Lois in de lappenmand door enting. Ervaringen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

Lois in de lappenmand door enting. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:32

Gister en eergisteren was Lois al niet fit. Nu had hij de laatste tijd ook behoorlijk hard gewerkt maar dat was nog geen reden om zo mat te zijn.

Vandaag was het goed mis. Ik wilde hem zijn stal uit halen maar hij wilde eigenlijk, de stal helemaal niet uit. Voetje voor voetje kwan hij heel langzaam de stal uit. Zijn borst was helemaal opgezwollen en er hing een grote bult tussen zijn voorbenen. Nu had hij daar de hele week al wel een bultje zitten maar vandaag was het echt giga groot geworden.

Een paar dagen terug heb ik Lois zijn basisenting laten geven. Waarschijnlijk heeft hij een allergische reactie gegeven op de entstof. Of misschien is er iets verkeerd gegaan bij het injecteren. Morgen komt de DA iig op stal om te kijken hoe ernstig het is en of er iets aan te doen is.

Hebben jullie dit zelf wel eens meegemaakt? Hoe was het verloop?


Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:40

Fitz had de laatste keer ook wel een zo'n hangend zakje bij zijn voorbenen, maar verder leek hij er geen last van te hebben. Het trok vanzelf weg maar het duurde wel even.
Heb je hem ook getemperatuurd?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:01

Dat zakje heeft hij ook maar daar is vandaag dus echt een tiet cup D naast komen te hangen.
Temperatuur was OK. Hij heeft ook al zijn brok en kuil opgeknabbeld. Op de wei was hij tam maar wel aan het grazen.
De Da adviseerde me te koelen en te wandelen als dat ging. Morgen om 11.00 uur is de DA op stal dan weet ik meer.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:33

Ik heb wel eens gehoord van paarden die juist ziek werden van de enting en de ziekte kregen waarvoor ze geent waren maar dan in lichte vorm.
maar zoiets heb ik nog nooit van gehoord.
arme lois

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:16

Mijn paardje was ook altijd flink ziek van de enting gedurend drie dagen, soms een week. Geen koorts maar wel heel sloom en hij zat niet lekker in zijn vel. Zo'n 'tiet' heeft hij ook wel gehad. De DA heeft hem daarna altijd in zijn bilspier gespoten, dat ging een stuk beter. Wat ook hielp was de enting naar het voorjaar te verplaatsen. Dan was het wat prettiger weer en had hij meer aandacht voor het gras dan voor zijn misselijke gevoel.
Laatst bijgewerkt door Jasper op 23-08-04 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:16

IK heb het een keer meegemaakt, ik had alle 5 mijn ponys laten enten waarvan er dus 3 zo een bult hadden.....schrok me rot.
1 pony liep er helemaal kreupel van.....
Na een paar dagen waren de bulten weer weg.
Ik vond het heel vreemd omdat mijn ponys elk jaar geent worden en nooit last hadden gehad en nu ineens 3 ponys.
Wij hadden dus ook meteen de DA gebeld en die vertelde dus dat het inderdaad een allergie reactie was.....


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:21

Ik vindhet ook vreemd. Ik heb Lois al 7 jaar en hij heeft in al die jaren al heel veel entingen gehad. Nooit een probleem.
Nu is hij door een andere DA geent, voor het eerst in de borst [normaal in de hals] en hij reageert er zo heftig op.
Dus ik vraag me af is het een allergische reactie, of is er iets misgegaan met de naald?

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:25

Nou dat idee had ik toen ook bij onze ponys, "kijk ik kan me voorstellen dat er 1 een reactie kan vertonen.....maar 3 van de 5 vond ik wel erg vreemd".
Overigens worden die van ons altijd in de borst geent.
BIj ons was er ook een andere DA dan normaal, ik zat eerder te denken aan vuil ofzo aan de naald.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:33

knuffel voor jou en Lois, beterschap paardje!

          Waarom mag zomaar verdwijnen... wie zo onmisbaar is?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:40

Magic heeft het inderdaad ook gehad.
De eerste keer is ze er echt ziek van geweest. De keer daarna hebben we om een ander soort enting gevraagd en had ze zo'n 'vochtzakje' bij haar boeg.

