koortslip bij paarden? (foto)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

koortslip bij paarden? (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 12:09

Hoi bokkers,
graag wil ik jullie mening ove wat dit is.

Bij ons op stal hebben een aantal paarden witte stippen rondom hun mond en neus. Het jeukt niet, schilfert niet en de huid is nog intact. Ik zag het als eerste bij Marquez. Ik heb de da geraadpleegd en hem 2 keer behandeld met imaverol. Het werd wel wat minder maar zo hier en daar zit er nog een stipje. Hier een foto van voor de behandelingen.

Afbeelding

Bij de andere paaden is het niet zo erg, die hebben maar een paar witte stipjes.
Zou het niet zoiets als een koortslip kunnen zijn? De verdere algemene conditie van de paarden is goed. Sommigen waren een beetje aan het snotteren, maar dat kan ook komen door het rare weer van de laatste tijd. Dan weer 30 graden en de volgende dag staan ze in de stromende regen Verward . Ze lopen de hele dag buiten en 's nachts staan ze binnen.
Wat zou het kunnen zijn? Een schimmelinfectie lijkt mij ook raar omdat het niet jeukt en alleen rond de neus zit.
Wat denken jullie?

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:29

het is wel een schimmelinfectie, vaak veroorzaakt door schimmel in hooi en kuilgras. Geef ze allemaal een vitaminestoot en check het hooi en kuilgras. een schimmelinfectie hoeft helemaal niet te jeuken hoor, maar deze is wel besmettelijk. Imaverol behandelen kan geen kwaad.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 12:48

Issy schreef:
het is wel een schimmelinfectie, vaak veroorzaakt door schimmel in hooi en kuilgras. Geef ze allemaal een vitaminestoot en check het hooi en kuilgras. een schimmelinfectie hoeft helemaal niet te jeuken hoor, maar deze is wel besmettelijk. Imaverol behandelen kan geen kwaad.


Wel vreemd want in de tijd dat het ontstond kregen ze helemaal geen kuil, alleen maar gras van de wei. Maargoed ik zal het eens proberen met een vitaminen stoot. Nu kijgen ze vers kuil van dit jaar, dus lijkt mij dat daar nog geen schimmel in kan zitten. maar ik zal het even navragen bij de stalhouder. Bedankt voor de tip

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 19:10

Iemand nog een ander idee?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:22

Als er onkruid en/of distels/brandnetels op de wei staan kan daar ook de oorzaak vandaan komen, de huid rond en in de neus is daar heel gevoelig voor, het ene paard heeft er meer last van dan de andere.

Persoonlijk zou ik pas met imaverol gaan beginnen als je zeker weet dat het een schimmel is, je kunt dit niet zomaar bij een onverklaarbare huidaandoening gebruiken, en vooral bij neus/slijmvliezen evenals het gebied rond de ogen moet je extra oppassen!

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 20:04

De wei is aan de kale kant. Er staan verder geen kruiden of brandnetels. Het is meer een groen tapijtje Haha!
Dus dat zal het denk ik ook niet zijn. Maar ik zal eens rondom de wei kijken misschien dat daar iets staat.
Maar het lijkt mij niet de oorzaak. Het mysterie is nog steeds niet opgelost. Haha!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:12

Hmmm..... dan weet ik het zo gauw ook niet, Mijn paard heeft af en toe ook iets waar dit op lijkt het gaat na het zomerseizoen altijd weg, op de weide waar net iets meer onkruid staat dan op de andere heeft hij ook erger.

Ben benieuwd waar het vandaan komt, als je het weet laat je het me dan ff weten?, ben nieuwgierig en succes met je paardje he!

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:38

T is een schimmelinfectie...

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:39

Issy schreef:
het is wel een schimmelinfectie, vaak veroorzaakt door schimmel in hooi en kuilgras. Geef ze allemaal een vitaminestoot en check het hooi en kuilgras. een schimmelinfectie hoeft helemaal niet te jeuken hoor, maar deze is wel besmettelijk. Imaverol behandelen kan geen kwaad.


Oh sorry dat stond er al Bloos .. BEn net wakker sorry Gaaaap

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:46

rainbowcash schreef:
T is een schimmelinfectie...


Waar kan dat vandaan komen?

Hierboven wordt al gezegd via het hooi/kuil, maar mijn paard krijgt zomers geen hooi of kuil en s'winters juist wel en dan heeft het niet.

Kan het nog ergens andere vandaan komen??

Of het besmettelijk is twijfel ik aan, ik bedoel mijn paard staat samen met nog 5 andere en die hebben het niet of nooit gehad!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:07

mickey heeft dit ook.
ze had voorheen gewoon een mooie zwarte neus,nu heeft ze allemaal lichtje puntjes erop,haar hele neus onder,de neus is er dus ook lichter van geworden.
precies zoals op de foto maar dan een stuk erger.

tegen mij zeiden ze dat het was omdat ze nu op boxrust staat en dus niet buiten komt,dat het iets met de zon te maken had?

heb de dierenarts ook gevraagd en die zei ook dat het niets erg was.

ik laat het dus gewoon hierbij nou Lachen

bij mickey is het ook helemaal niet besmettelijk.