Nog meer verzamelen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dressagelady

Berichten: 6205
Geregistreerd: 19-08-04

Nog meer verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 20:14

Ik wordt soms zo moe van m'n pony.
Volgende maand doe ik mee aan de half finals hier, in de dressuur
Nu is het zo dat er tribunes zullen staan, en zodra ik vanuit de stap naar de galop wil wordt hij gek in de kop, en spurt een heel stuk naar voren. Dit komt puur door die tribunes, hij heeft er een hekel aan, en probeert continue weg te rennen ervoor. Nu wil ik weten, hoe houdt ik hem tijdens de proef verzameld in de galop? (de normale hulpen ken ik al dus, ik zoek iets alternatiefs!) zijn er geen tribunes, is er geen probleem, en ook warm rijden geen problemen. m'n trainer zit steeds maar met "hij leert het wel, laat maar wennen"maar ja, op zulk hoog niveau kun je toch moeilijk bv de tribunes door je pony laten bekijken?

Probleem is, ik heb al bijna de punten om door te mogen naar de echte finals, maar als die pony mij dit gaat flikken, zie ik het in het water lopen! en resultaten zijn hier (sorrie sorrie) belangrijker dan het paardezielletje ivm de reputatie van onze stal.


MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:57

Ik zou als hij het ALTIJD flikt gewoon nou eens een keertje consequent zijn, en als hij tijdens jouw wedstrijd er weer vandoor gaat nou eens goed druk van voren geven. Lachen Je hoeft z'n tanden niet uit z'n mond te rukken, maar ik vind best dat hij mag weten dat hij geen spelletjes met je hoeft te spelen.
Daarnaast zou ik in de proef zelf gewoon voorwaarts blijven rijden, wel druk van voren houden en proberen de aandacht van je paard goed bij je te houden! Als dit laatste goed is, hoeft je pony ook niet weg te schieten. Succes ermee!! OK dan!

Dit laatste vond ik alleen een beetje vreemd!! Verward »»»»

dressagelady schreef:
Probleem is, ik heb al bijna de punten om door te mogen naar de echte finals, maar als die pony mij dit gaat flikken, zie ik het in het water lopen!
en resultaten zijn hier (sorrie sorrie) belangrijker dan het paardezielletje ivm de reputatie van onze stal.


<center>K) » Selamat Hari Raya Dan Tahun Baru! « K) [ITP] Erve Meenderinkboer!
</center>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:04

Ik zou het probleem bij jezelf zoeken.

Ik denk dat je zelf teveel vast pakt, en teveel spanning overbrengt op je paard.

Ik begrijp niet helemaal uit je verhaal of hij nou de hele proef te loperig is of alleen in de overgangen?

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:12

Iets alternatiefs?
Kun je niet ergens in de buurt iets vinden wat lijkt op een tribune (liefst met een paar mensen erbij die flink lawaai kunnen maken) en dan maar oefenen.... net zolang tot ze er relaxt voorbij gaat.

Ook oefenen met andere dingen die ze wellicht eng vindt helpen je voor te bereiden op die tribunes. Denk aan een groot plastic zeil ophangen naast de bak (liefst paar meter hoog en breed) En als hij eenmaal relaxt is, je overgangen gaan oefenen.
Als je bij zulke enge dingen al het vertrouwen van je pony hebt gewonnen, gaat het bij die tribune vast ook lukken.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.


Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 00:26

Voordat je aanspringt, een ophouding maken, meteen na de eerste galopsprong, NOG een ophouding, luistert ie niet, mag je best laten weten dat je liever niet wil dat ie doorsjouwt. en praten tegen hem, ookal mag het niet, gewoon zeggen:'Hoo, maar...' als het moet, doe ik dat ook hoor!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 00:45

dressagelady schreef:
en resultaten zijn hier (sorrie sorrie) belangrijker dan het paardezielletje ivm de reputatie van onze stal.

als je zo denkt denk er ook eens aan dat het toch wel dit paardenzieltje is dat je zo ver gebracht heeft!
je kan natuurlijk afstappen en hem helemaal verrot slaan alstie dit doet. Lips are sealed

