trailer probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 14:06

Ik hoop dat ik dit onderwerp bij de goeie topics heb gezet?

Maar goed ik heb dus een paard wat al meermaals op de trailer en vrachtwagen is geweest en dat heeft nooit een probleem gegeven.
Maar de laatste keer dat ik hem de trailer mee in nam liep hij eerst rustig mee naar binnen en toen ik hem eenmaal vast had aan het touw raakte hij in paniek en kwam over de stang heen!!
uitladen is ook geen probleem het is echt alleen op het moment dat hij in de trailer staat dat hij in paniek raakt.
Wie heeft er nog nuttige tips voor mij???

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:29

met lekkers laten zien dat een trailer leuk is, rustig blijven,. vertrouwen geven, tijd nemen, niet meteen vast zetten, wel meteen de stang erachter. niet meteen de klep dicht, dan wordt het direct donker en echt opgesloten, rustig praten en aaien enzo. Gewoon (weer) oefenen... succes

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:20

Verplaatst van UZ naar VMR

annekoning
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 07:47

Edit Apple: spam verwijderd.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:31

inderdaad afleiding geven.
bij die van mij ging het ook altijd zo
als jullie hem inladen? kan hij dan de andere paarden nog zien in de trailer?
die van mij had verlatingsangst en raakte ook helemaal in paniek als hij erin stond. toen hadden we hem op een rustige plaats ingeladen, waar hij niets kon zien. gewoon op een open veld.
daar ging het gelukkig goed!
suc-6 ermee

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 08:45

annekoning schreef:
Edit Apple: spam verwijderd.


Eh nee bedankt ik hoor daar alleen maar slechte ervaringen over

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:48

stang erachter maar nog niet vast zetten. kalmeren. en dan rustig aan vast zetten. denk ik. ik hoop dat het je lukt

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:59

Maak de trailer een fijne plaats voor hem om te zijn: zet hem niet vast maar ga hem daar poetsen, voer hem daar etc. Let op dat je de achterstang eerst plaatst VOORDAT je hem uberhaupt ooit vast zet. Zorg ervoor dat je paard nageeft op druk: dus bij druk van het touw/hand aan het halster mag hij zijn hoofd niet omhoog doen, dus geen tegendruk geven, leer hem dat voordat je hem vast zet in de trailer. Zet je paard ook niet te kort vast, laat hem ruimte om om zich heen te kijken. Etc. Etc.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:05

Weet niet of hij in een tweepaardstrailer staat met schot erin. Als dat zo is, zou ik het schot eens schuin zetten. Zodat ze wat meer ruimte heeft en beter haar evenwicht kan houden.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:43

Ik denk dat de chauffeur niet goed heeft gereden met de trailer. Anders zou ze niet ineens zo erg paniekerig reageren. Dus zorg dat je de eerst komende tijd extra voorzichtig rijd.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 08:39

Sjonniej schreef:
Ik denk dat de chauffeur niet goed heeft gereden met de trailer. Anders zou ze niet ineens zo erg paniekerig reageren. Dus zorg dat je de eerst komende tijd extra voorzichtig rijd.


de chauffeur ligt het niet aan want ik ben altijd overal bij geweest en ze reden allemaal erg voorzichtig.
toch bedankt voor jullie tips!!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:16

Maar hoezo zou het paard íneens bang zijn in de trailer. Dat doet hij echt niet voor de sier. Het mag duidelijk zijn dat er wat gebeurd is terwijl hij in de trailer stond.
Wat gebeurd er met een trailer als je paard erin staat? Hij word van A naar B gereden.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 12:41

hai sjonny, mijn paard heeft echt geen slechte ervaringen met de trailer. het enige wat ik mij kan bedenken is dat toen ik hem van de opfokstal haalde is dat ie de dag ervoor op het land stond met nog 20 andere paarden en de eigenaar van die stal had mijn paard en nog 2 paarden die ook werden opgehaald, in 1 stal gepropt. en een uur later kwam ik hem ophalen en toen was hij erg gestrest. dus nou heb ik het vermoeden dat hij een soort claustrofobisch is. misschien is dat het probleem, want in zijn stal vind hij het ook maar niks tenzij alle andere paarden ook in hun eigen box staan. hij wil er dan gewoon uit klimmen. Verward
Toch bedankt!!

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:54

Slechte ervaringen zijn ook niet nodig om het paard angst te laten beleven voor een trailer. Juist paarden die de trailer amper kennen omdat ze niet of weinig zijn geladen hebben veel angst: het is ook erg onnatuurlijk: een kleine ruimte vol herrie waaruit het niet kan ontsnappen: logisch dat ze er van nature eigenlijk angstig voor zijn, het ene paard wat meer dan het andere:redeneer vanuit het paard ipv vanuit ons logische verstand!

Juist dit soort paarden die zijn "overvallen" houden angst, dat is vrij makkelijk op te lossen. Oefenen, en weten hoe je moet oefenen. Juiste oefeningen, timing, pressure and release, nageven, gewenning, jojo-en etc. etc. Allemaal zaken die je kunnen helpen! Via Pb's kan ik wel eea uitleggen als je wilt?

Groetjes,

Monya

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:05

Citaat:
Maar hoezo zou het paard íneens bang zijn in de trailer

ik heb er ook zo eentje.
Hij is uit Oostenrijk gekomen met een trailer en later van Brabant naar het Gooi verhuisd, toen liep ie er zo op en er is supervoorzichtig gereden, ik reed zelf achter, er is niets gebeurd, een zeer ervaren chauffeur met een suoer combinatie!
Maar nu vertikt Morrie het om wat voor trailer dan ook i n te stappen. Verder volgt ie me op de voet ook in enge situaties, dus hij vertrouwt me ook wel.

