[AR]Menles ... jippie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

[AR]Menles ... jippie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 19:35

Albert en ik hebben zo'n 3 jaar geleden onze Janssen gekocht en we rijden hem sinds die tijd puur recreatief voor de wagen. Lekker het bos in, ochtendje langs de wegen dwalen, gaat prima.

Voor dat werk is hij helemaal super. Mooi groot paard, mooie beweging, lekker ontspannen maar toch heel werklustig, super verkeersmak. Maar zodra er andere paarden in de buurt komen, is het bal Boos! .Hij gaat dan helemaal door het lint en wil alleen maar hard, voorop of achterop, maakt niet uit, hard. Geen houden aan.

Nu zijn wij superfans van de Veluwe en Onder de Kastanje en ik keek al tijden met plezier naar de menlessen van de mensoos daar. Maar ja, de afstand ... Nu toch doorgezet en gisteren heb ik mijn vijfde les gehad (van Bob van Asselt). Vanaf les 1 is het vooral stomen met dat paard.

Even wat over de achtergrond van Janssen: hij is zijn carriere begonnen als "tuiger" voor de concourswagen. Showen dus, opzethaak erop en gaan maar, hard en hoog. Lijkt hij nog niet vergeten te zijn. Daarna heeft hij een aantal jaren in de SGW-sport gelopen, enkelspan, tweespan en vierspan. Winnaarsmentaliteit.

En dan ineens moet je, na drie jaar recreatie, weer gaan dressuur lopen. Pff, dat viel niet mee. Zodra de boel ging aandraven ging de staart erop, de oren naar voren, neusgaten wijd open, briesen en gaan met die banaan. Hard, vooral hard. Na een halve les kwam er soms wel wat rust, maar het waren niet meer dan momenten. Hij zat daarbij rechts ook nog eens muurvast.

Ik zelf vond het eigenlijk wel superleuk. Ik heb "in mijn jonge jaren" een jaar of 10 dressuur gereden bij de pony's en later nog een jaar of twee met mijn paard en kreeg er weer lol in. Ik ben thuis gaan longeren met dubbele lijnen en heb heel veel werk gedaan om hem wat lager te krijgen en hem niet zo naar binnen te laten vallen op de rechterhand. Daarbij, na wat tips van een Western-expert, wat oefeningen om zijn spieren wat los te krijgen.

Gisteren was het echt vreselijk weer, dus ik zag de bui al hangen voor de les. Maar het lijkt alsof de knop "om" is. Hij was nog wel druk en stomerig in het begin, maar nam het bit veel beter aan. En zo halverwege de les, ging het ineens super. Laag, lekker nageefelijk, rustig tempootje, goed gesteld. Ik wist niet wat me overkwam. Maar het was wel lekker! Haha! Ik viel bijna van mijn kar van geluk: helemaal "singing in the rain".

Nou ja, het is een lang verhaal geworden, maar ik moest het even kwijt!

Webshop - digital art: MoTekent


Leoni_

Berichten: 2313
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:37

NOu hartstikke super van je OK dan! enneh ga zo door *LOL*

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:41

Gaaf hoor!
Dat klinkt echt goed!

Lekker dat hij zo vooruit is gegaan en dat je er zo'n plezier in hebt!

Veel succes verder!

Heb je ook wedstrijdplannen?

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 11:04

Citaat:
Heb je ook wedstrijdplannen?


Nee, denk ik niet. Dat had ik 20 jaar geleden al wel gezien. Je bent daarbij natuurlijk ook afhankelijk van een groom, in mijn geval mijn echtgenoot, die ook nog eens chauffeur is.

Albert heeft OPS (bij sommigen misschien bekend als "de schildersziekte"). Spanningen en druk leveren altijd problemen op. Alles gaat goed, zolang het relaxed gaat. Voor ons dus liever de gezelligheid en ontspanning, dan de stress van wedstrijden.

Een onderlinge wedstrijd of icidenteel iets in de buurt, sluit ik niet uit hoor.

Webshop - digital art: MoTekent

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:35

Je hebt helemaal gelijk hoor, lekker van genieten en ontspannen mee bezig zijn, dat is het belangrijkste!

Veel succes met je lessen verder! OK dan!

Moet je ver rijden om les te nemen daar?

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 12:04

Ja, een krap uurtje zonder files, met files is het erger ....

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 12:16

Vergeet erbij te zeggen: uurtje met trailer natuurlijk. We nemen alles zelf mee, zowel de marathonwagen (past in onze giga-bus) als het paard.

