pauze's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

pauze's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 14:09

als ik me paard rij las ik af en toe wel eens een pauze in om mezelf niet al te moe te laten worden (dan ga ik slordiger rijden en maak ik sneller foutjes)

nou vroeg ik me af is dit ook goed voor me paard ? ik rij dan gewoon ff een drafje lange teugel of maak ff een relaxed galopje aan lange teugel en stap wat ...

ze heeft voldoende conditie dus zij word niet snel moe ... maar is het zo dat je na zo'n pauze alles eruitlaat wat je net gereden hebt ? of is het voor een paard ook even strekken lekker ?

alvast bedankt

Tonca en Nikki


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:49

Ik doe het zelf ook, na 20 minuten intensief trainen word hij het ff zat en gaat mijn zijn hoofd gooien. Dan gewoon ff een rondje lange teugel stappen en daarna kunnen we weer fris aan het werk.
Ik merk dat hij na een rondje ontspanning ook weer veel lekkerder loopt in zijn mond.

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 15:39

Ik stap inderdaad na een kwartier/20 minuten altijd even paar rondjes met lange teugel. (met mijn jonge pony iets langer) en dan pak ik het weer op.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:49

Doe ik ook altijd hoor!! Ik denk juist dat het helemaal geen kwaad doet?

Shariff you rock my world. (L)

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 18:08

Tis voor een paard wel lekker om even op adem te komen door te stappen. Maar verder als ik aan het werk ben met een paard dan laat ik 'm regelmatig wat langer in de hals worden om even te controleren of ie nog steeds de hand wil volgen. Maar ik gooi 'm dan niet helemaal los om 'm meteen de kop maar in de lucht te laten knallen Lachen Het moet voor je paard wel goed blijven. (dus naar beneden en lekker ontspannen op het bitje naar voren rijden is nooit erg..

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:46

Het kan inderdaad geen kwaad. Maar ik zou hem niet helemaal losgooien als je echt met hem aan het werk bent. Dus contact houden met de mond, door laten stappen en figuren blijven rijden. Maar hem wel ontspanning laten opzoeken.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:59

mijn uurtje rijden bestaat zoiso uit drie delen
inrijden => ca. 15 minuten
werken => ca. 30 minuten
uitrijden => ca. 15 minuten
inrijden is voor mij zoiso losstappen,losdraven,galopje links,galopje rechts,en dan een paar rondjes stap aan de lange teugel. Daarna begin ik te "werken", stelling en buiging,tempowisselingen,overgangen,nagefelijkheid
Op het einde doe ik een relaxed galopje,paar rondjes draf aan de lange teugel en vervolgens uitstappen.
In het "werkgedeelte" geef ik ook af en toe een keertje langere teugel,zo blijft het voor het paard zelf ook prettig om te werken,en ook weet ik van mezelf dat ik moeite heb om me langer dan 15-20 minuten te concentreren.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 23:18

Het is juist beter om elke keer korte sessies te doen als heel lang achter elkaar hetzelfde. Dus tussendoor even laten halsstrekken is alleen maar goed.


PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 23:29

helemaal mee eens dit doe ik ook tijdens het longeren

KNHS ZAL DE KOSTEN OP DE LEDEN VERHALEN wij zwijgt stemt toe dus WEES SLIM—> https://petities.nl/petitions/wij-wille ... ?locale=nl

Sinterklaas & Zwarte Piet zijn onderdeel van de Nederlandse cultuur. En nee ik ben geen racist. Racisme staat compleet los van dit oer-Hollandse feest.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:33

Ligt ook een beetje aan het paard. Bij Vos doe ik het wel, die verveelt zich snel en heeft nog wat moeite met de hele tijd op zn kont zitten (alhoewel die dik genoeg is Haha! ) dan wissel ik het werk om het kwartier ongeveer af met voorwaarts-neerwaarts rijden. Is meteen ook een goede controle voor jezelf om te zien of hij je hand volgt en niet op kop gaat wandelen.

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:34

Ik doe het bij mijn paard niet want dan vindt ze het moeilijk om weer te gaan werken.Dan heeft ze zoiets van bekijk het maar!!! Tong uitsteken:D

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:01

ik las pauzes in, als ik merk dat we allebij gaan stressen. dan ga ik even stappen of ga ik een rondje buiten rijden. daarna pak ik hem weer op en ga ik verder.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:11

ik heb ook vaak pauzes ligt er dan ook weer aan hoe goed of slecht het gaat. als ik met een oefening bezig ben dan stop ik eigenlijk gelijk daarna als ze het goed doet.

dan loop ik 2 rondjes, niet te sloom en langzaam. daarna pak ik het weer op en ga weer verder met andere oefeningen. soms maak ik wel 4 pauzes in een uur.

(ik werk dan ook, als het goed gaat rondje of 2 stappen en anders doorrijden tot ze het wel doet)

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:35

ik heb het ook geprobeerd maar Alvaro wil dan niet meer aan het werk gaat ie met zijn koppie in de lucht lopen en er vandoor knallen enzo dus nu doe ik het eigenlijk niet meer.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:04

Ik doe het ook wel hoor meestal naar ongeveer 20 minuten. Ook lekker strekken voor het paard, ze strekt haar nek altijd even omdat ze dan aan de teugel heeft gelopen Tong uitsteken

Utah is mijn topper!!!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:39

tussendoor laten zakken/halsstrekken en stappen en draven aan lange teugel is goed tegen de verzuring. Alleen maar aanspannen werkt spierpijn in de hand. Intervaltraining maakt sterker. Je hoeft natuurlijk niet helemaal los te gooien en niets te doen, maar even lange teugel is wel lekker voor het paard. En dan moet je inderdaad soms even in sneltreinvaart je inrijden herhalen om je paard weer helemaal aan de hulpen te krijgen, maar als het paard het gewend is, gaat het al snel sneller/makkelijker.

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:49

Ik doe het ook. Meestal na een half uur/40 minuten even een paar rondjes stap lange teugel. Toen ik dat deed toen ik hem net had was hij min of meer beledigd dat hij dan weer aan de slag moest Haha!. Hij dacht dat hij al terug kon naar stal Haha!.

Ik doe het eigenlijk gewoon elke keer als ik rij. Ik merk dat ik na zo'n moment van rust vaak een veel meer ontspannen paard heb en dan gaan daarna de oefeningen veel soepeler.

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 07:58

als hij braaf is dan stap ik even met lange teugel of als het heel warm is, dit dan na ongeveer 20/30 minuten. Als ik les heb ga ik soms wel 50 minuten achter elkaar door... hij heeft een goede conditie dus dat is niet erg Lachen
Maar als hij er echt niks van bakt (als ie de hele tijd wil/gaat rennen) dan laat ik hem ook flink doorlopen, dan denkt ie dat ie zo kan uitrusten... nou mooi niet, want hij wil stieren... ik niet...

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:12

Meestal geef ik hem wel ff rust na een half uurtje ofzo. Maar niet zo dat ik de teugels losgooi. Als ik hem dan weer oppak wordt die meestal pissig Haha!

27-10-2011 * Een droom die in vervulling gaat... Casjino van Knedo <3

30-11-2013 * Onze zoon Joah is geboren! <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers