probleem met springen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

probleem met springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 13:54

Ik heb een probleem met Pretty (is nooit anders geweest, maar heb altijd zoiets gehad van laat maar, ik rij wel alleen dressuur, wat ik toch nog altijd het leukste vind.) Ze durft niet te springen. Ze heeft een keer een ongeluk gehad toen ze probeerde over een hek te springen (terwijl ze los stond), dat is wat ik gehoord heb iig. Toen verzorgde ik haar nog niet. Ik heb weleens een sprongetje met haar gemaakt, over een boomstammetje. Dat vind ze niet eng. Maar als ze balken ziet, meteen helemaal gespannen, en al probeer je op een sprong af te rijden, ze staat acuut stil en weigert nog 1 stap te zetten! Scheve mond
Zelfs balkjes lopen kost 'r erg veel moeite, je bent gewoon een uur bezig om d'r over 1 balkje te krijgen, en om haar er ontspannen overheen te laten lopen.. lijkt wel onmogelijk Scheve mond

Ik zou graag tips krijgen, over mogelijke manier om dit uit haar te krijgen, zodat ze ook af en toe eens ontspannen een sprongetje kan maken, en dat ze er ook plezier in heeft..
Ik hoop dat jullie iets weten! Lachen

Groetjes,
nathalie

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 14:25

uh, er eerst naast?? Als dat goed gaat, dan ga je in stap, rij je voltes langs de hindernis, en alles in de buurt van de hindernis, dan zorg je dat er iemand aan de zijkanten van de hindernis ook 2 hindernissen staan(zodat ze er niet vlak langs kan) Dan rij je er netjes in een voorwaarste stap naartoe, en ga je er vlak voor in draf, als ze stil gaat staan, geef je der gewoon een tik, ze moet en zal over die hindernis gaan Lachen Als ze erover is, meteen lange teugel, en heel overdreven belonen! En zeggen dat ze goed is,(veel stem) ook met naar de hindernis, veel stem gebruiken, als ze gaat stoppen, meteen je stem gebruiken Lachen
En aldoor goed belonen, in eht begin gewoon laag blijven springen, arzu vond het ook eng, en door deze methode ook niet meer Lachen

Conny_

Berichten: 2147
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 14:31

hmm ik heb ook dat probleem als hij over een balkje moet stappen doet hij al niet en hij is pas 5 toen ik hem kreeg was hij alleen maar zadelmak maar als hij een balk ziet en hij moet erover word hij helemaal gespannen kheb het een keer gedaan toen deed hij het supper kei goed altijd sprong die en op een gegeven moment wou die nie meer almaal bokken en stijgeren maarhij moest erover uiteindelijk ook gedaan maar hij doet het heeeeeeeeeeel soms over een heeeeeeeeel laag balkje en dan nog met heel veel moeite... kweet niet wat ik eraan meot doen terwijl ik springen zo leuk vind Scheve mond

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:24

Monster: als ze bang is zeker NIET "erover heen tikken" daar wordt je paardje toch helemaal gestressed van... als jij iets eng vind bijvoorbeeld een spin en die wordt op je hoofd gezet wordt je toch ook panisch?!

ik denk dat je met rust en vertrouwen veel verder komt... het is de bedoeling dat ze het leuk gaat vinden... niet dat springen een nare ervaring wordt...
ga ernaast lopen en laat haar ontspannen over balkjes lopen... en pas als ze ontspannen is kun je verdergaan om aan de hoogte te werken... laat een ander paardje anders "voor"springen, dan kan ze zien dat er niks aan de hand is...

succes

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:52

Of ga alleen een paar keer met haar in een bak rijden met hier en daar een hindernis. Zolang ze daar nog gespannen van wordt, geduld. Is ze daar niet gespannen meer door, probeer een keer een balkje mee te pakken. Of rij een keer tussen 2 hindernispalen door zonder dat er een balk op ligt. Gaat het goed met de balkjes, zet er dan eens een ong op 10 cm, en bouw het zo verder op. Geduld is een schone zaak! En de tip van eroverheen tikken, lijkt me niet erg op zn plaats..

