koliek van teveel stro?! advies...!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

koliek van teveel stro?! advies...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 19:12

Ik had mijn pony eerst op zaagsel staan, maar omdat ze de boel zooo smerig maakt en ik bijna elke week extra geld moest bij betalen voor een extra baal heb ik haar over gedaan op stro. Ze eet er aardig veel van als ik het verschoont heb (ik ben er natuurlijk niet de hele dag bij maar ik zie dit als ik er bij ben).
Ik ben bang voor koliek als ze teveel eet, de paarden op stal eten allemaal wel stro en hebben nooit koliek gehad maar ik wil natuurlijk geen risico's lopen...
Maar zaagsel is voor mij dus geen oplossing...is er iemand die hetzelfde had en nu een oplossing heeft gevonden? Of iemand die me kan vertellen of het ' lekker vinden ' van stro er wel af gaat?

Misschien bestaat er een middeltje om over de stalbedekking te strooien?! Dat ze het niet meer eet? iemand een idee??
Laatst bijgewerkt door susie op 21-03-02 18:04, in het totaal 2 keer bewerkt


Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 20:02

Gaat inderdaad meestal vanzelf over als het nieuwe eraf is. Mits je genoeg ruwvoer (hooi) voert. Verder kan het niet zo veel kwaad, behalve als je paard op "dieet" is vanwege vetzucht of hoefbevangenheid e.d.

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-02 18:03

er zal mij nu wel verweten worden dat ik mijn eigen topic naar boven haal. Maar vergeef me even voor deze keer, het is met een goede reden. Want ik wil heel graag jullie mening, aan 1 heb ik niet genoeg..
Ik ken namelijk twee mensen die allebei iets anders zeggen Verward

Nou misschien dat er zo iemand reageert en er ervaring mee heeft of i.d.

Marije_jiplover

Berichten: 25251
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 18:07

HEt wil ook wel eens helpen om bij het uitmesten niet al het vuile stro eruit te scheppen, maar een beetje vies achterlaat en dat goed door het schone stro heenmengt. Het vieze stro zal je paard minder lekker vinden.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 21:45

hallo!

je kan azijn spuiten over het stro. daar krijgen ze niks van behalve een vieze smaak en daar hebben ze ook snel genoeg van.!

groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 22:10

lekkerrrrrrrrrrr nat stro... Frusty


Als ik bonanza zaterdags verschoon en ik kom maandag weer dan is al het schone stro op, en ze heeft nog nooit koliek gehad, ze kunnen er wel dik van worden, en als ze koliek gevoelig zijn koliek...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 22:22

Hoi susie
Mijn paardje heeft vorig jaar (Oktober) ernstige koliek gehad, heeft in Utrecht gestaan en is eraan geopereerd. Hij heeft zo'n 3 maanden op zaagsel gestaan omdat ik bang was dat hij van het stro weer koliek kreeg.
Maar dat liep behoorlijk in de kosten. Vind het ook fijner om hem op stro te hebben.
Nu doe ik het zo (omdat hij ook zijn hele stal leeg eet): als ik hem uitmest dan haal ik alleen het erg viese/natte stro eruit (ook de drollen natuurlijk *LOL* ) dan doe ik er nieuw stro in en daar spuit ik azijn over heen, dan doe ik het stro wat nog in de box ligt over het nieuwe schone stro heen. En moet zeggen dat het werkt zijn stal is niet leeg als ik de volgende dag kom Haha! Haha! Haha!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes Gwen

Mijn fjord is niet eigenwijs, hij doet alles op zijn eigen wijze
Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish has been caught will we realize that we cannot eat money
Extra centen verdien?? Meld je dan nu aan Cash4ladies Gekkengoud

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 22:23

Hoi susie
Mijn paardje heeft vorig jaar (Oktober) ernstige koliek gehad, heeft in Utrecht gestaan en is eraan geopereerd. Hij heeft zo'n 3 maanden op zaagsel gestaan omdat ik bang was dat hij van het stro weer koliek kreeg.
Maar dat liep behoorlijk in de kosten. Vind het ook fijner om hem op stro te hebben.
Nu doe ik het zo (omdat hij ook zijn hele stal leeg eet): als ik hem uitmest dan haal ik alleen het erg viese/natte stro eruit (ook de drollen natuurlijk *LOL* ) dan doe ik er nieuw stro in en daar spuit ik azijn over heen, dan doe ik het stro wat nog in de box ligt over het nieuwe schone stro heen. En moet zeggen dat het werkt zijn stal is niet leeg als ik de volgende dag kom Haha! Haha! Haha!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes Gwen

Mijn fjord is niet eigenwijs, hij doet alles op zijn eigen wijze
Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish has been caught will we realize that we cannot eat money
Extra centen verdien?? Meld je dan nu aan Cash4ladies Gekkengoud

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 22:44

Mijn paarden staan op zaagsel en krijgen, buiten een echt grote portie hooi, ook altijd stro in de box, juist om te eten!
Ze zijn met stro langer bezig, waardoor er meer speeksel vrijkomt, wat weer goed is voor de spijsvertering Lachen !
Soms hebben ze het stro allemaal op (doe er bij temp. boven de ca. 6 C, zo´n 1,5 plak stro in, in de winter, als het echt koud is, doe ik op het zaagsel dik stro, omdat het dan gewoon warmer, van de grond af , voor ze is) en soms blijft er nog een hoop liggen.
Mijn paarden zijn relatief gevoelig voor een koliek, maar door te veel stro hebben ze het tot-nu-toe, nog niet gehad!
Misschien kan je langzaam aan beginnen met het stro, zodat je paard eraan kan wennen Verward (dus eerst nog op zaagsel en dan steeds minder zaagsel/meer stro in de box doen)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 10:40

Hoi ik heb ook zo'n paard wat maar blijft eten van het stro.. Vorig jaar heeft hij er koliek van gehad. Daarna zijn we lijnzaadolie gaan geven en leek het iets beter te gaan. Maar eten bleef hij. Ik heb toen rondgevraagd en iedereen adviseerde het paard toch op houtkrullen oid te zetten.
We hebben het aan gekeken en toen hij een maand geleden weer koliek had (als het kalf verdronken is..) hebben we hem op houtkrullen gezet.

