ik wil de slof er niet om..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

ik wil de slof er niet om..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 14:21

hallo,

sinds al weer een hele poos heb ik les.
maar nu gooit mn pony dus haar hoofd steeds in de lucht en zei mijn instructrice laatst dat ik er een tijdje een slof om moet gaan doen. gewoon om te kijken hoe dit gaat en wat ze doet als de slof er weer af gaat.

nu heb ik zelf maar 1 keer met slof gereden maar heb hem nooit gebruikt.
ik ben bang dat als ik thuis zelf ga trainen/oefenen en er gebeurt wat, dat ik de verkeerde teugel dus aanneem (in dit geval slof) ik vind het zelf dus ook geen fijn idee om er mee te rijden.

wat moet ik nu doen?

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


milobiya2
Berichten: 267
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 14:28

Ik Rij er ook nooit mee vind het niet zo lekker om er mee te rijden..
Ik heb vroeger wel met elastiek gereden.. het houd de hoofd wel naar beneden maar de pony of paard kan wel licht zijn hoofd om hoog doen. Ik longeer er ook vaak mee ik vind dat prettiger dan een slof.


ik weet niet hoe andere daar over denken maar dit is mijn mening..Haha! suc6 er mee ..!

Orchard Princesse Noble Is The Name Of My Horse..
Ga L2 starten met Me scht..Lachen

mariz
Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 14:31

hey,
dat probleem heb ik ook gehad! met het hoofd in de lucht gooien dan,
mn instrucrtische zei van gebruik de gogh (verdraaid weet niet meer hoe je het schrijfd) Verward
ik weet niet of je weet wat het is maar dan doe je hem niet door het bit maar gewoon vast en dan is er alleen druk achter haar oren als ze haar hoofd te ver omhoog gooit, daar heb ik een paar keer mee gereden en nu gaat het perfect, gelukkig Haha!
maar een slof vin ik veel ingrijpender zou ik zelf nooit mee gaan rijden ik ken mezelf ik weet nu al dat ik daar teveel mee ga rommelen dan.
ik zou het alleen doen als je insructrische erbij is dan weet je zeker dat het goed gebeurd, ja toch?
nou veel succes! en benieuwd wat je gaat doen en wat anderen er van vinden?
groetjes mariz

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 14:32

Misschien gewoon proberen. Je hoeft je slofteugel namelijk niet strak aan te nemen want daar is ie niet voor. In principe is de slof er alleen maar voor zoals bij jou pony, die z'n hoofd eruit slaat, dan begrenst ie alleen een beetje. Verders met rijden, dus als ie niet z'n hoofd eruit slaat, kan de slofteugel gewoon in een grote boog hangen en doet ie verder dus ook niets.

* Dream As If You'll Live Forever *
~ Live As If You'll Die Tomorrow ~

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 14:35

Mee eens, dat elastiek heet een halsverlenger. Ook een thiedemann teugel kan helpen, maar ...... ik krijg wat van die instructeurs die meteen naar de slof grijpen. Dit is (ook als het tijdelijk is) eigenlijk nooit een oplossing. Heb het eens over een thiedemannteugel. Ben benieuwd wat mijn collega zegt Knipoog

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 14:43

mariz:
een gogue heb ik al maar daar komt ze onderuit Verward en ze loopt er niet goed mee.

ik ga het er vanavond toch nog eens met haar over hebben. ik ben echt bang dat ik wat fouts doe met die teugel aangezien mijn pony ook niet een van de makkelijkste is (rennen door de bak en steigeren als ze het nodig vind).. ik ben dan best bang dat het fout gaat...

pevoco,
ik geef vanavond een verslag uit Knipoog

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

mariz
Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 14:56

jee, en dan dacht ik dat ik een lastig paard had, Haha!
nou ben benieuwd?

xx_Irisje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 14:58

Je kan ook alleen op les mket slof rijden, dan kan dr wat van gezegt worden als het neit goed is en wee je wat ze dr mee doet!

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 15:10

Ehmm niet doen.. Ik ken je pony, en dat gaat niet werken denk ik zo..

Zeker niet alleen gaan proberen

Je kan haar beter eerst aan de longe een paar keer bijzetten met touwtjes, en haar heel erg goed voorwaarts houden, ze heeft enorm de neiging om achter de teugel te gaan lopen en als ze dat doet kan ze alle kanten met je op..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 15:32

als je zelf al denkt dat het um niet gaan worden denk ik ook niet dat je eraan moet beginnen..

