Wie heeft advies?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-01 22:50

Hai Allemaal,
Ik longeer Iowa erg veel als ik niet kan rijden.
Vaak met hoofdstel en ook wel zonder,om gewoon even lekker te laten gaan.
Ik doe af en toe een elastiek om en doe dan t veelzeidigheids zadel om, om t elastiek daaraan vast te maken.
Het elastiek is in de vorm van een bijzet.
Ik gebruik deze om haar ook met longeerwerk af en toe es te laten werken.
Om afwisseling erin te houden.
Maar jah,ik heb niet zo erg verstand van die dingen..maar wil toch wat weten.
Dat elastiek is dus best handig, want dan heeft ze lichte buiging in de hals en dat is t enige wat ik echt wil.
Is er een andere manier of hulpteugel die kan zorgen voor een buiging in de les voor longeren? Gewoon dat ze niet zo met ahar koppie loopt te klooien,maar beetje werkt.
Wat gebruiken jullie?
Ben er nie zo zeker van of dat elastieke bijzet wel zo goed is,want ik heb er nog nooit wat gezelen of gezien.
Maar zou toch een handige hulpstuk zijn..
Wie weet wat?
Dank je wel alvast..
groetjes Linda en Iowaatje


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 22:57

ik ben altijd heel tevreden over de gogue.die werkt zo dat ie zijn hele hals en rug ontspant.dit is erg gymnastiserend voor een paard en bevordert dus ook met rijden weer dat je paard soepeler in hals en rug wordt.ik heb er nog wel eentje voor je liggen als je interesse hebt.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 23:30

Hoi Sanderijn, ik longeer ook het liefst met een gogue! Ik leen hem altijd van een vriendin maar ik moet er zelf ook een hebben. Dus als je de jouwe verkoopt...ik heb interesse!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 00:24

ja ik verkoop de mijne,maar ik wil eerst even afwachten of linda em niet ook wil,maar anders is ie voor 25,- van jou


moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 11:35

Ik longeer altijd met pessoateugel en ik ben er echt super super tevreden over. Hij komt helemaal los in de rug.
De achterhand wordt gestimuleerd, het ding corigeert scheefheid, vastpakken, verkeerde beenzetting. Je paard wordt niet in een houding gedwongen, maar gestimuleerd. Ik train mijn paard er echt mee (op advies van de fysiotherapeut) en longeer hem bewust 1 a 2 x pw met pessoa. Soms zelfs expres een dag voor mijn wedstrijd, en soms ook 20 min om daarna alsnog te rijden. Hij vindt het zelf ook heel fijn: oortjes naar voren, ontzettend schuimen, alle spieren gaan trillen, hij loopt heel ontspannen...hij werkt wel echt, want hij zweet behoorlijk en het schuim staat soms tussen zijn billen...

Groetjes Suzanne

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 12:11

Lees het boek van Lammert Haanstra over longeren. Ik gebruik zijn 'touwtjes' methode, bevalt me ook erg goed. Ik wil wel binnenkort een keer de pessoa teugel proberen voor mijn 4 jarige.

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-01 13:45

Hai Sanderijn en Suzanne,
De Gogue teugel, hoe werkt die precies?
En wat voor maat heb jij hem? Want ik wil hem wel van je kopen!
Iowa is 1.57m en heeft een beetje een lange rug, dus ze kan wel een paardenmaat gebruiken met de meeste dingen.
Maar heb je een maat voor een Gogue-teugel? Of is ie gewoon standaard?
En Suzanne, een pessoa-teugel, hoe gebruik je die precies en hoe zit het daarmee met de maten?
Ik ben benieuwd! Alvast bedankt voor de adviezen! Heb er wel veel aan gehad!
Groetjes Linda

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 14:44

de gogue is er in 1 maat.om de singel doe je een soort martingaal,alleen zonder die riem om de hals.aan het einde zit een ring.om het kopstuk van je hoofdstel doe je een speciaal kopstukje met riempjes vastzetten en daar hangen twee ringen aan dan klik je de touwtjes aan de martingaalring vast,haal je door de kopstukringetjes,door de bitringen en dan weer aan de martingaalring vast.als het paard zijn hoofd omhoog duwd voelt hij druk achter de oren en in de mond,als ie em hlaag doet verdwijnt die druk volledig.dat is de werking,als je paard eenmaal door heeft dat ie zijn hoofd laag moet houden omdat dat prettiger is dan traint ie zijn hals en rugspieren volledig.

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-01 15:53

Hai Sanderijn,
Klinkt errug goed zeg die teugel!
Ik ga er even overnadenken, zit nu namelijk op school Lachen
En vanavond laat ik t wel even weten via hier en dan hoor je t wel!
Wil je hem nog even vasthouden voor me tot vanavond? Want er was nog geloof ik iemand die graag wilde?
Je hoort t van me vanavond!
groetjes Linda

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 22:49

Ik longeer altijd met bijzet als ik longeer laat ik 'm wel werken maar altijd naar de ontspanning toe.
Mijn instructeur zweert bij het passoatuig en de bijzet. De eerste vooral om de paarden ook goed van achter er onder te laten komen en vooral omdat ie in verschillende standen te zetten is.
Deze teugel is niets voor Lot omdat die al onwijs vanuit die achterhand komt en zo'n tuig 'm dan meer in de weg gaat zitten.
Ik longeer dus met bijzet aan de zijkanten van m'n longeersingel vast en dan zo laag mogelijk ik zet 'm zo strak dat wanneer ie een normale hals/hoofd houding heeft dus op een contact staat namelijk door het bewegen gaat ie kneden met het bit waardoor ie nageeft en de bijzet meteen loslaat.
Ik stel 'm zo in dat ie dus heel lang en laag over die rug kan komen.
groetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angs1989, Anne_vD, BarbaravdW, cariena1, Dnies90, Esplen, GrapeshotBot, J30d, karinmanon, maralyn, Miriam91, Poekkie, Schrompeltje, Vagabondo, valonka, VogeltjeM, Yontheke en 142 bezoekers