hengstenketting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

hengstenketting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-02 20:21

Mijn tinkermerrie is nu 1 jaar, en omdat ik er als ze ingereden mag worden graag buitenritten mee wil maken, wil ik haar goed verkeersmak maken. (en dus nu al een beetje oefenen met wennen aan het verkeer enzo) Maar ze mag nog geen bit in (toch?) en nu hoorde ik dat je daarvoor ook een hengstenketting kan gebruiken. Maar wat is dit precies, en hoe werkt het?

alvast bedankt

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront


MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 20:49

Dat is een leren riempje met een kettinkje eraan. Die kan je dan door de ene kant van het halster onder z'n kin doorhalen en daar vastklikken, zo heb je wat meer over hem/haar te vertellen.

pmarena

Berichten: 48000
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 22:21

Gewoon een halsterlijn van stof of leer , waarvan een deel ketting is met
een knip eraan , bv. musketonhaakje .

Als je wat meer te vertellen wilt hebben kun je het beste het kettinkje
OVER de neus heen leggen .

Ofwel je houdt de lijn links naast het hoofd met een goed passend halster
, knip met ketting door de linkerring bij de mond , over de neus heen ,
door de rechterring bij de mond , en rechts vastklikken aan de ring bij
de kaak .

Snap je ?

Dan heb je dus goed grip op het hoofd en kun je beter inwerken op je paard .

Je trekt dan namelijk zijn hoofd naar beneden waardoor hij makkelijker
te stoppen is , (druk op de neus he Knipoog ) .

Maak je het onder de kin vast dan heb je er nog niet veel aan hoor !

ikke

Berichten: 37508
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 23:10

Heb je dat nodig dan? Ik zou eerst eens voorzichtig proberen hoe ze reageerd op nieuwe dingen alvorens dit soort wapentuig in stelling te brengen.
Kom dat hier wel vaker tegen dat mensen met allerlei grof geschut hun paard in bedwang proberen te houden. In sommige gevallen is dat misschien ook wel nodig, maar ik maak uit jou verhaal op dat je het nog niet geprobeert hebt.
Probeer het eerst eens, voordat je allerlei spul gaat kopen wat je achteraf misschien helemaal niet nodig hebt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 23:21

eej!

Ik zou ook gewoon proberne.
maar misschien wel een longeerlijn gebruiken in plaats van een halstertouw.. omdat deze langer is heb je wat meer grip als ze opeens weg springt ofzo.... dan kun je rustig de lijn iets laten vieren zonder dat ze meteen de wijde wereld in kan.. das vooral voor jezelf ook een rustig gevoel dat het touw niet te kort is in elk geval!

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 23:51

Ik vind juist een longeerlijn erg lastig omdat je dan zo veel in je handen hebt. Ik heb mijn pony vorig jaar ook verkeersmak gemaakt en dat ging heel makkelijk gewoon met een halstertouwtje (mijn pony was toen ook 1). Een hengstenketting is een halstertouw met een ketting eraan (vergelijk het maar met zo'n ketting voor honden) dit strak om de neus van het paard trekt als jij aan t touw trekt en dat kan dus pijn doen. Daarom zou ik eerst met een gewoon touw beginnen, gaat dit niet kun je altijd nog zo'n hengstenketting nemen. Jonge pony's zijn over het algemeen trouwens makkelijk verkeersmak te maken....

Ethelate

Berichten: 21118
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 23:56

Vanda. ik zou juist niet met een longeerlijn gaan wandelen, je hebt een hele "tros"touw, en als je paardje verschied, en je geeft hem lang touw, dan heeft hij langer tijd om een aanloop te nemen en jouw mee te slepen!

Ik zou het met een halster touwtje proberen en mocht het niet goed gaan, dan een ketting over de neus!
En wat vlieg al zei, jonge paardjes zijn vaak erg druk, maar niet snel bang!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 00:05

Een longeerlijn werkt prima hoor... als je hem gewoon in je ene hand houdt en met je andere hand dichter bij de mond bent (je moet het touw immers vooral bij een jong dier altijd op 2 plaatsen vasthouden) maakt het niet uit dat die lijn langer is... een kort touw vind ik gevaarlijk. Als het dier steigert ben je alles kwijt.. Maar ieder zn eigen mening, een hengstenketting lijkt me wat overbodig in elk geval...

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 00:29

pmarena schreef:
Maak je het onder de kin vast dan heb je er nog niet veel aan hoor !


Bij ons heeft dat wel gewerkt. Het was misschien dan ook meer dat hij wist dat het er hing Haha! Hij was namelijk amper te houden als hij over straat moest (=elke dag heen en weer naar de wei).
Inmiddels is hij nu harstikke braaf op de weg.
Als je hem echt nodig hebt is het idd beter over de neus, maar onder de kin vast kan ook hoor.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-02 00:30

We zijn één keer met haar over straat geweest, maar dat is een heel ander verhaal omdat ze toen net van haar moeder weg was (begrijpelijk dat ze dan allemaal hangt en trekt aan dat touw) maar omdat ze toen best wel in paniek was en zo'n bange tinker toch best wel sterk is, is m'n vader bang dat het op dezelfde manier gaat.. maar ze is nu gewend aan haar nieuwe omgeving, dus dat hangen en trekken aan dat halstertouw zal nu toch wel meevallen?

