Nieuwe richting NRPS Fries X Arabier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Nieuwe richting NRPS Fries X Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 21:26

Ik ving vandaag wat op over een nieuwe fokrichting bij het NRPS.
Arabier X Fries weet iemand hoe dat zit. Lijkt me geen succes.
(of is hier al een topic over geweest? Kon niks vinden)

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:27

Arabo-Fries is denk ik hetgeen je bedoelt.
Met de zoekfunctie krijg je wel wat resultaten.

Don't dream your life, live your dreams!

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:28

Ah! De Arabofries.
Er zitten wel mooie exemplaren tussen, maar ik vraag me af of je ook altijd een mooi veulen krijgt als je zo'n ggk-de dekhengst op een friese merrie zet.

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:38

eveline_B schreef:
Ah! De Arabofries.
Er zitten wel mooie exemplaren tussen, maar ik vraag me af of je ook altijd een mooi veulen krijgt als je zo'n ggk-de dekhengst op een friese merrie zet.


Dat vraag ik me ook af!
Maar krijg je wel altijd mooie veulens als je een echte Fries op een echte Friese merrie zet?

Don't dream your life, live your dreams!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:41

idd de arabofries. Op zich vaak wel leuk paarden, vind het alleen jammer dat het nu weer bij het nrps moet. Is heel wat anders dan nrps pony's en paarden

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:03

Het is ook een aparte fokrichting Alikesflame. Ze worden apart beoordeeld op keuringen ed.

Ik zou niet weten waar je zo'n fokrichting anders onder moet brengen, aangezien het FPS er niet zo wild van was...

Ik vind er persoonlijk weinig aan trouwens, maar ik heb ook helemaal niets met Friezen Clown

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:08

Vind ze vreselijk Clown

Zoek anders maar eens op Yk Dark Danilo (zo heet die hengst toch?)

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 15:01

Ach, ik ben er ook niet wild van, maar kan me voorstellen dat er vraag naar is. Friezen laten het toch regelmatig afweten wat betreft conditie, en met die scheut arabisch bloed fok je toch wat 'lompigheid' eruit... Maargoed, doe mij maar 'n echte Fries!!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 15:09

gomir schreef:
Het is ook een aparte fokrichting Alikesflame. Ze worden apart beoordeeld op keuringen ed.

Ik zou niet weten waar je zo'n fokrichting anders onder moet brengen, aangezien het FPS er niet zo wild van was...

Ik vind er persoonlijk weinig aan trouwens, maar ik heb ook helemaal niets met Friezen Clown


ja weet ik maar ik vind het er gewoon niet thuis horen net zoals dat ze die friese hengst Adel hebben gerigistreerd, word echt zo'n stamboek waar als ze nergens anders ingeschreven/geregistreerd kunnen worden dat het daar wel in kan.

Luvdatossa idd hij is er 1 van Scheve mond

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:33

Ik heb ze gezien in Tolbert op de keuring. Wat ik ervan vond? niet mijn paarden, maar dat is persoonlijk.
Verder een aantal mooie positieve punten:
De ideeen werden mooi uitgelegd: 10-30 % arabier, raskenmerken van de fries behouden, enz.
Verder kreeg niet elk veulen een eerste premie zoals je bij sommige andere nieuwe stamboeken wel zag.
Er is eerst enige jaren geexperimenteert alvorens echt een arabofries sportpaard naar buiten te brengen.

Ik vind alleen de plaatsing bij het NRPS niet zo. Het fries paardenstamboek wilde ze liever niet. Het NRPS staat voor RIJpaarden, en dat vind ik deze arabofries nu niet echt, zie ze nog geen springconcours rondgaan. Een dressuurproefje zullen ze wel kunnen lopen, maar dat maakt ze nog geen rijpaard, oftewel sportpaard zoals het NRPS zelf eigenlijk wel probeert te fokken.
Maar aan de andere kant: er zit arabier in, en dus zouden ze weer bij het NRPS passen, zeker als men vindt dat de arabofries ook nog eens een rijpaard kan zijn.
Maar misschien dat ze over een tijdje een eigen stamboek oprichten?

