deze pony ga ik bijna zeker kopen!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 09:49

Ik ga me d'r ook nog ff mee bemoeien....
Over je lengte heb ik weinig te zeggen, ben zelf 1.70, 58 kg (ben uitgegroeit) en heb een 2-jarige pony die tussen 1.46 en 1.52gaat worden.
Maar verder vind ik het heel dom als je een pony koopt die op haar 2e al is ingereden. En de handelaar wil die pony kwijt, zegt daarom dat de berijder een heel licht meisje was, maar wie garandeert je dat??? En trouwens, een pony inrijden op z'n 2e is zoiezo helemaal fout. Over 10 jaar heeft dat beestje overal last omdat ie te vroeg ingereden is.
En trouwens, als de pony nu zo'n 8 of 9 maanden onder het zadel is betekent dat dus dat ie nu ook nog geen 3 is???
Dan vind ik 'r nog slecht uitzien ook. Ze komt niet goed door haar vacht, wat toch wel zou moeten bij jonge pony's. Verder vind ik r niet superopgewekt uit haar ogen kijken, maar dat kan ook aan de foto's liggen. Dan is ze nog mager....Wat was daar de reden van?! Kreeg ze te weinig voer of is er een andere reden???
Ik snap dat je het een leuk beestje vind, maar ik zou toch even goed nadenken. Als je haar toch besluit te kopen zou ik 'r maar wel ff heel goed na laten kijken door een DA....
Succes in ieder geval!!
p.s. wat is de vraagprijs als ik vragen mag??

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 11:29

Leuke pony en als jij ze fijn vindt rijden en tevreden bent met de hoogte doen hoor!!!! Ze kijkt alleen wel ontzettend zielig zorg maar snel dat ze een vrolijkere blik in haar ogen krijgt!! Gr. Lisette

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 12:47

hoi, ja ik zou ook zeggen niet kopen. ik vind het maf dat ze op haar tweede is ingereden. daar krijg je problemen mee. ik vind haar er inderdaad niet geweldig uit zien. beetje dof. ook die rug vind ik geen gezonde rug voor een normale (niet-ingereden) 3-jarige pony.
het kan wel een schatje zijn, maar om die reden moet je geen paard kopen.

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 14:27

Owkee nu ga ik ook eindelijk eens een reactie neerzetten...

Ten eerste ja je bent te groot so what? je loopt toch nog niet mee of wel dan die pony is nog jong en groeit heus nog wel wat!

Ten tweede je beugels te kort dan heb je mijn beugels nog nooit gezien sommige mensen vinden het fijn om met wat kortere beugels te rijden zoals mij zolang je plezier erin hebt maakt het toch helemaal niet uit al zit je achterstevoren dat moet je helemaal zelf weten!

Ten derde als jij helemaal gek bent op die pony zal ik hem zeker kopen dat is jou keuze en daar heeft niemand wat mee te maken denk eerst eens zelf na mensen als je je lievelingspony / paard weg zou moeten doen omdat het niet mooi staat als je erop zit..! dit is gewoon waanzin en achterlijk als zij dat wil dan moet ze het ok zeker doen !

Succes met haar.!

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 14:36

tjonge, tjonge,
wat een heisa zeg...
altijds eigenwijs, die pubers, weten alles beter... Clown
laat ze die pony kopen, ze komt er vanzelf achter Extreme duivel
we hebben het er nog wel eens over, over een jaar of 3 ofzo, dan piep je wel anders.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 14:50

Leuke pony, maar ik vind Jade een kei mooie naam hoor! Op z'n engels uitgesproken dan wel he.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 15:16

Een hele korte opmerking, want een eigen mening wordt blijkbaar niet echt op prijs gestleld in dit topic.

Ik vind het taalgebruik af en toe ver beneden maats!!!!
Misselijk (en voel je je aangesproken, tja........so be it!!)
Let aub een beetje op de negatieve uitspraken en gescheld, je kan hier andere mensen enorm mee kwetsen!!

Succes!!

