Gevangenis gepland in Melsele, BE. Zijn ze nu helemaal zot?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Mi_Amore

Berichten: 14821
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Gevangenis gepland in Melsele, BE. Zijn ze nu helemaal zot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-09 15:01

Minister plant gevangenis in Melsele
Nieuw complex zou langs E17 komen

Reeds 7 reacties | reageer zelf

BEVEREN-WAAS - Er komt wellicht een nieuwe gevangenis in Melsele, naast de kmo-zone Schaarbeek. De minister van Justitie, Stefaan De Clerck (CD&V), besprak de plannen gisteren met zijn partijgenoot Marc Van de Vijver, de burgemeester van Beveren.

Begin dit jaar was er sprake van de bouw van een strafinrichting in Sint-Niklaas, maar dat project ging niet door. Nu wordt Beveren – eigenlijk Melsele – genoemd als locatie.

Minister De Clerck richtte gisteren een ‘officiële vraag' aan de gemeente Beveren, zo liet hij weten. ‘Beveren beschikt over een terrein dat volgens Justitie voldoet aan alle randvoorwaarden.' Dat terrein ligt langs de E17-autosnelweg en sluit aan bij de kmo-zone Schaarbeek. Het gebied, dat staat ingekleurd als industriegebied, omvat nu nog landbouwgronden.

De Beverse burgemeester was gisteren niet bereikbaar voor commentaar, maar de vaststelling dat de minister al na de eerste bespreking een persbericht rondstuurde, maakt duidelijk dat Beveren zeker niet negatief staat tegenover het voorstel. De Clerck verwacht dat hij ‘dit dossier op korte termijn ten gronde kan bespreken met alle betrokken actoren'.

De nieuwe gevangenis past in het masterplan dat het aantal cellen moet verhogen van 8.500 naar 10.200. Daarvoor zijn er zeven nieuwe gevangenissen nodig. Voor de zogenaamde knelpuntregio Antwerpen was het eerst de bedoeling dat er in Puurs een nieuw penitentiair complex zou komen. Door sanerings- en stabiliteitsproblemen bleek die optie onmogelijk. Daarom moest de minister uitkijken naar een andere locatie.

Dat is dus Melsele geworden. ‘De locatie langs de E17 ligt op tien minuten van het gerechtsgebouw in Antwerpen', verklaarde Lieselot Bleyenberg, woordvoerster van De Clerck, tegenover onze redactie. De zone ligt in de buurt van de Schaarbeek- en Biestraat. ‘Het grote voordeel van deze locatie is dat er geen buren zijn.' In Dendermonde en Aalst veroorzaakten gelijkaardige plannen al commotie bij omwonenden.

Eind vorig jaar voerde de minister ook gesprekken met het Sint-Niklase stadsbestuur over de bouw van een gevangenis op het militair domein Westakkers, op de grens van Nieuwkerken met Haasdonk. Dat was bespreekbaar voor burgemeester Freddy Willockx (SP.A), tot bleek dat daarvoor de legereenheid moest worden opgedoekt.

Zou u bezwaar opperen tegen de bouw van een gevangenis in uw gemeente, ook al ligt die in industriegebied en op een eind van de dichtstbijzijnde woonwijk? Reageer op http://www.nieuwsblad.be/beveren.


nog een artikel:

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tCode=9120


Volgens mij zijn ze nu helemaal gek geworden!!! Eerst vegen ze onze deelgemeente Doel van de kaart, nu dit weer!!! Melsele is een rustig boerendorpke waar overal recreatiemogelijkheden zijn. De plaats waar ze de gevangenis willen neerplanten ligt op wandelafstand van 2 manege's (lees: kleine kinderen voldoende aanwezig!). Wat gaan onze huizen nog waard zijn als we ze willen verkopen? Achter de gevangenis ligt de E17, ze maken het hen gewoon NOG gemakkelijker om te ontsnappen!!! Dan heb ik er liever nog 4 extra fabrieken bij dan een stel gedetineerden die met veel gemak een bonjourke kunnen komen doen in mijn achtertuin.

Onze burgemeester heeft ons niet eens de kans gegeven voor een meningsuiting, het heeft nergens uitgehangen, wij moesten het gewoon te weten komen via de pers.

