genoeg voedingswaarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

genoeg voedingswaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-02 12:34

Ik rij 3x per week zo´n anderhalf uur intesief, Tos staat iedere dag zo´n 8 uur op de wei (staat genoeg gras) en op stal krijgt hij een flinke berg hooi, verder krijgt hij na het rijden altijd een snee brood, en voer ik hem iedere dag een halve snee brood met fenegriek. En hij heeft een liksteen.
Hij glanst goed, ziet er gezond uit (absoluut niets te mager) en energie zat bij het rijden...
Krijg ik van iemand commentaar ofdat ik gek ben, omdat ik me pony ONDERVOEDT qua voedingswaarden!
Verward
Jullie meningen?
Ik heb hem een tijdje bijgevoerd (gehakseld mais, en aardappelschillen)maar daardoor werdt hij erg actief en ook wat dikker (tja, haflinger he)

Wat vinden jullie?
Hij moet niet dikker of actoever worden, dus...
Verward

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 12:43

Aardappelschillen aan een paard? Ben je gek ofzo? Dan vráág je wel om koliek. Dat moet je echt niet doen.

Op zich zou een paard het prima moeten redden op alleen hooi en gras, vooral een haflinger. Maar toch krijgt ie zo vrij weinig vitaminen en mineralen binnen. Dat is toch gevaarlijk, want dat zijn de bouwstoffen van het paard. Vooral als ie nog in de groei zit is het belangrijk dat ie genoeg vitamientjes en mineraaltjes binnenkrijgt. Als ik jou was dan zou ik per dag een halve kg basisbrok voeren, en (veel) minder hooi.

Het is echt niet goed als je paard te vet is, daar kunnen ze erg ziek van worden (hoefbevangenheid bijvoorbeeld).
En waarom voer je foenegriek bij? Heb je daar een speciale reden voor?
Wat voor liksteen is het? Een zoutblok, of een mineralen-liksteen. Die laatste is denk ik het beste voor je haf.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-02 12:46

een mineralen blok, de eerste had hij in 2 weken weg! en deze heeft hij nou alweer 2 maanden! (andere smaak)

En hij is nou echt niet te dik hoor, zit gewoon op goed gewicht!

En ik geef hem nou fenegriek omdat hij eerst nogal veel hoesten, en iemand me dat tipte, n 2 weken voeren, hoeste hij al veel minder, en nu al bijna niet meer! Dus naar mijn idee werkt het goed!

(van die aardappelschillen wist ik niet... )

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 13:13

Qua vitaminen zou je hem iets bij kunnen voeren, bijvoorbeeld door slobber te kopen met toegevoegde vitaminen. Sobere rassen zoals haflingers hebben niet veel nodig. Dat sneetje brood zet verder ook geen zoden aan de dijk, wil je paardje daar voedingsstoffen uithalen dan moet je er een grotere hoeveelheid van geven. Maar aangezien je een haflinger hebt is dat niet verstandig. Wat ik zou doen als ik jou was, zijn het voeren van wortelen. Maar wel in een grotere hoeveelheid, een kilo of zoiets. Daarbij is wat zemelen/slobber met wat extra vitamines ook een optie. Verder hoef je hem echt niets bij te voeren zolang die gezond is, maar pas wel op met dat hoesten!

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 13:21

Ik zou hem er basisbrok bijgeven. Trouwens je kunt beter geen aardappelschillen voeren aangezien aardappelen meestal bespoten worden.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 13:25

Als jouw paard het goed doet op hooi en gras, waarom zou je hem dan brokken bij moeten voeren???? Is echt nergens voor nodig! Wat Mirthe vertelde is een goede oplossing. Wortels er bij of slobber. Een paard is immers gewend de hele dag te eten en heeft behoefte aan strucuurwaarde. Dat zit heel erg weinig is brokken, maar veel in hooi en gras. Dus zoals jij jouw paard voert is heel goed!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 20:11

Mijn haflinger staat in de winter niet in de wei want hij loopt het dan stuk. Mijn haflinger krijgt niet teveel hooi dan wordt hij echt dik. Hij krijgt wel wat basisbrok met wat granen twee keer op een dag (ochtend en avond). Tussen de middag krijgt hij veel wortels een paar appels tegen de verveling.
Trouwens ook mijn haflinger hoest weleens ik geef hem dan een beetje honing op het brood. Ook dit werkt naar mijn mening goed. Hij hoest bijna niet meer wat hij eerst wel deed. Hij is een beetje gevoelig op stof.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KDonna, monsera, Trendiction en 102 bezoekers