Wat je kan doen is je slof zo vastknopen dat die loshangt en enkel druk uit oefend op het bit als die met zn hoofd gooid. Het nadeeel hiervan is enkel dat er een kans is dat die in die slof gaat hangen..

wat je ook kan doen is een martegaal (vind ik zelf vreselijk doelloos!) of een stoot. (enkele bijzetteugen van de singel tussen de voorbenen door aan het bit) hier kan die niet snel in gaan hangen en krijgt die enkel druk als die gooid met zn hoofd..

andere tip.. neem de oorzaak van het gooie weg.. is veel beter!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 17:32

Je kan het wel gebruiken, maar dat onrustige hoofd gaat daardoor neit weg. Hij doet het dan wel niet als je de slof om hebt, maar hij doet het dan wel als je het er weer afhaalt. Het is een tijdelijke en een gemakkelijke oplossing.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:10

Niet aan beginnen zou ik zeggen
Mischien moet je hem wat langere teugel geven?En hem in het begin voorwaartsneerwaarts rijden?(als je weet wat dat is? )

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 21:38

Z'n probleem los je niet op met dwang middelen. Weet eerst de waarom? voordat je gaat ingrijpen. Het komt mij zo over als pijn in de rug.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 21:54

Het lijkt mij geen ideale oplossing.
Zeker omdat je er zelf niet achter staat.
Ik denk dat het belangrijk is dat je je paard goed aan het been krijgt en leert van been naar hand te lopen.
Door veel overgangen en schijn overgangen krijg je je paard beter aan het been.
Waardoor het naar de hand toe rijden makkelijker word.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 21:56

nou okee hier mijn verhaal ik ben net terug van de les.

op het begin liep ze weer te klote met dat hoofd elke keer schudden en van dr plek afkomen niet goed luisteren en ik kreeg dat hoofd maar niet naar beneden, (niet aan de teugel maar gewoon laag).
toch stelde mn instructrice voor om de slof eraan te proberen om te kijken hoe het gaat, op het begin heel los om te kijken hoe ze erop reageert en uiteindelijk ging die iets strakker (niet te veel), we hebben het ongeveer een half uur aangekeken in de stap en dat ging erg goed, in de draf ging het zelfs nog beter, ze liep zelfs goed met de achterhand eronder.
ik kon zonder veel moeite voorwaards draven..
verder hebben we niet veel gedaan. ze raadde me de stoot teugel aan, omdat ik dan ook minder vast te houden heb en wordt het voor mij een stuk makkelijker.

op een gegeven moment hing de teugel eigenlijk zo los, dat het niet eens meer dwang was om haar hoofd beneden te houden.

in ieder geval ga ik thuis gewoon oefenen ZONDER hulpteugel, omdat ik dit zelf een stuk fijner vind en makkelijker enz.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

fleem
Berichten: 36
Geregistreerd: 22-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 22:15

youngster"]
Ehmm niet doen.. Ik ken je pony, en dat gaat niet werken denk ik zo..

Zeker niet alleen gaan proberen

Je kan haar beter eerst aan de longe een paar keer bijzetten met touwtjes, en haar heel erg goed voorwaarts houden, ze heeft enorm de neiging om achter de teugel te gaan lopen en als ze dat doet kan ze alle kanten met je op..
[/quote]
ik denk dat instructie haar wel helpt >;)
bovendien...
ze zegt zelf al...
bovendien vertelt ze nou dat haar les goed is gegaan....


trouwens ik snap niet dat je gaat zeggen dat je die pony kent...
CH zei tegen mij dat ze jou niet eens kent Blond


[quote="josien schreef:
Z'n probleem los je niet op met dwang middelen. Weet eerst de waarom? voordat je gaat ingrijpen. Het komt mij zo over als pijn in de rug.

er is een DA bij geweest (volgens mij meerdere)
wil je dat niet snappen of snap je dat gewoon niet Verward
Laatst bijgewerkt door fleem op 22-08-04 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ik ben Cloverdale op bokt
mijn account doet het niet Verdrietig
Mijn account doet het weer hoor

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 22:16

ze raadde me de stoot teugel aan, omdat ik dan ook minder vast te houden heb en wordt het voor mij een stuk makkelijker.

Dan hebben jouw instructrice en ik een meningsverschil.
Een stootteugel is voor mij geen hulp- maar een dwangmiddel, sorry.
En makkelijker kan in de toekomst veranderen in veel moeilijker.

Heeft je instructrice er al opgezeten? Dat zou ik doen voordat ik iemand een hulpmiddel aanbood. Jij klinkt alsof je het beste wilt voor je pony en ik ben bang dat een stootteugel daar niet bij hoort.

In april moet ik weer examen doen en ik denk dat ik zou zakken als ik in jouw geval een stootteugel zou aanbevelen.

