belangrijke vraag! (longeren jong paard)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cooper

Berichten: 4475
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: België

belangrijke vraag! (longeren jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 11:30

een vriend van me heeft een jaarling hengst.En hij doet gewoon het hoofdstel aan (met ijzeren bit!!!) En gaat hem dan "longeren" ( want dat is niet echt longeren) 3 kwartier aan een stuk.
Ik zelf heb gezegt dat ik dat niet vind kunnen,omdat 1: het is erg om zo jong al een ijzeren staaf in u mond geduwd te krijgen 2: dan gaat die dat beest eerst nog kei lang afmatten.Ik vind dit niet kunnen.En hoevaak ik het ook zeg hij gelooft me niet.Dus zei ik tegen hem,ik zet het op bokt,en naargelang de reactie doen we wat nodig is.
Vinden jullie dit kunnen of niet?

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:49

Een jaarling hoort lekker op het land te staan en niet gelongeerd te worden Boos!
Dit is niet goed voor hun spieren en (nog zwakke) rug en botten. Naja en als hij je niet wil geloven zeg hem maar dat hij het zelf moet weten als ie zijn jaarling nu al wil verpesten. Clown

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:58

precies, dit kan niet, zonde,.. sowieso 3 kwartier longeren is aan de lange kant (dit doe ik zelfs niet eens met volgroeide paarden, maargoed, mijn mening, vind alsmaar rondjes lopen erg belastend)
waarschijnlijk wil je vriend maar al te graag iets doen met dat paard, en heeft hij het geduld niet?
jammer, zeg maar tegen hem dat als als hij nu geen geduld heeft hij strax geen paard meer heeft.
de hengst moet indd, skitter, in de wei staan en lekker kunnen groeien zonder nog te erg belast te worden,

lippy
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:07

idd niet doen joh,zonde van je jaarling
als je dan niet het geduld hebt om te wachten,ga dan lekker met m wandelen ofzo
ben je toch met m bezig,maar hoeft ie verder nix

cooper

Berichten: 4475
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 15:21

Ja maar volgens hem moet hij nu al beginnen met de training van zijn paard omdat die anders als die groot is de baas speelt over jou omdat die hengst is.Ikzelf vind dit echt niet kunnen,maar naar mij luistert die niet.
Ik vind het best zielig voor dat paardje want hij heeft geen wei (staat altijd op stal) en hij heeft geen enkel vriendje en normaal gezien moet een veulen dat toch hebben?Dat paard heeft een immense schrik van hem gewoon omdat hij die altijd slaagt.Ook met het touw recht in zijn gezicht.Ik zelf zeg dat het niet goed is wat die doet want een paard vergeet niet wat in zijn eerste jaar gebeurt.Maarja hij luistert niet,en nu is hij gewoon heel dat paard naar de knoppe aan het werken

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:24

Lekker op het land zetten met vriendjes, die voeden elkaar onderling wel aardig op!

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:27

Idd...een jaarling mag toch nog lekker in de wei spelen? Daar wordt het een mooi gezond paard van. En een bit in als ie 1 jaar is lijkt me ook niet zo'n verstandig idee...

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:34

Het spijt me dat ik het zeg maar zo'n vent zou mijn vriend niet zijn!

Een paard kapotmaken omdat je hem anders niet aankan? Want daar komt het feitelijk op neer. Hij wil een hengst omdat dat stoer is en denkt respect af te kunnen dwingen door een jong dier naar de verdommenis te helpen.

Schandalig vind ik het. Maak die vriend van jou maar eens duidelijk wat een miezerig klein mannetje het zelf is om zijn jaarling zo'n dieronwaardig kloteleven te geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:41

Als die jongen zijn paard de vernieling in wil helpen dan doe je daar toch niks aan...

ik word onderhand een beetje moe van dit soort topics

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:45

Gewoon lekker poetsen,knuffelen en buitenwandelen, bereik je veel meer mee!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:46

En weet je zeker dat hij 1 is? Papieren gezien?