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 15:37

Hee joh kom op hé, ze willen je echt niet afkraken hoor... Alleen maar tips geven, en die zijn goedbedoeld want wij vinden het ook niet leuk als je over een paar jaar de pony weer moet verkopen. Je moet helemaal zelf weten of je haar koopt of niet hoor, maar IK zou nog verder gaan kijken. Over de pony zelf: Ik vind haar er leuk uitzien, wel een beetje iel, maar dat kan nog veranderen. Maar omdat ze wat dun is lijk je nog groter voor haar...
P.S. Wel een beetje trieste blikken hoor Huilen

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 15:46

Ik vind het een leuk beestje. Moet inderdaad iets dikker worden, maar ik vind dat je wel een beetje fel reageert op die mensen die iets over je lengte zeggen. Je vraagt toch eerlijk om een mening. Ik denk niet dat die mensen het bedoelen om je aan te vallen maar gewoon uit advies. En advies kun je dus ook in de wind slaan. Gewoon niks van aantrekken. Ik zelf vind je ook aan de lange kant maar omdat je zo licht bent kun je er makkelijk op rijden. Kom het is een paard geen watje! Dat van je lengte zou inderdaad kunnen, want mijn beste vriendin is inmiddels 22 en 1m68 dat was ze op haar twaalfde ook al. Ik was op mijn twaalfde 1m72 en ben nu 21 en 1m74. Zelf heb ik overigens ook een pony van 1m45 maar dat is een fjord. Ik krijg ook altijd te horen waarom ik niet een paard heb gekocht. Nou ik zou daar echt geen plezier van hebben. Dus gewoon doen wat je zelf wilt!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 16:17

Jij zei dat die handelaar van je betrouwbaar was he? Maar waarom moet je dan snel een keuze maken?

Voor mij is een hele goede en betrouwbare handelaar nu op zoek,die heeft meerdere keren al een paard voor me gevonden,maar na het testen zei hij dat het niks was.Ik heb dus geen haast,en hij zoekt de pony voor mij.Eigelijk moet jij ook zoiets hebben (en ze zoeken altijd naar je droompony als je bij een goede handelaar zit) nu is hij nog aan het zoeken,omdat ik er 100% van op aan moet zijn dat het dier betrouwbaar is.En ik vind het super eerlijk van hem als hij zegt dat de pony bokt,bijt,stijgert of what ever!

Als ik me in Boogie-girls situatie zou verplaatsen zou ik ook misselijk worden van de hoeveelheid opmerkingen.En dan komen ze met een goede smoes met dat ze je willen helpen,maar aan 1x vertellen dat je te groot bent is toch ook genoeg? Ze hebben het goed met je voor,maar iets minder mag ook wel! Na vijftien keer gelezen te hebben dat ze te groot is snapt ze het ook wel hoor!

Veel succes met je keuze,ik hoop dat je aan de toekomst denkt,eraan denkt dat het ook anders kan lopen dan dat je in je dromen heb (neem een voorbeeld aan mij) en denk er nog is goed over na.Er bestaan eerlijke en goede handelaars,en lieve,betrouwbare goede jonge,grote pony's voor dezelfde prijs als waar je misschien dit paardje voor zou kopen!

Liefs,
Shalane

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 17:42

Citaat:
Ten derde als jij helemaal gek bent op die pony zal ik hem zeker kopen dat is jou keuze en daar heeft niemand wat mee te maken denk eerst eens zelf na mensen als je je lievelingspony / paard weg zou moeten doen omdat het niet mooi staat als je erop zit..! dit is gewoon waanzin en achterlijk als zij dat wil dan moet ze het ok zeker doen !


Maar het gaat hier niet om een lievelingspony, dit is een pony waar ze pas twee keer op gereden heeft! Dat ze er weg van is, okee, snap ik best. Maar bij het kopen van een pony is het ZO belangrijk dat je je niet alleen door je gevoel laat leiden, maar ook zeker door je verstand! Want zeg nou zelf, wat kan je zeggen van een pony als je haar maar twee keer hebt gereden, waarvan je er 1x afgevallen bent?

Pony kopen:
- Hij moet voldoen aan de eisen die je stelt, wat wil je ermee?
- Hij moet gezond zijn
- Hij mag geen dingen hebben waarvan je nu al zegt dat het op het randje is (te jong ingereden bv)
- Hij moet lief zijn.

Die bovenste dingen zijn minstens zo belangrijk als dat ie lief is. Want laat je je nu verleiden door een lief koppie, dan heb je er straks spijt van. Ookal denk je dat dit je droompony is, een paard andere vergelijkn kan geen kwaad. Misschien zijn die net zo lierf en groter.

