Paar vraagjes over een echt schapenwollen schabrak.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Paar vraagjes over een echt schapenwollen schabrak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-02 10:13

Omdat Ed zelfs schuurplekken van een normaal schabrakje krijgt, wil ik graag een echt schapenwollen schabrak gaan kopen. Maar omdat die dingen echt asociaal duur zijn, wil ik eerst zeker weten dat het iets voor mij is. Een paar vraagjes daarom:
Is zo'n ding goed schoon te houden of wasbaar? Slijten ze snel of niet? Zijn ze erg warm? Ademen ze goed? Zijn er verschillende merken of types van?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 11:58

Hoi ,

ik heb er zelf zo'n .....4 maanden geleden eentje gekocht ,
van Chatelaine , bestelbaar via Bieman .
Kostte iets van 150 gulden en is dan van dubbelzijdig schapenvel ,
honingkleurig .

Dus geen zwart katoen ofzo onder je zadel he ?

Hij bevalt supergoed , ligt perfect onder m'n zadel en op m'n
paardje EN ziet er ook nog eens heel mooi uit .

Wel lijkt het wat meer op een normale bontschabrak dan zo'n hele dure
van 300 piek ofzo , die zien er gewoon wat luxer uit .
Maar ik denk dat dat na een half jaartje niet veel meer uitmaakt ......

Superzacht , paardje zweet er nauwelijks onder ,
maar als het vrij warm is en ze heeft hard gewerkt dan wel .
Ik heb ook voor van de zomer een dun katoenen dekje klarliggen want
dan denk ik dat het wel nat wordt . Maarja hebben andere schabrakken natuurlijk ook ....

Ik was 'm gewoon in de wasmachine op 40 graden ,
daarna over een stoel opzo te drogen hangen ,
met je hand af en toe een beetje erdoorheen zodat de haren weer mooi
rechtop komen te staan .

Ziet er nog perfect uit , lijkt wel nieuw !

Ik ben er heel blij mee , bevalt beter dan alles wat ik heb geprobeerd
(ook Equitex....)

Groetjes !!!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 15:04

Hier een foto ervan op m'n bokje Haha!

Afbeelding

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 16:43

Wij hebben er eentje van Pelztechnik. Duits, poepieduur, super kwaliteit. Hebben 'm nu 4 winters gebruikt, ziet er nog als nieuw uit.

Wel met zwart katoen aan de bovenkant, onderkant is puur schapewol. Het schapewol steekt wel uit aan de buitenkant, dus het katoen komt niet in contact met z'n huid, er steekt zo'n sjiek randje onder je zadel uit.

Halen 'm na het rijden altijd onder het zadel uit zodat 'ie goed kan drogen, is ook beter voor je zadel. Als 'ie droog is even uitkloppen. Gaat ook gewoon in de wasmachine. (niet in de droger!!!)

Ze zweet er wel onder, maar dat doet ze onder een gewoon katoenen sjabrakje ook en met dat schapenwol is het niet meer dan normaal, wat zweten betreft is het niet echt een representatief paard Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 17:08

Ik heb er 1 van Christ gehad. Van medicinaal schapenbont ofzo. De bovenkant was zacht leer en de onderkant bont met een rand. Ik vond hem superfijn. De prijs was flink (ca. 300 gulden) maar ik heb er ook 3 jaar meegedaan. Alleen met de wedstrijden had ik een gewoon dekje, verder reed ik altijd met het bonten ding. Hij was wel wamr maar omdat hij zadelvorm was heb je er geen last van.
Hij was heel makelijk schoon te houden. Gewoon eens in de zoveel tijd met een rosborstel en talkpoeder even borstelen en dan was hij weer als nieuw. Na 3 jaar kwamen er gaten in en was hij dus echt versleten.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 19:35

Een paar mnd. terug, stond in de Cavallo (een van de grootste duitse paarden-tijdschriften) een artikel met test over div. zadeldekjes van goedkope katoenen, tot dure schapevelletjes Knipoog . Ik meen me te herrinneren dat schapevel niet echt goed uit de test kwam Verward . ik zal eens even kijken of ik het artikel nog kan vinden!
Ik heb zelf ook zo´n ding gehad, maar vond het twee keer niets en heb het na 3 keer gebruikt te hebben, meteen weer doorverkocht. Ten eerste was het veels te warm voor Dikke en ten tweede zag ´ie er uit als een h*m* *LOL* !