[AR] Lange Lijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

karin59
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: Amsterdam

[AR] Lange Lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 19:58

Ik ben onlangs begonnen met het werken aan de lange lijnen.
Ik gebruik nu twee longeerlijnen. Ik vind ze echter wat aan de dikke kant. Ook hoor ik dat er i.p.v. twee lijnen ook er een lijn bestaat met twee bajonet sluitingen. Wie heeft ervaring hiermee en wat is handig.
Ik men zelf niet maar wat voor teugels worden daar gebruikt en is dit ook mogelijk?


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:46

ik ben ook eerst begonnen met twee longeerlijnen te longeren, je hebt idd voor het longeren met 2 lijnen een bepaalde longeerlijn die uit een lijn bestaat maar ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt. toen ik mijn tuig kreeg heb ik de leidsels gebruikt om erachter te gaan lopen en de leidsels dus bovenlangs de longeersingel of je schoftje van je tuig zodat je ermee kunt sturen. wellicht kun je leidsels kopen tweedehands ofzo, zodat je kunt oefenen, of is het ook de bedoeling dat je gaat mennen?want dan kun je het hele tuig alvast aanschaffen
Laatst bijgewerkt door sanderijn op 21-08-04 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:58

Ik gebruik touwlijnen en vind ze super om mee te lange lijnen. Ik heb ze van een vriendin kado gekregen, maar zij heeft ze bij Divoza gekocht. Volgens mij zijn ze 25 euro.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:38

Ik werk vaak met een 'echte' dubbelonge, nl een heel lang touw (ongeveer de dikte van een doorsnee halstertouw, maar sterker) met aan twee kanten zo'n bajonetsluiting.

Ik vind het zelf ideaal, veel makkelijker dan twee longeerlijnen. Maar 'echte'dubbellonges zijn wel gigantisch lang. Die ik hem is volgens mij bijna 10 meter. Kan praktisch zijn, maar als je wat dichter bij je paard wilt lopen moet je al die wikkels wel ergens laten.

In ieder geval vind ík het fijn om mee te werken, maar ik ken ook mensen die een dubbellonge vreselijk onhandig vinden.

Prijzen weet ik niet precies. De dubbellonge waar ik mee werk is niet van mij, maar van een kennis en zij vertelde mij dat ie heel duur was (toen ik vroeg of ik m mocht lenen, ze zei er nl. nog even bij dat ik hem niet in de regen mocht laten liggen ofzo Knipoog )

Maar wellicht heb je er ook goedkope uitvoeringen van, wat ik al zei, ik weet het niet.

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:07

Ik werk met een dubbellonge, platte lijnen, maar inderdaad wel dunner. Erg lang, zodat er meestal wel een heel stuk op de grond terecht komt. Er zit de laatste 1,5 meter of zo aan beide kanten koord, met drie katrolletjes met een musketonhaakje. Je kan je paard dus bijzetten aan een longeersingel met 1 haakje, haakje 2 gaat aan het bit en haakje 3 komt weer terug langs de longeersingel. Ik zal mijn man vanmiddag vragen even foto's te maken als ik bezig ben.

Ik begin altijd heel rustig, zet hem heel hoog bij en als hij wat losser is, gaat de boel een beetje lager. Tot slot vaak flink laag, maar dan is hij al lekker los door zijn rug heen. Ik heb een tuiger, die aan het leren is van hoog en opgericht, nu veel lager te lopen en zijn rug te gebruiken.

Ik ben wel gewend aan mennen, dus lange leidsels zijn mij niet vreemd. Ik vind het super werken, vooral omdat mijn paard heel erg de neiging had naar binnen te vallen. Nu kan ik er de buitenleidsel goed bijhouden en is hij veel beter gesteld.

Webshop - digital art: MoTekent

karin59
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 16:12

Allemaal bedankt voor jullie reactie

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:13

Ik neem aan dat je later ook wilt mennen?
Dan kan je misschien beter meteen dunne, fijne leidsels kopen.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:47

ik longeer met 2 longeerlijnen en als ik met lange lijnen gea lopen heb ik touwleidsels, ook die van Divoza, die gebruik ik ook bij boomslepen en dergelijke activiteiten.

Ik men wel eens met een pony van een vriendin van me en die heeft van die dunnen |"grip"leidsels, ik vind ze vreselijk rijden, geef mij maar boerenleidsels van touw

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:14

smurf schreef:
ik longeer met 2 longeerlijnen en als ik met lange lijnen gea lopen heb ik touwleidsels, ook die van Divoza, die gebruik ik ook bij boomslepen en dergelijke activiteiten.

Ik men wel eens met een pony van een vriendin van me en die heeft van die dunnen |"grip"leidsels, ik vind ze vreselijk rijden, geef mij maar boerenleidsels van touw


Ik ook Smurf. Ik heb een paar ladderlijnen (eigenlijk voor dravers) en vind m'n touwlijnen veel fijner.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 21:25

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de laatste is hij dus heel erg laag bijgezet, tussen de voorbenen. Pas doen als je paard goed los is!

Webshop - digital art: MoTekent

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 22:11

Ik heb de dubbele longeerlijn van Haanstra. Een super ding vind ik Lachen. Voor het longeren met dubbele lijnen tenminste. Voor het echte LL werk(er dus ter hoogte van de achterhand naast/achter lopen) gebruik ik een slofteugel, dat vind ik fijner dan leidsels.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 22:16

Voor alle duidelijkheid: ik gebruik de touwlijnen ook alleen voor het "echte" lange lijnen werk. Daarmee bedoel ik ook dat er achter loop, of er schuin naast. Voor longeren zou ik ook een dubbele longe gebruiken.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 22:25

OK, ik longeer dus met dubbele lijnen. Voor werk met lange lijnen kan ik gewoon mijn menschoftje met leidsels gebruiken.

Webshop - digital art: MoTekent


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 6 bezoekers