Tondeuse: huren of kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Tondeuse: huren of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 19:07

Nou, nu we momenteel toch allemaal al over scheren en dekens en kou praten, hier een vervolgtopic... Haha!

Ik heb tot nu toe altijd mijn tondeuse gehuurd bij de ruitersportzaak in de buurt. Ik geloof dat het per dag 22 Euro kost, plus dat je een hele smak borg moet betalen, hetgeen ik altijd het vervelendst vindt (je moet het maar net even op je rekening hebben staan Wow! ). Het zijn wel altijd goede tondeuses, nooit problemen mee gehad.

Aangezien ik Kore toch elk jaar minstens een keer scheer, vroeg ik me af of het niet voordeliger (op lange termijn) zou zijn om zelf een tondeuse aan te schaffen. Voor de kenners wat vraagjes:

* hoe duur kost een goede tondeuse (nieuw en tweedehands)? Ik dacht wel een paar honderd euro, klopt dat?

* hoe vaak moet je de messen slijpen (er vanuit gaand dat je een rijpaard scheert, geen wollige tinker of shet)?

* hoe duur is het slijpen, en waar laat je dat doen?


En is er toevallig iemand die een tondeuse te koop heeft? Heb al op Marktplaats gekeken, geen succes...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 19:13

Een goed apparaat kost € 300,- / € 350,- zit wel levenslange garantie op. Messen daar doe je heel erg lang mee. Ik scheer 7 tot 8 paarden met messen en dan laat ik ze slijpen uit gewoonte en dat kost voor bovenmes en ondermes bij elkaar € 15,-

Tja wat is wijsheid... Ik wil gewoon zelf scheren omdat ik dan weet dat het naar mijn zin gedaan wordt en ik kon toen het apparaat aanschaffen en alleen ik heb hem in mijn handen niemand anders...

Als je het niet hebt en maar 1 paard 1x per winter scheert dan is het een hele dure uitgave. Dan zou ik het nog even bij huren laten.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 19:16

Ja, in ieder geval eentje ja!
Maar ik hoor vaker van mensen dat ze iemand zoeken om te scheren. En mensen die mij vragen wie Kore heeft gedaan... en als ik dan zeg: ikzelf! dan kijken ze echt heel verbaasd, hoe ik dat doe enzo!
Dus misschien kan ik nog meer paarden scheren op stal of omgeving... en op die manier mn apparaat terug verdienen!
Ik zal me eens orienteren op stal. Bij ons zijn het meer dekengebruikers, er zijn er niet veel die scheren.

Waar heb je die tondeuse voor die prijs gekocht Chronos? En welk merk?

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 08:49

Asculap.. gewoon bij de Fugers.. maar dat is een heel goed merk net als Liscop

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 11:25

Wie wet hoe duur het kost op zon apparaat te huren..? heb er nl ook aangedacht om er is een te kopen , maar dat werd me iets te duur voor 1 paard..dat haal je er nooit uit..

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 12:06

Koortje schreef:
Ik heb tot nu toe altijd mijn tondeuse gehuurd bij de ruitersportzaak in de buurt. Ik geloof dat het per dag 22 Euro kost, plus dat je een hele smak borg moet betalen, hetgeen ik altijd het vervelendst vindt (je moet het maar net even op je rekening hebben staan Wow! ).

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:12

Koortje"]
[quote="Koortje schreef:
Ik heb tot nu toe altijd mijn tondeuse gehuurd bij de ruitersportzaak in de buurt. Ik geloof dat het per dag 22 Euro kost, plus dat je een hele smak borg moet betalen, hetgeen ik altijd het vervelendst vindt (je moet het maar net even op je rekening hebben staan Wow! ).
[/quote]
Ok..Het is wel een hoop geld..maarja..Ik denk dt ik het maar 1 x per aar doe.. Misschien kan ik ook wel een kennis vragen of hij mijn paard wil scheren met zijn tondeuse (zou wel heel lief zijn Lovers ) Tong uitsteken

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:05

ik laat mijn messen slijpen na 3 a 4 pony's ook heeft het te maken met wat voor vacht ik te maken krijg, heb ik een pony met een dun vachtje of heb ik het idee dat ik een schaap staat te scheren. Dan zal je vaker je messen moeten laten slijpen. Het huren van een machienen is ongeveer 50 euro per dag.