En wbt je taalgebruik, Boogie, dat zou ik maar even aanpassen als je serieus over wilt komen en niet als een puber die altijd gelijk wil krijgen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 18:31

Jade lijkt sprekend op Fleur! Leuk beestje dus Lachen

Fleur is nu 1.48, zal ca 1.50 worden. Ik dacht altijd dat ik kleiner was, maar na opmeten blijk ik 1.71 te zijn. Past prima, daar zal ik me nu nog niet te druk over maken, Sommige mensen rijden graag op grote paarden, anderen op pony's. Vervelende is alleen dat je inderdaad niet weet hoe jij gaat groeien, dus zou je er inderdaad qua lengte en gewicht echt bovenuit kunnen groeien. Kijk of je het het risico waard vindt.

Als ze op haar 2e is ingereden zou ik er nog eens goed over na denken, dat kan heel nare gevolgen hebben. Natuurlijk is het wel een groot verschil of ze net 2, of al bijna 3 was.

Denk gewoon goed na, leg de voors en tegens naast elkaar en maak een besluit, met in je achterhoofd wat het beste voor Jade is..

Sterkte met de keus! Lachen

claudia

Berichten: 681
Geregistreerd: 24-01-01
Woonplaats: Baarle Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 18:56

JADE is een edelsteen. Dit betekent het .......
Steen der 5 hoofddeugden: bevordert rechtvaardigheid, wijsheid, moed,liefdadigheid en bescheidenheid. Sterkt de nieren, ogen, maag en blaas. Bevordert bevalling, beschermt tegen ongevallen. Geeft kinderzegen en geluk bij het kansspel.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 20:36

Citaat:


Oké kan het niet laten om 1 laatste opmerking te plaatsen: het boeit niet als je zelf maar lol hebt? Het spijt mij zeer, mijn buurman rijdt regelmatig 'voor de grap' op een minishetlander van zijn kleinkind, maar dat vind ik dus echt niet kunnen. Jouw simpele theorie van 'als ik zelf maar lol heb' kan dus zeer dieronvriendelijk uitpakken. Ik vind het nog altijd zeer belangrijk dat mijn paard zich ook prettig voelt tijdens de arbeid.
En Boogie-Girl, ik vind dat jij je weleens wat fatsoenlijker/volwassener mag gedragen op internet (zeker als je binnenkort een pony gaat aanschaffen), of op z'n minst netjes vragen of ze aub geen 'negatieve' opmerkingen willen plaatsen. Mijn advies kwam uit een goed hart hoor, probeer je alleen maar te attenderen op de nadelen die je ongetwijfeld tegen gaat komen als je ouder bent. Ik wilde ook altijd perse een pony maar ik had (iets waar ik achteraf heel dankbaar voor ben) ouders die het mij verboden, zij hadden al voorzien dat er verdriet van zou komen als ik voor een kleiner paardje zou gaan. Een goede vriendin kreeg wel een pony die ze overigens nog steeds heeft, maar zij heeft echt wat moeten doorstaan. Heel veel commentaar heeft ze moeten verdragen, op wedstrijdjes werd ze vreemd aangekeken en uiteindelijk was het voor de pony ook niet prettig. Nu heeft ze gelukkig een verzorgster en een tweede paard, maar dat moet je ook allemaal maar kunnen betalen. Ik wilde je dus alleen maar even een advies van een volwassene geven, want de meeste reacties die hier staan zijn van jonge mensen die waarschijnlijk minder ervaring hebben van het hebben van een pony op langere termijn.


ok je snapt zelf toch wel dat ik dat zo niet bedoel of ben je nou zo dom?
die pony kan haar heus wel dragen hoor dat slaat nergens op. en ik bedoel gewoon als jij plezier met dat beessie wil hebben kan dat toch want je past er prima op je bent helemaal niet te zwaar of whatever.
en als zij lol met haar heeft(of kan hebben) wat is jouw probleem dan?

-x-x-Lotte

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 21:05

deze reacties slaan allemaal nergens op.

volwassener ingeschat? hoe volwassen je dan ook bent ik word hier gewoon pissig van.
1x kijken, nee 3 keer.
zat ponys die leuk zijn? nou eigen mening dat vind ik anders niet.
futloos slaat ook nergens op een foto is maar een moment.
misschien dat jullie zoveel groeien dan maar misschien dat je erg achter loopt ofzo??

wat jullie vergeten: de pony groeit, word gespierd en veel dikker.
als die terug naar de stal rent ik had lang zat gereden en mn keus al gemaakt ik ben heus niet dom ofzo dat als een pony me erafgooit dat ik hem dan afzadel.
trouwens de pony is helemaal niet gemeen, heel eerlijke pony.
pas ik niet eens meer op een pony van 1.45m??

