Keuringsklaar maken (Fries), hoe en wat precies ??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Keuringsklaar maken (Fries), hoe en wat precies ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 01:06

Over 4 weken wil ik mijn 5-jarige Friese merrie voorstellen op de keuring, met de hoop dat ik haar ster kan krijgen Knipoog .

Weet iemand wát er precies verlangd wordt wbt het toileteren enzo ??
(Hoogte van de sokken, bepaalde kant van de manen, moet ze een speciale show-trens hebben enz.)

Ze ziet er op het moment goed uit; goede bespiering, niet te dik/dun, ze glanst mooi...

Maar ja, ik hoor altijd dat mensen hun paard "keurings-klaar laten maken". Vandaar dat ik me afvraag of ik iets speciaals moet/kan doen Knipoog .

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 08:23

toen ik tonger nog deed was keuringsklaar:

netjes gepoetst
netjes mee kunnen lopen.
babyolie in manen en staart
netjes getoileteerd.
manen en staart uitgekamt.

maar tonger was ook een maand weggeweest(trainen voor bespiering)

ik geloof niet dat er een bepaalde kant van de manen is.

en ik geloof dat je met zo'n gewoon wit hoofdstel (voor keuringen)
met gewoon bit eraan wel goed is.

was met tonger wel zo.

maar dat is al 2 jaar geleden.
daarom weet ik niet alles zeker meer Knipoog

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 08:30


XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:48

We hebben haver gevoerd en dat toen steeds meer op gevoerd! een aantal weken van te voren.

Ze kreeg best veel haver op den duur. We lieten haar wat heet worden.

Qua training hebben we niet veel gedaan. Wel dat ze bespiering heeft.

Toilleteren.

Oren uitscheren
neus haren scheren oogharen weg onderbaard weg
boven de sokken de pieken weg halen. Bij de kroonrand lange pieken weg knippen.

Staart uitpluizen en knippen
Manen snijden en uitpluizen + tussenstukje bij de oren mooi bijwerken

Wassen en poetse met schonen borstels.

hoever zwart spuiten
zorgen dat ze mooi rondom op ijzers staat.
neus invetten voor de keuring.
en dan gaaaaaaaaaaaaan

Ik raad je wel aan om je paard voor te laten brengen.
Tenzij je zelf veel ervaring er mee hebt, maar soms zie ik zelf mensen voorbrengen en dan krijgen ze een mindere premie doordat die zo liep te sloffen. Zou heel zonde zijn. Er lopen daar genoeg mannetjes die het voor je doen.

Wat betreft een hoofdstel. Wij hadden een zwart met goud hoofdstel met gewoon bit en ketting eraan.

Op de dag van de keuring hebben we haar zolang mogelijk op de trailer gelaten en toen mocht ze eruit en dan moet ze gaan dan showen ze vanwegen dat het eng is en onbekend dan maken ze zich groot!
Misschien een tip voor je Knipoog

Mijn paard was absoluut niet dik. Ze zat strak in haar vel. Ik weet niet of je je paard nu op dieet heb ofzo, maar dan heb je kans dat ze "blubberd"om het zo maar te zeggen.

Ze is ster geworden met 2e premie.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 11:15

Bedankt Rhijnauwen OK dan! !

Liekjuh, jij ook bedankt OK dan! !

Ik laat haar iig voorbrengen; heb vorig jaar gezien hoe die joingens dat doen en daar heb ik echt respect voor! Ik kan dat iig niet Bloos ! Ben nu al bezig met het wegbranden van de baardharen enz. (ze heeft er best wel veel Clown !).
Een deel van d´r manen valt altijd naar de "verkeerde" kant, maar ik ben er achter gekomen, dat als ik ze een tijdje met elastiekjes naar 1 kant bind, ze iig een week lang naar die kant vallen Knipoog !
Was ik vorig jaar al super nerveus met het voorbrengen van haar veulen, nú zou ik bijna van gaan nagelbijten Nagelbijten / Gniffelen !
Als je ze voor de keuring haver voert, worden ze dan niet helemaal hyper ?? Die van mij heeft nu nl. al vaak een peper in d´r kont Haha! !

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:45

ja mijn merrie werd idd wel drukker maar kreeg ook glans en werd mooi zwart.



Maar ze spatte er wel uit met de keuring.
We zijn ook niet in 1 klap gestopt met het haver we hebben rustig afgebouwd en rustig in het longeer werk eerst gezet.

Ik kon wel gewoon stappen met haar maar als ze mocht dan ging ze ook echt.

