Even mijn frustraties over keuring kwijt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Even mijn frustraties over keuring kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 13:19

Voor de insiders wellicht niet zo leuk om te lezen, sommigen zullen het zelfs als lasterpraat kunnen zien. Anderen zien geen nieuws onder de zon. Maar ik heb zoveeeel moeite gehad me ter plekke in te houden, dat ik even gal moet spuien, sorry... Even alles van me aftypen!

Gisteren was het dus keuring van het Irish Cob Society in Etten-Leur. Nu heb ik al langere tijd een negatieve mening over bepaalde aspecten van dit stamboek zijn normen en waarden. Maar ik wilde slechts daarom geen afkeer ervoor krijgen. Het blijven dezelfde paarden, dacht ik steeds maar weer. Dat de organisatie echt flut was (in mijn ogen) wist ik al... Twee jaar terug ben ik in Assendelft naar zo'n keuring geweest en dat was al erg lachwekkend. Terwijl ik toen serieus er nog aan dacht om misschien mijn paard er bij in te laten schrijven.

Maargoed... op de stal waar ik wekelijks ben zou nu zo'n keuring komen. Meerdere bekenden zouden hun paard laten keuren en ik had beloofd te helpen. Ik zou mn mening voor me houden en gewoon lol hebben.

Makkelijker gezegd dan gedaan... Ik heb me maar helemaal gericht op Shakyra die dag, zodat ik m'n mond zoveel mogelijk dicht kon houden als het over de organisatie ging.

WAT EEN CHAOS! Kort maar krachtig zal ik meer zeggen...

In de ochtend begon het al bij de rastoelating. Of eigenlijk daarvoor al. Bijna niemand wist waar ie aan toe was en waar die precies zijn moest en welke volgorde... Het was een beetje gissen en steeds weer opnieuw vragen. Maargoed na lang wachten en tussendoor alvast op hebben laten meten. (Shakyra is trouwens 1.40m) eindelijk de ring in voor het schetsen, chipcontrole en DNA-monster nemen. Ook de kruinen werden opgespoord. Maar volgende de voorzitster in een vrolijk groene mantel was niet noodzakelijk bij de bonte paarden. Ook was men verrast dat er een chip inzat, terwijl dat keurig doorgegeven was!

De voorpluk en staart moesten even op zij gehouden worden. En de onderkant van de kaak natuurlijk niet vergeten. Er werden foto's gemaakt van speciale plaatsen met aftekeningen, zoals bijvoorbeeld de neus. De strepen op de hoeven werden natuurlijk ook geschetst. Maar ze waren er twee vergeten, tot ik het meldde. Er werd aan mij gevraagd of ze staart- en manenexceem had en de veervormige kruinen in de hals zouden heel bijzonder zijn. (Ik zie het zo vaak Verward)

Na lange tijd zo staan met 3 vrouwen om ons heen die trekten, plukten, duwden en me steeds vroegen even opzij te gaan staan (ik had Shakyra vast) mochten we even een rondje gaan lopen en na een half rondje aandraven tot we weer terug waren. Maar even wachten op degene die zou helpen, mocht niet. Snel, snel, snel moest het! Dat moesten degenen die net gechipt zouden zijn, dus ook direct... Lekker als je net zo'n ding in je hals gestopt hebt gekregen met zoveel mensen om je heen die vanalles van je willen...

En dan op de foto. Tegen een donkere achtergrond stond een omslagbord met een nr. Maar het maakte niet uit als je ervoor stond of het paard er niet echt bij wilde gaan staan. Een enkele keer moesten ze elkaar er nog even op wijzen dat ze dit of dat niet moesten vergeten of dat dat anders was, dan wat ze hadden. En toen ze het met elkaar eens waren, waarbij duidelijk 1 iemand dominant uit de hoek kwam... mochten we gaan. En wel snel wegwezen! Nee, treuzelen mocht niet hoor.