Hij is er enorm van vooruit gegaan. Het mesten ging hem altijd moeilijk af en dat is nu gewoon weg. We hadden het dus eerder moeten doen.

De reden waarom wij het zo lang mogelijk uitstelden, was omdat hij op stro al zo'n viespeuk was... ik moet zeggen hij is nu zo schoon.

Verder krijgt hij bij ons 3 x per dag kuil en dit houdt hem voldoende bezig.

Veel sterkte.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 11:39

Hai Susie,

het paard wat ik rij eet ook lekker stro (en dat is hem ook aan te zien)
Wat je preventief ka geven is lijnzaad. Dat maakt de darmwand glad en zorgt voor een goede vertering en afvoer.
Daarbij komen ze er super mooi van in de vacht te zitten!!

En ik denk dat je de tips van de anderen zeker kan gebruiken!!!!

Succes!!

Op zoek naar de zon!!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 13:39

Zodra hij genoeg structuur te eten krijgt (hooi/kuil/gras oid) heeft hij geen behoeft meer aan stro! Dus geef hem lekker veel hooi/kuil en het is over (werkt helaas niet bij elk paard, maar je kan het altijd proberen) En zo te lezen werkt azijn ook goed, dus ik zou zeggen: Probeer het eens! Heel veel succes

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:26

Mij is ooit verteld dat stro verstopping kan veroorzaken omdat het moeilijker verteerd dat hooi. Ik heb mijn paardje 4 maanden geleden op een stal bij mij in de buurt gezet en verzorg hem nu zelf. Dus mest ook elke dag uit en strooi bij als het nodig is. De eerste 2 weken at hij veel stro en ik was bang dat het koliek kon veroorzaken omdat ik dat met buurpaarden had meegemaakt. Ik geef dus nu extra hooi, zeker savonds nog minstens 2 plakken als hij al gegeten heeft.

Paarden slapen maar ongeveer 4 uur en de rest van de tijd dutten ze en uit verveling en soms ook vanwege honger gaan ze stro eten. Ik denk dat je gewoon lekker veel hooi moet geven als ze op stal staat en vraag of ze savonds nog wat hooi geven. De van mij eet nauwelijks nog stro.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:48

hi,2 jaar geleden kon ik met mijn toen 7 jarige merrie de nacht voor kerst naar utrecht rijden omdat mijn merrie zeer zware koliek had,veearts was over 2 dagen al 8 maal geweest en had ook geen oplossingen meer dus midden in de nacht op weg,we moesten haar echt omjhoog slaan en flink hard ook om haar te aten opstaan,eenmaal in de trailer ging het wel goed,ze bleef gelukkig op haar benen staan en het is toch al gauw een uur rijden.
eenmaal daar was de prognose heel slecht,een stuk darm was verstopt geraakt en in de knoop geraakt,opereren had zeer weinig kans van slagen en dan zou ze minstens een half jaar complete boxrust moeten,erg actief paard dus dat was niet te doen,dan konden ze haar nog op een tafel vast leggen en haar helemaal in de ronte laten draaien,maar de kans was groter dat het dan helemaal fout af zou lopen of doorgaan zoals we al 2 dagen deden met van die spoeling door haar neus en aan de hand lopen,we vroegen wat de veearts zou doen als het haar paard was en die koos voor het laatste,sinds ze niet meer verzekerd was voor dit omdat ze afgekeurd was op artrose zou opereren onwijs duur zijn en een afgekeurde fokmerrie is weinig waard.
dus we hebben haar daar gelaten en ze is daar 4/5 dagen geweest(lekkere kerst dus niet!)en ze belde dagelijks hoe het ging toen ze daar kwam had ze een overlevingskans van 20%,maar toen we haar kwamen halen liep ze erbij of er niks ooit gebeuird was,dus wonder boven wonder was alles goed gekomen.
de veearts dacht ook door het schommelen van de trailer dat dat haar ghoed had gedaan.
ze is inmiddels dus 9 en verwacht elk moment haar veulen,ze staat nu op stro met zaagsel door elkaar en dat gaat heel goed,we mengen het goed door elkaar en ze eet niet veel stro mee ze krijgt ook extra kuil.

ze is ook nog een zandeter dus daar moeten we ook nog opletten.

jaja het is wat die paarden,nou veel succes met je paard

Z1+4

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

stro vreters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 02:18

nou geloof me maar AZIJN werkt echt!!!!
ik heb nu al 2 paarden gehad die om de haverklap hun stal leeg aten. ik heb ze allebei gewoon op stro staan, en ik spuit er met een plantenspuit azijn over. de ene had het nog nooit gehad en kwam haar stal binnen nam een hap en had zoiets van jakkes Misselijk laat maar. ik voer haar nu wel wat extra hooi ter compensatie voor het stro wat ze at. je hebt kans dat als je dit een poosje blijft doen ze ook geen stro meer eten als je geen azijn meer gebruikt.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:31

Mijn paarden stonden jaren aan een stuk op zaagsel en toen ik naar een andere stal ging, kwamen ze van de een op de andere dag op het stro te staan. Niets aan het handje.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Princesj, Skye93 en 17 bezoekers