Zadel en/of paardengebit al eens na laten kijken op gebreken?
Laatst bijgewerkt door pevoco op 22-08-04 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 22:19

pevoco: er zijn verschillende DA's bijgeweest, tandarts en de eigenaar van de ruitersportzaak is ook al een aantal keer geweest om te kijken naar het zadel. er is een kraker bij geweest, maar ze heeft geen pijn en verder nergens last van.

maar een stoot teugel kan je die niet verstellen in lengte dan? het gaat er zeg maar niet om dat ze in de krul moet gaan lopen dat moet ik zelf gaan doen, maar dat ze gewoon als het waren dat hoofd niet meer omhoog kan gooien...

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

fleem
Berichten: 36
Geregistreerd: 22-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 22:24

pevoco schreef:
Ik sluit me bij Josien aan om de dierenarts de pony eens na te laten kijken op eventuele rug-, hals- of gebitsproblemen. Als dit in orde is even langs de ruitersportzaak om je zadel(boom) na te laten kijken.

In april moet ik weer examen doen en ik denk dat ik zou zakken als ik in jouw geval een stootteugel zou aanbevelen.

lees dan in ieder geval het hele topic door...
als je niet alles leest voordat je antwoord geeft zak je ook Vork

ik ben Cloverdale op bokt
mijn account doet het niet Verdrietig
Mijn account doet het weer hoor


pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 22:26

Ok fleem, die zit Knipoog
Weet je, ik zou je graag helpen maar dat kan ik niet want je hebt blijkbaar alles gedaan voor je pony wat je kon doen. Ik zou je graag een keer in de les hebben maar dat is denk ik niet mogelijk! heel veel succes in ieder geval Lachen

ella46

Berichten: 37
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 22:38

als je met een slof wil rijden ( soms is het echt een goede oplossing, maar daar kom je alleen m aar achter door het te proberen ) kan je een knoop erin leggen voor je zadel, zodat je em niet in je handen hoeft te pakken (zodat je dus niet per ongeluk de slof aanneemt) en dan kan je em weer pakken als je em nodig hebt. succes Lachen

jaja.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 22:55

ella46 schreef:
als je met een slof wil rijden ( soms is het echt een goede oplossing, maar daar kom je alleen m aar achter door het te proberen ) kan je een knoop erin leggen voor je zadel, zodat je em niet in je handen hoeft te pakken (zodat je dus niet per ongeluk de slof aanneemt) en dan kan je em weer pakken als je em nodig hebt. succes Lachen



maar je zegt dat je dus de teugel dan voor het zadel legt in een knoop, maar hangt dan de teugel nog steeds niet te ver naar beneden zodat ze erin kan gaan staan? want stel het paard doet op een gegeven moment zijn hals naar beneden, lijkt het me een kans dat dit gebeurt, of hij slaat met zn voorbeen omhoog ofzo.. (ik noem nu maar even wat voorbeelden. Lachen )

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

ella46

Berichten: 37
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:03

Cow_horse schreef:
maar je zegt dat je dus de teugel dan voor het zadel legt in een knoop, maar hangt dan de teugel nog steeds niet te ver naar beneden zodat ze erin kan gaan staan? want stel het paard doet op een gegeven moment zijn hals naar beneden, lijkt het me een kans dat dit gebeurt, of hij slaat met zn voorbeen omhoog ofzo.. (ik noem nu maar even wat voorbeelden. Lachen )


hmm ik denk dat je er eens een knoop in moet leggen en dan even moet kijken hoe ver ie naar beneden hangt, als je paard lang is (lange nek) dan zal ie lager hangen dan wanneer je paard een kort nekje heeft, je moet het echt even zien. anders kan je ook dat stuk wat achter de knoop komt vastpakken, dan heb je em toch vast zodat ie er niet instapt maar werkt ie niet in ( ziet misschien niet geweldig netjes uit maar daar gaat het niet om Knipoog )

jaja.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 23:09

ik had vandaag ook wel een aantal keer vooral op het begin dat ik de slof wel vast heb maar los, dus staat eigenlijk geen druk op....

ik vind het ook niet belangrijk als het er niet netjes uitziet, Knipoog
bedankt voor je opheldering ik snap nu wat je bedoelt Lachen

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:10

Ik zou niet aan een slof beginnen, maar eerst kijken wat je paard doet met een martingaal. Daarna eventueel kijken wat hij doet met Thiedemann. Stootteugel is ook geen verkeerde oplossing. Voor de rest bijgezet longeren met touwtjes en pessoa...

Ik denk dat je alleen het probleem hebt om haar in het begin naar beneden te rijden. Als ze daar eenmaal loopt is het toch goed?

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers