voordat je een keuze maakt.
Je krijgt zo een veel betere indruk van het karakter.

Wij hebben ook 2 katers uit het asiel gehaald, helaas zijn ze allebei al overleden (had niets met het asiel te maken).
Een van die katers (Nork) was echt een megaschat !
De andere (Bob) was ook superlief, maar totaal niet wat we ervan verwacht hadden.
We zochten redelijk jonge, speelse katten die wat leven in de brouwerij zouden brengen.
Bob zat tijdens ons bezoek aan het asiel zich ontzettend uit te sloven: pootje door het gaas van het hok heen, rollebollen door z'n hokkie Haha!
Wij dachten dus: dit is precies wat we zoeken !
Deze kater hebben we dus meegenomen, en heeft sinds de eerste minuut dat hij bij ons was niets anders meer gedaan dan slapend op de bank gelegen.
Ook wel gezellig, maar dus totaal niet wat we zochten, was ook niet gezellig voor Nork want die wilde natuurlijk wel spelen !

Vandaar dat ik je ook aan kan raden om meerdere keren bij het asiel langs te gaan, misschien dat je daarmee zulke vergissingen kunt voorkomen !

Wel laten weten hoe het afloopt he ? Pling

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 20:42

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Het is niet zo dat we gelijk morgen bij het asiel op de stoep staan hoor, kan nog wel een paar maanden duren of misschien gaat het uiteindelijk toch niet door, maar alvast eens een beetje rondvragen is natuurlijk niet verkeerd.

Maar als er uiteindelijk een kat is zal ik natuurlijk uitgebreid verslag doen!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 21:04

Floortje is voor ons trouwens ook neit wat we van haar dachten, dus je moet niet teveel van het gedrag van een kat daar verwachten dat ze dat thuis ook doen...

Floor was daar bijv. heel aanhankelijk, maar thuis slaapt ze ook de hele dag, ik ben eigenlijks de enigste die dr meer als 2x kan aaien Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 21:29

Een kat zoek je niet uit.... een kat zoekt jou uit Haha!
Ga in het asiel maar gewoon vertellen wat jij zoekt in een kat. Wil je een kroelkont die achter je aanhobbelt en meteen op schoot springt als je gaat zitten? Of heb je liever zo'n eigengereide rakker die alleen aandacht wil als het hem/haar uitkomt, en verder lekker zijn/haar eigen plan trekt?

De verzorgers in een asiel kennen de dieren goed, dus die weten al wel welke katten absoluut niet bij je zullen passen.
Voor de anderen gewoon lekker je tijd nemen. Kijk maar welke kat het liefste met jou mee naar huis wil....

Wij hebben drie van die lieverds in huis; een kroelkont, een vechtjas en een echte Dame (met hoofdletter) die alleen komt als ze een gaatje in haar agenda heeft voor je *LOL* Heerlijke beesten!

Leuk trouwens dat je voor een asielkat kiest; goede keuze!
Als iedereen maar voor jonkies blijft kiezen, blijven er mensen die hun dieren maar niet steriliseren oid, waardoor er veeeeeel te veel dieren blijven die helemaal niet gewenst zijn Frusty

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 21:55

dat een kat jou uitzoekt is waar.myra kwam vlak naast me zitten toen ik binnen was meer deed ze niet ze keek me niet aan ook.daarom had ik haar gekozen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 10:06

Ik heb ook ooit katten genomen uit het asiel, maar ik was zo aan honden gewend dat katten mij niet zo konden bekoren. Overigens als je geen katten gewend bent is een asielkat zeer geschikt om mee te beginnen lijkt me. Ze zijn als het goed is namelijk al opgevoed.