universiteit en 2 paarden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

universiteit en 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 22:15

Ik zat een beetje na te denken en dat wordt dan mijn toekomstperspectief Scheve mond
Is het te doen om een eigen paard en een 'bijrijdpaard' die heel misschien ook nog van mij wordt, zo'n 5 keer in de week te rijden.. en daarbij nog 2 uur reistijd per dag (maar dan kan je in die tijd wel leren) Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie?
Het is niet zo dat ik dat bijrijdpaard nog wel kan laten vallen want die wil ik echt niet kwijt..
Ik wil expres naar Tilburg zodat ik thuis kan blijven wonen en niet hoef te stoppen met de paarden, is dat een rare gedachte, dat je daar dus je studie op aan moet passen? Hoe hebben jullie dat gedaan, stoppen jullie er zomaar mee? Of nemen jullie hem mee? Dat wilde ik eerst doen, naar Leiden, maar toen verklaarde iedereen me voor gek, dat is ook niet te betalen daar.
En heb je meer vrije tijd op de uni dan op het gym of juist niet?
Nouja ben benieuwd!


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:42

Ik heb het eigenlijk precies zo gedaan als jij. Ik ben in groningen gaan studeren zodat ik thuis kon blijven (paard staat ook thuis). Daarnaast rijd ik een paard van de buren en ik werk één dag in de week. Ik heb ook 2 uur reistijd (heen en terug bij elkaar), ietsje meer nog meestal.

Soms is het strak plannen, maar het is mij altijd prima gelukt. Okee, tijdens tentamenperiodes heb ik niet altijd genoeg tijd voor beide paarden, en soms maak je langere dagen dan de meeste mensen, maar dan ben je ook bezig met wat je leuk vindt! Ik kan echt niet zonder m'n paardebeest hoor!

Het voordeel van universiteit boven het VWO is dat je minder lesuren hebt en dus je tijd voor een groter gedeelte zelf in kunt delen. Ik heb maximaal 12 uur in de week college, als ik mazzel heb op drie dagen.
Veel zelfstudie dus, maar dat kan ook 's avonds als het donker is!
De hoeveelheid 'vrije tijd' zal ook afhangen van welke studie je gaat doen (beta-studies hebben veel meer practica enzo, dacht ik) en de aanleg die je er zelf voor hebt.

Je paard meenemen naar Leiden is idd geen plan, dan betaal je je blauw aan stallingskosten en heb je weinig kans dat je paard ook nog buiten komt.
Hoe je studie en paardrijden combineert hangt helemaal van jezelf af, het is maar waar je je prioriteiten legt! Ik vind paarden duidelijk belangrijker dan uitgaan/studentenleven, en vrienden heb ik ook in de paarden. Daar heb ik een studentenvereniging oid niet voor nodig.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 22:58

Ah ik ben erg blij te horen dat het dus wel mogelijk is!
Internationaal en Europees recht wil ik dan gaan doen.. het klinkt wel heavy maarja dat moet dan maar!
En ja van het studentenleven zal je inderdaad niet veel proeven op deze manier maar daar geef ik eigenlijk niet zoveel om.. zit nu ook net zo lief thuis op een zaterdagavond Lachen
Ik kan eigenlijk niet wachten om te beginnen haha Bloos

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 23:02

Dat hangt geheel af van hoeveel werkuren je studie in beslag gaat nemen. Mijn (HBO) studie wil ons 4 dagen per week 'in' hebben (en dat zijn volle dagen) en die 5de dag ben je echt wel bezig met je projecten, dus mij zou het nooit lukken. Ik heb 1 paardje dat in volpension staat en waar m'n vader af en toe ook iets mee doet, en dat is net bol te werken zo. 'swinters houden we dan wel een winterstop. (hebben geen rijdbare bak)

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 23:09

Je hebt op de universiteit minder verplichte dingen dan op het gym, dus je kan idd daaromheen plannen. Maar aan de andere kant; ik heb dit jaar een aantal dagen van 1 tot 5 college. Dan moet ik de trein van half 12 nemen en ben ik om 6 uur/half 7 thuis. Daarvoor naar m'n paard wordt te krap en 's avonds is in de winter ook niet alles.

Ik ga nu rechten doen en heb 14/16 uur college per week, vorig jaar deed ik farmacie (beta dus) en op een paar rotweken na dat ik van 9 tot 5 moest, had ik veel minder college dan nu...

