Hoe doen jullie het met water in de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Hoe doen jullie het met water in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-02 12:30

Hoi,
ik ben even benieuwd hoe jullie het doen met water in de wei.
Rivjenn heeft een waterbak, maar dat is best lastig bijvullen.
Ik vul hem bij vanuit een grote vaart en dat is best ver (en zwaar) lopen.
Aan zijn landje grenst ook een slootje, maar die is nogal vies.
Naar de kraan is net zo ver als naar de vaart.

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."


Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 12:33

Lex heeft ook een waterbak.
En dan is het een kwestie van emmers, en veel lopen..

wietske
Berichten: 60
Geregistreerd: 10-11-01
Woonplaats: noordbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 12:34

Wij hebben een plat melkkarretje,daar gaan aardig wat emmers met water op en dan ongeveer 50 meter lopen en legen maar.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 12:36

Bij Tos staat in iedere wei (hebben zo´n 4 van die super grote weilanden) een grote halve ton, gevuld met water, ´s winters vol zat van de regen, en ´s zomers vult die boer hem wel bij als het moet!
Tos drinkt nu ook vaak uit de plassen in de wei... rent hij er door heen... maakt zich lekker vies... en tussendoor drinkt hij ervan!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 12:37

Een brede vaart en een sloot (best snel stromend) erlangs Haha! . Da's het voordeel van de polder. Nadeel allen dat het weiland zelfs soms een beetje teveel op een sloot lijkt Frusty

:evaw:

Olly

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 12:51

Om de weilanden heen liggen allemaal slootjes, waar paaltjes met draad waar stroom opstaat in staan, zodat ze zomer's als het water laag staat er niet gewoon door heen kunnen baggeren. Het water wordt via een gemaal wat vlakbij is, redelijk stromend gehouden. Vind wel dat ze altijd hele enge capriolen uithalen om bij het water te kunnen. Zeker met al die blubber ben ik altijd bang dat ze er in glijdt. Als ik gereden heb en haar weer buiten wil zetten, geef ik haar daarom ook altijd nog even een emmer met water op stal, zodat ik haar tenminste niet gelijk weer die sloot hoef zien in te duiken. Haha!
Laatst bijgewerkt door Olly op 22-03-02 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 12:54

Mijn weiland grenst aan de stallen dus ik heb daar een grote waterbak neergezet en die vul ik iedere dag gewoon met de spuit. Verder hebben we ook slootjes, maar die vind ik ook eng... Maar ze drinken er wel uit

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 12:57

Ja Tos haalt soms ook van die acties uit... terwijl hij zowat naast de waterbak staat! Clown
Ook zo´n actie, staat hij in een wei vol gras... verveelt zich ---> gaat hij zo´n groenpak hooi langs de wei slopen (10x stroom krijgen Extreme duivel ) en hooi staan eten... haal ik hem uit de wei, wil hij weer gras eten!

maar Olly, kun je dan niet beter een bak plaatsen, als je het zo gevaarlijk vind?

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Olly

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 13:21

Nee, jammer genoeg kan ik geen drinkbak plaatsen. Sta op een pensionstal en er staan 12 andere paarden bij in de wei, dus dat zo wel heel veel water slepen worden. En ik ben ook nog bang dat ze het niet zal snappen en gewoon lekker in die sloot blijft hangen, want dat is ze nu eenmaal gewend. Ik probeer er maar niet te veel bij stil te staan, gelukkig zijn er nog geen enge dingen gebeurd hoor. Zit waarschijnlijk meer tussen mijn oren. Knipoog

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 13:28

Esme_27 schreef:
Mijn weiland grenst aan de stallen dus ik heb daar een grote waterbak neergezet en die vul ik iedere dag gewoon met de spuit. Verder hebben we ook slootjes, maar die vind ik ook eng... Maar ze drinken er wel uit


same here Haha! lekker easy met de spuit!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 14:10

Wij hebben er een oude badkuip staan en in het andere weiland een grote plastic ton. Gewoon even een kwestie van met de waterslang rondgaan.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 14:46

greetje schreef:
Wij hebben er een oude badkuip staan en in het andere weiland een grote plastic ton. Gewoon even een kwestie van met de waterslang rondgaan.


Wij hebben ook op elk weiland een oude badkuip staan Lachen Ziet er erg grappig uit! De waterslang is veeel te kort, dus ook wij moeten lopen. Maar we hebben een soort karretje, waar een ton op staan, welke je helemaal vol met water kunt kieperen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 14:53

Wij hebben een tank waar 700 liter water in kan. Ik vul hem bij huis met de waterslang en rijd hem dan met de jeep naar het weiland.
Daar heb ik grote cement bakken staan die ik met emmers weer kan vullen.