te vroeg ingereden is inderdaad stom. maar gelukkig door een meisje van 8(dus licht). en ik ga haar het eerste jaar maar 1x per week berijden en de eerste paar maanden niet. alleen longeren wandelen enzo.
daarna begin ik 3/4 dagen in de week en misshcien half uur ofzo en dan wel soms lange bosritten. na anderhalf jaar ga ik springen, daarvoor alleen hel laag en balkjes

ik ga zowieso niet 6 dagen in de week rijden, maar 3/4 keer ofzo, en voor de conditie longeren enzo. met 10 al versleten? en als ze 4 maanden later was ingereden en 4 dagen in de week niet Verward


over een jaar ga ik meer fotos zetten als alles door gaat, veel dikker, breder, gespierder en wat groter.
denk er vooral aan dat een 3 jarige pony nog niet zo breed is. en deze is ook nog dun.
als ze een stuk dikker is weet ik zeker dat het veel beter uitziet.
als je maar lol hebt ja MET JE PONY bedoel ik dan.
een pony die mij te zwaar vind loopt niet goed door en gaat vooral neit met me crossen.

PS: ze heeft geen papieren, maar de handelaar liegt heus niet hoor,
btw ik weet 100% zeker dat de handelaar vertrouwbaar is, heeft veel ponys al aan de manege verkocht enz.
over een jaar, wanneer ik dus echt begin met rijden, 3/4 dagne in de week, zet ik wel fotos

Jive

Berichten: 345
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 21:10

he, ik rij zelf op een shetlander van 1.08 ik ben 46 kilo en 1.62 Knipoog ,maar de pony is niet van mij het is mijn verzorgpony. ikzelf heb een paard van 1.63 (samen met mijn zus).Ik zou zelf een grotere pony kopen,want ik vindt het heel fijn rijden op Jive, en op Bassie (waar ik dus te groot voor ben Huilen )kan je ook fijn rijden ,maar je voelt toch dat hij te klein is,boven dien is het mijn verzorgpony (en een shetlander) en dat is toch wat anders dan je eigen pony .nou weet ik dat die pony groter is maar opgegeven moment voel je dat je te groot wordt en dat rijdt minder fijn Scheve mond .maar als jij hem zo graag wil koop hem dan gewoon!!,het is wel een leuke pony Pling

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 21:16

ok hier de voors en tegens:

voors=
klikt
leuk karakter
moet nog veel leren
fijne gangen
mooi
niet duur
te koopp dicht in de buurt
rijd lekker
super lief
voel me goed op haar
zacht in de mond
lief voor mensen
een welshje Haha!

tegens=
te vroeg ingereden
ik zou te groot kunnen worden als ik veel groter word al verwacht
moet geduld hebben met rijden omdat ze nog jong is. maar dat maakt niet zoveel


dus.. te vroeg ingereden zal denk ik niet zo erg zijn als maar 2x per week door een kindje van 8.
en ik ga een jaar maar 1x per week rijden(half uur, 20 minuten ofzo)
de rest longeren. zal het dan kwaad kunnen dat ze te voreg is ingereden?


[/code]

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 21:19

Je moet de verkopende partij nooit blind vertrouwen!

Ga nog eens een keer kijken en neem een volwassene mee, verder moet je ZELF een dierenarts zoeken die samen met jou naar dat dier wil gaan kijken.
Vooral het gebit!!! Buigproeven e.d. zijn voor de meeste pony's van die leeftijd geen probleem.

Vraag jezelf wel af wat je nu eigenlijk wil.
Ik wou voor 5 jaar terug ook geen wedstrijden rijden, terwijl het hele paardengebeuren nou om de wedstrijden heen draait.
Nu kan je ook wel heel makkelijk zeggen dat je voorlopig niet gaat rijden, maar daar kijk je na een maand 'spelevaren' al heel anders tegenaan hoor!

Dan zou ik persoonlijk liever nog een paar maanden doorzoeken naar een pony waar je gelijk mee aan de slag kan, als dat je nu minstens een jaar rustig aan gaat doen.

Oh, voordat ik het vergeet, mocht er door het vroeg zadelmak maken schade aan de pony zijn toegebracht, is dat pas na jaren te zien/merken.
Het is ook niet meer terug te draaien door haar nu rust te geven, eenmaal toegedaan is het niet meer terug te keren!!!