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 00:37

Ik zit in een vrijwel gelijke situatie als jij. Ik heb zelf 2 eigen beessies, en studeer aan de universiteit in Utrecht, is voor mij in totaal ook 2 uur reistijd op een dag.
De hoofdreden dat ik in Utrecht ben gaan studeren is dat het voor mij het dichtste bij is.

Zoals al eerder gezegd, het ligt ook aan je opleiding. Het afgelopen jaar had ik slecht een uur of 14 per week les, waarvan maar 6 verplicht (maar ik deed alle 14, braaf he Haha!)
Het is af en toe wel passen en meten, maar ik kom er toch meestal wel uit hoor.

Meer vrije tijd zou ik niet perse willen zeggen, dat is ook verschillend per opleiding natuurlijk, maar de tijd die je niet op de universiteit bent, kun je precies zo verdelen als je zelf wilt.

Ikzelf lees&leer het liefst 's avonds, dus heb ik 's middags tijd voor de paarden. En mocht ik onverhoopt niet uitkomen, dan schuif ik een hoofdstukje op en lees ik dat er de volgende dag bij. Tis flink aanpassen, maar ik red het tot nu toe prima.

:+: May the horse be with you :+:

gomir

Berichten: 25526
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:02

Het is wel te doen hoor. Ik had er vorig jaar 2 van mezelf en dat ging best naast mijn studie.
Heb ongeveer 3.5 uur reistijd per dag als alles meezit Bloos Maar in de trein kun je vaak nog wel wat doen

Het is wel plannen en je maakt weleens lange dagen/weken en in tentamenweken is het weleens zeuren, maar het is zeker wel te doen.
En dan heb ik nog een studie met relatief veel contacturen(geneeskunde). Ik heb meestal 20 uur college in een week en vaak ook nog een uur of 6 practicum. Daarnaast komen nog de extra dingen als communicatietraining, bijscholing EHBO etc.

Ik heb inmiddels 1 paard verkocht, maar niet vanwege mijn studie. Ik krijg er binnenkort zelfs een van een ander bij om te rijden Knipoog
(en mijn merrie moet ook aan het werk als het veulen eraf is, maar het is de bedoeling dat die grotendeels voor mijn zusje wordt)

Het is wel passen en meten, maar als je dat ervoor over hebt zou ik er gewoon voor gaan! Ik vind het zelf niet zo erg dat ik niet zoveel meekrijg van het studentenleven, de lol die ik met mijn paarden heb is minstens net zo groot Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:27

Het kan denk ik alleen als je thuis woont, en niet ook nog hoeft te werken om die 2 paarden de kost te geven.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 15:19

oke dan Lachen

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:14

Train je binnen of buiten in de winter??

Ik was 2jr geleden met een HBO-opleiding begonnen, ik had zelf 2 paardjes om te rijden.
Toen ik met de opleiding begon was het goed, het was tot een uur of 9 licht maar langzamerhand werd het vroeger donker.
Ik train alleen maar buiten, soms een keertje naar de binnenbak of naar Marlies.
Maar in de winter ging ik in het donker weg en kwam ik in het donker thuis. Mijn bak is slecht verlicht en het is niet echt motiverend om 4 a 5 keer in het donker te moeten trainen.
Tijdens de tentamenweken had ik geen wedstrijden gepland omdat ik dan maar aan 2x per week per paard toe kwam.

Het was voor mij te moeilijk en aangezien ik bij de jeugd steeds hoger kwam en toch intensiever moest gaan trainen heb ik een keuze moeten maken. De kans was klein, maar er was een kans dat ik in het team kwam. Ik heb mn school opgegeven en heb er alles aan gedaan om in het team te komen. En ik heb t gelukkig niet voor niets gedaan!

Het zal denk ik wel zwaar voor je worden, maar als je er echt voor gaat moet het lukken!
Succes ermee!

PS wij hadden zo'n 28/30u pw en ze waren geen ster in het rooster-maken..

She's my lady Lovers

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:23

Ik ga volgende week met Logopedie beginnen (weliswaar op HBO niveau maar toch ook tijdrovend). Ik ga dit in Groningen doen en vooral omdat dat zo dichtbij is. Dat dichtbije heb ik ook echt zwaar laten meewegen in mijn studiekeuze omdat ik de paardjes graag houden wil.
Ik heb dus Pjelk die ik iedere dag wil blijven rijden en Beau moet ook wel een paar keer per week voor het karretje. Ik denk dat dit wel lukken moet en desnoods zoek ik een bijrijdster/-menster voor Beau erbij.

