Help!! Veulen begint luchtzuigen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Help!! Veulen begint luchtzuigen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 09:19

Hallo bokkers!

Mijn veulen van 3 maanden en 3 weken staat tegenover een paard
dat luchtzuigd Scheve mond

Nou is ze natuurlijk hartstikke nieuwschrierig en gaat dat na doen Boos!

Opeens is iedereen bang bij ons op stal dat hun paarden ook gaan luchtzuigen ( Verward zelfs eigenaren van paarden van 15 ofzo)
en wil niemand met de stal van "de luchtzuiger" ruilen want dan gaan de buren weer klagen...

nu komt de eigenaar met "het voorstel" om mijn veulen al van de moeder af te halen.. Maar zelf vind ik dat nog een beetje te vroeg..

Mijn DA vond het ook wat jong en zegt dat ze in een andere stal moet,
maar ook dan zit ik weer met een probleem.
Want de mama van het veulen heeft voernijd en trapt tegen de stalwand.
Nu hangen daar ook allemaal rubbere matten en een soort dempings spul wat ik er niet af kan halen, en omdat ze al weer last van haar benen heeft kan ze dus niet zonder die matten etc...

Verward Verward Verward Verward Verward
Wat vinden jullie? Of weten jullie een oplossing? Want ik weet het echt niet meer!?!

Groetjes Chantal

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!


tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 09:28

kunnen die merrie en veulen niet naar buiten?

Luchtzuigen is een teken van verveling, vervolgens wordt het paard er high van en dan heb je een junk. Dat paarden een luchtzuiger gaan nadoen ligt niet aan immitatie (als dat zo was werd het trainen van paarden veel makkelijker), maar aan het stalmanagement. Zorg ervoor dat ze bezig blijven, speelgoed, meer hooi, etc.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 09:30

Naar buiten met die paarden, frisse lucht, wind, lekker grazen Lachen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 09:32

lekker in een grote wei laten.,....

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 09:32

ik denk niet dat mijn veulen zich verveelt, maar iedereen weet dat veulens gewoon alles na gaan doen.. Ze zijn overdag de hele dag op het weiland tot een uur of half zes dan krijgen ze kuil en bix... Ik heb ook een jollybal en een voerbal .. En in de avond krijgen ze ook nog slobbertje..
Dus bezig zijn ze altijd wel! Ze doet het ook alleen maar als ze die andere het ziet doen en dan wil ze het gaan na doen..

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 09:36

mijn DA zij ook dag en nacht buiten laten maar dat mag mijn merrie ook weer niet want ze heeft dan last van te veel eiwitten... Tja ik heb moeilijke paarden haha...

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!


paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 09:40

Van stevig tentdoek een soort anti-doorkijk scherm vlechten door de tralies van de box. Daar kan mams overheen kijken, maar de kleine niet. Wel even goed aanpakken: randjes omvouwen en oogjes erin slaan, dan met tie-rips goed strak aantrekken. Denk extra erom dat je geen bijtrandjes krijgt! Zo heb ik mijn hooiruif weggewerkt omdat ik bang was dat ie daar met z'n voeten in bleef hangen. Werkt perfect!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 09:47

Weidemanagement is ook een vak apart Lachen Bij ons hebben de paarden een stukje wei en daar krijgen ze elke dag een stukje bij. zo kunnen ze dus nooit teveel gras in één keer eten.

Misschien een idee voor jouw merrie met veulen?

De aanleiding voor luchtzuigen is trouwens meestal maagproblemen.

Ik hoop dat je gauw een oplossing vindt.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 10:30

Nee gewoon niet zo lang op de wei.. dus dag en nacht is geen oplossing...
En een veulen weet toch niet wat ze doet maar wil het toch gewoon na doen.. Daar zit toch meestal een reden bij?

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 11:24

kun je niet een gedeelte van het land maaien(of door koeien laten begrazen) en dat afzetten?
overigens hoef je bij veulesn niet snel bang te zijn voor teveel eiwitten, bij de merrie misschien wel...

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 09:13

paars schreef:
Van stevig tentdoek een soort anti-doorkijk scherm vlechten door de tralies van de box. Daar kan mams overheen kijken, maar de kleine niet. Wel even goed aanpakken: randjes omvouwen en oogjes erin slaan, dan met tie-rips goed strak aantrekken. Denk extra erom dat je geen bijtrandjes krijgt! Zo heb ik mijn hooiruif weggewerkt omdat ik bang was dat ie daar met z'n voeten in bleef hangen. Werkt perfect!


