Pony blijft maar achter je lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Pony blijft maar achter je lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 10:31

Als ik met mijn pony van 2 jaar ga wandelen gaat hij altijd achter me lopen. Ik ben nu al een half jaar bezig om hem gewoon naast mij te laten lopen dat doet hij dan eventjes maar dan zakt hij toch weer terug. Zou hij gewoon te onderdanig zijn of gewoon lui?
Als we gaan draven is hij namelijk bijna niet te houden dus hij is dan niet moe ofzo.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:43

heel erg voorwaarts houden, en naast hem blijven lopen lijkt mij toch het beste(dat doet Mick namelijk ook aldoor) Want als hij achter je loopt, en ergens van schrikt, dan gaat hij nartuurlijk vooruit, waar jij staat, dus hij walst zo over je heen veel voorwaarts houden dus...

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:49

dat is idd waar wat je zegt monster! Lachen
maar ik heb ook gehoord van iemand, dat als je paard achter je gaat lopen dat hij dan ook respect voor je heeft. Haha! ik weet niet of het klopt hoor, maar dit is mij vertelt! *LOL*

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 10:49

daar was ik al mee bezig maar na nog geen 5 min loopt hij weer achter me en als ik me eigen aanpas aan zijn tempo staat hij op den duur gewoon stil! Ik zit voortdurend hem aan te drijven, maar het helpt gewoon niet.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:52

Hij heeft gewoon respect voor je , ziet jou als leider... Splash wandelt ook gewoon altijd achter me aan , vind het wel leuk , maar als ie het saai vind worden gaat ie wel zijn eigen weggetje... Lachen

Conny_

Berichten: 2147
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:54

hij vind je gewoon leuk hij denkt dat jij de leider bent... mijn pony loopt ook altijd achter me aan als ik hem los laat ofzo dan respecteerd die je is toch lief

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 10:56

Het is wel lief, maar ook gevaarlijk. Ik kan hem dan niet in de gaten houden en als hij schrikt kan hij vooruit springen op mij. Hij gaat straks ook voor de kar en hij zal toch moeten leren om op zijn eigen benen te gaan staan.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 11:10

Peachy schreef:
Het is wel lief, maar ook gevaarlijk. Ik kan hem dan niet in de gaten houden en als hij schrikt kan hij vooruit springen op mij. Hij gaat straks ook voor de kar en hij zal toch moeten leren om op zijn eigen benen te gaan staan.


Als je paard respect voor je heeft , zal hij niet op je springen... mijn paard komt vaak in galop op me afgerent , maar is nog NOOIT over me heen gelopen , hij remt altijd precies op het goede moment...

Geen zorgen , als hij echt zo gevaarlijk is , dan loopt hij ook niet zo mak als een lammetje achter je aan !

En je houdt toch van je paard ? Dan is het toch leuk dat ie ook van jou houdt ? Hij zal heus wel zelfstandiger gaan worden.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 11:41

Mijn paard moet eigenlijk altijd achter mij lopen! Ze is namelijk nogal dominant en probeerde toen ik haar net had altijd voor mij te gaan lopen. Zij probeerde dan het tempo te bepalen etc. Dit heeft een weekje geduurd. Vanaf toen liep ze achter mij!

Wat ik zelf vervelend vond is dat ik bij de keuring naast haar moest gaan lopen! En dan eigenlijk ook nog eens op de plaats waar normaal haar gesproken het veulen loopt!

Als je dan toch naast haar wil lopen zou ik toch iets verder naar voren gaan. Dat het paard dus schuin naast je loopt. Het hoofd mag eventueel wel naast je maar verder ook niet.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 11:52

mijn pony doet dat ook heel vervelend

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 11:53

Splash, de situatie die werd gegeven was van een schrikkend paard, niet een paard dat in galop op je af komt rennen.

Ik ken het paard in kwestie niet, dus kan ook niet beoordelen of ie nou lui is, of respect voor je heeft. Verward Zou hij niet naast je blijven lopen als hij respect voor je had, tenslotte geef jij dan als leider aan dat het goed is, dat hij naast je mag lopen. En zolang hij naast je loopt maar met zijn schouder niet voorbij jou komt, is het alsnog respectvol. Hij kan volgens mij best naast je komen lopen, goed in de gaten blijven houden dat hij naast je blijft, en met stemgeluiden aansporen als hij terugzakt.

Wat sammetje zegt ook, het hoofd mag dus wel naast je, maar de schouders mogen NIET voorbij je komen. Lachen Maar aangezien de instelling van dit paard van wat ik heb gelezen tot nu toe, zal hij dat niet zo snel doen. Lachen

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 11:54

wanda loopt altijd naast mij, maar ze is ook al 13 dus dat is haar allang aangeleerd. Ze loopt me nooit voorbij, maar stopt wel heel vaak om gras te eten Tong uitsteken Dit wil ik haar afleren, maar ze is zo sterk en gras is eten en eten is lekker en waar lekkers is is wanda Hyper!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 11:55

Dat betekent dus dat je paard respect heeft voor je.