Webshop - digital art: MoTekent

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:38

Oke, ik snap 'm!
Da's inderdaad nog best even rijden! ga je echt elke week?

Ik zit te overwegen om vaker te gaan lessen bij Gerard Leijten, waar we op vakantie zijn geweest, maar dat is 2 uur rijden met het hele spul...
Wij hebben pas ook een bus waar de kar in kan, super hoor, nu kan alles inderdaad mee!

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 14:31

Ja, ik ga elke week, voor zover ik geen andere verplichtingen heb. Ik zit ook in het bestuur van de Diabetesvereniging, geef cursussen en soms voorlichtingsavonden op woensdag. Maar verder, ja, als het niet te gek slecht is op de weg, dan gaan we. Dit zal overigens een beetje gaan afhangen van de hele groep, omdat er wat met uren geschoven moet worden vanwege te weinig deelname. Ik hoop dat er een oplossing komt voor mensen die echt elke week willen ...

Een van de voordelen van deze lessen, voor mij in elk geval, is dat het groepslessen zijn. Natuurlijk is privéles prachtig, maar dan haal ik nog het probleem van mijn paard niet weg. Hij is juist heel heftig in de groep, individueel is het een lammetje.

Daarbij komt dat je voor deze lessen lid moet zijn van mensociëteit Onder de Kastanje. Deze vereniging is voortgekomen uit mensen die bij het mensportcentrum gelesd hebben (koetsiersbewijs bijvoorbeeld), maar staat ook open voor anderen, zoals wij. En dat is natuurlijk gewoon ook gezellig en je hebt nog eens wat andere activiteiten.

In de aanloop naar de clubkampioenschappen (ships, dan kan ik dus echt niet) is er bijvoorbeeld een theorieavond over wedstrijd rijden, volgende week een menclinic van Riny Rutjens en de dag erna een Heiderit. Ook staat nog ergens een bezoek aan de Koninklijke stallen gepland dit jaar en de gezamenlijke strandrit en de Kerstrit.

Voor al die ritten is het in elk geval wel handig dat mijn Stampertje wat rustiger wordt als hij in het rijtje moet lopen.

En ja, soms nemen we het ervan. Deze woensdag hebben we een hotelkamer genomen bij OdK en de volgende dag een lekkere bosrit gemaakt.

Webshop - digital art: MoTekent

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 23:59

Lekker hoor, dat 't daar allemaal zo goed georganiseerd is!
Kun je inderdaad een hoop van opsteken!
En het is inderdaad goed voor je paard dat hij zo in een groep leert lopen, daar heeft die van mij ook nog heel veel moeite mee. Wij gaan in het voorjaar altijd naar Kootwijk met vereniging om daar te rijden, maar in de groep mee lukt gewoon nog niet, dan loopt ze zich zo op te winden dat het onverantwoord is...

Ik probeer nu ook zoveel mogelijk in de lessen van de vereniging mee te gaan rijden. Maar die zijn in een 20 x 60 bak, en dat vind ik met haar nog erg moeilijk sturen als er nog zo'n 4 tot 5 aanspanningen rondrijden!

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 10:56

Yep, dat is krap. Wij rijden in een eb- en vloedbak van 100 bij 50, met maximaal 10, maar vaak ook met veel minder aanspanningen. Maar de bodem is dus super, je kan er eigenlijk altijd in.

Webshop - digital art: MoTekent

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 17:18

Hey wat super dat het zo lekker gaat

De planning staat dat je de 25e ook les heb? Want kom dan echt langs hoor Haha!

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 18:05

Ja ja, ik ben er, ijs en weder dienende. Weet alleen niet of het woensdag ook weer zo goed gaat hoor. Nou ja, zo niet, dan zie je ook eens een stomende tuiger.

Webshop - digital art: MoTekent

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:37

Dat maakt tovh niet uit, je neemt les om te leren, de ene keer gaat alles super de andere keer niet zo, maar leren doe je altijd Lachen

Bonita584
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:40

Nouvel schreef:
Oke, ik snap 'm!
Da's inderdaad nog best even rijden! ga je echt elke week?

Ik zit te overwegen om vaker te gaan lessen bij Gerard Leijten, waar we op vakantie zijn geweest, maar dat is 2 uur rijden met het hele spul...
Wij hebben pas ook een bus waar de kar in kan, super hoor, nu kan alles inderdaad mee!