Ik heb nu idd een doek voor gehangen zodat het veulen niet meer naar het andere paard kan kijken.. Hopen dat dat helpt!

Bedankt iedereen voor de reacties!

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 09:24

Overdag in het land en 's nachts in de paddock.....

Een veulen hoort in het land met soortgenoten te lopen om gezond op te groeien en niet in een stal te staan.
Misschien een beetje cru gesteld maar wel de oplossing voor dit soort problemen.
Zet inderdaad je merrie op een karig weiland en bv. 's nachts binnen of doe desnoods zo'n graasmuilkorf om zodat ze niet teveel binnenkrijgt.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:37

Ik kan het alleen maar met Vera eens zijn. Een veulen hoort te lopen. Als de merrie niet tegen eiwitten kan, dan moet je daar wat aan doen. Kort maaien...stukje afzetten.

Verder is het onzin dat paarden het van elkaar overnemen. Mijn eigen luchtzuiger heeft drie veulens opgevoed... geen ervan is gaan luchtzuigen. Luchtzuigen onstaat bij paarden op dezelfde stal door gelijke (niet kloppende stalomstandigheden en/of door maagpijn). Zie de sticky bovenaan bij medisch.

Maar hoe dan ook het beste advies is: naar buiten met dat veulen!

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 13:41

Nou veulens nemen het wel degelijk van andere paarden over!
Veulens zijn gewoon heel nieuwschierig en gaan gewoon alles na doen...
Net als baby's!
en het veulen is van half 10 tot half 6 buiten + dat ik er 's avonds nog ben en dat meestal ook nog buiten staat... Dat moet toch genoeg zijn?

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:53

Anya schreef:
Verder is het onzin dat paarden het van elkaar overnemen.


Ondanks dat ik weet dat jij een superexpert bent op het gebied van luchtzuigen, ben ik het hier toch niet mee eens.
Ook paarden spiegelen zich aan andere paarden en nemen hebbelijkheden maar ook onhebbelijkheden over.
Ik ben ook een tijdje op een stal geweest waar 1 paard begon te zuigen en de overbuurman het overnam, waarna het balletje vrolijk doorrolde.
Nu was dit een stal waar paarden n.m.i. best maagpijn konden krijgen door het stalmanagement maar ze brachten elkaar uiteindelijk wel op het idee.... Scheve mond

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:00

ik ben geen superexpert...ik heb gewoon alle onderzoeken bij elkaar geraapt. Over het onderling overnemen is onderzoek gedaan door de faculteit diergeneeskunde in Utrecht. Er zijn in dat onderzoek (gedaan onder een zeer groot aantal luchtzuigers) geen aanwijzingen gevonden voor het overnemen van gedrag van luchtzuigers.

Wel is geconstateerd dat bepaalde leeftijden (heel jong en relatief oud) meer risico met zich brengen. Bepaalde disciplines (o.a. dravers, hoog in de sport lopende paarden) een groter risico op luchtzuigen met zich brengen, bepaalde stalomstandigheden (geen/weinig weidegang en zaagsel als stalbedekking, weinig maaltijden en veel brok) meer riscio op luchtzuigers levert. Er zijn onderzoeken gedaan naar luchtzuigers op stallen met veel stro, weidegang etc... de daar staande luchtzuigers hebben geen nieuwe luchtzuigers opgeleverd.. Dit spoort met mijn eigen waarneming... er staan bij ons op stal drie luchtzuigers zonder band, die gewoon mogen luchtzuigen. Deze paarden deden het allemaal al voor ze op stal kwamen. Geen van de ernaast of ertegenover staande paarden is gaan luchtzuigen...

Allemaal niet mijn ervaring (op dat laatste na), maar gewoon onderzoek. Het zou uberhaupt handig zijn als mensen zich eerst eens op onderzoek zouden baseren i.p.v. op ik heb gezien dat... ik heb gehoord dat... die en die zegt dat...

Zelfs een eigen waarneming kan nog een andere oorzaak hebben: bijvoorbeeld niet... van elkaar overnemen omdat ze het zien, maar gelijke omstandigheden levert gelijke luchtzuigactiviteiten....