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:51

Ik denk dat alles al hierboven gezegd is. En als tie inderdaad 1 jaar is, snap ik niet goed waarom hij een jaarling heeft gekocht. Maar zo te horen snap jij dat zelf ook niet. Ik denk dat je er weinig tot niks aan kan doen. Je kan het blijven proberen natuurlijk. Misschien dat ie toch naar je gaat luisteren of misschien wel naar iemand anders die daar ook staat.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:04

dat is geen dierenvriend !
een kleuter of peuter laat je ook niet elke avond de afwas doen oid
elke dag 3 kwartier hollen kunnen de pezen en gewrichten nog lang niet aan !
ongedwongen spelen , rausen en stoeien in de wei
om vervolgens een uur plat te liggen (slapen) en daarna weer op te springen en te spelen,allemaal uit vrije wil. daar worden de pezen en botten sterk van !
als je peuters een zware boekentas zou geven, zouden ze voor hun 16e een rug hebben zo krom als een banaan!
waarom?
omdat alle botten nog zacht zijn om te kunnen groeien !!!
dus in dat stadium kunnen ze ook makkelijk VERgroeien

ik hoop dat die domme jongen tot inkeer komt en zijn beestje lekker de opfok ingooit
hopend dat ie er niets aan over zal houden Boos!

cooper

Berichten: 4475
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 16:29

Zep schreef:
Als die jongen zijn paard de vernieling in wil helpen dan doe je daar toch niks aan...

ik word onderhand een beetje moe van dit soort topics


Sorry hoor,het is de eerste keer dat ik hier kom en dat ik iets plaats.Dus je hoeft zo niet te reageren.

Die vriend van mij heb ik nou ruzie mee omdat die niet naar me luistert.
En ik vind het erg spijtig dat die niet naar me luistert want het is echt een leuk paardje hoor.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:32

Zep schreef:
Als die jongen zijn paard de vernieling in wil helpen dan doe je daar toch niks aan...

ik word onderhand een beetje moe van dit soort topics


Moedeloos ja. Je kunt er niets aan veranderen en toch word ik er boos om. De topicstartster is de enige die die vent bij z'n ballen zou kunnen nemen en die schrijft het weer van zich af hier op bokt.

Ik lees dit soort dingen eigenlijk liever niet dan wel.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:33

Het gaat ook niet om jou persoonlijk Cooper!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:37

crossmonster schreef:
dat is geen dierenvriend !
een kleuter of peuter laat je ook niet elke avond de afwas doen oid
elke dag 3 kwartier hollen kunnen de pezen en gewrichten nog lang niet aan !
ongedwongen spelen , rausen en stoeien in de wei
om vervolgens een uur plat te liggen (slapen) en daarna weer op te springen en te spelen,allemaal uit vrije wil. daar worden de pezen en botten sterk van !
als je peuters een zware boekentas zou geven, zouden ze voor hun 16e een rug hebben zo krom als een banaan!
waarom?
omdat alle botten nog zacht zijn om te kunnen groeien !!!
dus in dat stadium kunnen ze ook makkelijk VERgroeien

ik hoop dat die domme jongen tot inkeer komt en zijn beestje lekker de opfok ingooit
hopend dat ie er niets aan over zal houden Boos!


Ik ga helemaal met crossmonster mee!

cooper

Berichten: 4475
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 17:18

ellenlouise schreef:
Moedeloos ja. Je kunt er niets aan veranderen en toch word ik er boos om. De topicstartster is de enige die die vent bij z'n ballen zou kunnen nemen en die schrijft het weer van zich af hier op bokt.

Ik lees dit soort dingen eigenlijk liever niet dan wel.


Is er dan iets fout mee dat ik hulp vraag aan jullie? ik zei trouwens tegen die jongen dat ik het op bokt zou plaatsen en diegene die gelijk had zou "winnen" en als ik gelijk had (wat ik zowiezo wist) zou hij zijn beestje anders behandelen.Nou heb ik het hem laten lezen en denkt die dat ik alles zelf geschreven heb.Ik heb het hier nu gezet omdat ik ten einde raad ben.Sorry daarvoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:11

Balen is vlakbij, stuur hem maar bij mij langs, dan zal ik hem recht in zijn gezicht zeggen hoe ik er over denk!
Dan weet hij meteen dat je niet alles zelf geschreven hebt.

loveilja
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:47

dierenbescherming ?? is dat iets? ik weet het ook niet.
Misschien neemt hij die wel serieus

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:49

Dit vind ik echt te zielig voor worden!
Pfoeh, Klap geven die vent!
DB misschien?

cooper

Berichten: 4475
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 19:49

Als ik dat doe dan heb ik echt heel erg dikke ruzie met hem en dat wil ik dan ook weer niet.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:05

Ik vind het ook niet kunnen. Alle spieren en pezen moeten nog groeien als ie dit nu al doet verpest die het paard echt en als ie dat niet gelooft. Dan merkt ie dat wel over een paar jaar..... sterkte ermee....

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:19

het kan gewoon niet klaar uit.. Ik hoop dat ze snel wat tegen hem doen

m0on

Berichten: 144
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:20

echt stom! je mag zo'n paard dat nu nog niet aan doen, hij moet ook de kans krijgen gewoon even nog ''vrij te zijn! '' het kan echt niet! Boos!