Twee jaar geleden heb ik het MBO in Meppel afgerond waarvoor ik in totaal zo`n drie a vier uur per dag reisde. Daarnaast reed ik iedere dag met Pjelk en deed Beau ook een paar keer per week. Dit ging ook best dus ga ik er vanuit dat het nu (met 1,5 uur reistijd per dag) ook lukken moet.

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten

gomir

Berichten: 25526
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:42

Nistria, ik had het eerste jaar van mijn studie niet eens slechte verlichting, ik reed gewoon helemaal in het donker...

Meestal 6 dagen in de week, vijf dagen door mijn studie en dan 1 dag ivm werk Clown
De enige dag dat ik met verlichting reed was op springles of op concours *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 00:52

We hebben gelukkig wel verlichting en ik rijd wel vaker 's avonds.. en in een binnenbak kan eventueel ook nog wel!
Het komt helemaal goed merk ik alweer Knipoog
Nistria, je hebt er wel erg veel voor over dat je er zelfs voor gestopt bent met school! Dat zou ik dan weer nooit doen.. maar ik ben dan ook niet gewild in zo'n team haha

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 01:03

kan je niet alleen je bijrijdpaard blijven doen dat lijkt me makkelijk, vooral als die dalijk nog van jou word ook

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 01:11

Puik plan, maar hoe verkoop je je beste vriend? Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 01:22

Ik zou er wat voor gegeven hebben als ik een paard had gehad gedurende mijn studietijd. Dan had mijn studietijd er leuker uitgezien dan hij uiteindelijk geworden is.
Je bent gerust geen 40 uur in de week met je studie bezig, en reistijden van 2 uur en soms nog langer heb ik nu ook (naast een 40 urige werkweek). Twee paarden moet te doen zijn, mist je je avond voor de rest goed kunt plannen (dus niet hoeft te wachten tot er een gaatje is dat de bak vrij is om te kunnen rijden) en niet, zoals Zep al zei, er bij moet gaan werken om de paarden te kunnen betalen.
Ik zie zoveel mensen op bokt die hun paarden verkopen vanwege een studie (en ze nog niet eens weten hoe dat qua tijd eruit komt te zien) En dan heb ik zoiets van: mens waar begin je aan. Ik zou gewoon zeggen: probeer het, lukt het echt niet kun je altijd nog andere stappen ondernemen (bijrijder zoeken bijv.)

Je suis Charlie.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 09:10

Hangt van je soort studie af. Een scheikunde/natuurkunde/biologie en aanverwante studies met lange dagen (practicum ook nog enzo) is weer wat anders dan rechten of psychologie die heel wat minder college uren hebben.

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 09:44

Toen ik naar de uni ging, heb ik wel 1 van mijn 2 paarden weg moeten doen. Maar dat was voor mij ook om financiele redenen. Met het paard dat ik nu heb is het goed te combineren, maar ik moet wel vaak rekening houden met de tentamenperiodes, dan is er gewoon wat minder tijd over voor het paard. Ik vind erom thuis blijven wonen ook geen vreemde oplossing, ik ben daarom ook niet naar tilburg verhuist maar heb bij het paard in de buurt woonruimte gezocht! Enne op de uvt kun je werkgroepen enz zelf indelen en dus naar jouw voorkeur inplannen, met colleges is dat helaas niet zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 09:59

Kun je dat "bijrijdpaard" niet op geld rijden? Hoef je niet meer te werken naast je studie en 2 paarden

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:29

Ik ga ook thuis blijven wonen zodra ik ga studeren en mijn paard blijft. Hoe ik t ga combineren zie ik dan wel weer.

Er is kans dat ik flink veel reistijd krijg naar de universiteit krijg, maar dat moet dan maar.

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:32

Ik doe HBO en rijd mijn paardje daarnaast gewoon. Dat kan echt makkelijk dus zometeen ga ik er nog een studie bijdoen. Ik heb trouwens een een kleine twee uurtje reistijd per dag.

Odessa & Assedo

Linda86

Berichten: 532
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Altforst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 11:08

Ah, met die vraag zat ik ook. Ik ga HBO Voeding en Dietetiek doen in Den Haag. Dat betekend voor mij 3 uur(als alles mee zit) reizen. Daarnaast heb ik een paard wat ik serieus train voor de wedstrijden, een vriend en dan heb ik het nog niet eens over huiswerk gehad Bloos.