En toen was het wachten... wachten... wachten... Uren wachten.... Nog maar even gewassen tussendoor en veel rondgekeken en zelfs thuis nog even wezen eten. Tijd zat! De rubrieken gingen langzaam voorbij. Het was echt een zooitje. Gestressde jonge paarden, allerlei paarden door elkaar, dicht tegen elkaar aan, langs de ring. Mensen liepen er tussendoor, zelfs honden.

Half 3... Riding Classes... Was niet veel bijzonders, dat het niveau tegenviel, dat kan gebeuren. Maar wat nu de bedoeling was van alles in een rondje laten stappen en draven een voor een laten galopperen, was ons niet duidelijk.. ook niet hoe er beoordeeld werd. De uitslag was ook nog eens erg verrassend Verward

Om 3 uur was het tijd voor de premiekeuringen. Shakyra zat in sectie C, dat zou kleinere maat zijn. In sectie A verscheen echter een Tinker die bij Shakyra in de rubriek zat en zo klopte er nog veel meer niet bij de sectie-indelingen. Zo ook voor ons het mysterie hoe men wist dat Shakyra zo klein was, want dat was niet opgegeven vantevoren!

Het was een grote rubriek, dus rond half 5 was Shakyra pas aan de beurt. Half gapend van het wachten stonden we op tijd klaar bij de ring. We werden nog bijna vroegtijdig de ring ingestuurd ook, doordat de ringmeester een andere volgorde aan hield Verward Er was nog enige twijfeling over hoe we moesten lopen, want de een liep linksom en de ander rechtsom... dus vroegen we dat nog even. Ook het opstellen was steeds een andere kant op. Maar dat maakte niet uit... We kozen ervoor om linksom te lopen. Leek ons logischer. Dan zagen ze het paard beter en liep ik (de voorbrenger dus) niet voor het zicht...

We moesten in draf de ring binnengaan. Direct naar de jury, daar opstellen. Daar was de jury flink in discussie. Men was het roerend eens over bepaalde dingen en op andere punten niet. Er vlogen wat 7's en 8en in het rond. Men dacht eerst aan een ramshoofd, maar toen een meneer de voorlok opzijhield kon de voorzitster er van overtuigd worden dat het toch echt een recht profiel was. Ze schreeuwde het haast uit dat ze precies wist waar dat vandaan zou komen. Waar vandaan zei ze niet...
De achterbenen waren ze ook goed tevreden over. Ik hoorde bijna alleen maar positieve dingen, maar vond het erg rommelig en men was flink aan het discussieren. Het leek erop dat niemand zijn eigen deel had. Ondertussen keek ik Elke aan en die werd aangesproken door een man (van de jury?) Die vond Shakyra erg mooi en zei dat ze met deze maat een goede fokmerrie zou zijn in Ierland, blablabla. Volgens mij kon Elke niets volgen van de daadwerkelijke jurering, omdat ze zo werd afgeleidt.

Toen brachten we Shakyra dus voor, de driehoek van pionnetjes volgend. Stap en draf. Ging echt goed. Shakyra toonde zichzelf fantastisch. Tevreden verlieten we de ring. Twee paardjes moesten nog. Kyra, de moeder van Shakyra moest als laatste. Dat ging ook goed. Toen hun de ring verlieten, konden ze me vertellen dat er 10en gegeven werden, alleen de schoft was een negatief punt. (Deze merrie is ook nog eens erg overbouwd... en zwaait met d'r voorbenen)

Daarna moesten we allemaal een voor een achter elkaar de ring in, op volgorde van omroepen. We liepen de rondjes tot we moesten opstellen en toen werd nr 3 (dat was Shakyra) omgeroepen. Ze waren ons kwijt Verward Terwijl we daar gewoon liepen, waar we moesten lopen, met het nr goed zichtbaar.

