roest van de ruif

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

roest van de ruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-02 18:35

Ik heb een paar weken geleden een leuke hooiruif gekocht voor in de stal. Deze was al aardig oud en er zat roest op. Nu heb ik hem netjes geschuurd (vooral de buitenkant) en is het veel en veel minder. Niet glanzend maar wel glad. Kan dit kwaad? Bijvoorbeeld als hij eraan likt? Of kan ik hem beter verven (hamerite?) of is dat juist giftig?

Iemand tips?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: roest van de ruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 20:51

Pinky_girl schreef:
Ik heb een paar weken geleden een leuke hooiruif gekocht voor in de stal. Deze was al aardig oud en er zat roest op. Nu heb ik hem netjes geschuurd (vooral de buitenkant) en is het veel en veel minder. Niet glanzend maar wel glad. Kan dit kwaad? Bijvoorbeeld als hij eraan likt? Of kan ik hem beter verven (hamerite?) of is dat juist giftig?

Iemand tips?


Als het glad is, kun je het wel zo laten. Je zou het kunnen verven, over giftigheid zou ik me niet te druk over maken (denk er wel aan Lachen ), staldeuren e.d. en balken worden ook geverfd, dan gebeurt er toch ook niets?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 20:56

Voor de zekerheid zou ik in de verfwinkel vragen naar niet giftige verf.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 20:57

Roest vinden ze juist lekker. Dat smaakt namelijk zoet. Denk maar aan alle roestige sweet ironbitjes in de westernsport. Als je eventuele losse schilfers weg hebt geschuurd zou ik me verder geen zorgen maken.

Met verven zou ik uitkijken. Ik zou absoluut geen loodhoudende verf gebruiken, en ook dat Hammerite (dat je op roestige spullen kun doen en het er allemaal heel nieuw glimmend en netjes uit laat zien) is volgens mij niet echt gezond.

IK zou het dus gewoon zo laten. Je paard kan het niet schelen of de ruif glimt of niet. Wat ik me wel zou afvragen is of je wel een ruif moet gebruiken. Het is een onnatuurlijk houding als ze het hooi van boven moeten eten, en het stof dat ze in het gezicht en vooral in de ogen krijgen is niet fijn. Er zijn ook mensen die zeggen dat rugproblemen kunnen ontstaan omdat het paard met zijn hoofd omhoog moet eten.

Mijn paard krijgt zijn hooi gewoon op de grond. Het is de meest natuurlijke houding.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-02 21:21

Bedankt voor de reacties Lachen
Mmhh niet aan gedacht Cassidy, ik denk dat ik hem laag ophang. Niet op de grond maar ook niet op de hoogte die ik wou.
Dus zodat hij zijn nek niet omhoog hoeft te tillen en er als het waren gewoon uit eet net als een etensbak.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 21:26

Onze hooiruif is één hoop roest Haha! .
Nu ja, het is dus verroest, maar nog steeds heel sterk en van goede kwaliteit. Roest kan voor een paard geen kwaad. Sommige paarden krijgen zelfs speciaal een roestig bit in, dus expres Knipoog omdat het weet-ik-veel welke eigenschappen heeft.

Onze ruif hangt ook lager dan 'normaal'. Ik vind het erg practisch omdat in een schuilstal zoals de onze het hooi anders snel naar buiten getrapt wordt en in een modderplekt blijft hangen. Daarom een ruif, die niet te hoog hangt.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-02 21:33

Dank je Pling