ADH van vit. en min. ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

ADH van vit. en min. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 16:11

Hoi,

Ik snap er niets meer van. Ik zit een beetje te kijken of mijn paard voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt , maar iedereen heeft het over andere hoeveelheden !! Met iedereen bedoel ik o.a. de paardendrogist, maar ook fabrikanten van voer.
Zo is het advies mbt zink uiteenlopend van 200 mg tot 750 mg per dag !!!
Wat is nou het juiste getal ?

Groetjes,

Maris

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:40

Zou dat ook niet aan het gewicht van het paard kunnen liggen?

ik heb hier een boekje voor me liggen: merries-voeren-veulens, gericht op een onderzoek tussen KWPN merries.

De mineraalbehoefte voor merries voor onderhoud in de laatste 4 maanden van de dracht en de eerste vier maanden van lactatie is als volgt weergegeven:

verhouding 01. dus gewicht 400 kg -zink 400 mg gewicht 500 kg zink 500 mg.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:45

ligt ook aan het werk wat ze doen, een paard wat zwaar traint heeft natuurlijk meer nodig dan ene paard wat weinig doet..

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 15:01

Hoi,

Nee, het gekke is dus dat die 200mg tot 750 mg worden aanbevolen voor een paard van ongeveer 600 kilo tav de onderhoudsbehoefte, dus bekeken zonder wat ze nodig hebben als ze arbeid verrichten.

Ik heb het met name over zink omdat zink ook goed is voor de hoeven van een paard ( en voor heeeel veel andere dingen ). En zink zit er vaak tekort in het hooi, vandaar .... .

Voorlopig houd ik dan maar aan dat ze ongeveer net zoveel mg zink nodig hebben als ze wegen. Maar vaag is het allemaal wel. Bij mensen weten ze toch ook de ADHD. En tuurlijk de 1 heeft meer nodig als de ander van bepaalde vitaminen en/of mineralen, maar er is tenminste een richtlijn.

Groetjes,

Maris

Cicel
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:29

Ik vraag me af of je bij 600 kilo kan spreken van een groot verschil tussen 200 en 750 mg... Bij mensen is er ook vaak een marge bij de ADH. Die is natuurlijk heel klein, maar omdat paarden zo zwaar zijn... Ik weet het niet hoor, maar misschien verklaart dat iets?

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:59

als je nou van meerdere soorten ongeveer het gemiddelde neemt?
en dan ook kijken naar eventuele prestaties van je paard.
denkd at het ook slim is om op te zoeken of een teveel ook ergens schadelijk voor is..

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 15:26

een teveel aan zink schijnt niet schadelijk te zijn.
Tis toch best moeilijk allemaal. Ligt er ook weer aan in welke vorm je een supplement van iets geeft, orotaat, citraat etc. Heeft met de opneembaarheid te maken.


Bedankt voor jullie reacties !

Groetjes,

Maris