Ze kon in de ring ook netjes stappen. Dat is toch belangrijk dat je merrie kan stappen.

Dus je kan zelf bepalen of je een haver zal voeren aan je merrie. Je kent je paard zelf het beste toch...



Ik scheer de haren weg met een tondeuze net zo makkelijk Knipoog


Veel succes en ik hoop dat je een ster binnen sleept.

Wat is je afstamming van je merrie en de leeftijd?

Heb je misschien een foto van haar?

Debski

Berichten: 812
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 08:30

Ja, het is inderdaad heel belangrijk dat ook de stap er goed uit komt hoor... Ik heb ook zelf mijn friese paardje keuringsklaar gemaakt (voor stamboekopname). Mijn friesje is ook nogal een hittepetit. Ik heb er dus niet voor gekozen om er extra voer enzo in te stoppen. Op vreemd terrein blaast zij zich al helemaal op en vind alles spannend.
In ieder geval wilde ze de eerste paar meters nog niet stappen maar liep ze lekker te dribbelen en dan kan de jury de stap dus niet goed beoordelen. Gelukkig ging ze later wel goed stappen en schitterde ze in de draf. Resultaat 4e van de groep (mocht ereronde lopen Haha! ) en stamboekopname met een derde premie. Helaas net geen ster maar ik altijd nog een keer terug gaan om alsnog voor een ster te gaan.
In ieder geval heel veel succes.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 14:18

Tot plm. twee weken voor de keuring worden de paarden bij ons getraind, daarna worden ze alleen aan de hand ( over de weg) gestapt.
De oren worden kaal geschorden, de tastharen bij ogen en neus gaan eraf, en de kaak word geschoren. De benen worden ook geschoren tot vlak boven de sokken. Afhankelijk of ze een lang of kort been hebben.
Voor de keuring worden ze gewassen, komen dik in de equistar te staan en krijgen een dekentje op.
De manen en staart worden daags van te voren gevlochten. Hebben ze lange manen dan krijgen ze een hengstenvlecht erin. Bij korte manen een aantal vlechten. We laten ze wel dezelfde kant op hangen. Of alles naar links, of alles naar rechts.
De hoeven spuiten we zwart met lak, meestal 's ochtends.
Op de keuring krijgen ze een voorbrenghoofdstelletje om.
Twee weken voor de keuring krijgen ze volop haver.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 15:24

Meiden, bedankt voor de tips OK dan! !

Moeten de oren binnenin helemaal kaalgeschoren worden ??

Misschien een domme vraag Bloos : de neus invetten, moet dat aan de buiten-of binnenkant ??

De tastharen haal ik er niet af; dat is sinds een paar jaar hier in Dld. verboden! (krijg je een boete voor!)

De kaaklijn heb ik nu ook al bijna "haar-vrij" Knipoog ! Volgende week komt de smid en maakt d´r hoefjes tip-top in orde.

Verder krijgt ze altijd een scheutje lijnzaadolie door het eten, dus glanzen doet ze echt mooi!

*Vajramani, waarom stappen jullie een paar weken voor de keuring de paarden alleeen maar op de weg ??

Hoe laten jullie je paard er mooi egaal zwart uitzien ?? Door de zon heeft mijn paard toch wel een paar "lichtere" (lees:bruinige) plekken Scheve mond !
Nu gaf iemand me de tip om haar met een schuimkleuring (zwart Knipoog ) te wassen! Iemand van jullie ervaring hiermee ??

Liekjuh, mijn merrie is 5 jaar en haar vader is Piter!
Helaas zijn de foto´s die ik hier van haar al eens had neergezet, van de PC verdwenen Verdrietig !
Hier wel een springfoto van haar, die is genomen toen ze van de winter in training was Lachen :

Afbeelding

Met de keuring zorg ik natuurlijk wel voor foto´s Knipoog !!!

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:53

Wij scheren de oren binnenin helemaal kaal. Lange haren halen we er aan de buitenkant af. We halen overigens al het overbodige lange haar wel, bij de kont, borst of buik.
De neus (buitenkant) en de ogen worden ingesmeerd met babyolie, paard krijgt dan meer glans en uitdrukking.
Door de equistar krijgen ze meer glans en vuil blijft er niet op liggen.
Wij stappen de laatste weken alleen met ze zodat ze leren aan de hand te lopen en aan de hand te draven. Het opstellen wordt dan geoefend en ze blijven mooi fris voor de keuring.
Succes ermee.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:10

