Lengtebuiging: het grote kijk-en-vergelijk-topic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Lengtebuiging: het grote kijk-en-vergelijk-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:39

Mariëtte Withages"]
It is a matter of educating the spectators, the media, everyone. We hold workshops, explain over earphones, distribute brochures, but it is a process that takes time.
[/quote]
Bij deze nodig ik mevr Withages en haar collegae om deel te nemen aan deze interessante discussie.


[quote="FEI-reglement art. 411 lid 9 schreef:
Half-pass. This is a variation of travers, executed “on the diagonal” instead of “along the wall”. The horse should be slightly bent round the inside leg of the rider in order to give more freedom and mobility to the shoulders, thus adding ease and grace to the movement, although the forehand should be slightly in advance of the quarters. The outside legs pass and cross in front of the inside legs. The horse is looking in the direction in which he is moving. He should maintain the same cadence and balance throughout the whole movement.
In order to give more freedom and mobility to the shoulders, which adds to the ease and grace of the movement, it is of great importance, not only that the horse is correctly bent and thereby prevented from protruding his inside shoulder, but also to maintain the impulsion, especially the engagement of the inside hind leg (see fig. 4).


Het Drafappuyement

Lancet:

Afbeelding

Guizo:

Afbeelding

**Vraag **
"Welke van deze 2 paarden laat meer lengtebuiging en schoudervrijheid zien, Lancet of Guizo?"


Galopappuyement (zig-zag) vlak voor het bereiken van de AC-lijn


Guizo:

Afbeelding

Guizo heeft al niet zo'n briljante buiging in de appuyementen (dadelijk ook goed te zie in het drafappuyement, hij moet ook nog eens vroegtijdig omgesteld worden om het changement op de juiste plek te kunnen maken.

Barclay:

Afbeelding
Barclay in de voorlaatste sprong van het appuyement, prachtig gebogen en gesteld in de richting van het appuyement.

Rusty:

Afbeelding
Rusty is hier net een halve galopsprong verder dan Guizo en Barclay, hij landt net op het voorbeen, beeld is daardoor wat minder mooi. Rusty is nog steeds gesteld in de richting van het appuyement, Ulla is wsch net begonnen met rechtmaken in het lijf als voorbereiding op het changement dat vlak hierna komt.


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:58

Laten we Invasor er ook nog even aan toevoegen

Afbeelding

Om te antwoorden op je eerste vraag, tuurlijk is dat Lancet.

Hoe verloopt het topic nu verder? Haha!
Misschien stills maken van de passage en piaffe van deze verschillende paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:59

Dat is geen foto van Invasor van deze wedstrijd.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 23:01

Nee die kan ik niet vinden, maar het is wel hetzelfde paard op een wedstrijd.

Kan jij er toevallig geen maken?


[edit]Zep?[/edit]
Laatst bijgewerkt door Loolapelooza op 21-08-04 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 23:01

Nee, ik heb geen beelden van Invasor.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 23:48

ik zeg ook lancet

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 00:04

De schouder van lancet heeft duidelijk meer vrijheid!
Galop-appuyement van Guizo vind ik er niet goed uitzien..

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 00:09

Je zou kunnen zeggen dat het beeld wat vertekend is doordat Lancet een langere hals heeft, die meer lijkt in te buigen. De korte dikke nekken van Iberiërs buigen net zo goed, alleen toont dat wat minder.
Guizo laat het zien, Lancet laat het ongetwijfeld meer zien.
Beide hebben hun sterke punten waar ze in uitblinken, het hangt er maar vanaf wat je belangrijk, mooi of functioneel vind.
En wat verschillen die smaken ... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 00:17

Dat is dus geen smaakverschil Loolaa (Lalalalalola), maar een vereiste volgens de regels. Er is verschil tussen wel of niet gebogen en Guizo is niet gebogen. Heeft weinig met zijn bouw te maken, maar meer met zijn africhting en zijn athletisch vermogen. Bovendien zou dit een evenwichts-kunstenaar zijn en dan moet voldoende buiging geen punt zijn, toch???
Hij heeft TE WEINIG buiging.

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 08:08

Weet je dan wel zeker dan Guizo voor deze oefeningen meer punten heeft gekregen dan Lancet?

Lovers Charles, siamo le Principesse!! Lovers

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:37

Als PRE fan (maar geen KWPN hater) kan ik ook zeggen dat het natuurlijk Lancet is die een betere lengtebuiging (een zwak punt van de PRE, zeg ik als PRE ruiter) laat zien. Daar valt natuurlijk niet over te discussiëren.

Heeft Guizo daar echt meer punten voor gekregen?

Maar wat een prachtfoto van Invasor!!!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 19:12

Laantje schreef:
Weet je dan wel zeker dan Guizo voor deze oefeningen meer punten heeft gekregen dan Lancet?


Het is nu niet te achterhalen wat ze voor de specifieke oefeningen hebben gekregen, maar in het totaalklassement staat hij wel voor Lancet!

