Niet zweten, wel genoeg getraind?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Niet zweten, wel genoeg getraind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-02 19:27

Sinds een week of 3 ben ik wat intensiever met Pinky bezig.
Voornamelijk losgooien in de bak met 2 vriendjes en opjagen, fietsen, longeren en natuurlijk voor de kar.
Hij krijgt echt al wat meer bespiering (voornamelijk op zijn kontje) en hij heeft een mooi slank lijntje (naar mijn mening).
Hiervoor heb ik eigenlijk nooit veel aan zijn conditie gedaan. We wandelde wel eens, en af en toe opjagen, maar daar krijg je niet echt conditie van (tenminste niet als dat om 2 maal in de week gaat). Maar wat me laatst opviel is dat hij echt niet zweet, of nauwelijks. Een half uur aan de hand fietsen stelt voor hem niet voor. Geen drupje zweet, hoogstens iets achter zijn oren. Wel erg blazen.
Betekend dit dat ik niet lang/hard genoeg met hem train? Of is het gewoon normaal dat hij amper zweet?

Verder nog een vraagje over het eten, of jullie het goed/genoeg vinden.

Per dag:
* Dag en nacht op de weide waar gras staat.
* Iedere dag 1 plak hooi voor Pinky & Mysty samen
* 3/4 kg basisbrok
* 2 handjes structuur mueslie
* ong 4 winterpenen

Wat vinden jullie ervan?
Verhogen, verlagen of goed? Ik vind dat hij nu mooi in vorm is. Vrees dat hij van de zomer wel wat dikker gaat worden (gras....) maar we hebben al een paddocje afgezet om dat (hopelijk) te voorkomen.

Afbeelding
Zo ziet hij er nu uit.

Groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 19:33

Volgens mij betekend dat dat Pinky gewoon een hele goede conditie heeft. Lachen
En ik denk dat dat voer wel genoeg is hoor! Ik denk dat je het allemaal wel goed doet. Knipoog Cool

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 19:34

blijkbaar vindt pinky's lijf t niet nodig om te gaan zweten, krijgt ie t niet heel erg warm. Had ik eerst ook altijd met Shico (vz fjord). Hoe lang de buitenritten ook waren, hoe veel we ook draafden, nooit een drupje zweet. tot hij 1 keer een stukje hals had wat bezweet was. Sinds die tijd is t vaker raak geweest dat ie ging zweten. afgelopen zomer voor de wagen was t echt niet normaal, van top tot teen in t zweet (deden mee aan een menwedstrijd).
Pinky regelt zelf wel wanneer hij moet gaan zweten, als het warmer weer wordt komt het vast vanzelf hoor, geen zorgen over maken

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 19:51

Mij is verteld dat zweten niet zo heel veel zegt over hoe moe een paard is, een paard zweet als hij et op een bepaalde plek te warm krijgt, en dat is per paard verschillend. Wel moet je altijd naar de ademhaling kijken om te kijken of ie niet heel erg loopt te blazen. HIj mag best een beetje blazen maar je moet em niet uuuuren laten blazen en puffen.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 20:20

De mate van zweten zegt niets over de conditie. Je moet kijken naar de hartslag, en ook iets naar de ademhaling. De hartslag kun je met een beetje handigheid met de blote hand meten onder de kaak, met 2 vingers.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 20:32

Zweten zegt niet echt iets over de mate van trainen.
De ene keer zweet mijn paard ook meer als de andere x.
Niet dat ik dan t gevoel krijg dat als ie minder zweet dat ie dan niet goed genoeg training heeft gehad.
En een paard met conditie is natuurlijk minder snel moe en bezweet als een paard met matige/slechte conditie.

Op die foto ziet pinky er goed uit hoor!


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 21:12

bonanza zweet ook NOOIT, soms een beetje onde rhet zadel, maar verder ECHT niet...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 21:52

carlijn83 schreef:
En een paard met conditie is natuurlijk minder snel moe en bezweet als een paard met matige/slechte conditie.