Je kan het beste de oren knippen, en overal een beetje bij knippen,
En ikw eet neit of je rijd(ben even zijn/haar leefdtijd vergeten) Maar als hij/zij dan heeft gezweet, meot je het zweet er met water afhalen, en hem/haar dan helemaal op laten dorgen, door dat zweet krijgen ze die bruine plekken

Debski

Berichten: 812
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:14

Het is natuurlijk altijd mooier als je paard pikzwart is maar op een keuring zie je er toch ook wel een heleboel lopen die gewoon lekker bijgebruind zijn door de zon. Volgens mij kijkt de jury daar niet zo nauwlettend naar dus een beetje bruin kan volgens mij geen kwaad.
Als je haar echt zwart wil hebben moet je haar 's nachts buiten zetten en overdag op stal. Hebben ze vorig jaar bij ons op stal ook gedaan en de paarden waren na 2 weken al een stuk zwarter. Met een deken op naar buiten kan natuurlijk ook maar de hals en de benen worden dan alsnog bruin.

Debski

Berichten: 812
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:16

Nog even over de oren. Ik heb ze bij mijn fries niet helemaal leeg geschoren. Alleen de buitenkant netjes. Die haren hebben ook nog een functie. Ze hoeven dus niet helemaal leeg geschoren te worden. Vorig jaar zijn er 2 friezen van ons naar een trainingsstal gegaan en daar schoren ze ook alleen de buitenkant.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 14:44

Ik heb de randjes aan de oren nu netjes weggeknipt en de "bosjes" die uit de oren piekten, heb ik ook netjes geknipt.
"Gelukkig" is het hier nu best wel pest-weer, zodat ze niet meer kan bleken door de zon Knipoog !
Ik had ook al zitten denken om er een deken op te gooien, maar omdat ze met meerdere paarden samen staat, durf ik dat niet zo goed; de nieuwe vliegendeken die ik haar om had gedaan, vond ik ´s avonds onderaan d´r buik terug, finaal aan gort getrapt Scheve mond .
Ik zal eens even kijken of ik een stuk van de wei en paddock af kan zetten, dan staat ze apart van de andere, maar toch niet alleen Knipoog !
Monster, ze is nu 5 jaar en wordt ook gereden. Als ze gezweet heeft bij het rijden, sproei ik haar meestal af met de slang en op de plaats waar het zadel ligt, spons ik haar af.
Het wassen doe ik denk ik maar een paar dagen van te voren, dan heb ik nog een (klein Clown ) kansje dat ze schoon blijft Knipoog !

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:48

voor de neus en oogleden kan je ook een babyoliedoekje gebruiken, ik gebruikte het bij mijn Tinker op de zwarte vlekken, gingen er mooi van glimmen.

misschien is het al genoemd maar heb niet het hele topic bij gelezen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:59

Een beetje bruinig kijken ze wel doorheen, al houden ze natuurlijk altijd van pikzwart.
Zwart maken met een kleuring kan, maar laat de jury er niet achter komen, dan heb je wel een probleem.
Het meeste wat wij deden/doen staat hierboven al beschreven.
Heb geloof ik nog niet zien staan dat de zwilwratten ook zwart worden gespoten, dat deden wij ook.
Gewoon zwart voorbrenghoofdstel, ik hou niet van die witten.
Beetje babyolie bovenop de manenkam en de manen wat opzij trekken, houdt ze beetje beter in 'model'
Ook achter net even de bovenkanten van de staart met van babyolie smeren, zodat het niet uitpiekt

Euh... de rest staat hier wel geloof ik ..

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:01

In overleg met Sterre van PP naar RP Lachen

m0on

Berichten: 144
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 19:44

bij ons op de friezenstal deden ze altijd baby zalf rondom de ogen en de neus... dan krijgt het hoofd meer uitdrukking, of zoiets. ik weet het niet precies maar misschien kun je er wat mee

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:55

Oortjes wel helemaal uitscheren Knipoog óók de buitenkant scheren, krijg je 'scherpe' oortjes van . Kijk maar op de laatste foto in mijn profiel maar volgens mij kende je die al Knipoog

Het zwarte bepalen ze niet aan de kleur van de vacht, maar aan de kleur van de manen en staart Lachen

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 14:28

Starbreeze schreef:
Oortjes wel helemaal uitscheren Knipoog óók de buitenkant scheren, krijg je 'scherpe' oortjes van .


Daar waar ik stage liep op een friezenstoeterij scheerden ze de oren uit maar lieten ze het bovenste puntje zitten zodat dat niet rond word maar een puntje dat staat attenter.

Leuk topic trouwens.