Wie verantwoordelijk ? ivm kapotte camera

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Wie verantwoordelijk ? ivm kapotte camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 20:34

Stel; je staat op de hoefslag zittend te paard je jas aan te trekken omdat je de bak wilt verlaten. Er is een randje waar mensen wat op kunnen zetten en er staat een camera die je niet ziet dus.
Je paard beweegt z'n hoofd ff van links naar rechts en je ziet in je ooghoek dat er iets valt. Er zit iemand vlakblij dus je vraagt "wat was dat nou ??? viel daar nou iets ? Blijkt een professionele camera te zijn. Haast niet meer te pakken te krijgen. Blijkt later de lens kapot te zijn (en geen simpel lensje)

Wie is hier nu verantwoordelijk ? M'n eerste reactie was "poedersuiker, het paard waar ik nu opzit heeft het gedaan dus IK ben verantwoordelijk" gelijk gevolgd door "moet ie maar niet zo stom zijn om zo'n dure camera onbeheerd achter te laten" ...............maar ik vraag het me af.

Wie weet dit ? Kan ik hier nog probs mee krijgen ???



Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:38

ik denk dat het te zien is, heeft de eigenaar het gezien?
heeft de eigenaar zen naam en adres erbij gelaten?
en waarom leit die die camera daar onbeheerd achter?
lijkt me als die niet in de buurt is dat het eigen schuld dikke bult is hoor...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 20:41

eigenaar van de camera was even de bak uitgelopen zeg maar om ergens anders te kijken

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:41

Als jij WA verzekerd bent is er volgens mij niks aan de hand. Je bent dan verzekerd voor schade die je paard toebrengt aan derden. In dit geval dus de eigenaar van de fotocamera. Volgens mij is het dus gewoon een verzekeringskwestie.

Wel stom van zo'n iemand om zo'n dure camera daar neer te zetten.

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:58

moeten ze hun spullen maar bij zich houden
ze kunnen dat toch ook bedenen, dat als ze een duur ding in de buurt van een paard leggen dat het gegarandeert kwijtraakt, breekt, oid...

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:07

Jou paard deed het maar dan nog ben jij niet verantwoordelijk. dit zal jou verzekering ook zeggen. degene van de camera was zo onzorgvuldig en dom om daar een dure camera neer te zetten en dat is dus eigen schuld dikke bult. bovendien doe je z'on dure camera in een beschermtasje en laat je die niet zo rondslingeren. erg dom!!! ik zou het vervelend vinden voor hun maar zou me zeker niet verantwoordelijk voelen voor een ander zijn stommiteiten...succes!!!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:12

Ik denk jij, ,jouw paard deed het. Dit ishet enige logische wat bij meopkomt. Weet het verder niet precies.

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:41

um nou jou paard deed het maar op die rand is het ook niet echt heel lochies om spullen op te zetten ookal mag het...je loopt natuurlijk risico's ( Die man/vrouw van die camera )
Maar aan de andere kant ois het wel zo netjes om te zeggen dat jij het heb gedaan, maar vind niet dat jij het moet betalen!

Veel suc6

Groetjes Roos

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:51

je verblijft in de rijhal op eigen risico, de eigenaar die zijn camera in de rijhal neerlegt legt hem daar dus ook op eigen risico, hij kan zijn eigen wa verzekering daarvoor aanspreken

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:51

De verzekering van de eigenaar van de camera zal denk ik niet uitbetalen, omdat ie het ding onbeheerd en onbeschermd in een camera onvriendelijke omgeving heeft achtergelaten.
Als jouw paard iets beschadigt valt dat onder WA, mits jouw verzekeringsmaatschappij al wist dat jij een paard hebt.
Maar ik denk dat ze ook in dit geval vinden dat de eigenaar van de camera onvoorzichtig is geweest.
Kijk als jij met je paard op de parkeerplaats een spiegel eraf tikt, is dat gewoon voor jouw WA, want die auto staat gewoon waar ie hoort te staan.
Rijdt diezelfde auto een wei vol paarden in en er ontstaat schade, dan zoek je het risico op en zullen ze niet betalen. Of je moet een clausule hebben in je pakket waarin staat dat ze ook betalen bij safari's in paardenweien Haha!
Ik zou gewoon je verzekering es bellen en vragen wat zij ervan vinden. Verder zou ik je niet al te verantwoordelijk voelen, die man moet gewoon op z'n spullen letten.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:53

Volgens mij is dit echt een 'randgeval' (om in de trant van bakrand te blijven Schijnheilig ).

