Update: mager paard na koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Update: mager paard na koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 16:13

Naar aanleiding van het vorige topic hier even een update met helaas slecht nieuws. Mijn paard heeft wederom koliek. De DA is vanmiddag geweest en heeft pijnstillers en 3 liter paraffine gegeven.

Ze zal nu nog wel meer kwijt raken denk ik .. ik wordt er een beetje wanhopig van. Ik had haar nu in de nacht binnen staan om wat bij te voeren maar dat is dus niet zo'n goed idee geweest. We hebben sinds 2 dagen nieuw stro en dat smaakt blijkbaar erg goed (we hadden er nog een met koliek vandaag)

Nu weer verder puzzelen, welk voer, hoeveel, ik weet het niet. Van te veel krachtvoer wordt vrij snel erg druk en vervelend. Eerst maar hopen dat de verstopping er morgen uit is.

Het is nu wel duidelijk dat Riant een koliekgevoelig paard is, dus alle ervaringen en tips zijn welkom!!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289


ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:56

wij hadden er eentje op stal staan die vrij snel verstopping koliek kreeg. die kwam dus niet meer op stal.

kale weide en dikke dekens. en een afdakje!
doordat ze dan meer beweging houden verteldem de dierenarts dat de klachten zouden afnemen. en dat was in dit geval ook zo..

een scheut sla olie over het voer zou ook goed zijn voor paarden met kans op deze vorm van koliek

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 17:08

Ik heb hier een paard staan die hier staat voor het revalideren, na idd een tijd koliek. Ze staat in gras. en kreeg wat brok bijgevoerd met idd slaolie.
zij was erg mager, en nu is ze weer hollands glorie. Ze moeten idd niet te veel stro eten. kan beter in de wei of in de bak zetten

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 17:19

Het is achteraf gewoon ook een domme zet geweest om haar ´snachts binnen te halen om bij te voeren maar ja dit is de 2e koliek eerder weet je ook niet dat ze zo gevoelig ervoor is.

Ze staat normaal 24-7 op de wei en gaat ook z.s.m. weer terug.

Maar ze is zo goed in conditie en pakt het werk met heel veel plezier heel erg goed op dus ik was nog niet direct ongerust. Ze kwam wel maar heel langzaam bij, vandaar het eerdere topic.

Ik hoop echt dat ze morgen die verstopping kwijt is anders moet ze morgen weer naar de kliniek. Wat kan je daar van balen.. de slaolie is wel een goede tip!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289


StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 08:31

Zie www.paardenvoeders.nl: Havens SLOBBER-Mash met extra LINOL, goed voor koliekgevoelige paarden en ook goed om je paard wat van te laten aankomen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 16:46

Nou jammer maar helaas, paard toch weer op de kliniek, beetje voor de zekerheid maar blijkbaar is er toch iets niet in orde met de darmen. Zo moeilijk want het is verder zo'n fit paard. Ik ga gewoon vanalles proberen ik begin met om de dag slobber en maismeel bij te geven en 1 keer per week extra lijnzaad .. ook de slaolie tip ga ik mar proberen want nu zal ze nog meer gewicht verliezen en dan ziet ze er helemaal niet meer uit het arme dier.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Olympia

Berichten: 55600
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:04

Wij hebben op de manege ook een koliek gevoelig paard, en wij moesten van de dierenarts elke dag een kopje lijnzaad geven.. Dus egt lijnzaad kopen. en hij had het over een poedertje voor koliek gevoelige paarden..

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:42

Ik weet niet zoveel van koliek gevoelige paarden, maar heb een merrie die ook vrij snel mager wordt maar die geef ik maismeel en echt na een week zie je echt super resultaat, maar ja weet niet of dat goed is voor zulke paarden.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 09:20

De kliniek belde net en Riant mag nog niet naar huis,ze had vancht nog steeds niet gemest. Ze hangt nu aan het infuus en ze hebben weer gelaxeerd. Nou maar hopen dat het een beetje snel los wil komen ..
Ik baal echt..

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:04

Ach gut , dat is echt balen meid. Nou goed ze wordt iig wel goed in de gaten gehouden. Sterkte ermee

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:07

Och meis wat een ellende, zieke beestjes is niet leuk Verdrietig je kan zo weinig voor ze doen.
Gelukkig is ze in goeie handen meer kun je niet doen.
Ik zal heel hard duimen dat ze snel weer opknapt OK dan!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 11:42

Ik ga vandaag gelijk uit werk naar haar toe ik hoop dat het dan weer iets beter is. Iedereen bedankt voor de tips en steun. Het blijft altijk linke soep koliek vind ik hoewel het tegenwoordig gelukkig meestal over gaat.

En ik was er echt op tijd bij, het enige waar ik echt op hoop is dat ze niet teveel afvalt.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:43

Als ik jou was zou ik zelf niet meer gaan lopen studderen met voer.

Vraag aan de DA om een voer schema met het soort voer. Zij hebben er echt verstand van .