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:57

ik ben het helemaal met je eens Leo_American, rustig opbouwen... en dat lukt NIET in een week het heeft zn tijd nodig en je moet er ook niet de hele tijd mee bezig zijn...

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 20:12

thnx voor de tips Lachen
ik ben vandaag alleen bezig geweest met balkjes en dat ging aardig goed, ze bleef lekker ontspannen lopen.
alleen op het eind ging ze ineens weer weigeren, toen ben ik ermee gestopt.
eind van de week weer eens proberen Lachen

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:15

je moet (nah je moet niks Knipoog) niet stoppen als het slecht gaat... dan denkt ze dat ze er voortaan vanaf is als ze weigert... je kan het oefenen en als het goed gaat stoppen... maar als het fout gaat dan moet je doorgaan totdat het goed gaat

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 20:19

ik heb nog geprobeerd haar eroverheen te laten gaan, maar was toen alweer een tijd bezig en ze ging echt niet meer. ze had het al een aantal keer wel heel braaf gedaan, heb haar daarna goed beloond enzo. dus bij die laatste weigeringen ging ze er echt niet meer over, en had geen tijd meer om nog een uur op d'r rig door te brengen Knipoog
toen ik naast dr liep heeft ze 't nog wel 1 x gedaan

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:21

als ze het in ieder geval maar heeft gedaan.. en alsje weet dat je weinig tijd hebt toch iets eerder stoppen dan! maar zo te horen komt het wel goed met jullie!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:24

Begin gewoom mar eens lekker rustig met 1 balk op de grond in stap. Zelf ontspannen en ne doen of hij er niet ligt. lekker ontspannne en voorwaarts erover heen stappen. gaat dat goed doe je het heel rustig een keer in draf. Laat haar maar een beetje kijken maar wel contact houden en voorwaarts houden. Je kan het ook aan de longerlijn oefenen.
Draaft ze zoner probleme over en baklje doe je er een keer 2 (op de juiste afstand wel te verstaan) . en zo door tot je drie balkjes zonder probleman kan draven. Dan kan je de middelste balk tissen twee staander een keer op het eerste gaatje leggen en weer lekker draven ..
Is dar ook goed probeer je een mega laag kruisje met drafbalk vanuit draf en van daaruit verder.
Gewoon met rust maar wel voorwaarts rijden (niet jagen maar gewoon vlot aan je been houden)

Het is een dooddoener ik weet het maar ,misschien zijn een paar springlesjes een goed idee om je te helpen.

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 20:27

thnx voor de tips Lachen

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:12

Ik zou gewoon heel rustig beginnen in stap en ernaast en dan ga je erop ook kun je gaan rijden met een hindernis in de bak en er vlak bijgaan rijden. zodat ze inziet dat een hindernis en balken niet eng zijn.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:22

gooi haar anders een keer los terwijl er 1 balk op de hoefslag ligt. Laat haar daar lekker staan, en laat haar kijken en ruiken aan de balk. na een tijdje als ze de bak vertrouwd, kun je haar isschien eroverheen laten stappen... maar nit opjagen, zo verliest het paard het vertrouwen. Als ze er ontspannen overheen gaat, kun je ergens anders ook nog een balk neerleggen, en later evt 2 achter elkaar... Steeds opbouwen, bijvoorbeeld na het rijden, of voor het rijden even een kwartiertje.

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 22:34

ben vandaag bezig geweest met balkjes, ze heeft er al ontspannen overheen gestapt en gedraaft. ga over een tijdje proberen met 2 balkjes.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:22

verbetering Haha!

Priscilla18
Berichten: 44
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:15

nooit laten weigeren..
net als bij mensen angsten laten overwinnen maar niet forceren!