En sindsdien hebben we er eigenlijk geen last meer van gehad. Maar we geven haar overdreven veel rust. 2 dagen van te voren gaat ze op rust en 2 dagen erna.

Hopelijk knapt Lois snel weer op, maar echt kwaad kan het zakje naar mijn weten niet Lachen

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:13

Eh... het paard van KingMarco hier op bokt stedn toendertijd bij ons op stal... Die had ook zo een bult/ontsteking en is daar echt bijna aan onderdoor gegaan, zo ziek was het dier ervan. Ging wel gelijk een stuk beter toen het openbarstte, geloof ik.

Komt redelijk vaak voor trouwens en ook volgens mij een van de redenen dat ze de boeg pakken...

Mijn eigen beest had ook zo'n gigantisch bult hangen vorig jaar nadat hij een trap had gehad, ontsteking en van alles. 3 Keer scannen, een kuur quadrisol, trekzalf en 300 euro later ging het eigenlijk vanzelf weg...

Europe is our playground

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:14

Die van mij wordt altijd in de hals geinjecteerd en heeft daardoor een keer een reactie op zijn hals gekregen. Waarschijnlijk hetzelfde als die van jou nou tussen zijn benen heeft hangen. Hij was er echt ziek van en moest ook op rust en werd behandeld met een zwartige zalf. Hierdoor viel alleen zijn haar op dit plaats ook uit. Het was echt een zielig hoopje. Ik denk dat alles bijelkaar een dikke maand heeft geduurd. Dit was volgens de da veroorzaakt doordat de injectie per ongeluk verkeerd gespoten was of inderdaad een vieze naald. Verkeerd spuiten is bij die van mij overigens niet zo moeilijk want hij is panisch als de da komt en normaal injecteren is er niet bij. Hij was toen overigens 4 jaar, inmiddels is hij 11 en hij heeft het nooit meer gehad. En al die keren bij dezelfde da.
Sterkte!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:39

ik heb een keer gehad dat er een foute injectie is gespoten (heb uiteindelijk de farmaceut nog aangeklaagd) Drie paarden een gigantische bult. Die van mij heeft er een paar maanden mee rondgelopen..... hoop voor je dat het meevalt.
mijn dierenarts spuit nu zowieso altijd in de borst.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 00:03

x
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 00:10

manic schreef:
Eh... het paard van KingMarco hier op bokt stedn toendertijd bij ons op stal... Die had ook zo een bult/ontsteking en is daar echt bijna aan onderdoor gegaan, zo ziek was het dier ervan. Ging wel gelijk een stuk beter toen het openbarstte, geloof ik.

Ziek Huilen
Ik hoop niet dat het zo erg zal zijn.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 07:21

ik kan me wel voorstellen dat het aan de entingsoort ligt. Er zijn meerdere soorten namelijk. Mijn da gebruikte nu sindskort een andere enting die je eerst nog zelf moet mengen en had daar minder problemen mee. Ook minder problemen met zo'n tiettie.
maar ben wel heel benieuwd wat de DA zegt. Welke heb je trouwens?

Marije_jiplover

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:40

Dit is een entingsreactie. Bij ons op stal hebben heel veel paarden hier last van gehad toen er tegen schimmel werd geënt. Sommige paarden konden wel een week haast niet lopen, als ze wel liepen, leken ze wel atactisch. Maar na een week was het weer helemaal over en waren ze weer ok.
Er waren bij ons op stal toen ook een aantal paarden in de hals geprikt en twee daarvan kregen dus ook zo'n zwelling in de hals. Die waren echt zielig, die konden helemaal niks meer, niet eens eten van de grond.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:40

Ik heb ook wel eens zo iets aan de hand gehad. Paard had ook enorme bult op zijn borst maar kan me eigenlijk niet herinneren dat hij er ziek van was.
De bult was veroorzaakt door de naald die iets geraakt had. Foutje van de dierenarts.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:51

Niet hetzelfde maar wel een reactie nav de enting. Vorig jaar werd mijn ruin geent door de nieuwe DA van onze kliniek.

