Dikke Speekselklieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Dikke Speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-02 00:35

Onze Welshcob heeft dikke speekselklieren, hij heeft dat vaker iestje maar dit weekend was het echt extreem. Bij een paar merries van de buren viel het me ook opdat ze het hadden.
Wat is de oorzaak hiervan? (ik heb eens een vaag verhaal gehoord over iets met vitaminen en eens iets over temperatuurwisselingen - maar dan zouden alle paarden (in het eerste geval die hetzelfde voer krijgen, ongeveer/in verhouding) dit toch moeten hebben?
Wat is er aan te doen? Ik heb eens iets gehoord over behandling met Cole's Liniment voor het rijden, als tijdelijke oplossing, en eens iets over rode jodium door het water.
De Cole's hebben we geprobeerd bij Jim maar werkte niet echt.
Iemand ideeën/ervaringen?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 09:43

Dat kan ook een voorbode van Droes zijn. Vooral omdat de paarden in de buurt hetzelfde probleem hebben.
Ik zou voor de zekerheid de veearts laten komen, hoe sneller je erbij bent, hoe sneller er weer vanaf. Als het niets bijzonders is weet je het tenminste ook zeker.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 11:04

Opgezette speekselklieren kunnen ook door een tekort aan zout in de voeding zijn. Dit is heel eenvoudig op te lossen door een lepel zeezout door de voeding te doen. Vooral oudere paarden schijnen hier last van te kunnen hebben, maar onze 5 jarige had dit ook. Nu krijgt zij standaard elke week een lepel zeezout en heeft hier geen last meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 21:40

staat je paard overdag op een schrale wei? Dan moet hij veel moeite doen om kleine stukjes af te happen, dan krijg je een vorm van overbelasting van de kaakspieren. Mijn paard heeft dat ook heel lang gehad. Na het rijden was het heel erg en masseerde ik de speekselklieren. Nu staat hij niet op de wei en het is helemaal over. Mijn instrukteur vertelde dat het door een schrale wei komt, zijn paarden hadden er ook last van en had toen een DA laten komen omdat hij dacht doordat ze het allemaal hadden dat er iets van een virus was.

Straks laat ik hem maar kort staan op een schrale wei. Hij heeft er nl echt last van en kan niet inbuigen omdat het dan pijn doet, dan gaat hij klemmen en zijn hoofd omhoog duwen, wat weer een onderhals tot gevolg kan hebben.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 00:32

Chrico: Ze hebben allebei een zoutblok, is extra zout dan nóg nodig? het is wel zo dat Jim vrij veel 'gebruik maakt' van zijn zoutblok, meer dan Miga. De paardentandarts zei dus al rode jodium door het water, dat is ook een soort zout geloof ik(in geconcentreerde/andere vorm), dus in die zin geloof ik hier wel in. Maar wat voor theorie zit hier dan achter (of ben ik nu te veeleisend Haha! )?

Ze staan idd allemaal op een schrale wei, overdag. Kan het ook dat het ene paard hier dan meer last van heeft dan de andere?

Voorbode van droes klinkt eng! Maar bij een volwassen pony die verder kerngezond is? En waarbij dit vaker voorkomt (de dikke klieren bedoel ik)?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 09:35

Ik ken ook een paard dat hier veel 'last' van heeft als hij lang op de wei staat, maar dat is geen extreem schrale weide hoor. Volgens hun veearts kan het geen kwaad, en het verdwijnt vanzelf.

Grtz Elise

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 13:31

Een zoutblok schijnt niet te voldoen aan de hoeveelheid die zij nodig hebben. Daar word een ander soort voor gebruikt. Zeezout schijnt daar wel aan te voldoen. Als ik het goed onthouden heb, gaat het om de jodium die ze eruit halen. Als de (tand)arts er weer eens is zal ik het nogmaals vragen voor je. Bij die van mij heeft het perfect geholpen en vooral de oudjes hebben er baat bij.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 19:01

Chrico, waar haal je dat zeezout? Dan ga ik dat gewoon proberen, lijkt me 'baat het niet dan schaadt het niet', toch?

jackbeers
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 21:03

zeezout haal je gewoon bij de supermark mijn paard ktijgt iedere dag een theelepel door zijn voer heen voor zijn slokdarmprobleem