In principe ben je als eigenaar van een paard, aansprakelijk voor de schade die het aan derden toebrengt, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel (en als het om verzekeringskwesties gaat, dan zijn die uitzonderingen nog eerder de regel).

Ik denk niet dat de verzekering uitkeert, hoe jammer ook voor de eigenaar van het fototoestel. Alles dat je op een bakrand zet, loopt bij voorbaat een groot risico om stuk te gaan. Ik zet mijn koffiekopje er nog niet eens op bij mij op stal...

pmarena

Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:01

Ik voel het meeste voor : de eigenaar van het toestel is zelf verantwoordelijk ervoor , omdat hij het ding zo kwetsbaar achterliet daar...puur stom natuurlijk , zo'n ding hoort daar niet te staan en het is vragen om schade....

Zo klinkt dus ook bovengenooemd voorbeeld van het door je paard aftikken van een spiegel van een auto op een parkeerplaats , dat is jouw fout , maar als de auto weggezet wordt op een wei vol paarden dan is dat het eigen risico dat de eigenaar van de auto neemt.

Klinkt heel logisch en daar ben ik het helemaal mee eens

Maar dan schiet me toch weer een juridisch stukje te binnen dat her en der te lezen was afgelopen jaren : als iemand zonder toestemming naar je paard toeloopt in je eigen wei (waar dus niemand iets te zoeken heeft Boos! ) , en het paard brengt schade toe aan diegene , dan moest de eigenraa van het paard TOCH voor de schade opdraaien !!

Belachelijk natuurlijk , maar hier werd dus voor gewaarschuwd , o.a. door het SRR-krantje....

Als je DAN al verantwoordelijk bent voor de schade die je paard toebrengt.... poeh dan hierbij natuurlijk ook , belachelijk

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:06

pmarena schreef:
Maar dan schiet me toch weer een juridisch stukje te binnen dat her en der te lezen was afgelopen jaren : als iemand zonder toestemming naar je paard toeloopt in je eigen wei (waar dus niemand iets te zoeken heeft Boos! ) , en het paard brengt schade toe aan diegene , dan moest de eigenraa van het paard TOCH voor de schade opdraaien !!

Belachelijk natuurlijk , maar hier werd dus voor gewaarschuwd , o.a. door het SRR-krantje....

Als je DAN al verantwoordelijk bent voor de schade die je paard toebrengt.... poeh dan hierbij natuurlijk ook , belachelijk


Dus stel dat een of andere gek de wei in loopt met de bedoeling je paard iets aan te doen en je paard trapt die gek het ziekenhuis in, dan mag jouw verzekering dus de ziektekosten van die vent gaan vergoeden.

En als je zo'n officieel bordje ophangt met : Betreden op eigen risico. Met zo'n artikelnummer uit het Wetboek erbij?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

pmarena

Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:10

Ik weet er het fijne niet van hoor Haha!

Maar dat bleef me nogal bij...

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:16

Het zal me niets verbazen, Nederland heeft zo'n vaag rechtsysteem.
Een inbreker in je eigen huis neerslaan en ze sluiten je op wegens mishandeling...

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 00:00

Ik denk dat jij of het paard waar je op zat niet eens aansprakelijk gesteld kunnen worden, er is nl ook nog zoiets als nalatigheid. Als deze persoon een zeer dure, proffessionele fotocamera onbeheerd achterlaat denk ik dat het idd een kwestie van eigen schuld, dikke bult is.......