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!


eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Gevangenis gepland in Melsele, BE. Zijn ze nu helemaal zot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:04

Ik snap wel dat je dat niet wilt met die kleine kinderen enzo. Maar waar moeten ze ze dan bouwen? Overal is wel wat, en niemand wil dat in zijn of haar buurt. Maar iedereen wil wel dat alle criminelen aangepakt worden!

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:05

Waar ze moeten bouwen is voor het justitiepaleis plek zat en meer afgesloten.

Ben wel blij dat het niet linkeroever geworden is :)
Laatst bijgewerkt door lesilla op 22-09-09 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

whatever you wear, always dress to kill..
*dyslexie*

Mi_Amore

Berichten: 14821
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-09 15:06

Er is plaats in St Niklaas (Westakkers) naast het leger. Prima locatie! Maar dan moeten ze wat ruimte van het leger afpakken en dat willen ze niet. Maak dat ding toch ergens in een groot industriepark, ver weg van bewoonde wereld? Ok, in St niklaas, daar staat het ook vol met huizen, maar je zit wel bal naast het leger! Als er dan eentje probeert te ontsnappen zal hij toch niet vergeraken. Heel dat domein is extreem goed beveiligd.

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Gevangenis gepland in Melsele, BE. Zijn ze nu helemaal zot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:10

Maar de opzet van een gevangenis is toch dat die mensen GEVANGEN zitten. Wat heeft de omgeving er dan voor last van?

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Gevangenis gepland in Melsele, BE. Zijn ze nu helemaal zot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:12

Dat is inderdaad de opzet, maar tegenwoordig zijn er zoveel ontsnappingen geweest dat daar met bange ogen naar gezien word natuurlijk

whatever you wear, always dress to kill..
*dyslexie*

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:12

Caira schreef:
Maar de opzet van een gevangenis is toch dat die mensen GEVANGEN zitten. Wat heeft de omgeving er dan voor last van?

Dat vroeg ik me ook al af...

Mi_Amore

Berichten: 14821
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-09 15:12

@Caira: het is België, hier ontsnappen ze alsof wij de deur buitenstappen. De schrik is terecht.

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

CarinaR

Berichten: 11945
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:13

Ik snap je reactie...
Dat was destijds ook toen er in almere een tbsklinkie/gevangenis werd gebouwd met daarom heen woningen..
Je bent veiliger dichtbij te wonen dan verweg... wanneer ze ontsnappen blijven ze heus niet dichtbij.

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:18

Dat is de opzet ja, alleen hebben ze daar in België nogal eens moeite mee de laatste tijd. Om ze ook echt binnen te houden :+

Maar ja, ik zou op zich het probleem niet zo zien.
Als alles goed gaat, heb je er geen last van. En waarom is het extra erg dat er kinderen in de buurt zijn?
Onderzoek heeft ook aangetoond dat gedetineerden die ontsnappen, meteen weggaan uit de buurt van de PI of kliniek, dus wat dat betreft zit je juist veilig er vlak naast ;)

Mi_Amore

Berichten: 14821
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Gevangenis gepland in Melsele, BE. Zijn ze nu helemaal zot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-09 15:22

collega van mij woont op een boogscheut van de gevangenis in dendermonde. Toen ze daar x aantal jaar geleden ontsnapt zijn hebben ze op hun vluchtroute heel wat mensen (ook kinderen) aangevallen. Het idee dat er gewoon iemand in de buurt is die effectief mensen iets zou aandoen, dat gevoel is gewoon niet prettig. Sinds het is uitgekomen van die gevangenis zijn er mensen van beide stallingen op zoek naar een andere plaats voor hun paarden, zo erg zit het er hier in.

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:23

Kanelly schreef:
Onderzoek heeft ook aangetoond dat gedetineerden die ontsnappen, meteen weggaan uit de buurt van de PI of kliniek, dus wat dat betreft zit je juist veilig er vlak naast ;)


Bovenstaande klopt gedetineerden willen zo ver mogelijk weg van de plek waar ze zitten, dus over het algemeen zit je veilig vlakbij een gevangenis.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:25

Hier hebben ze ook vlakbij een nieuwe gevangenis gebouwd, geen problemen mee. Ze hadden zelfs een open dag voordat het echt ehh op slot ging :+
Heel boeiend :) TBS kliniek zit in de stad, ook geen last van :n Tuurlijk ontsnapt er altijd wel een keer 1, maar goed: je hebt gekken genoeg die loslopen. Ik maak mij er niet druk om.