Daarna opstellen. Er waren veel eerste premies. Waaronder Kyra met 146 punten. Shakyra had een mooie 2e premie met 140 punten. Tevreden zijn we zeker met het resultaat. Begrijpen van bepaalde aspecten over de hele dag gezien is heel wat anders...


angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:29

Pfff, lijkt me zwaar stresserend zo'n dag. Je weet niets, en dan zo'n onenigheid bij de jury .
Toch gefeliciteerd met de premies voor Kyra en Shakyra! (gaat de andere Kyra ook nog naar de keuring? Of gaat ze dan naar die andere?)


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:37

een 2e premie met 140 punten? Hebben ze daar een andere puntentelling dan? Nuala heeft ook 140 punten en is 1e premie. Vreemd?
Zijn er ook foto's van Shakyra? Ben wel benieuwd!
En ja over de keuring zelf zeg ik maar niks Haha!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:38

Mooi verslag Leon, ik heb erg gelachen.
'ze schreeuwde het haast uit'
Gefeliciteerd met de behaalde premies!


Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:41

Tja gefeliciteerd met de goede resultaten Leon OK dan!

Jammer dat het zo slecht georganiseerd was, ik word al zenuwachtig als ik eraan denk op zo'n manier aan een keuring te moeten meedoen.

Misschien bij het andere stamboek nogmaals proberen Haha! ?

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:42

De organisatie was idd erg rommelig. Toen wij klaar waren na de rijproef en ik mijn paard klaar moest maken voor de premiekeuring werd ik al omgeroepen toen ik de bak uitstapte. Vriendin van mij heeft het nog gemeld en toch kwam er weer iemand naar ons zoeken.
Geen tijd gehad om Flan netjes te maken.
Ook vond ik het erg jammer dat je geen dagplanning had. Gelukkig konden ze het in de kantine wel vertellen.

Bij de rijproef had ik gedacht dat ik toch wel iets beter had gedaan maar dat had ik ook al geschreven. Ik weet niet wat ze graag hadden willen zien. Ik dacht dat zo'n rijproef er ook om ging dat je laat zien dat je controle over je paard hebt en dat het op de momenten dat jij het van je paard verlangt een overgang rijdt.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 13:42

Esme_27 schreef:
een 2e premie met 140 punten? Hebben ze daar een andere puntentelling dan? Nuala heeft ook 140 punten en is 1e premie. Vreemd?
Zijn er ook foto's van Shakyra? Ben wel benieuwd!


Ik heb enige foto's op Tinkerpraat staan van Shakyra tijdens het wachten en het wassen. De daadwerkelijk keuring kon ik geen foto's maken Lachen Elke heeft nog wel wat foto's maar die is op vakantie nu...

Puntentelling gaat idd anders. Flanna van Jellie op Bokt had een 2e premie met iets van 142 of 144 punten...

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 13:44

Jellie schreef:
Bij de rijproef had ik gedacht dat ik toch wel iets beter had gedaan maar dat had ik ook al geschreven. Ik weet niet wat ze graag hadden willen zien. Ik dacht dat zo'n rijproef er ook om ging dat je laat zien dat je controle over je paard hebt en dat het op de momenten dat jij het van je paard verlangt een overgang rijdt.


En over ontspanning of balans maar te spreken bij sommigen...

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:48

Flan had er idd 142 en een 2e premie. Ik dacht dat vanaf 145 een 1e premie was.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:55

Hoi Leon, wat een verhaal van je zeg, maar ik sta er niet van te kijken...

Ik had wel zo een zooitje verwacht..


By the way, ik lees dat je dus vaak bij stal ,t sander bent, handig om te weten, als ik nog eens moet rijden en ik zit zonder groom, geef ik wel een gil...hahaha

Gr. Claudia

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 14:11

Hallo Leon,

Hoe ging het precies bij de veterinair?? Of moest je daar niet langs?

Mo Annamh Gypsy Cobs
http://www.moannamh.com

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 14:36

oh, nog even over het meten, check dat even na, want er zal niet voor de eerste keer verkeerd gemeten zijn, en op de foto te zien is dat dezelfde persoon..

