Stress tijdens les

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Stress tijdens les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 14:25

Via de zoekfunctie ben ik er al achter gekomen dat ik niet de enige ben met dit probleem maar toch vind ik net niet de antwoorden die bij mijn probleem passen. Ik hoop dus dat iemand mij hier verder mee kan helpen.

Ik heb al geruime tijd problemen met ontspannen tijdens het rijden. Mijn paard probeerd in draf regelmatig onder me uit te lopen als ik haar die kans geef. Als ze dit doet krijg ik altijd (onbewust) de neiging om mijn rechter- pols, arm en schouder te verkrampen. Wanneer ik dan eenmaal zo verkrampt zit krijg ik de ontspanning er dus echt bijna niet meer in en is er vrijwel niets meer met mij te beginnen. Als ik echter gewoon goed ontspannen begin en mijn paard loopt lekker rustig heb ik dit probleem niet, opzich is mijn zit dan best netjes en loopt mijn paard over het algemeen ook fijn ontspannen. (al heb ik over het algemeen altijd wel iets meer druk op rechts Scheve mond )

Vreemd genoeg heb ik dit probleem altijd 10x zo erg tijdens mijn lessen Scheve mond Ik les 1 keer per week en de laatste 2 maanden gaat het werkelijk echt bagger slecht De hele week rijd ik voor mezelf en heb ik vrijwel geen last van dit probleem, als ik het wel heb krijg ik de rust er opzich vrij snel weer in. Zodra ik echter ga lessen is het werkelijk van alle kanten stress. Mijn paard reageert heel sterk op mij en stress van mijn kant zorgt dus voor een paard wat niks anders doet als rennen Scheve mond Soms is het zelf zo erg dat ik als een stijve hark zit en zelf naast het drafritme zit met lichtrijden Verward

Ik begrijp er zelf eigenlijk helemaal niks van omdat we het samen wel degelijk kunnen, toch is het nu al 2 maanden lang iedere week opnieuw raak tijdens het lessen Scheve mond Van lessen zou je uiteraard moeten verbeteren maar aangezien het de laatste tijd zo slecht gaat wordt het dus alles behalve beter op. Mijn instructrice geeft overigens wel goed les en legt dingen wel duidelijk uit maar toch lijkt het niet te lukken Scheve mond Behoorlijk frustrerend dus... Heeft iemand weleens hetzelfde gehad en hoe zijn jullie hier over heen gekomen?

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 14:45

Ik denk dat je tijdens je les te graag veel goed wil doen waardoor je jezelf meer druk op legt. Probeer je instructeur te zien als je eigen ogen langs de baan. Jouw persoonlijke hulp. Niet als iemand tegenover wie je je wilt bewijzen/ laten zien dat je goed geoefend hebt!

Probeer als je voelt dat je ZOU KUNNEN GAAN VERKRAMPEN eens met je schouders een paar rondjes te draaien van voor naar achter en anders om. Uiteraard helpt dit ook als je al verkrampt bent.

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 14:49

ik zou toch gewoon door blijven rijden hoe je normaal ook doet. zorg goed dat je zelf ontspannen zit en geef dat over aan je paard. als hij weg sprint blijf gewoon rustig en neem hem rustig terug! niet gaan trekken enz. want dat werkt alleen maar tegen!
ik ken ook paarden die in de les veel meer gespannen zijn dan wanneer ze alleen rijden, maar toch moet dat paardje het ook leren en ze rijden gewoon door met hem. Haha!
ik denk dat het beste advies is gewoon er doorheen te rijden, lekker lang en laag rijden, en niet te veel oprichten.
voor de rest zou ik het niet weten!!

succes ermee! ik hoop dat je hier wat aan hebt! *LOL* en dat ik het goed begrepen heb! Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:38

Krijg je les op een andere lokatie, of gewoon thuis?

Waar het ook in kan zitten is dat je tijdens de les iets strenger voor je paard bent (accepteerd minder, meer in het werk) dan dat je thuis doet. En jepaard vind dat niet prettig en toont daardoor verzet.

Ik ben zelf ook tijdens de les iets gemotiveerder dan dat ik zelf rijd, en ik denk dat dat voor het gros van ons ruiters wel geldt. Dat komt omdat je een stukje zekerheid hebt van je trainer, plus dat de trainer op de grond kan aanvullen waar je zelf tijdens het rijden geen erg in hebt Knipoog

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 16:59

Bedankt voor de antwoorden OK dan!

Citaat:
Ik denk dat je tijdens je les te graag veel goed wil doen waardoor je jezelf meer druk op legt.


Misschien dat het inderdaad zoiets is ja, het is in ieder geval een onbewuste reactie wat erg sterk op mijn paard uitwerkt Scheve mond Ik voel mezelf aan het begin van de les echter niet gestresst of anders als normaal, het gebeurd gewoon en als de stress er eenmaal is komt het dus de hele les gewoon niet meer goed Boos!

Citaat:
dat ik het goed begrepen heb!


Je hebt het inderdaad goed begrepen hoor Knipoog Het is ook nogal een warrig verhaal van mijn kant, het is natuurlijk ook gewoon een raar probleem... Iig. bedankt voor de tip. Ik probeer mijn paard er altijd door heen te rijden maar op de een of andere manier vergt dit gewoon veel meer tijd en moeite als dat ik alleen oefen Scheve mond

Citaat:
Krijg je les op een andere lokatie, of gewoon thuis?


Dat is nou ook juist zo vreemd, ik les gewoon op de pension stal waar ik sta... Er is dus niks vreemds voor zowel het paard als voor mij...

Citaat:
Waar het ook in kan zitten is dat je tijdens de les iets strenger voor je paard bent (accepteerd minder, meer in het werk) dan dat je thuis doet. En jepaard vind dat niet prettig en toont daardoor verzet. Ik ben zelf ook tijdens de les iets gemotiveerder dan dat ik zelf rijd, en ik denk dat dat voor het gros van ons ruiters wel geldt.


Misschien dat dat er inderdaad mee te maken heeft. Het verschil tussen mijn rijden alleen en met les is echter wel enorm, tijdens mijn les lijkt me soms echt werkelijk niks te lukken Scheve mond Ik vind dit zowel voor mijn instructrice als voor mijzelf en natuurlijk mijn paard erg vervelend en frustrerend. Dat verkrampen heb ik dus ook echt totaal niet in de hand, het gebeurd echt allemaal heel onbewust. Ik heb verder totaal geen angst oid, daarom vind ik dit probleem ook deste vreemder... Mijn instructrice snapt er zelf ook vrij weinig van, kan ik me goed voorstellen aangezien ik het zelf al niet zo goed begrijp Verdrietig

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:02

Leert je trainster dan niet dat verkrampen af te vloeien?

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 17:15

Tja, niet echt. We hebben het er natuurlijk wel over en volgens haar werken mijn paard en ik elkaar in een dergelijk geval tegen. Het is een soort van cirkel, ik wordt onrustig, paard wordt onrustig, ik wordt nog onrustiger enz. met als gevolg dat mijn hele houding er aan gaat Scheve mond Ze geeft me uiteraard verder wel goede tips omtrent mijn houding maar deze kan ik eigenlijk alleen echt goed uitvoeren als ik dus alleen rijd.

Ik heb al wel eens op het paard van mijn instructrice gereden om aan mijn houding te werken en hier had ik dit probleem destijds niet. Dit was echter ook voordat we in deze slechte periode belanden.