bak maken, iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

bak maken, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-02 23:44

nu het hopelijk wat droger wordt, gaat de stalhouder voor mij een stuk afzetten om te rijden. Nu is het een omgeploegd stuk, zwarte blub...
Mijn idee was platwalsen en dan wit zand erover...
Het is voor een stuk van 20x40 en bedoeld om te rijden en van de zomer al paddock,
Wat zal het ongeveer kosten en waar moeten we rekening mee houden?
Iemand tips?
Verward

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 23:50

Drainage..

hoeft niet duur te zijn als je een handige kennis hebt.. Dus voor je het witte zand er over gooit eerst de drainage aanleggen. Meer weet ik er helaas niet van, maar succes ermee! Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

aanleg van je bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 01:42

Ik heb mijn bak net 1 jaar geleden opnieuw, en deze keer goed voorbereid aangelegd. Het hangt natuurlijk een beetje van de vochthuishouding en grondsoort af van waar je zit. Maar ik adviseer je om de bak te draineren. bij een bak van 20-40 zeker om de 1,5 a 2 meter op minstens 40 cm diepte. Laat je niet beinvloeden door de kosten of geklets van mensen die zeggen dat je vervolgens de grond zo dicht kunt gooien! Rondom de drainage buizen laat je drainagezand gooien. Niet echt goedkoop, maar anders zit je drainagebuis binnen 2 jaar dicht door leem en slib! Vervolgens bol laten egaliseren zodat het oppervlakte water weg kan. Pas dan +/- 15 a 20 cm roodzand erover heen. Let op bij de berekening van het aantal kubs moet je zo'n 10% extra berekenen. Dit komt omdat zand erg inklinkt.

Ik had het bij mijn eerste bak allemaal niet goed gedaan, en kon vervolgens opnieuw mijn geld uitgeven omdat mijn bak 2/3 van het jaar kletsnat was. Nu ben ik zeer tevreden, heb de hele winter door kunnen rijden, behalve toen het kort vroor. En dat terwijl het hier erg nat is geweest!
De aanleg incl. drainage zand, roodzand, omheining, en loon heeft fl. 3000,- gekost. Een boel geld maar het zeker waard!!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 10:19

Ligt er heel erg aan of het land hoog of laag ligt, wij zitten vrij hoog en hebben dus niet ze enorm veel last van natte bakken en ik kan zowiezo al twee mensen noemen die hun buitenbak niet gedraineerd hebben en die bakken blijven heel mooi droog.
En tja dan moet je alsnog dat zand betalen he, ik weet niet hoe duur dat is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Contemplate, DotBot, louise30 en 107 bezoekers