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 07:43

ik denk in ieder geval dat je het bij je rijtechnische moet zoeken. jou paard is schijnbaar nog niet helemaal op jou geconcentreerd en heeft dus tijd voor andere dingen {dat kan gewoon hoor, zag je op de OS ook} door heel veel schijnovergangen te rijden en veel te schakelen op de vreemdste momenten kun je je paard heel goed aan je hulpen krijgen, jij moet op welk moment dan ook jou paard gigantisch kunnen verzamelen en op welk moment dan ook weg kunnen rijden, heel veel met je zit dus. daarnaast moet je vooral je overgangen terug gigantisch ontspannen kunnen rijden dit doe je door veel te herhalen, paar pasjes, voel je dat ze nog wat dramt, ga je weer voorwaarts, daarna weer een paar pasjes terug, zo blijven herhalen tot dat je paard helemaal op jou gericht is en jij zo overal kan schakelen, blijft ze door je hulp heen lopen ben dan concequent en gooi er een keer de rem op.

succes ermee

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 07:55

je moet volgens mij niet zo prestatiegericht zijn, aan je laatste zin te lezen gaat het jou alleen maar om de resultaten...
de resultaten krijg je alleen maar doot ontspannen te rijden, en als jij alleen maar focust op dat moet ie niet doen dan wordt je zelf toch gefrustreerd...
wat maakt het uit als je het nu niet zooo goed doet... er komt wel weer een volgende keer!

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 07:58

Heb vertrouwen in m dan komt het wel goed.
En je weet je ook de oorzaak waarom hij dat doet?
Als je dat weet kun je er aan werken.
Zie als hij bang er voor is door een nare ervaring dan kun je m trainen dat hij niet bang meer wordt.
Veel suc6 verder.

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:02

Bouw thuis eens een soort van tribunes op ? En dan maar blijven oefenen.....

Assumption is the mother of all fockups...

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:12

Ik denk dat je moet zorgen dat je je pony ten alle tijden naar een lage ontspanning moet kunnen rijden.
Als hij druk is, laag en lengte in de hals kunnen vragen en op die manier de spanning te doorbreken.

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:10

mmm die tribunes lijkt mij wel wat!

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:41

Angeliek schreef:
Voordat je aanspringt, een ophouding maken, meteen na de eerste galopsprong, NOG een ophouding, luistert ie niet, mag je best laten weten dat je liever niet wil dat ie doorsjouwt. en praten tegen hem, ookal mag het niet, gewoon zeggen:'Hoo, maar...' als het moet, doe ik dat ook hoor!


Maar... als de overgang mislukt doordat je zelf teveel vasthoudt in de overgang zelf en daardoor ahw de hele rug op slot zet, dan werkt dit dus niet.

Daarom is advies geven via internet zo moeilijk

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:52

Citaat:
de normale hulpen ken ik al dus, ik zoek iets alternatiefs!)


Nah dan wil je zeker spritueel al instralend gaan paardrijden??? Scheve mond

Paardrijden is paardrijden en de hulpen blijven hetzelfde. Denk dat jij teveel spanning opbouwd waardoor o.a. je paardje eruit probeert te naaien.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:04

wat ik geleerd heb is dat je er rustig op af moet rijden en voordat hij er voor weg vlucht geef jij de hulp dat die mag gaan.. als je dit een paar keer doet is voor hem de lol eraf en heeft die het vaak genoeg gezien.. vaak helpt het.. proberen dus een keertje los te rijden in zn ring..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:23

Citaat:
Probleem is, ik heb al bijna de punten om door te mogen naar de echte finals, maar als die pony mij dit gaat flikken, zie ik het in het water lopen! en resultaten zijn hier (sorrie sorrie) belangrijker dan het paardezielletje ivm de reputatie van onze stal.


als de reputatie zo belangrijk is, zet er dan eens iemand op die beter en meer ervaren is ???

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:35

sjokkemeule schreef:
als de reputatie zo belangrijk is, zet er dan eens iemand op die beter en meer ervaren is ???



Of neem les op goed niveau....

