oornetje: modeverschijnsel?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

oornetje: modeverschijnsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 20:55

Ik zie op de springwedstrijden steeds meer mensen verschijnen met een oornetje. Heeft dit ding nou ook nog echt nut, of is het gewoon omdat mensen het mooi vinden?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:24

Bij rensport doen ze het vaak omdat ze de oren dichtdoen en dan blijft alles op zijn plaats. Dit zal bij het springen soms ook gebeuren.

Bij het mennen, zeker op het hogere niveau, kom je het ook al een hele tijd vaak tegen. Voor de sier, verder heeft het weinig nut, er kunnen geen vliegen op zijn oren gaan zitten, maar meestal gaan die vliegen daar toch niet zitten.

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 22:05

Sjonniej schreef:
Bij rensport doen ze het vaak omdat ze de oren dichtdoen en dan blijft alles op zijn plaats. Dit zal bij het springen soms ook gebeuren.


Wát blijft dan op zijn plaats? Met oren dicht doen, bedoel je daarmee, tegen het lawaai?

Deliverance

Berichten: 30
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Leuven-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:15

Wat is daar nu mode aan? Ik vind die dingen verschrikkelijk lelijk.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:48

Meestal hebben ze de oren geschoren, dit is gewoon ter bescherming..

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:01

er vliegen sosm wel vliegen in onze ogen, waarom niet in de oren van de paarden
en een paard met een vlieg in zijn oor raakt deftig in paniek, en dat kun je op concours wel missen
om deze reden?
mss
mode?mss
samenvoegsel?waarschijnlijk...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:20

Mijns inziens zijn de oren van een paard harig genoeg om vliegen tegen te houden, mits je de haren er niet uitknipt.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:22

bij wedstrijdpaarden orden ze meestal uitgeschoren he

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:23

Bij draverijen heb ik het inderdaad gezien dat ze 'proppen' in de oren stoppen tegen het geluid.
En voor zover ik weet wordt het om deze reden ook bij springwedstrijden gedaan Lachen

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:24

tis dan ook de gewoonte om de proppen er een paar meter voor de finisch uit te trekken
de paarden zouden dan schrikken van het plotse geluid,en voorit schieten..

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:26

Heel logisch om in volle galop aan de oren te gaan trekken Haha!
Ik doe zo'n netje in de zomer wel eens om tegen de vliegen, werkt goed.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:34

Billy schreef:
Heel logisch om in volle galop aan de oren te gaan trekken Haha!
Ik doe zo'n netje in de zomer wel eens om tegen de vliegen, werkt goed.

neeje, aan die doppen zitten een soort touwtjes, de jockey (of hoe-dat-diegene-die-op-de-sulky-zit-ook-mag-heten) heeft die touwtjes vast, en kan ze er zo uittrekken
dit heb ik me ook ooit eens laten vertellen he...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:38

Uitscheren???? Waarom doen ze dat nou weer?

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:38

voor de mooiegheid

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:42

dutske schreef:
neeje, aan die doppen zitten een soort touwtjes, de jockey (of hoe-dat-diegene-die-op-de-sulky-zit-ook-mag-heten) heeft die touwtjes vast, en kan ze er zo uittrekken
dit heb ik me ook ooit eens laten vertellen he...

en hoe wil je die er uit trekken als er een oornetje overheen zit?
Vind het wel iets te bijzonder Tong uitsteken

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:57

Jantine2 schreef:
Uitscheren???? Waarom doen ze dat nou weer?


Inderdaad zou het mooi moeten zijn. En bij sommige stamboeken/rassen is het op keuringen zelfs verplicht

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:51

Billy schreef:
en hoe wil je die er uit trekken als er een oornetje overheen zit?
Vind het wel iets te bijzonder Tong uitsteken

dan zit er geen oornetje rond he Rolleyes Haha!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:24

Jantine2 schreef:
Mijns inziens zijn de oren van een paard harig genoeg om vliegen tegen te houden, mits je de haren er niet uitknipt.