Zie er maar eens achter te komen wat er in dat enorme hoofd omgaat.
Ik ga hem niet dwingen, dan gaan we gewoon nergens heen met de trailer!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 08:40

Zie er maar eens achter te komen wat er in dat enorme hoofd omgaat.
Ik ga hem niet dwingen, dan gaan we gewoon nergens heen met de trailer![/quote]

hi,
hij loopt gelukkig wel vol vertrouwen de trailer in en ook makkelijk weer uit de trailer, het is alleen op het moment dat hij vast staat dat hij in paniek raakt, maar we gaan gewoon oefenen. bedankt voor jullie reacties!!

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:29

Zie er maar eens achter te komen wat er in dat enorme hoofd omgaat.
Quote: Ik ga hem niet dwingen, dan gaan we gewoon nergens heen met de trailer!

Niet erg handig als je bijvoorbeeld naar een kliniek zou moeten gaan!
Je kunt een paard beter leren dat ie de trailer op mag/moet, maar het kan absoluut zonder dwang, terwijl je wel zelf controle houdt. Het is vaak even weten wat je moet doen (positie, nageven, timing etc.).

Groetjes,

Monya

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:32

als ie ooit naar een kliniek moet, gaat ie er wel op, daar ben ik niet bang voor.
Maar om hem om te oefenen iedere keer weer in de stress te jagen, gaat me echt te ver.

Ik weet wel hoe hij aan zijn trauma is gekomen en hij zal er nooit meer vanaf komen, dus wat zal ik hem pesten....

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:35

smurf schreef:

Zie er maar eens achter te komen wat er in dat enorme hoofd omgaat.
Ik ga hem niet dwingen, dan gaan we gewoon nergens heen met de trailer!


Ja zo zat ik ook met mijn paard, dan maar niet de trailer op.
Maar Stel''Stel'' dat je paard opeens ziek word, en je moet naar de kliniek,en het paard moet met spoed op de trailer Scheve mond
Die krijg je er niet op

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:39

Citaat:
Die krijg je er niet op


dan is het paard ziek, vaak is de DA er dan bij en ik heb het al diverse malen meegemaakt dat zo'n paard dan zo de trailer oploopt, zo niet dan spuit de DA hem gewoon plat.

Niet dat ik met een platgespoten paard in de trailer ga rijden, maar dat is weer een ander verhaal. Erin gaan ze......

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:41

Maar als het nou echt SPOED heeft.
Dan moet zo'n beest 1st nog verdoofd worden ergens.
Dan moet je maar net zoveel mensen hebben die zo'n paard erin kunnen sjouwen?
Want zo'n dier zal wel door de verdoving wankelig zijn en nog tegestribbelen tegen de trailer
Dan ben je alweer een poos verder.
Wil niet zeggen dat mijn paard vlekkeloos de trailer op loopt hoor, maar ze loopt er wel op, en dat is toch fijn als je dat van je paard weet.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 12:16

Nou ik denk dat ik de oplossing heb: het in en uit lopen van de trailer is geen probleem. alleen het erin staan vind hij eng. Ik heb een vriendin die gestudeert heeft voor alternatieve diergeneeskunde en ook zij denkt aan claustrofobie dus zij gaat hem behandelen zodat hij zijn rust in de trailer vindt. want ik wil hem gewoon mee kunnen nemen vooral in nood situaties. EEn paard niet meenemen in de trailer omdat het paard het niet wil vind ik geen optie.

bedankt allemaal voor jullie reacties!!!

Elvi

Berichten: 18
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:14

Hoi, het kan zijn dat hij zich in bepaalde trailers onrustig voelt. Wij hebben nu een westfalia in het wit. Vanbinnen is hij heel ruim en nog ruimer omdat het wit is voor een paard. Daarnaast heeft de trailer een groot recht raam waardoor ze fijn goed naar buiten kunnen kijken! Mijn paard wordt erg onrustig op vrachtwagens met die kleine ruitjes en die trailer was voor ons echt een oplossing!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 21:03

Elvi schreef:
Hoi, het kan zijn dat hij zich in bepaalde trailers onrustig voelt. Wij hebben nu een westfalia in het wit. Vanbinnen is hij heel ruim en nog ruimer omdat het wit is voor een paard. Daarnaast heeft de trailer een groot recht raam waardoor ze fijn goed naar buiten kunnen kijken! Mijn paard wordt erg onrustig op vrachtwagens met die kleine ruitjes en die trailer was voor ons echt een oplossing!


Helaas voor ons niet een oplossing. De trailer was pas een week oud en kwam net uit de winkel. ook wit van binnen en grote ramen en erg ruim....helaas maakt dit voor hem niet uit

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:19

De meeste paarden zijn claustrofobisch. In het wild leven ze op de steppe, volop ruimte. Dus raar is het niet dat je paard hier een probleem mee heeft. Rustig oefenen. Inladen, meteen er weer uit, erin, eruit. Even laten staan. Als je paard rustig staat belonen en er weer uit. Op tijd ophouden, als het nog goed gaat en later weer verder oefenen. En het verhaal van Smurf vind ik echt onbegrijpelijk. Dat een paard een trauma heeft, wil niet zeggen dat je dat dan maar zo moet laten. Integendeel! Oefenen met zo'n paard!!! Al is het maar voor zijn eigen veiligheid/gezondheid.