Het van elkaar overnemen veronderstelt overigens dat een paard in staat is tot een behoorlijke stap in het maken van oorzaak en gevolg relaties... van het horen van een geluid tot het combineren van een activiteit om het gewenste effect te bereiken... Paarden zijn niet perse dom... maar over het geheel genomen zijn hun leerervaringen toch wat meer direct en op operante conditionering gestoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:02

Anya schreef:
Verder is het onzin dat paarden het van elkaar overnemen. Mijn eigen luchtzuiger heeft drie veulens opgevoed... geen ervan is gaan luchtzuigen.


Ik geloof niet dat het onzin is; bij ons op stal stond een veulen samen met moeder en nog een ander paard in de wei. Bij een bepaalde situatie deed dat andere paard zijn been omhoog, en op een gegeven moment begon het veulen in die situatie zijn been ook op te tillen. Veulens imiteren vanalles, dus ik geloof best dat ze luchtzuigen ook kunnen overnemen. Het hoeft misschien niet, maar het kan vast wel.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:05

Geloof is een mooi iets ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:11

Tja, het lijkt me sterk dat veulens wel bepaalde bewegingen en bepaald gedrag kunnen immiteren, maar luchtzuigen niet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:18

Shaseera schreef:
Tja, het lijkt me sterk dat veulens wel bepaalde bewegingen en bepaald gedrag kunnen immiteren, maar luchtzuigen niet.


zoals gezegd: luchtzuigen vergt een combinatie van handelingen... iets vastpakken, je vastzetten, dan ook nog het luchtzuigen zelf.. Dat zijn drie handelingen die gecombineerd moeten worden o.b.v. een geluid dat gehoord wordt. Een veulen kan m.i. die combinatie niet doordenken. Het is een meervoudige activiteit.

Als je iemand met een laag iq al een opdracht in partjes moet geven...
Bijvoorbeeld veeg de vloer wordt dan niet gesnapt... Dat moet worden:

loop naar de keuken
kijk in de kast
pak stoffer en blik
kom terug naar hier
veeg de vloer

Dan geloof ik niet dat een veulen een dergelijke handeling kan... Ook naar het lerend vermogen en de wijze van leren van paarden is overigens onderzoek gedaan.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:41

Ik kan het alleen maar met de rest eens zijn! Hup naar buiten dat veulen. Veulens in een box hebben zowiezo een grotere kans op OC en OCD

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:52

Enkele jaren geleden hebben wij ook een luchtzuiger gekocht, een hackney-merrie. Hackney's staan erom bekend dat het ook enorme luchtzuigers zijn, maar wij hadden er niet eerder eentje die het deed. Geen van de pony's op stal heeft het overgenomen. Inmiddels heeft ze veulennummer 5 nu aan de voet, en ook geen van de nakomelingen (en we hebben ze nog allemaal en ze staan gezellig langs en tegenover elkaar) doet luchtzuigen.
Overigens staat onze merrie met veulen zeker 12 uur per dag buiten in de wei. Op dit moment is ook onze wei iets te mals, en dan staat ze in de bak en zorgen we voor voldoende hooi.

Overigens ben ik niet helemaal eerlijk. Onze jaarling merrie heeft, toen een maand of 3 van de merrie af was, een weekje lang beginselen van luchtzuigen vertoond. We hebben haar een bal gegeven om mee te spelen, en we hebben nooit meer iets gezien!

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 20:08

Ik had het mijn DA ook gevraagd en ook hij zegt dat veulens het wel degelijk overnemen... En ze zuigd ook nog niet echt lucht, maar wannneer het andere paard aan het luchtzuigen is, et zij ook dr handen op haar kleine voerbakje maar ze "zuigt"er nog niet echt aan.... Scheve mond Dus lijkt het wel of ze het wil na doen maar het nog niet echt snapt...
Verder staat ze overdag de hele dag buiten en 's avonds meestal ook krijgen ze genoeg en vaak eten heeft ze 2 speelballen....
Wat kan ik nog meer doen?
Dag en nacht op het land is geen optie... (heb het aan de DA gevraagd)
en kan het bij ons op stal ook niet...
Ik weet het ook niet meer..... Verward

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:13

Tsja voor het belang van je paard zou ik dan een andere stal zoeken waar ze wel 24/7 buiten kunnen! Vind zowiezo dat geen een veulen binnen zou moeten staan nu.

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 20:15

rainbowcash schreef:
mijn DA zij ook dag en nacht buiten laten maar dat mag mijn merrie ook weer niet want ze heeft dan last van te veel eiwitten... Tja ik heb moeilijke paarden haha...


Mijn merrie mag niet dag en nacht...

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Furbie11, Irma77, kreekie, Lolala73, Noraafjord en 25 bezoekers