vraagje over kms. rijden met paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

vraagje over kms. rijden met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 09:48

hoi,
volgende week hebben we hier in het dorp ruiterspektakel, een uitgezette rit van 25 km. lang, met onderweg in verschillende buitenbakken opdrachten....(springen/behnedigheid ed)
Het lijkt me wel een lange rit, ik maak wel vaker buitenritten maar nooit echt verder dan een km. of 8.
Nou had ik het er met mn instructric over, hoever je nu eigenlijk rijdt tijdens een uur rijden in de bak, een rondje is dus 120 meter,
dus 100 rondjes is 12 km., dus ongeveer 200 rondjes is 25 kilometer,
maar ja ik rij erg veel figuren, dus ik heb geen idee hoever ik in een uur rij,
het maakt natuurlijk ook uit hoeveel je draaft en gallopeert......
tja rare vraag he?
Zouden jullie meedoen als jullie in mijn schoenen stonden?
Volgens anderen, die hem vaker gereden, valt de afstand wel mee.....


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:13

Gemiddeld loopt een paard 5 km per uur in stap. Dus 5 uur stappen of tweeënhalf uur draven (gem 10 km/u) staat gelijk aan 25 km. Vergeet niet alle extra oefeningen, de buitenbak opdrachten.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 10:20

volgens mij was dat erbij berekend

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:27

Hoeveel rij je normaal in de week? Als je normaal 3 keer in de week een uur rijd moet het wel te doen zijn. Alleen als het erg heuvelachtig is en veel mul zand moet je toch iets meer voorbereiden.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:35

Het tempo waarin je de 25 km wilt rijden is ook belangrijk. Misschien zijn er enduranceruiters die hier op willen/kunnen antwoorden?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:45

Ik zou gewoon lekker rustig aan rijden net als normaal, neem na die buitenbak oefeningen een kwartiertje rust en galoppeer tijdens de rit niet veel, dan is het makkelijk te doen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:12

Hoeveel rijd je normaal in een week? Als je 3x per week een uurtje rijd en die rit is niet echt op tempo of over zwaar terrein dan kan dat best hoor. Gewoon goed op je paard blijven letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:47

Met een basisconditie moet het paard het goed aankunnen, wellicht dat je merkt dat je iets meer moet stappen tussendoor, om het paard kans te geven om op adem te komen. En idd goed op je paard letten, hoe die loopt, als het niet gaat, kan je nog altijd stoppen.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:20

25 km is maar een stukje. Als jij die pony 3x per week normaal rijdt is dat geen enkel probleem. Zeker als je tussendoor de nodige pauzes inlast door rustig te stappen.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:25

Wij hadden een 40 km rit in juni van de ponyclub. Ik rij zelf best heel vaak, dus mijne kon het makkelijk aan, maar er waren ook pony's bij die best heel erg moe geraakten en meisjes die niet zo heel vaak hadden gereden de weken ervoor, geloof ik. Scheve mond Het ligt ook HEEL erg aan het tempo waarin het wordt gereden. Die rit was vooral op eigen tempo, ruim gerekend, we draafden vooral veel als we konden, en stapten ook erg veel. Niks waar Roskur, die wel wat gewend was, toen al, nu al helemaal, moe van werd. Dus ik denk dat je het best zou kunnen halen, mits je niet uren moet draven oid. Knipoog

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:48

Het valt wel erg mee 25 km. Als je een lekkere buitenrit maakt zit je er ook zo aan die km-tjes

Kijk voor onze leuke stalhyves op: http://stal-hoogland.hyves.nl/
iedreen is er welkom OK dan!


Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:27

ik dnek datr het wel lukt hoor als je pony een goeie conditie heeft

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:04

1 tip: een gelijkmatige draf kost veel minder energie voor je paard als steeds stap-draf-galop-stap etc. Draaf zo lang mogelijk in 1 tempo als je een afstand hebt af te leggen. Je paard komt in een goed ritme en word daar veel minder moe van.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Carowl, esje01 en 39 bezoekers