Mag ik vragen wat voor merk bus je hebt? En is het een diesel/grijs kenteken. Mijn vriend is ook al een tijdje aan het zoeken naar een bus waar zijn marathon wagen in kan, maar vaak is het net te smal om de wagen naar binnen te rijden, of het is zo'n grote bus, dat het bijna een vrachtwagen lijkt! Alvast bedankt

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 08:40

Tja, eigenlijk is het wel een hele grote bus. Een Mercedes Sprinter, dubbel verlengd en ook nog verhoogd. Maar er komen bij ons op de les ook twee mensen met een Renault, die zijn een stuk kleiner. Zal morgen even kijken wel type dat is.

Die van ons is echt loeigroot, wij gaan er ook gewoon met het hele gezin, plus kar en fietsen, mee op vakantie. Dubbele cabine dus. Niet echt handig boodschappenautootje bij de supermarkt, wel bij de groothandel Tong uitsteken

Ja, natuurlijk wel grijs kenteken en met zijn diesel een stuk voordeliger dan mijn Jeep Cherokee. Albert reed een kwart tank diesel van Drenthe vandaan, ik hetzelfde stuk een halve tank benzine Bloos! .

Afbeelding

Webshop - digital art: MoTekent

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:20

Mijn vriend heeft een Fiat Ducato, daar past onze kar ook precies in!

En nog veel meer.... Haha!

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 10:26

Klopt, die is ook zo lekker groot!

Webshop - digital art: MoTekent

santalyd
Berichten: 83
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:11

Hoi! Klinkt echt leuk daar zeg! Ik heb sinds een paar maanden mijn koetsiersbewijs, maar ik heb les gehad in Beesd. Jou wel bekend Lachen
Dat was dus wel iets dichterbij... Ik had ook geen eigen paard, dus hoefde sowieso nooit veel spullen mee te nemen en is maar 20 minuten met de auto ongeveer. Maar wel super dat ze alles daar zo goed regelen, veel succes verder!

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 12:37

Yep, weet ik wel. Dan heb jij bij mij om de hoek gelest. Tja, kan ook, maar ik vind het gewoon leuker bij OdK ...

Webshop - digital art: MoTekent

santalyd
Berichten: 83
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:17

Ik heb les gehad van Harry, was goed en leuk en voor ons was de reden dat we sowieso direct konden beginnen toen we bedacht hadden dat we het wilden Knipoog maar vooral de afstand. Ik vond OdK er ook leuk uitzien, maar een interne cursus werd ons te duur en iedere week op en neer zagen we toen niet zitten. Maar misschien willen we er nog een keer een overnachting boeken en daar in de mooie omgeving gaan rijden. Dus de kamers daar zijn de moeite waard enzo? En verdere faciliteiten ook?

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 13:25

Wij hebben ons koetsiersbewijs ook niet bij OdK gehaald, maar al eerder bij Nico Avezaath in Maurik.

De kamers bij OdK vind ik super. Ruim, netjes, laminaatvloeren, uitkijk op entree of op de buitenbak. Buitenbak dus 100 x 50 meter, eb en vloedbak. Stallen, keurig, dik in het stro, niet echt groot. Wasplaatsen, koetsenstalling, heel compleet.

En gezellige mangerie (kantine zeg maar) met groot buitenterras met uitzicht op de bak.

Voor foto's: www.nieuwenoord.nl (onze site, daar vind je wel wat). Bij "Kijk ook eens bij " staat een link naar OdK.

Webshop - digital art: MoTekent


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:38

MoniqueT schreef:
Klopt, die is ook zo lekker groot!


Ja, echt super!
Nu zijn we niet meer afhankelijk van hulp van anderen, en kunnen we gaan en staan waar we willen met het hele spul!

Maarre, die van jullie is nog een heeeeeeel stukje groter hoor...

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 13:41

Nouvel schreef:
Maarre, die van jullie is nog een heeeeeeel stukje groter hoor...


We liepen er zo maar tegenaan, zochten wel een busje, maar hij stond ineens bij onze eigen dealer ... Geweldig ding, nooit spijt gehad Haha!

Webshop - digital art: MoTekent

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:46

wel tof dat jullie nu goed mennen kan het zijn dat een paard voor de kar rustiger is als onder het zadel?? ten minste soms heb ik dat gevoel?

Bella
Beau ♥ 08-06-2008 - 18-05-2015 +


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers