cursus fokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

cursus fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 08:55

Weet iemand een goede cursus over de fokkerij?
Wil er graag meer over leren/te weten komen, omdat ik volgend jaar mijn paardje wil laten dekken.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:06

Gewoon het KWPN bellen.
Die zeggen wel welke hengst er op moet.
Dan hoef je niet al die energie in de basiskennis te steken.

Of ga eens bij een doorgewinterde fokker praten.
Maar mijn voorkeur voor je zou zijn": " het KWPN bellen" .

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:12

ja oke maar dan krijg je wel zo ie zo een kwpner als dekhengst

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:29

Ik had al zo'n vermoeden dat dit een voorzet een bepaalde richting op was, hoe zou dat nu toch komen Verward .

Yarka je voorkomt een heleboel geleuter als je eerst neerzet of je met een shet, tinker, paard of wat dan ook wil fokken.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:35

Het is misschien handig als je uitlegt of je wat over de algemene fokkerij wilt weten.

Of dat je het misschien wilt verdiepen, misschien wil je het over Holsteiners of bv. Kwpners hebben.
Ik noem maar wat.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:41

Wat heeft Yarka eraan als hem word gezegd welke hengst hij moet kiezen als ie zelf meer over fokkerij wil weten? Zou zeggen juich het toe dat iemand zich er ook zelf in wil verdiepen. Als hij dan zelf een keuze heeft gemaakt en een aantal hengsten over heef kan hij altijd nog bij KWPN of ander stamboek, ervaren fokker of een hengstenhouder vragen voor welke die zouden kiezen. Is toch leuk als hun dan een hengst noemen die je ook al zelf in het rijtje kandidaten had staan? Meestal komen ze ook met een aantal geschikte hengsten en als er dan 1 met je eigen gedachten overeenkomt is de keus makkelijk.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 10:46

ik wil graag weten wat er allemaal bij komt kijken, hoe het verloop van de 'zwangerschap' gaat, het bevallen, het exterieur van het paard, welke hengst kan ik op een merrie zetten met bijvoorbeeld zwak beenwerk, enz.
Ik wil dus graag vanalles erover weten, en niet specifiek in de richting van 1 ras.
Zelf wil ik straks mijn tinker laten dekken, dat is niet de hoofdreden waarom ik van alles wil weten over de fokkerij. Ooit zou ik graag een baan in de paarden willen. Ik weet dat dat niet makkelijk is, maar wil het toch graag. En de fokkerij lijkt mij toch erg boeiend.
Hopelijk ben ik nu meer gericht geweest met mijn vraag.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:48

Hebben ze bij Tinkers te maken met natuurlijk dekken of met kunstmatig insemineren?

Wat dat maakt al een heel verschil en ik kan je verzekeren dat de bevalling van een paard fantastisch is om te zien en om mee te maken.

Hoe is moeilijk uit te leggen, want elke bevalling is anders.

Anderen mogen je meer uitleggen over technische zaken Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 11:05


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:44

Een goed boek doet ook wonderen.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 13:29

DeesDeBest schreef:
Een goed boek doet ook wonderen.


Iemand misschien suggesties?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 14:21

yarka schreef:
Iemand misschien suggesties?


Ik snap wellicht niet helemaal wát je wilt leren, maar het boekje "Veulens krijgen" van dierenarts Joop Loomans staat boordevol informatie over de dekking/inseminatie, dracht, geboorte, problemen, veulens etc. Evenals "Fokkerij" van Paul de Vries.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:35

Cursus van het NHI; fokkerij. www.nhi-equi.nl De cursus fokkerij wordt wel maar 1 x per jaar centraal in Nederland gegeven.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:42

sarabande schreef:

Yarka je voorkomt een heleboel geleuter als je eerst neerzet of je met een shet, tinker, paard of wat dan ook wil fokken.

een shet en tinker vallen ook onder t kopje paarden
bel eens op met het NST of ICS die weten wel hoe t bij tinkers in zn werk gaat. De meeste dekken nog natuurlijk, maar er zijn uitzonderingen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:34

Marjolein schreef:
een shet en tinker vallen ook onder t kopje paarden
bel eens op met het NST of ICS die weten wel hoe t bij tinkers in zn werk gaat. De meeste dekken nog natuurlijk, maar er zijn uitzonderingen.



Marjolein ik bedoelde dat iedereen al weer met zijn eigen voorkeur hengsten kwam aansjouwen zonder zich te verdiepen in wat er nu eigenlijk echt bedoelt werd.

Ik ben de laatste om een andere zijn fokkerij te keineren, mijn opmerking had het tegenovergestelde tot doel en duidelijkheid voor de ts

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:21

Op het CAH Dronten wordt een deeltijdopleiding gegeven (maandagavond), maar je kunt er ook certificaten halen voor het (paarden)vak waar je interesse ligt. In dit geval dus PAN (Paard en nakomeling). Dit begint in september en duurt tot januari, 1 avond in de week a 1,5 uur.
Daar leer je inderdaad hoe het in zijn werk gaat bij hengst en merrie, kleurvererving (de basis), waar op te letten met de bevalling, exterieurbeoordeling etc.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:56

De boeken die MissHIS noemt zijn aanraders. Vooral 'Veulens krijgen' vond ik erg duidelijk

DS_anne
Berichten: 138
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:39

Kijk eens op de onderste site van mijn onderschrift