Al gaat het in Belgie natuurlijk ook niet al te lekker met al die ontsnappingen, laten ze daar eerst maar eens wat aan doen.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:27

Is het een gesloten inrichting? Dan is het toch niet zo erg, de meesten blijven dan netjes binnen en ik denk dat je dan niet veel meer engerds op straat hebt dan in een gemiddeld ander dorp...

Anoniem

Re: Gevangenis gepland in Melsele, BE. Zijn ze nu helemaal zot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:28

Inderdaad Dovish, er zitten meer gekken buiten dan binnen :D

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:28

(moet er wel een beetje om lachen, mijn tante zit in de gemeenteraad en die roept altijd: overal prima! Maar niet bij mij in de buurt :P Sja, zo werkt dat nou eenmaal niet :=)

Anoniem

Re: Gevangenis gepland in Melsele, BE. Zijn ze nu helemaal zot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:29

Nee, iedereen vind het goed als mensen achter slot en grendel gaan. Zolang het maar niet bij hen in de buurt is.
Maar ach, je weet ook niet wat voor verleden (of ideeën) je nieuwe buren hebben. Wat dat betreft is niets zeker.

Mi_Amore

Berichten: 14821
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-09 15:30

ok ik ben het met jullie wel eens, ik dacht net hetzelfde over eender wat voor gevangenis, maar zo naast je deur vind ik het gewoon creepy ;) zeker met zo'n rotsysteem a la belgique. Eentje gaan lopen? Aaaaah, die vinden we wel terug! Seriemoordenaar? België is overbevolkt ;) Volgens mij denken ze zo bij het justitie :+

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!


vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Gevangenis gepland in Melsele, BE. Zijn ze nu helemaal zot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:32

hihi hier in de buurt heb je gezellig de TBS, jeugdgevangenis én de gewone gevangenis. Dus je hoeft je niet te vervelen als je aapjes wil kijken :D
Sja, ik weet ook niet beter. Dus als er nog 1 bij zou komen: gezellig! Kan ik weer een leuke pet scoren bij de open dag :D

Mi_Amore

Berichten: 14821
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Gevangenis gepland in Melsele, BE. Zijn ze nu helemaal zot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-09 15:33

@Welshcobfan: jij bent toch zooo droog he :') Zal kijken of ik voor jou een pet kan scoren als deze opengaat :')

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Gevangenis gepland in Melsele, BE. Zijn ze nu helemaal zot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:34

hahaha ja graag! Dit keer wel een volwassen pet, heb nu alleen 1 met daarop 'jeugdpolitie' :D
een leuke pen is ook goed :j :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:35

Haha, WCF briljant :D

Er waren ook plannen om een TBS kliniek bij ons in de Noordkop te bouwen. Helaas staat die er nog steeds niet en is het alleen bij plannen gebleven.
Van mij mogen ze em bouwen, kan ik ook eens op de fiets naar m'n werk :D

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Gevangenis gepland in Melsele, BE. Zijn ze nu helemaal zot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:38

Ik snap de ophef niet zo. In Breda woonde ik op een koprol afstand van de koepel. Heb me op geen enkel moment onveilig gevoeld. :n

<3 2014 <3
<3 2016 <3

Meliaforever

Berichten: 12033
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Gevangenis gepland in Melsele, BE. Zijn ze nu helemaal zot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:14

Naast mijn wijk staat een jeugdgevangenis en stukje verder ook achter wijk komt waarschijnlijk nog een gewone gevangenis. Geen problemen mee hoor. :')

------------------------------

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Gevangenis gepland in Melsele, BE. Zijn ze nu helemaal zot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:29

hhahaha het is pas een probleem als je zelf erin zit :D
(en nee, niet tijdens de open dag :P)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belle_Siem, xYaartje en 3 bezoekers