De keuring liep in ieder geval erg uit, dus liever de volgende keer niet op dezelfde dag, of in een aparte ring.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 17:38

Klopt germie ik heb ze ook gezien in Tolbert. Nee, ze kunnen mij niet bekoren. Dit paardje was het type van de beentjes van een arab en het lichaam van een fries

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:23


Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:50

LuvdaTossa schreef:
Klopt germie ik heb ze ook gezien in Tolbert. Nee, ze kunnen mij niet bekoren. Dit paardje was het type van de beentjes van een arab en het lichaam van een fries


maaaaaaaaaaaaarrrrr toch verbetring van beide rassen Gaaaap

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 21:35

Heb toch weleens zo'n experimentje in het Z gezien. Zowel springen als dressuur. Een bokker heeft zo'n dier gehad. Mèn, wat een mooie pony was dat.

Ik zie zo'n dier als eindprodukt, niet als een paard om verder mee te gaan fokken.


ElkeT
Berichten: 56
Geregistreerd: 21-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:36

De meeste arab x fries die ik heb gezien waren niet echt succesvol :s

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:43

Er liep blijkbaar wel een vierspan Arabofriezen mee op de olympische spelen in Jerez. Dus ze kunnen wel degelijk succesvol zijn.

Misschien is de Arabofries ook meer gefokt vanuit de mensen uit de mensport?

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 07:54

eveline_B schreef:
Misschien is de Arabofries ook meer gefokt vanuit de mensen uit de mensport?

Zo heb ik het ook begrepen, in de mensport schijnen ze perfect te zijn.

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 09:38

Hallo, Waarom zou het arabo-fries niet ondergebracht kunnen zijn bij het NRPS?
Bij het KWPN zit ook de fokrichting Lipizzanerpaard ondergebracht, en ook gelders. Lipizzaner is ook heel wat anders dan KWPN.

Het is gewoon heel fijn voor de mensen met een arabo-fries dat ze nu een registratie hebben en er ook wat mee kunnen op keuringsgebied en fokkerij. Er zal toch vraag naar zijn anders fok je ze niet.

Er lopen bij het NRPS stamboek zohiezo al rare produkten rond, ik heb zelf een NRPS merrie gahad wat een kruising was tussen een fries merrie en een rijpaard hengst. Nu is het stamboek tegenwoordig al wat meer gesloten daarvoor, maar als rijpaardstamboek is dat natuurlijk wel een beetje raar dat dat gewoon een vol papier kreeg zo'n 6 a 7 jaar terug.
Toen hoefde alleen de vader NRPS te zijn. Heb ook weleens een kruising tussen een Belgische trekpaard en een arabier daar op de veulenkeuring gezien met veulenboek papier van een Rijpaard dus.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 11:23

ja gelukkig word dat al weer beter, maar goed en over het kwpn dat het gelderse paard registreerd is erg logisch, dat is het paard geweest waar de rijpaarden uit voort komen.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:20

Wat ik vreemd vind is dat ze een ggk hengst promoten om een fries te laten dekken en ze willen geen 1 op 1 kruising hebben. Maar hoe wil je dan je stapel behouden als er nauwelijks paarden bijkomen met de juiste verhouding arabisch bloed?

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

Vraeghoeve

Berichten: 710
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:55

de Arabofries is een product dat gemaakt is puur voor de mensport, omdat tegenwoordig alles sneller moet gaan hebben ze de Arabier geintroduceerd in het ras. Het is zo dat ze dezefde trekkracht hebben maar meer snelheid en uithouding. Als je tegenwoordig mee wil kunnen met mennen dan kan je dat niet meer met een gewoon stel friezen.

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:59

@gabrycha: Ze willen juist maar heel weinig arabisch bloed erin. Het uithoudingsvermogen moest verbeterd worden. Maar ze willen maar een klein percentage arabisch bloed erin houden om het friese type te behouden. Nou ja, ik zeg het misschien een beetje krom, maar het staat uitgelegd op 1 van de bovengenoemde sites.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:16

toch vind ik als je uit F1 verder gaat fokken, dat het er niet veel beter van word. de F1 had natuurlijk het heterosis effect. en als je daarna verder kruist valt dat weg.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 00:07

De hengsten en merries waar ze mee verder gaan fokken zijn geen F1-produkten Alikesflame. Ze streven naar max 10% arabisch bloed of iets in die geest. Het gaat om een scheutje Arabisch bloed zodat de 'Friezen' iets harder zijn en wat meer uithoudingsvermogen hebben, dit met name met het oog op de marathon.
En de filosofie lijkt in de praktijk toch ook wel succes te hebben.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 07:55

Ondertussen nog wat opgezocht, ze willen terugfokken naar 6% arabisch bloed, dat zou ideaal zijn.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: misssixty en 37 bezoekers