Ik ben ook van plan om veel in de trein te gaan doen, dat kan gemakkelijk. Ik zat eerst ook te overwegen om op kamer te gaan, maar dan zou ik O'malley mee moeten nemen. Dat betekend weer dat ik daar permanent moet gaan wonen. Daar heb ik nog niet zo'n behoefte aan. M'n pensionstal is op minuten fietsen en ik heb het er ontzettend naar m'n zin! Dus ik ga het ook proberen voorelkaar te boksen. Het is een fijn idee dat ik niet de enige ben die zoveel voor z'n sport over moet hebben Bloos! OK dan!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 11:11

Ik pas mijn opleiding ook aan aan mn paarden. Tenminste, dat probeer ik nu.
Ik ga 1 dag in de week naar school en moet 4 dagen werken op een stal. Tot nu toe heb ik in de buurt nog geen stal gevonden, in Apeldoorn kan ik hoogstwaarschijnlijk wel werken, maar dat doe ik niet. Ik moet dan daar op kamers, terwijl mijn paardjes hier staan, en dat wil ik niet.

Dus, als ik hier in de buurt geen werk vind, is 't dag opleiding, en niet dag paardjes. Tong uitsteken


Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 15:15

Zep"]
Kun je dat "bijrijdpaard" niet op geld rijden? Hoef je niet meer te werken naast je studie en 2 paarden
[/quote]
Nee werken hoef ik sowieso al niet (of had je het niet tegen mij) Bloos Heb ik echt geen tijd voor en dat zien mn ouders ook.. ik vind het sowieso stom om me nou helemaal rot te werken voor een paar centjes terwijl het later het tegenovergestelde is.. in mijn utopie Haha! Maar dit terzijde. De eigenaar van dat paard betaalt de les al (lees: 35 euro per uur) en dat vind ik al heel wat.. het enige plezier wat hij aan dat paard kan beleven is ernaar kijken.. en hem in waarde zien stijgen Knipoog Daarom vind ik het reëeler om hem zelf te kopen.. er nog van afgezien dat ik er helemaal gek van ben!

[quote="Cassidy schreef:
Twee paarden moet te doen zijn, mist je je avond voor de rest goed kunt plannen (dus niet hoeft te wachten tot er een gaatje is dat de bak vrij is om te kunnen rijden) en niet, zoals Zep al zei, er bij moet gaan werken om de paarden te kunnen betalen.
Ik zie zoveel mensen op bokt die hun paarden verkopen vanwege een studie (en ze nog niet eens weten hoe dat qua tijd eruit komt te zien) En dan heb ik zoiets van: mens waar begin je aan. Ik zou gewoon zeggen: probeer het, lukt het echt niet kun je altijd nog andere stappen ondernemen (bijrijder zoeken bijv.)

haha nee ik hoef niet te wachten tot de bak vrij is.. we hebben een hele bak voor ons tweeën (thuis) Tong uitsteken
Ik zie dat ook vaak ja.. te koop wegens studie, en dan denk ik jeetje!School gaat bij mij in principe voor maar het zal en kan ook nooit zo ver komen dat ik daarnaast geen tijd meer heb voor paarden.. een dag heeft maar liefst 24 uur! Maar ik snap het ook wel als mensen op kamers willen.. ik heb toevallig een goede thuissituatie maar dat is niet bij iedereen zo.. en een studentenleven is meestal de mooiste tijd van je leven en dat laat je op deze manier toch een beetje aan je voorbij gaan..

Verder denk ik dat je met een universiteit (rechten iig) qua tijd nog beter uit bent dan met een hbo omdat je dan zelf je tijd kan plannen en minder contacturen hebt.
Ik denk dat ik het meest tijdrovende, het 5e jaar met profiel C&M (met bijv. pakwerken Duits zinnen, iig op onze school) nu gehad heb.. niet normaal was dat! Iedereen zegt ook dat dat het zwaarste is van al je jaren school. In dat jaar heb ik even een periode gehad dat ik alleen mijn eigenste kon rijden, maar ik ga dus uit van een beter vooruitzicht. Het is ook maar net hoe ver je wil gaan.. k moet ook nog af en toe uit enzo anders krijg ik weer gemekker Bloos!

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:51

Een klasgenootje van mij heeft haar twee Z2 paarden en nog een jong paard naast haar studie diergeneeskunde gedaan. Daar heeft ze veel voor moeten laten maar daar heeft ze voor gekozen. Het leren ging haar wel heel makkelijk af, dat scheelt een boel, en natuurlijk heb je een minder actief studentenleven. Het is maar net wat je wilt.
Het meisje heeft haar twee Z paarden nu wel te koop staan, tijdens de coschappen heeft ze echt geen tijd meer, maar daar hoef jij je niet druk om te maken gelukkig.

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: criollo_yess, mosimonster, Mutti, nick_en_ik, Sababber, SannevZ, Vagabondo en 12 bezoekers