Heel veel dingen om nog over na te denken dus.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 21:25

Als je haar al koopt zou ik haar nog minstens een jaar helemaal niet rijden of longeren maar gewoon in een weiland zetten en niks met haar doen behalve verzorgen!
Ik ben nl ook zo'n persoon die vind dat je een paard tot ong zn 4e levensjaar met rust moet laten...
Maar ja dat moet je helemaal zelf weten.
Als je haar gaat kopen, veel suc-6! Want het is zo op de foto een leuke pony! Kwijl

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 21:27

Als ik jou was zou ik nog even verder kijken. Jij groeit nog, de pony niet echt meer en het beestje is ook nog eens aan de smalle kant. Misschien lijkt dat je nu geen probleem , maarhet kan zijn dat je erachter komt dat je toch graag serieus wedstrijden wil gaan rijden en dan zou het zonde zijn als je je pony-tje waneer je 18 wordt zou moeten verkopen.
Zoals je zelf al naar voren bracht heeft het beestje ook nog een aantal min-punten zoals dat te vroeg zijn ingereden en er met je vandoor gaan. Dat is niet echt wat je eeb goede beginners-pony zou kunnen noemen..
Persoonlijk vind ik het ook geen mooi paardje maar dat is alleen maar mijn mening...

Je doet er denk ik goed aan om iemand mee te nemen die er echt verstand van heeft en het paardje ook zeker laten keuren door een DA. Je weet nooit wat voor verdere gebreken zo'n paardje nog kan hebben..

suc6 ermee

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 21:28

ow... ik laat haar zeker wle keuren hoor.

maar zon klein kindje 2x per week kan toch geen kwaad?
ik kan niet maanden zoeken en dan bij haar terugkomen, bij die handelaar worden de ponys snel verkocht.
ik wil haar echt heel graag.
maar dat te vroeg ingereden..ik vraag wel aan de veearts na.


ik denk toch nog heel goed na...voor hetzelfde geld is ze over 5 jaara niet meer te berijden..ik had me ook verheugd om elke avond bosritten te maken deze zomers maarkan nu dus niet.

ik ben heel kieskeurig en vind niet snel ponys leuk, maar deze klikte echt.

ik heb haast een shetlander gekocht, ik wou altijd graag door de bossen crossen. maar die zei: de shetlanders hier zijn allemaal ruim 1 meter.
ff gemeten tot hoever die kwam....90/95 cm. ik wou hem over 2 dagen kopen, was zon schatje heb nog nooit zon lieve shet gezien. was 5 jaar en niet zo lang onder het zadel.

maar ik kn die nacht niet slapen. want ik had er ook op gezeten
als ik scheef ging zitten kwam ik bij de grond, en had niet zon fijne zit(zonder zadel)
besloot dus niet te kopen en ik was er helemaal zeker van..

ik zal hier nog goed over nadenken, het gaat niet om dat die te klein is, maar te vroeg ingereden....... Verdrietig

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 21:29

missy_m schreef:
Als ik jou was zou ik nog even verder kijken. Jij groeit nog, de pony niet echt meer en het beestje is ook nog eens aan de smalle kant. Misschien lijkt dat je nu geen probleem , maarhet kan zijn dat je erachter komt dat je toch graag serieus wedstrijden wil gaan rijden en dan zou het zonde zijn als je je pony-tje waneer je 18 wordt zou moeten verkopen.
Zoals je zelf al naar voren bracht heeft het beestje ook nog een aantal min-punten zoals dat te vroeg zijn ingereden en er met je vandoor gaan. Dat is niet echt wat je eeb goede beginners-pony zou kunnen noemen..
Persoonlijk vind ik het ook geen mooi paardje maar dat is alleen maar mijn mening...

Je doet er denk ik goed aan om iemand mee te nemen die er echt verstand van heeft en het paardje ook zeker laten keuren door een DA. Je weet nooit wat voor verdere gebreken zo'n paardje nog kan hebben..

suc6 ermee


ervandoor gaan is totaal geen probleem, helemaal niet!
ik hou van wat pit en het moet zeker geen beginnerspony zijn hoor!
hij is absoluut niet gemeen maar schrikkerig enzo

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 22:08

Boogie*Girl schreef:
ik kan niet maanden zoeken en dan bij haar terugkomen, bij die handelaar worden de ponys snel verkocht.
ik wil haar echt heel graag.


Mag ik je vragen wat Jade heeft, wat een andere pony niet heeft? Wat heeft je over de streep getrokken?