Het water blijft zelfs in de zomer lekker koel in de tank en om de 2 a 3 dagen vul ik de tank.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 15:07

Ik heb een cementton op het land staan en doe deze altijd maar halfvol. Des te sneller istie leeg of bijna leeg (en dus beter te tillen), dan schoonmaken en idd met emmers sjouwen. Nu hoef ik gelukkig niet zo ver....... Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 15:30

Wij hebben automatische drinkbakken in elk weiland.
's Morgens bij het buiten zetten van de paarden even de drinkbak controleren en voilla.
De leidingen erheen liggen onder de grond, dus ook als het zonnetje erop staat te branden wordt alleen het water in bak een beetje warm, maar het verse water is weer lekker koel.
Tjee, wat een luxe eigenlijk he, had ik eigenlijk nooit zo bij stil gestaan Cool

Navragen is beter dan afvragen.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

pomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 15:40

wij hebben een drinkbak die de paarden zelf vullen ik weet het klinkt een beetje raar ik zal proberen het uit te leggen. aan de drinkbak zit een slang die leggen we in de sloot. de drinkbakzelf staat in de wei het lijkt op een drinkbak die ook in de stallen hangt met zo'n lip erin. wanneer ze daar met hun neus tegenaan duwen pompen ze de drinkbak vol.
ze moesten er wel heel erg aan wennen maar als ze dorst hebben worden ze heel vindingrijk en ze hadden het al snel door.
koeien krijgen ook vaak zo water.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: pomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 15:47

ladolcevita schreef:
wij hebben een drinkbak die de paarden zelf vullen ik weet het klinkt een beetje raar ik zal proberen het uit te leggen. aan de drinkbak zit een slang die leggen we in de sloot. de drinkbakzelf staat in de wei het lijkt op een drinkbak die ook in de stallen hangt met zo'n lip erin. wanneer ze daar met hun neus tegenaan duwen pompen ze de drinkbak vol.


Ik denk toch dat er iets van een stukje techniek bij komt kijken, een pomp ofzo. Bij de 'wet van de communicerende vaten' zou de aanvoer vacuum moeten zijn en dat lijkt me niet werken in dit geval. En voor overdruk zou je weiland lager moeten liggen dan de sloot, lijkt me niet logisch. Verward

PS: ik heb gewoon een normale drinkbak op de waterleiding, wel zo handig.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 15:47

Mijn paarden zijn erg verwend: die krijgen bronwater! Hier hebben we sprengen, en onder de wei door loopt zo'n spreng onder de grond. Daar is een kraan op aangesloten, met een slang eraan richting de waterbak. Geen gezeul met emmers dus.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Re: pomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 16:08

ladolcevita schreef:
ze moesten er wel heel erg aan wennen maar als ze dorst hebben worden ze heel vindingrijk en ze hadden het al snel door.
koeien krijgen ook vaak zo water.


Zo'n drinkbak heb ik vorig jaar ook geprobeerd voor Maestro, maar ik kreeg het niet aan zijn verstand dat hij zo hard ertegen ging duwen. En ik maar voordoen Haha! Dit systeem is wel ideaal; makkelijk en verplaatsbaar.
Gelukkig kon ik ook een melkwagentje lenen waarmee ik een cementbak die in de wei stond kon vullen.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 16:23

Ik heb ook automatische drinkbakken in de wei maar het is wel heel erg opletten in de winter, ik ben wel eens te laat geweest met afsluiten met als gevolg een stukgevroren bak.
In de winter sleep ik met emmers.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131997
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 16:27

Wij hebben 3 mega-tuinslangen van 50 meter elk aan elkaar gekoppeld, en daarmee vullen we een grote metselkuip (gewoon bij de bouwmarkt gekocht).
Niet ideaal, maar het werkt wel !

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 18:27

bij mijn verzorgpony hadden we een grote blauwe regenton doormidden gezaagd, zodat ze 2 drinkbakken had.
De kraan was een stuk of 20 meter verderop, dus konden we mooi de tuinslang daarop aansluiten om zo te vullen.
Erg makkelijk dus!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 21:35

Wij hebben gewoon 2 vrij grote bakken staan waar water via een tuinslang uit een koeienstalletje zo de bak in stroomt.
Je moet regelmatig de bakken schoonmaken want t is grondwater en dan bezinkt de boel op de bodem. En natuurlijk blijven checken of er genoeg in zit.
In de zomer als ze er nog een wei bij hebben, staat daar van die automatische drinkbakjes. Ook makkelijk. Alleen oppassen dat ze niet te veel achter elkaar drinken.


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Hoe doen jullie het met water in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 23:01

Rivjenn schreef:
Ik vul hem bij vanuit een grote vaart en dat is best ver (en zwaar) lopen.


Wel eens gehoord van een kruiwagen?

In het land waar ze 's zomers staat hebben ze een sloot. Hele brede, ondiepe sloot zonder steile oever. Dus ook niet gevaarlijk als ze er in vallen. (Paard van een vriendin van mij is vorige zomer verdronken in een smalle, diepe sloot met een steile oever.......) Als het erg warm is gaan ze ook wel eens in de sloot staan Verward

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DexterM, IASCrawler, Jel_R07, LisaaSophie, Trendiction en 105 bezoekers