Op zich niets mis mee maar voor ik er erg in had jenste hij een spuit in Minne zijn bil, nog nooit meegemaakt dat ze in de bil enten, maar goed het zal wel. Alleen een dag later had Minne twee bulten (ter grootte van een ei) bovenaan zijn staartwortel, vanalles op gedaan, nog door oude vertrouwde DA laten kijken, heeft er een naald ingestoken, maar geen pus dus niet ontstoken, vanalles opgesmeerd en uiteindelijk na een maand trok het vanzelf weg.

Wel heb ik toen via via informatie ingewonnen bij een alternatieve dame die bachbloesem therapie beoefend en die een desensabilisatiekuur heeft ontwikkeld voor paarden die gevoelig zijn op de enting. Ik heb dat de laatste enting gebruikt en nergens last van gehad. Als je meer wilt weten moet je maar even PB-en.

Veel succes en ik hoop dat het allemaal meevalt!

Groetjes,

Marijke

*tok, tok, tok* Rare jongens die romeinen...????(Obelix)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:46

Dank voor al jullie reacties!

Ik heb even het entingenboekje nagekeken en daaruit bljkt dat ik Lois al 11 keer een basisenting heb laten geven waarvan 5 keer met de entstof die nu de laatste keer is gebruikt: Duvaxyn IE-plus-T. In de loop van de tijd zijn er verschillende DA's geweest die geent hebben bij Lois. Ik heb hem altijd in de hals laten enten en nooit problemen gehad. Dus een allergische reactie lijkt me vaag.

Ik heb nu een andere DA gevraagd omdat deze nu bijna iedere dag op stal is, wel een echt paarden DA! Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een injectie te geven lijkt me.

Maar goed, ik ga nu naar stal. Ik schrijf wel een versalgje als ik terug ben.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:39

Jippie schreef:
Dank voor al jullie reacties!

Ik heb nu een andere DA gevraagd omdat deze nu bijna iedere dag op stal is, wel een echt paarden DA! Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een injectie te geven lijkt me.

Maar goed, ik ga nu naar stal. Ik schrijf wel een versalgje als ik terug ben.


9 van de 10 keer gaat het ook goed, misschien is het gewoon net even niet goed geprikt.
Alhoewel je handige en onhandige dierenartsen hebt, zeker met paarden.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:28

Fingers crossed..!

Europe is our playground

Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:35

Het klinkt alsof er idd mis geprikt is. Dit heb ik zelf ook gehad toen ik mijn paard zelf moest injecteren met antibiotica, ik ben niet zo bedreven daarin en heb toen ook verkeerd geprikt, het werd echt enorm opgezwollen.

Mijn oude paard Joran werd er echt heel erg ziek van, die kreeg 40 graden koorts maar geen zwelling, dus dat was waarschijnlijk echt een allergische reactie.

Als ik jou was dan maar weer in de hals laten spuiten voortaan.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:43

Ik ben (leerling)verpleegkundige en ik moet ook leren prikken. Wel prik ik al jaren onze schapen en lammeren, en deze reactie ken ik wel. Het is vaak (kan ook allergische reactie zijn) het resultaat van verkeerd prikken. Dat wil zeggen; de spuit is te snel geleegd, waardoor de spieren extreem reageren (zorgt voor een bult) of er is op een verkeerde plek teveel vloeistof op een plak gespoten... Helaas weet ik niet wat je kunt doen om het zo snel mogelijk weg te krijgen, maar wel dat koelen de zwelling vermindert en dat het uiteindelijk altijd weer (bijna) geheel wegtrekt. Succes in ieder geval!

© by Jossie, dus geen teksten zonder toestemming kopiëren!!!

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:51

Bij ons is ook een paard op stal en daarbij maakt het niet uit waar of met wat er gespoten word, ze heeft er altijd last van! Laatste keer maar weer eens geprobeerd in de hals omdat ze inderdaad ook zo'n bult had tussen haar benen. Maar ook in de hals gaf het problemen. Dus in het geval van Lois zou het een miskleun kunnen zijn. Maar goed ik hoop dat ie snel beter wordt!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Cathalijne, _San87_, anjali, billy3105, Dark7, Emj_23, IASCrawler, joyce83, Kabayo, Lauke, laura_estee, Lokii, Maaike_Ma, MarjanB, mirriejj, Nanaatjee, Pardoesje, Ptl4ever, Radiostilte, santaju, shannen6, sterregoud, Syzygy en 101 bezoekers