De juryleden zaten niet op een lijn.
Of het te maken heft met dag een of dag twee Verward

Guizo 10
71.458 (9) 70.208 (14) 69.583 (19) 72.708 (8) 72.500 (7) 71.292
Lancet 15
70.625 (11) 69.375 (18) 68.333 (25) 68.542 (19) 71.875 (9) 69.750

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 22:48

Wat mij ook opvalt is dat Lancet veel meer van de grond komt, en volgens mij opwaartser beweegt. Maar ik denk dat de foto's enigszins kunnen vertekenen wat betreft de schoudervrijheid. Dit aangezien de foto van Lancet op een later moment in de draf is genomen.

Ik denk trouwens ook niet dat Guizo en Invasor hier nou hun punten op hebben gescoord, maar ze zullen waarschijnlijk ook geen lage punten op deze onderdelen hebben gescoord.

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 22:53

lancet.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:06

jammer dat we de punten per onderdeel niet ergens kunnen vinden.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:50

Wat mij vanochtend opviel is dat de app wel goed ingezet worden met buiging en stelling maar later worden ze bijna rechtgesteld om zo door het app te gaan Verward

Heeft Jean Bemelmans hen dat zo geleerd??

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:54

Edward zei in zijn commentaar vanochtend ook dat ie wat weinig lengtebuiging toonde en wat te diep liep vaak (Guizo)...

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:59

Ragne schreef:
Edward zei in zijn commentaar vanochtend ook dat ie wat weinig lengtebuiging toonde en wat te diep liep vaak (Guizo)...

Klopt! We hadden dat in de GP ook al geconstateerd, maar vandaag kwam hij er echt niet mee weg.

Gerrie, je kon dat bij Invasor heel goed zien inderdaad, de inzet gaat oki en dan verdwijnt die buiging met de pas.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:44

Toch zei Edward dat de appuyementen van Invasor héél mooi waren!!
Jullie "constateren" blijkbaar andere dingen dan topjury's en topruiters?

MY BFF IS MY FFF: Friesian Friend Forever!

mijn site

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:52

Mhoa, die topjury's zijn het ook niet allemaal eens, hoor (bv Anky hoogste punten 82%, laagste 75%)

זכור

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:54

En dat wil zeggen dat jullie het beter weten?

MY BFF IS MY FFF: Friesian Friend Forever!

mijn site

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:58

Verward
Nee, dat wil zeggen dat het een kwestie van perceptie is.

זכור

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:02

Misschien ook alleen maar of je iets goeds met een 7 of een 8 honoreert. Wat dat betreft heeft het weinig zin om naar % te kijken, als de plaatsing klopt. Dan is nog steeds dezelfde de beste volgens de verschillende jury's, alleen heeft de één er iets meer punten voor over dan de ander. Maar hier worden de appuyementen van Soto met Invasor "slecht" genoemd, zonder stelling en buiging en weet ik het wat allemaal nog meer. Dat is dus niet het verschil tussen een 7 en een 8, dus het is geen kwestie van perceptie maar van kennis blijkbaar....

MY BFF IS MY FFF: Friesian Friend Forever!

mijn site

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:05

7 - ruim voldoende
8 - tamelijk goed

9 - goed
10 - uitmuntend.


bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:56

Zep schreef:
Het Drafappuyement


**Vraag **
"Welke van deze 2 paarden laat meer lengtebuiging en schoudervrijheid zien, Lancet of Guizo?"


Galopappuyement (zig-zag) vlak voor het bereiken van de AC-lijn

Guizo heeft al niet zo'n briljante buiging in de appuyementen (dadelijk ook goed te zie in het drafappuyement, hij moet ook nog eens vroegtijdig omgesteld worden om het changement op de juiste plek te kunnen maken.


Barclay in de voorlaatste sprong van het appuyement, prachtig gebogen en gesteld in de richting van het appuyement.

Rusty:

Rusty is hier net een halve galopsprong verder dan Guizo en Barclay, hij landt net op het voorbeen, beeld is daardoor wat minder mooi. Rusty is nog steeds gesteld in de richting van het appuyement, Ulla is wsch net begonnen met rechtmaken in het lijf als voorbereiding op het changement dat vlak hierna komt.



Bij de GP van Lancet bij het binnenkomen: vanaf de groet komt Lancet recht op de camera af.
En dan zie je dat hij op de rechte lijn heel licht naar links gesteld en gebogen is.
Het effect daarvan zie je dus ook verder in de proef, tijdens de appuyementen, en de pirouettes.

Ik vind Lancet echt een superpaard, daar niet van. En wat een geweldige proeven! OK dan!

Maar bij het binnenkomen (en dat is iets waar je als jurylid altijd naar zit te kijken, daar ben je voor opgeleid nietwaar) viel me die buiging al op.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maaraatje, roosjenat, Trendiction en 57 bezoekers