Die zat bij de tinker van mijn nicht er ook flink naast..die meette hij 1.44 terwijl die 1.47 is..

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 16:34

mja 1.40m of net iets kleiner of groter maakt hun niet veel uit Het blijft dezelfde kleine meid Lachen

Veterinair heb ik niet gezien... En ben continu bij Shakyra geweest

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 16:35

clau schreef:
By the way, ik lees dat je dus vaak bij stal ,t sander bent, handig om te weten, als ik nog eens moet rijden en ik zit zonder groom, geef ik wel een gil...hahaha



Is ok Lachen Snowdon komt overigens naar Schijf, is ook wat dichterbij jou toch?

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:52

Dan kom ik je een keer opzoeken en snowdon natuurlijk..Gr. Clau

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:55

Citaat:
Dat moesten degenen die net gechipt zouden zijn, dus ook direct... Lekker als je net zo'n ding in je hals gestopt hebt gekregen


Verward . Er is mij altijd gezegd, dat als een paard gechipt is, hij/zij dan een dag niet mag werken/inspannen.
Bij het NST wordt er pas gechipt als de tinker helemaal klaar is met de keuring.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 17:02

Je mag tegenwoordig wel werken na het chippen, tenminste dat dacht ik! Schijnheilig Maar niet in het zweet werken geloof ik.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 17:39

Pff wat een dag Leon

Toen we bij ons eens een ICS keuring haddem verliep het toch wel heel wat rustiger Lachen

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:44

Tulandro schreef:
Je mag tegenwoordig wel werken na het chippen, tenminste dat dacht ik! Schijnheilig Maar niet in het zweet werken geloof ik.


Ik had gehoord dat de chip dan kan gaan dwalen, dus zou ik het niet risceren.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 19:30

Pff dat klinkt als een dag vol met gestress. Ik ga met Kane eind september naar de keuring in Assendelft. Het wordt voor ons beide de 1e keer en ik hoop maar dat het dan niet zo rommelig is als dat jij nu hebt beschreven. Wel gefeliciteerd met de behaalde premies Groetjes Mijke

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)


Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 22:56

Bonte schreef:
Ik had gehoord dat de chip dan kan gaan dwalen, dus zou ik het niet risceren.
Dus dan moet je na het chippen je paard verplicht op stal zetten want stel je voor dat hij in de wei gaat rennen? Verward Nee hoor, volgens mij kunnen die paar rondjes draven echt geen kwaad..

Ik ga volgende week met Katinka en Dipsy naar de ICS keuring in Nijetije. Zal wel veslag doen of het daar beter loopt, mag hopen van wel .

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:10

je mag best wel wat doen als je paard gechipt is maar niet in het zweet werken.

ik ga volgende week kijken in nijetrijnen en als het daar dan net zo rommelig is als ik hier lees ga ik hem daar niet laten keuren.
ik zou mijn mond niet kunnen houden , ik ben een echte flapuit wat dat betreft.

de rastoelating heb ik al gehad dus dat scheelt al weer en hij is ook al gechipt.

maar ik ben wel benieuwd hoe het zal gaan volgende week.

weet iemnd hoe laat het gaat beginnen volgende week.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:21

Er was op m'n manege ook altijd een tinker die zo heette! Lachen (shakyra dus, alleen schreven ze het geloof ik als sjakira) Die was helemaal zwart, met een bliksemschicht-vormige kol. Lachen

Maar goed... Kan me voorstellen dat het stressig was, ik zou echt dood gaan als er zoveel onduidelijkheden waren! Bloos

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 23:31

Bonte schreef:
:? . Er is mij altijd gezegd, dat als een paard gechipt is, hij/zij dan een dag niet mag werken/inspannen.
Bij het NST wordt er pas gechipt als de tinker helemaal klaar is met de keuring.



Dit was precies wat ik dacht ja...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Besje, Blue_flower, Galeo, laura22, micksage, NorwayFjord, Sanet, schumiegirl, tjee en 147 bezoekers