voor de mensen die roken!!(en de rest)

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

voor de mensen die roken!!(en de rest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-02 23:50

mensen die roken en die zenuwachtig zijn ,roken dan altijd extra veel.
maar nu vraag ik me af waarom,wat doet het dan met je lichaam,waar je dan rustiger van word??

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!


lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 00:05

niets.
simpel maar waar.
de een bijt nagels als hij zenuwachtig is, de ander steekt een peuk op.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 00:08

nicotine is toch een rustgevende stof? Nou in die zin dan dat het een aantal zenuwen tijdelijk uitschakeld, dacht ik tenminste. maarja boeit niet meer, ben nu bijna 3 weken gestopt!!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 09:11

Als ik veel stress heb dan rook ik veel meer. Geeft mij dan toch wel rust. Haha!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 09:23

Misselijk roken... Misselijk
Mij zul je het nooit zien doen, op school is dat pas erg, staan er van die stresskippies in de pauze (20 minuutjes) zo snel mogelijk veeeeeeeel peukjes te roken! Misselijk

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 10:51

Ik weet niet of er rustgevende stoffen inzitten maar ik weet wel dat t ongelooooooooooflijk verslavend is!!!!!! Niet normaal meer, probeer nou al n tijd te stoppen omdat mn vriend er een hekel aan heeft, maar t lukt nie!!!!!!!!!!

KUSZIES SASKIA HOEFJES DIVANA!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 11:02

Mmmmm hoe leg je de werking van nicotine uit voor leken. Zal eens een poging doen. Polulariseren van wetenschap is moeilijk!!!

Je zenuwstelsels bestaat uit een parasympatisch en een sympathisch deel. Beetje kort door de bocht gezegt is de parasympaticus verantwoordelijk voor 'rust' en de sympathicus voor 'actie'. In het zenuwstelsel zitten receptoren. Deze receptoren zijn verantwoordelijk voor de prikkeloverdracht in de zenuwen. Nicotine-receptoren komen vooral voor in het parasympathische deel van het zenuwstelsel. Nicotine stimuleert deze receptoren waardoor dus ook de parasympathicus wordt gestimuleerd en je je rustiger gaat voelen.

Het effect is ook deels psychologisch. Dwanghandelingen kunnen zeer rustgevend zijn. Dat verklaart bijvoorbeeld nagelsbijten.

Dit verhaal klopt niet helemaal, het is niet volledig, maar de essentie klopt wel, ik zal jullie alle neuro-farmacologisch details besparen, anders is het voor een leek echt niet meer te volgen.

Dat er niets gebeurt, zoals Lis zei, klopt dus niet. Sypheron was op de goede weg, maar er wordt dus niets geblokkeerd, maar juist gestimuleerd.

Dat je handen gaan trillen als je een tijdje niet gerookt hebt heeft ook nog een interessante verklaring, maar die is wat ingewikkelder.

Ik rook zelf trouwens niet, wordt onpasselijk bij het idee van die nicotine dingetjes die door m'n lijf zwerven en van alles stimuleren of blokkeren.

Nulla tenaci invia est via

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 11:30

Om iets als verslaafde aan margreets verhaal toe te voegen. Op het moment dat je je rookt worden je ontwenningsverschijnselen ogegeheven. Dus vaak zie je nog dat mensen voor een examen ff een sigaret opsteken, zodat ze zich beter kunnen concentreren en niet dat het lichaam gaat vragen om een sigaret tijdens de examen. Dat lijd af.

Verder weer een uitstekende uitleg van Margreet. Kan je ons wat meer vertellen over het limbische systeem en de nicotiene receptoren?

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 12:50

Ik rook niet meer als ik zenuwachtig ben (maar ook niet minder Haha! ) Ik rook alleen heel veel als ik me verveel, dan heb ik wat om handen.

Ik weet dat het niet lichamelijk verslavend is, het zit gewoon in je hoofd, (en het wil er niet uit).


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 15:33

Prima schreef:
Kan je ons wat meer vertellen over het limbische systeem en de nicotiene receptoren?


Kijk wel uit, 't is weekend! Haha!
Moet ik dingen voor gaan opzoeken, weet ik echt niet uit m'n hoofd, zo'n freak ben ik niet en daar heb ik nu eerlijk gezegd even geen zin in! *LOL*

Eigenlijk zijn het geen nicotine receptoren, maar acetylcholine receptoren en die zijn weer onder te verdelen in 3 types: Muscarine-achtige en 2 soorten Nicotine-achtige (op ganglia en op de motorische eindplaat van de neuromusculaire synaps). Dus de term nicotine-receptor is niet helemaal correct.

Je mag m'n medische farmacologie boek wel eens lenen hoor en ik heb ook nog wat leuke neuro-science dingen. Tong uitsteken

Overigens is neuro niet bepaald mijn sterkste kant, vind ik ook een van de minst leuke dingen. Maar wat moet dat moet he en dit soort dingen over dat roken zijn wel weer geinig.

Nulla tenaci invia est via

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 18:30

Margreet, is het niet zo dat Nicotine een pepmiddel is? Ik dacht namelijk dat dat zo was?

Iig ik rook en als ik stress heb als een ketter. Waarom, het is voor mij even een moment van ontspanning en het is er gewoon zo in gaan zitten na verloop van de jaren.
Ik weet het, bah bah bah, slecht slecht slecht maar ik ga voorlopig nog niet stoppen, alleen als ik er volledig achter sta.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 19:22

Jullie willen me toch in de boeken hebben he op m'n vrije dag Boos! Haha!

Nicotine is geen pepmiddel.
Nicotine zorgt ervoor dat er in de hersenen (In het limbisch systeem Prima Haha! ) dopamine vrijkomt. Dopamine geeft je een prettig gevoel. Daardoor is het ook zo verslavend, mensen verlangen terug naar het prettige gevoel dat de dopamine ze gaf, daar zijn ze aan verslaafd. Sommige mensen zijn zo erg verslaafd aan het gevoel dat dopamine ze geeft (door de nicotine), dat ze zonder niet meer functioneren. In die zin kun je het dus een pepmiddel noemen. En dat is ook weer een deel van de anti-stress werking bij rokers: met dopamine voelen ze zich prettiger en minder gestresst.

Over hoe het precies neurofarmacologisch werkt kan ik ook een hoop vertellen (nou ja, opzoeken) maar dat voegt niet echts toe plus dat ik daar helemaal geen zin in heb.

Zo kun je bijvoorbeeld ook 'verslaafd' raken aan hardlopen: dopamine komt vrij. Seks: dopamine.

De ziekte van Parkinson ontstaat doordat het gedeelte van de hersenen dat dopamine afgeeft degenereert.

Feitje: 50 mg pure nicotine (bijvoorbeeld een druppel op je tong) is dodelijk, vroeger werd het ook wel gebruikt als insecticide. Een stevige sigaar bevat die hoeveelheid nicotine, maar het meeste verbrandt dus dat krijg je niet binnen.

Nulla tenaci invia est via

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 20:06

lis schreef:
niets.
simpel maar waar.
de een bijt nagels als hij zenuwachtig is, de ander steekt een peuk op.


ja,inderdaad... *LOL*

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 15:43

Margreet bednkt voor de duidelijke & goede uitleg! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: brennie85, IASCrawler en 40 bezoekers