[LO]Bijzetteugels gebruiken tijdens het longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

[LO]Bijzetteugels gebruiken tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 00:45

Hey iedereen,

Sinds deze week ben ik lid van dit forum. Lachen

Mijn vraag is; "Is het goed om bijzetteugels te gebruiken tijdens het longeren"?
Het paard, Bas, is 1.85m groot + 7 jaar en heeft eigenlijk geen balans. Als je het paard op stal ziet, dan zie je duidelijk dat het weinig bespierd is op z'n achterhand. Je ziet ook zeer duidelijk dat de ruggegraat heel abrupt is gestopt.
Nu heb ik de tip van een vriendin gekregen om bijzetteugels te gebruiken tijdens het longeren. De bijzetteugels heb ik op het 1 na laatste gaatje gedaan dus dan zijn er nog zo'n 10 gaatjes over... Onder het rijden onder de man gebruik ik de bijzetteugels niet maar de martingaal.
Ben benieuwd naar jullie expertise. Knipoog
Overigens is zijn rug al een keer gekraakt en uiteraard wordt er met een gelpad gereden.
Wil van Bas ook wel een fotootje bijplaatsen maar dat is me helaas nog niet gelukt. Verward

[edit:Antoinette]Code voor titel[/edit]

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 00:50

voor foto's erop te krijgen wil ik je eventueel wel helpen.
Verder lijkt het me voor een paard wat geen balans heeft niet zo'n schitterend idee om het hoofd in een bepaalde positie te brengen. Ik weet natuurlijk niet hoe hij zijn hoofd houd als jij je bijzetteugel eraan hangt (misschien kan je daar een keer een foto van maken?)
Ook loopt er bij jou op stal vast wel iemand rond die je beter kan helpen dan wij op bokt,want over internet is het zoiso een stuk onduidelijker

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 00:53

Hey thx voor de snelle reactie

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 00:55

Met het longeren zonder bijzetteugels is hij absoluut afwezig.
De bijzetteugels heb ik op de minst strakke gaatje zitten.
Hij loopt geconsenteerder.

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 00:57

Het is wel een verbetering heb ik het idee.
Gebruik de bijzetteugels op advies van een "ervaren paardenpersoon". Ben benieuwd wat de mening is van andere mensen. Maar tijdens het rijden vind ik bijzetteugels niet zo'n goed idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:03

Longeren met bijzetteugels is prima. Zeker om te beginnen. Met touwtjes longeren werkt nog iets lekkerder, vind ik. Die kun je op meer verschillende manieren vastmaken. Houd met het longeren goed in de gaten dat je hem actief voorwaarts houdt, die achterhand moet dus aan het werk gezet worden.

Verder denk ik dat het voor de balans van je paard heel goed is voor je paard om veel buiten te gaan rijden. Dan rijd je namelijk lange stukken rechtuit.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 11:49

Ben zelf niet zo'n fan van bijzetteugels, in principe kunnen ze nog sloffen/hangen op de voorhand als ze dat willen. Je moet dus enorm bijdrijven om ze echt aan de gang te krijgen. Ik longeer liever met pessoa-tuig.

PS Ga even zoeken bij uhz, er zijn daar heel veel topics over longeren met en zonder bijzetteugels.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:23

Van RT naar UZ Lachen

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 14:51

Touwtje op de lammert haanstra manier! OK dan!
Men neme een lang touw (je paard is groot, dus extra lang, meter of euh 6+? kan je er evt altijd nog wat afhalen) Precies in het midden maak je een knoopje, als aanduiding van het midden, ook handig om tijdens het longeren te controleren of ie nog recht zit. Je haalt een kant van het touw door de bovenste ring van de longeersingel (bovenop je paard dus). Het touw zit dus niet vast dmv een knoop en kan in principe alle kanten op schuiven. De uiteinden haal je door de bitringen en dan bind je ze of tussen de benen vast, of aan de zijkant, maar net hoe hoog je em wilt instellen. Je touw ziet er nu als het goed is uit als een soort slof.
Je moet sowieso niet te strak beginnen. ik laat em altijd eerst een paar rondjes lopen zonder dat het touwtje uberhaupt inwerkt. Dan geleidelijk steeds iets strakker.
Met deze methode zit je paard niet 'vastgebonden' en het touwtje kan iets verschuiven, waardoor je paard in de juiste stelling kan lopen. Probeer veel overgangen te rijden en vooral goed actief, voorkom dat ie op de voorhand valt. evt balkjes gebruiken, ook goed voor de coordinatie en de afwisseling.
Niet alle paarden lopen goed op een pessoa, ik zou er eerst een proberen te lenen voor je er een koopt, ze zijn erg duur! Bij mij op stal heeft iemand er zelf een gefabriceerd, maar daar moet je maar zin in hebben... Schijnheilig
Hoop dat je er wat aan hebt. succes!!!

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 15:09

Corinne: Buitenrijden lijkt mij absoluut leuk. Maar niet verstandig.
Bas schrikt al van een fiets die tegen een hek aan staat. Scheve mond
Hij is giga sterk dus voor de algemene veiligheid doe ik het niet.
Er wordt met hem ook voor de kar gereden.

Iris: de touwtjes die tip ga ik opvolgen. Kun je de site van Lammert Haanstra doormailen?? Dat is toch die meneer die goed is in het mennen en toch ook clincs geeft op Deurne Verward

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 15:10

Hartelijk dank voor jullie reacties!!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:37

liever een gogue dan bijzetteugels. Of gewoon touwtjes.

Verder kun je evt. de longeerlijn van de singel door de bitring naar je hand laten lopen.

Van een goede instructeur zijn een paar longelessen een aanbeveling. Longeren is een echte trainingsvorm, dubbellonge is helemaal ideaal. Je kunt er heel veel mee.

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 07:52

PaysBas schreef:
Iris: de touwtjes die tip ga ik opvolgen. Kun je de site van Lammert Haanstra doormailen?? Dat is toch die meneer die goed is in het mennen en toch ook clincs geeft op Deurne Verward


Geen idee of ie een site heeft. Ik heb zijn boek gezelen, daar staat alles duidelijk in. Ik heb na het lezen eruit gehaald wat voor mij gold, of waar ik iets mee kon en dat heb ik op m'n paard uitgeprobeerd. Werkt super!
Ik weet niet of ie ook met mennen bezig is, maar hij staat bekend om zijn longeertechnieken en dat doet ie vaak aan de dubbellonge: oftewel mennen vanaf de grond. Hij geeft regelmatig clinics, maar ik hoor van mensen dat die niet zo geweldig zijn. Reden? euh, vergeten... Bloos Boek is erg goed vind ik.

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:10


PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 08:39

Oooh wat ben ik traag met reageren.
Thx voor die link ga er naar kijken.