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 01:01

Ik zou het ook gewoon met een halstertje proberen, en eventueel een hengstenketting meenemen. Ik zou dat dan eerst gewoon onder haar kin door vastmaken (door de ene ring, onder de kin door, vast aan de andere ring). Ik had zo genoeg controle over een supersterke hete ruin van 1.75 Lachen En met halstertouwtje helemaal niet. Wil het dan nog niet lukken, dan kun je het over de neus bevestigen...je moet overigens wel weten hoe je met een hengstenketting om moet gaan...als je verkeerd omspringt met een hengstenketting, kan dat best zeer doen bij je paardje. Ik twijfel er niet aan, dat je dat zelf ook wel weet, maar wilde het gewoon even kwijt, eventueel voor bokkers die er niet mee om kunnen gaan ofzo Verward

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 11:39

het kan ook met een normaal touw, dus geen hengstenketting.
gebruik ik ook bij ninja(fallabella) die is best eigenwijs en met wandelen wil hij de hele tijd maar draven is echt superpittig ponytje en ook sterk voor een fallabelle.
hij luistert veeel beter met dat touw over zn neus en is sinds een tijdje wat minder 'pittig'

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 14:58

ik zou er een hengstenketting omdoen, gewoon net als een gewoon halstertouw. dan heb je voor echte nood nog wat bij de hand.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 15:36

Citaat:
ik zou er een hengstenketting omdoen, gewoon net als een gewoon halstertouw. dan heb je voor echte nood nog wat bij de hand.


Ja en als je dan toch die hengstenketting nodig hebt, moet je die dus losmaken en om zijn neus weer vastmaken terwijl hij als een gek heen en weer staat te springen??? Lijkt me HELEMAAL niet slim.....

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 15:48

vlieg schreef:
Citaat:
ik zou er een hengstenketting omdoen, gewoon net als een gewoon halstertouw. dan heb je voor echte nood nog wat bij de hand.


Ja en als je dan toch die hengstenketting nodig hebt, moet je die dus losmaken en om zijn neus weer vastmaken terwijl hij als een gek heen en weer staat te springen??? Lijkt me HELEMAAL niet slim.....


dan gewoon een extra hengsten ketting mee en een gewoon touw om.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 16:14

Ik raad je aan om een hengstenketting niet óver de neus te doen. Gebruik dan een halstertouw over de neus, voor druk op het neusbeen, maar geen ketting. Als je de ketting gebruikt doe je hem ónder de kin, dan is de werking het zelfde als een slipketting bij honden. Zo deed ik het bij Robin altijd en werkt heel goed.

Ineke2

Berichten: 33073
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 19:37

Bij Levi heb ik een hengstenketting gewoon voor de zekerheid als ik buiten ga wandelen, want hij is best sterk als hij het in zijn bol krijgt! Ik heb hem onder zijn kin door, als hij gewoon meeloopt (wat ie ook meestal doet) is er niks aan de hand, gaat hij springen of trekken dan roep ik hee of uh en geef ik een rukje aan de ketting en dan is het over en doet hij weer normaal. Over zijn neus vind ik niet nodig dan moet het wel heel erg zijn met een paard wil ik daarmee beginnen Scheve mond

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 19:46

ikke schreef:
Heb je dat nodig dan? Ik zou eerst eens voorzichtig proberen hoe ze reageerd op nieuwe dingen alvorens dit soort wapentuig in stelling te brengen.
Kom dat hier wel vaker tegen dat mensen met allerlei grof geschut hun paard in bedwang proberen te houden. In sommige gevallen is dat misschien ook wel nodig, maar ik maak uit jou verhaal op dat je het nog niet geprobeert hebt.
Probeer het eerst eens, voordat je allerlei spul gaat kopen wat je achteraf misschien helemaal niet nodig hebt.


Ben het helemaal met ikke eens!! Een hengsten-ketting is niet persé verkeerd, maar moet wel door ervaren handen gebruikt worden, anders is het iid wapentuig Boos! ! Ga eerst eens aan de gang ZONDER hengsten-ketting en als het echt niet anders gaat: laat je helpen door iemand die verstand van de omgang met een hengstenketting heeft!!!!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 19:58

Nathalie schreef:
Ik raad je aan om een hengstenketting niet óver de neus te doen. Gebruik dan een halstertouw over de neus, voor druk op het neusbeen, maar geen ketting.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je kan een hengstenketting wel over de neus doen, maar als je echt hard trekt (of jouw paard schrikt zich wezenloos) dan kan je zijn neusbeen breken. Probeer het eerst met een halstertouw (desnoods onder zijn kin) en heel belangrijk: Neem een ervaren paard mee!!!! Het liefst één die jouw paard kent en weet dat ie daar op kan vertrouwen. In ieder geval... Good Luck!!!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 22:21

Regelmatig naast de fiets laten lopen vinden ze vaak ook leuk! en is goed voor hun spierontwikkeling!

ik zou het eerst proberen met een gewoon halster, als dat niet gaat moet je pas een hengstenketting gaan proberen.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 22:48

Citaat:
Regelmatig naast de fiets laten lopen vinden ze vaak ook leuk! en is goed voor hun spierontwikkeling!


Naast de fiets???? Nou dan moet ie toch echt eerst 200% verkeersmak zijn voordat ie je van je fiets afsleurt....

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 23:18

vlieg schreef:
Citaat:
Regelmatig naast de fiets laten lopen vinden ze vaak ook leuk! en is goed voor hun spierontwikkeling!


Naast de fiets???? Nou dan moet ie toch echt eerst 200% verkeersmak zijn voordat ie je van je fiets afsleurt....
\\

Dat is waar !!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, herr_balou, IzAw, massiemas, roosjenat, Symke en 80 bezoekers