Wedstrijdpaarden worden mishandeld met uitgeschoren oren. Om dat weer te compenseren, doen ze er een netje over. Heb je twee keer werk, namelijk een keer uitscheren en een keer netje omdoen, zo blijf je verzekerd van je werk Extreme duivel

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:28

Ik heb een rood oornetje met kraaltjes, pure kitsch. Als ik het bij Baduh omdoe, gewoon voor de lol, gaan er echt stalgenoten over hun nek. HIhi. Ik vind het wel leuk, net een duiveltje.

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:28

Vliegennetjes zijn uitstekend om mee te gaan wandelen. Ken je van die kleine vliegjes?. Wel zij komen dus wel door de behaarde oren van je paard. Sinds ik bij montana zo'n netje over haar oren doe slaagt ze niet constant met haar hoofd wanneer het een warme dag is met veel vliegen want deze worden tegengehouden

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:08

ikke schreef:
Wedstrijdpaarden worden mishandeld met uitgeschoren oren. Om dat weer te compenseren, doen ze er een netje over. Heb je twee keer werk, namelijk een keer uitscheren en een keer netje omdoen, zo blijf je verzekerd van je werk Extreme duivel

wat is er nu mishandelde aan?? als jij naar de kapper gaat en BV je lange lokken er af laat knippen mishandelt de kapper jou dan>?
Ik doe het ook altijd bij mijn paarden,.
staat een stuk netter. en verzorgder

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:20

Wij hadden ze altijd op tijdens de dressuurproef en de vaardigheid. Maar verschillende juryleden zeggen dat het verboden is. Een zei zelfs dat alles wat NIET in het regelement staat NIET mag. Dus alles wat mag zou erin moeten staan. We waren het hier niet mee eens maar om voor de wedstrijd woorden met de hoofdjury te krijden is niet echt slim.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:25

ikke schreef:
Wedstrijdpaarden worden mishandeld met uitgeschoren oren. Om dat weer te compenseren, doen ze er een netje over. Heb je twee keer werk, namelijk een keer uitscheren en een keer netje omdoen, zo blijf je verzekerd van je werk Extreme duivel


Goed, ben ik bij deze dus een officiele paardenmishandelaar

Maar even on topic:
Je kunt onder dat netje oren opvullen met watten(wat ik overigens wel zielig vind), of van die kokers over de oren schuiven. Dan het netje er overheen en een paard hoort weinig meer. Overigens mag dit niet, maar er word weinig tot niet op gecontroleerd.
Verder is het veelal mode, met een kleine functie. Opspattend zand/water uit de oren houden van het paard wanneer ze uitgeschoren zijn.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:48

Dus jij scheert de oren uit, zodat er modder, insecten en andere ongein in de oren kan komen en dan vervolgens een netje erover om dat weer te voorkomen? Ik zie hier even geen logica in, behalve werkverschaffing.

Waarom moet er altijd aan alle kanten aan paardeharen geknipt en getrokken worden; enkel omdat het mooier, makkelijker, practisch voor de ruiter is. Ik hoor nooit hier iemand over de funktie van haren op een paardelijf. Beetje meer down-to-earth kan mijns inziens geen kwaad.
Hoewel.... dan komen er weer een berg grooms zonder werk te zitten, die nu een dagtaak hebben aan het "mooi maken" van paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:54

ikke schreef:
Dus jij scheert de oren uit, zodat er modder, insecten en andere ongein in de oren kan komen en dan vervolgens een netje erover om dat weer te voorkomen? Ik zie hier even geen logica in, behalve werkverschaffing.

Waarom moet er altijd aan alle kanten aan paardeharen geknipt en getrokken worden; enkel omdat het mooier, makkelijker, practisch voor de ruiter is. Ik hoor nooit hier iemand over de funktie van haren op een paardelijf. Beetje meer down-to-earth kan mijns inziens geen kwaad.
Hoewel.... dan komen er weer een berg grooms zonder werk te zitten, die nu een dagtaak hebben aan het "mooi maken" van paarden...


Tsja, ik geef toe dat het dan mode is, maar ik zie al een keuring voor me met hengsten met behaarde hoofden en plukken uit hun oren, nee... vind op wedstrijden e.d mooi opgeschoren koppie, oortjes en beentjes dan een stuk netter staan.