Maar als je het heel erg graag wil.
Hem steeds voorwaarts houden en veel oefenen.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 12:12

Bedankt iig voor de reacties. OK dan!
Voorwaarts houden deed ik toch al dus ik ga daar wel gewoon mee door en dan hoop ik dat het ooit goed komt.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:20

Dit wil ook wel helpen: Neem een zweep in je hand, loop naast hem en drijf hem voorzichtig met de zweep naar voren. De zweep heb je naar achteren gericht, je loopt dus 'normaal' naast hem en niet met je lichaam naar hem toe oid.
Je kunt er een stemcommando bij geven en hem aan dat commando laten wennen, dan heb je na verloop van tijd die zweep niet meer nodig.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 19:10

hij word heel chagerijnig van een zweep dus ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:24

het hoort juist zo hoor, dat je paard achter je loopt. het is ons allemaal fout angeleerd dat je paard naast je moet lopen, dit is namelijk (voor ons ) een ondergeschikte positie hier lopen de veulends bij de moeders, maar de echte leider loopt voorop, en daar loopt niemand naast.
en idd een paard dat jou als leider accepteerd zal niet op je springen als hij ergens van schrikt.
ik heb stage gelopen op een bedrijf waar ze probleem paarden helpen doormiddel van NH en een van de eertse dingen die ze de paarden daar leerden was respect te tonen door oa achter de persoon te blijven lopen ongeveer een meter er vandaan.
mijn paard heeft dat ook geleerd daar, je paard moet jou in principe volgen aan een los door hangend touw, stoppen waneer jij stopt lopen wanneer jij weer vertrekt.
dus ga absoluut niet je paard lopen opjagen met een zweep, hij neemt een voor hem heel natuurlijke positie in en ziet jou dus echt als leider, beloon dit juist!!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:44

Ja dat ben ik met je eens, maar buiten het kader van NH is deze manier erg handig als je paard aan de hand absoluut niet voorwaarts wil.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:34

hij kan idd ook heel lui zijn als hij je volgt, en dat kun je ook oplossen doormiddel nan NH maar achter je aan is dus oke

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:00

mijn paard doet dit ook,
respect tonen is dat,
maar hij kan ook wel naast me lopen hoor,
en als hij schrikt,
loopt ie mij niet omver,
maar springt opzij !

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 00:08

Als ik wil dat Otje achter me loopt, bijt ie steeds heel stiekem in mijn trui of billen als ik dan omdraai gaat ie heel schrikkerig doen, hoofd omhoog achteruit lopen ... echt heel vervelend, dat ie altijd loopt te plagen ... ik voel me dan ook altijd in de maling genomen.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:24

je moet hem gewoon een keer een tik geven, zo van dit gedrag tolereer ik dus niet! eigenlijk net zovaak als dat nodig is.
op stage hadden ze ook een merrie nogal lomp en drammerig, je moet goed laten zien en merken dat jij de baas bent en ze dat moeten respecteren. je hoeft niet hardhandig te worden maar wel rechtvaardig en consequent zijn, daar hebben ze het meeste aan

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:20

Het is juist goed dat hij achter je loopt! Dan ben JIJ zijn leider. Schuinachter je is de plaats waar het veulen bij de moeder loopt. Wanneer een paard naast je loopt is hij jou gelijke. Ik leer de paarden juist aan dat ze schuinachter me lopen en stoppen als ik stop.

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:46

Wij leren juist dat ze achter ons moeten lopen, idd dan zien ze je meer als leider en als er iets eng is volgen ze je zonder te aarzelen. Gister was ik weer even lekker aan het wandelen en toen kon ik me paardje gewoon los later achter me zigzaggend over de weg, stilstaan er weer verder, ze volgde me gewoon! Lachen

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:17

Ik heb mijn paard juist expres geleerd om achter me te laten lopen. Ik heb een hele grote uit de kluiten gewassen tinker die eerst alle kanten op rende. En lekker groen grassprietje was al reden genoeg om me mee te sleuren naar de andere kant van de weg.
Met schrikken met heb ik ook nergens last van. Hij rent langs mij heen, en kijkt hoe ik ergens op reageer. Reageer ik niet, dan staat hij ook meteen op de rem. Er hoeft geen getouwtrek meer aan te pas te komen.
Dat je pony achter je loopt is op zich een goede zaak. Dan heeft hij respect voor je en ziet jou als zijn leider. Maar vergeet niet dat een goede leider niet over zich heen laat lopen! Je ziet paarden in de wei ook niet over elkaar heen struikelen als ze ergens van schrikken, toch?