[AR] Achterwaarts voor de wagen, hoe te oefenen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jufloontje

Berichten: 683
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Midwolda

[AR] Achterwaarts voor de wagen, hoe te oefenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 09:38

Onze haflinger loopt sinds korte tijd voor de wagen en we zijn hier zeer fanatiek mee bezig.
We zijn nu ook bezig met achterwaarts, maar dit wil nog niet erg lukken.
Ik heb wel instructie, maar ben benieuwd of jullie nog tips hebben hoe ik dit haar het beste kan aanleren.

Onder het zadel loopt ze wel goed achterwaarts! Lachen


Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:38

Je kunt aan de hand, onder het zadel en met de lange lijnen oefenen met steeds een vast commando erbij, zodat hij dit commando leert herkennen.

Als je een geremde wagen hebt kun je het voorzichtig proberen op een lichte helling. Je rijdt naar boven, houdt halt met de rem erop, dan geef je je commando en je leidselhulp en je laat voorzichtig de rem los zodat de kar wat naar achteren rolt en je paard aanmoedigt naar achter te stappen.

Succes ermee!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:30

Als hij het onder het zadel wel doet, kan je er daar een commando aan vastknoopen.
En het scheelt ook wat Nouvel zegt op een lichte helling, of je laat je groom aan de kar trekken, dan trek je je pony ook naar achteren, dan snapt hij het ook vanzelf. In het begin is het wel slim om het op asfalt te doen, op gras/zand is het zeker al zwaarder voor hem.


Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:07

zorg dat de helling niet te stijl (of is het steil? Verward) is, en de kar niet te zwaar
je wilt het niet hebben dat die de kar niet meer kan houden en achteruit gesleurd wordt...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:41

iemand die voor je paard op de grond staat drukt met zijn hand tegen de borst van het paard, zodat het achterwaarts gaat,terwijl de menner op de bok het commando 'terug' geeft en licht druk op de leidsels heeft.een paar keer zo oefenen en het kwartje valt vanzelf bij je paard Knipoog

jufloontje

Berichten: 683
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 11:39

Bedankt voor de tips, we gaan stug door en dan komt het allemaal goed!!! Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 14:04

Je zou ook iemand kunnen laten helpen in het begin, die de wagen achteruit trekt, dat lijkt me sowieso ook wat veiliger dan het hellinkje wat Nouvel noemt. Wel goed bedacht trouwens.

jufloontje

Berichten: 683
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 15:23

Helling oefenen is ook niet echt een optie, aangezien ik in het Noorden woon en alles nogal vlak is... Haha!

Ik ga in ieder geval proberen om de stemhulpen nog beter te laten uitvoeren en dan idd met iemand erbij, ervoor of erachter om te trekken! Lachen

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:16

jufloontje schreef:
Helling oefenen is ook niet echt een optie, aangezien ik in het Noorden woon en alles nogal vlak is... Haha!

Ik ga in ieder geval proberen om de stemhulpen nog beter te laten uitvoeren en dan idd met iemand erbij, ervoor of erachter om te trekken! Lachen


Ik heb het ook niet over een afgrond... Haha!
maar een licht aflopende weg is voldoende...

Die hebben ze vast in het noorden ook wel, hier hebben ze ze nl ook, let maar eens op hoevaak je nog met je auto op een hellinkje staat... Haha!

Succes ermee!! OK dan!

santalyd
Berichten: 83
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:27

Wij hebben in het begin met ons paardje geoefend, o.a. ook het achteruit lopen, door alleen een hoofdstel en schofttuig om te doen met daaraan de leidsels of lange lijnen. Hierdoor heb je het idee van mennen, maar niet het gevaar dat er iets met de kar gebeurd. Ook is het voor je paard wat makkelijker omdat ze niet gelijk een zwaar ding naar achteren hoeft te duwen zeg maar.
In combinatie met stemhulpen en iemand die haar achteruit stuurt (bv. net als met voor de wagen zetten, handen aan hoofdstel en sturen zeg maar) moet het lukken Succes!!

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:51

het helpt misschien als je voor hem gaat staan en het commando terug geeft, zo heeft mijn paardje het ook geleerd, en je zet eentje op de kar zelf die aan de leidsels voorzichtig trekt. heel veel suk 6! het lukt je vast wel!!

Bella
Beau ♥ 08-06-2008 - 18-05-2015 +

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:56

Gisteren hebben we een clinic gehad van Ton Monhemius, en daar liep ook een pony mee die moeite had met achterwaarts gaan.

Wat gaf hij als tip...

Ga op een lichte helling staan en laat de kar voorzichtig terug lopen zodat de pony op de borst voelt dat hij achterwaarts moet gaan!

HaffieStef

Berichten: 33
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Gerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:46

We hebben het onze haflinger ook net geleerd en dat hebben we als volgt gedaan. Eerst iemand ernaast gezet terwijl hij ingespannen was die hem wat stimulerende tikjes op zijn borst gaf terwijl de koetsier dan zelf het commando geeft. Daarna probeer je het zonder hulppersoon. Je noemt bijv zijn naam om zijn aandacht te krijgen en als hij zijn hoofd omhoog doet, geef je wat teugeldruk en geef je het commando. Als hij terugkomt stimuleer je dit door het te belonen.

Wie goed doet, wie goed ontmoet

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:09

ey! voor een helling kan je ook een drempel gebruiken!!! die zijn er vast wel in het noorden!!

Wie vecht kan verliezen. Wie niet vecht heeft al verloren


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 8 bezoekers