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:53

Levy schreef:
Of neem les op goed niveau....


au Haha!

dressagelady

Berichten: 6205
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 13:42

Wat zijn jullie negatief, heb ik iets misdaan tegen jullie? ik ben nog niet zo lang op bokt, en zal deregels misschien niet snappen, mar ik dacht dat dit forum onderdeel ervoor was om rijtechnische problemen op te lossen/ bepreken van anderen? ipd geven jullie commentaar op mijn manier van denken. Jullie weten niet van wie ik les krijgen en hoe, dus waarom dat "neem les op goed niveau"? ik heb les van een ZZ zwaar ruiter, alleen af en toe ben ik het niet met haar eens met dingen, net zoals jullie vast en zeker niet 100% eens zijn met jullie instructeurs. ik zoek hier gewoon een ander uitgangs punt voor een probleem wat ik heb, en vertel daarbij dat het gewoon niet mogelijk is om de pony bv keer op keer de fout in te laten gaan "omdat hij het moet leren en eraan moet wennen" kijk, ik snap best dat ik sommigen in het harnas jaag ermee, maar zo gaat dat nou eenmaal op handelsstallen en fokkerijen, doet de pony het na een tijd niet goed, dan gaat deze weg. Nu gaat de mijne niet weg, maar ik kan nu eenmaal niet braaf concours na concours dit toelaten.

Dat jullie anders denken, fine, ik denk ook anders en ben daarmee op een heel wat hoger niveau gekomen dan jullie, dus schijnbaar doe ik het ergens wel goed. ik zal hier ook niets meer plaatsen, want hulp schijn je hier niet te krijgen bij een doodnormale vraag.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:48

mag je van te voren alleens in die bak rijden waar die tribune's staan?

zoja,lekker ontspannen zitten,en rijden alsof er niks is,op die hoefslag waar de tribunes naast staan daar voltes rijden enzo.
bijvoorbeeld volte rijden,kom je weer op de hoefslag wil die weer schrikken,weer volte rijden,dan weer stukje rechtdoor op de hoefslag,wil die weer schrikken,weer volte rijden enz.

als je merkt dat die er niet echt bang voor is maar echt met je speelt mag je hem best eens aanpakken.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:04

Of op een concours waar tribunes staan, zomaar heengaan en gaan rijden in de buurt van tribunes ?
Heb ik vroeger ook wel eens gedaan, met mijn pony naar een concours, puur om haar te laten wennen aan de "sfeer" als het ware......

Assumption is the mother of all fockups...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:05

inderdaad sjokkemeule,je horot ook vaker dat ze al een pony gewoon meenemen op concour voor te laten wennen en alles,en het geeft ebst vaak goede resultaten Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:07

beautyfull_mickey schreef:
inderdaad sjokkemeule,je horot ook vaker dat ze al een pony gewoon meenemen op concour voor te laten wennen en alles,en het geeft ebst vaak goede resultaten Lachen


ja ga ik met mijn paard strax ook doen, gewoon inrijden enzo, ok ik doe dan nog niet mee, maar wat boeit mij dat ?
Sturen ze me weg = pech Haha!

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:10

En dat van die tribunes was serieus bedoeld.
Ik had een pony die was bang van parapluus e.d.
Hebben we geoefend door met pluus in de bak gaan staan wapperen enzo, net zolang tot ze er geen acht meer opsloeg......

Assumption is the mother of all fockups...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:26

sjokkemeule schreef:
ja ga ik met mijn paard strax ook doen, gewoon inrijden enzo, ok ik doe dan nog niet mee, maar wat boeit mij dat ?
Sturen ze me weg = pech Haha!


kunt niet meer als proberen he Haha!

doe je gewoon paard invlechten,jij zelf wedstrijdkleren aan,wie kan weten dat jij geen concour rijd? Haha!

als ze erna klaar zijn in een ring kun je ook nog even in de ring rijden Lachen

heb ik welleens gedaan toen ik nog ana het losrijden was,en was een ring vrij,ben ik daarin gegaan rijden,en erna mijn ring in gegaan.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nirvana95 en 10 bezoekers