Dat bezweet klopt niet. Zweten heeft totaal niets met conditie te maken.
Gipsy zweet heel snel. Als ze ook maar een iets te dikke deken op heeft staat ze te zweten op stal, terwijl ze dan dus alleen maar stil staat en absoluut niet moe wordt.
Lekker poetsen in het zonnetje? Ze begint te zweten. (irritant poetsen dan!)
Ze heeft het gewoon heel erg snel warm, daarom kweekt ze ook nauwelijks wintervacht, heeft het van zichzelf al snel warm.
Een stapritje terwijl het buiten warmer is dan 10 graden: ze komt bezweet terug.
Buitenrit van 3 uur? Het schuim zit overal, ze is zeik en zeiknat, maar nog zo fris als een hoentje.

Het ene paard heeft het gewoon sneller warm dan de ander, net als bij mensen. Zegt niets over conditie.

Nulla tenaci invia est via

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 21:52

Ik vind dat Pinky er echt super uit ziet! (MOOI!)
en dat zweten, dat ligt er maar net aan, hoe warm het is en hoe druk ze zich maken!
soms heb ik een les, en denk ik echt van: zweet hij nou nog niet? en soms is hij al bezweet voor dat we aankomen!
Ligt nogal aan, hoe druk hij zich maakt! Haha!
Soms is hij alleen in de wei, en dan is hij zich zo aan het opfokken, dan loopt hij na 5 minuten al badend in het zweet rond,...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 21:57

ik vind dat pinky er goed uit ziet en dat ie niet zweet maakt niet uit hoor Lachen
expensive zweet ook (bijna) niet, alleen in zijn wintervacht een klein beetje maar die neusgaten gaan wel heel wijd Verward denk dat het niet erg is hoor

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 23:30

Ik sluit me aan bij de rest, zweten zegt niets over wel of geen conditie. Als ik met Fleur aanspan is ze bij wijze van al zeiknat voor we het erf af zijn.

Isabeau daarintegen zweet zo goed als niet. Vandaag 12 km gereden en flink ook, maar een heel klein beetje zweet onder de singel, terwijl ze het wel gehad had hoor qua conditie!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 23:42

Isolda heeft op het moment weinig conditie. Dat krijg je ook niet van hooguit 3x in de week rijden.
Ik vertrek op vrijdag om kwart voor 7, rijd 6 km om daarna van 8 tot 9 intensief in de les mee te rijden en dan de 6 km weer in vlot tempo (lees flinke draf) weer naar huis, waar ik dan om kwart over 10 ongeveer weer ben.
Zweten? Nee hoor, beetje onder het zadel en in de hals, verder niet.

Conditie heeft je paard (hebben ze bij mij op de veterinaire keuring verteld) als je paard snel weer op adem is en de hartslag weer snel daalt naar normaal. Dat ze een korte tijd nodig heeft om weer bij te komen zeg maar.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 23:58

Ik vind dat Pinky er perfect uitziet, en dat je niets moet veranderen aan zijn voeding. Pas als hij een flink buikje krijgt Koe of wanneer je zijn ribben gaat zien, moet je gaan aanpassen, maar je doet het prima. Ik sluit me overigens bij de rest aan qua zweten Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 19:12

Margreet"]
[quote="carlijn83 schreef:
En een paard met conditie is natuurlijk minder snel moe en bezweet als een paard met matige/slechte conditie.


Dat bezweet klopt niet.
Het ene paard heeft het gewoon sneller warm dan de ander, net als bij mensen. Zegt niets over conditie.
[/quote]

Ja, daar heb je natuurlijk wel gelijk aan! ff niet aan die optie van zweten gedacht Lachen

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

lekker jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 21:19

Pinky is gewoon een lekker jong beestje met veel energie. Dat hoeft niet te betekenen dat hij direct veel zou moeten zweten.

Verder sluit ik me volledig bij de rest aan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rosak en 27 bezoekers