Sterkte met je paard en hopelijk mag ie snel weer naar huis. Ach gut

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:45

ipv sla-olie is zonnebloem olie veel beter!!!
lijnzaadolie heeft dezelfde functie , maar is alleen stukken duurder
gekookte lijnzaad ( zelf doen ) is dan beter als lijnzaadolie, daar zijn een hoop voedingsstoffen al uit

elke dag rijden en liefst nog n keer extra wandelen kan ook koliek voorkomen
wat voor oorzaken heeft de koliek steeds?
gas, stro of ook zand?
anders kan regelmatig sandclean geven wel helpen

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 11:48

Uiteraard gaat het voeren hierna in overleg met de DA, we moeten samen even kijken dat we een beetje gunstig voeren. En ook rekening houden met die gevoeligheid voor koliek.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Korinia

Berichten: 75
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Omg. Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:24

Denk erom. Koliek aanvallen worden steeds erger. Bij die van mij ook gebeurd. Op het laatst waren het zulke aanvallen dat ze het niet meer aan kon. Ze is hieraan overleden. Mijn instructrice zei dat er een middel tegen was, weet zo niet welke jammer genoeg.

M1 dressuur met Maurits

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:59

Riant schreef:
Uiteraard gaat het voeren hierna in overleg met de DA, we moeten samen even kijken dat we een beetje gunstig voeren. En ook rekening houden met die gevoeligheid voor koliek.


Van het stro af en op zaagsel GEEN risico meer nemen. Ik heb toen in overleg met de uithof mailmeel gaan voeren het hielp goed maar niet op de lange termijn.

Het bijkomen na koliek gewoon een hele tijd in beslag zolang ze happy en blij is is het prima. De rest komt vanzelf.

Leys werd ook maar niet dikker na de operatie ik heb toen een bloedproef laten afnemen om alles zeker te weten. Alles bleek ok. Op een gegeven moment ben ik andere brok(meer voedingswaarde) en de stal is andere brok gaan voeren en op eens waren alle problemen weg. Ben nu wel meer kuil gaan voeren over meer verschillende tijdstippen.

Doe alles in overleg met Da maar ook met stalhouder.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 18:45

Mijn DA heeft me dus net maissmeel afgeraden omdat het de darmflora in de war kan brengen ofzo.. in iedergeval het eiwit en fosfor gehalte erin zou niet zo goed zijn.. Ik heb nu een supplement gekregendat heet Hard keeper.. nog nooit van gehoord maar het moet de darmflora herstllen en zorgen voor betere opname van voedingsstoffen uit de darmen .. ben benieuwd.. ga er ook even een topic over maken

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:57

Volgens mij is een van de Equiral elementen voerders voor paarden met koliek geschikt. Voeren als kuur van drie maanden. Moet alleen even opzoeken welke voor verstoppingskoliek was. Verder kan je een paard dat veel stro eet wortelen voeren, dat werkt nl. laxerend.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 19:23

Voor de duidelijkheid het was inderdaad een verstoppingskoliek. De eerste keer was het water snachts afgesloten geweest en ze krijgt heel erg veel ruwvoer dus ik denkt dat de kuil+hooi zonder water de oorzaak was. Nu de tweede keer hadden we net nieuw stro. Dus de stal leeggevreten wat ze normaal niet zo doet. Er was dezelfde dag nog een ander paard met koliek dus ik ben er redelijk zeker van dat het inderdaad het nieuwe stro is geweest. In beide gevallen gaat het om een flinke verstopping dus geen gas of zand (mest is ook nagekeken op zand).

Het rare van Riant is tegen de tij dat ze koliekverschijnselen vertoont (schrapen vooral) is het dus al hele pittige koliek. Het kwam echt uit het niets. Ze had zaterdag nacht nog volop gemest en zondag om 3 uur begon het, nou ja gelaxeerd met paraffine en desondanks maandag naar de kliniek...

Erg lastig dus...

Ze staat nu niet meer op stro maar op zaagsel met hemparade. Ik heb dat supplement en toch ook maismeel gehaald en slobber (zemelen) ik zou niet weten wat ik meer moet doen, maar alle ideeen zijn welkom.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:28

ik kom er niet helemaal uit op de equiral site, helaas. Ik denk dat je metaal moet hebben, maar je kan ze voor de zekerheid het beste even een mailtje sturen

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 22:32

dank je voor de moeite!! ik zal het even navragen

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:21

Zou ook eens kijken naar Energie Mix van Subli ook speciaal voor paarden gevoelig voor koliek. Is pasgeleden een topic over geweest bevalt mijn zeeeeeer goed. En is te koop bij de welkoop.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 10:28

heb je een link van dat topic toevallig??
Ik zal even googelen wat ik er over kan vinden

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:44

Mijn paard heeft twee jaar geleden een zware koliekaanval gehad (hij is niet koliek gevoelig, was eerste en tot nu toe laatste keer in 6 jaar *hout vasthouden*) Hij is toen enorm vermagerd en is nu pas sinds een paar maanden weer mooi in figuur. We hebben zijn portie, op aanraden van de DA geleidelijk wat verhoogd, hebben maïsvlokken bijgegeven en hem op de wei gezet, maar pas sinds wij maïsolie bijgeven in het voer, zien we een enorme verbetering.

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, callass, Contemplate en 9 bezoekers