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 00:11

ja lastig he....die man weet dan "mijn" paard het gedaan heeft (is mijn paard niet voor de goede orde) en we wisten eigenlijk beide niet hoe of wat. Hij zei zelf inderdaad al wel dat het stom was zo'n dure camera onbeheerd achter te laten, maar hij ging informeren (camera/lens was uiteraard verzekerd) .......

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 02:01

Of je nu wel of niet aansprakelijk bent, in dit geval alle aansprakelijkheid ontkennen. Als jij nl nu aansprakelijkheid erkent, is het bij voorbaat al 'opgelost' wie moet betalen. Jij, en in de hoop dan je verzekering, maar in het slechtste geval jijzelf.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 08:58

Volgens mij is het haar paard helemaal niet, dus ik denk zelfs dat het via de verzekering van de eigenaar van het paard zal gaan. Die blijft namelijk verantwoordelijk voor hetgeen het paard doet.

pmarena

Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 09:44

En dat is dus NOG krommer.... die eigenaar heeft er feitelijk HELEMAAL geen fluit mee te maken....

Mocht je / de eigenaar toch aansprakelijk zijn volgens 1 of andere kromme wet , dan is zoiets ook nog via de verzekering van je Ruiterbewijs te verhalen , als je dat hebt , neem ik aan

Maar volgens mij proberen die het alsnog van je normale verzekering terug te krijgen.... dacht ik Lachen

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 09:54

Normaal gesproken is de eigenaar van het paard aansprakelijk. In dit geval denk ik dat dit een aardige briefwisseling tussen verzekeringsmaatschappijen kan worden. Immers: wat doet dat ding volkomen onbeheerd op de bakrand?

Je hebt dus best kans dat er een gedeeltelijke aansprakelijkheid komt waarbij elke verzekering een deel zal uitkeren.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 10:01

nee het is mijn paard niet maar dat had ik al getikt, maar omdat ik weet dat de eigenaar in feite altid aansprakelijk is (ook al zit ik erop) wilde ik dat even achterwege laten (om het niet nog moeilijker te maken)

Het gaat mij hier puur erom of "het paard" of de eigenaar van het paard verantwoordelijk is.....

ik denk dat die man toch weinig kans heeft om alles terug te krijgen, want dom dom dom wie laat zo'n camera nou op de bakrand liggen ?

Maar ja........we zullen het vanzelf wel horen. Als Manon er maar geen troubles mee krijgt...........

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:06

Ik denkd at de eigenaar van die camera toch wel aansprakelijk is, hij legt hem onbeschermd neer, en dat neemt risico`s met zich mee

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

pmarena

Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:20

Maarja , als iedereen er vanaf blijft zoals het hoort , is er niks aan de hand... joe stom het ook is.

Ik weet natuurlijk niet hoe het er daar precies uitziet met dat randje ,
maar is het echt een plekje waar je in het zicht spulletjes neer kan zetten ,
dan lijkt me dat je daar als bak-gebruiker op let en rekening mee houdt , dat daar iets kan staan...

Uit je verhaal maak ik op dat je er totaal niet alert op was dat daar op die rand iets kon staan van iemand anders , ligt dat dan aan die plek die heel onlogisch is om iets neer te zetten / waar nooit iets in de gevarenzone staat , of ligt dat aan jezelf , dat je niet even oplette of er nu wat stond op een rand die regelmatig gebruikt wordt om wat neer te zetten....

Het hangt een beetje van de situatie ter plekke af vind ik ,
of je zelf ook onvoorzichtig bent geweest door je paard ergens te parkeren waarvan je weet dat mensen er wel eens spulletjes neerleggen...waar hij bij kan komen.

In het laatste geval had je zelf ook wel wat oplettender kunnen zijn ,
als je had kunnen verwachten dat mensen daar persoonlijke eigendommen neerleggen.....

Uiteindelijk blijft het natuurlijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het toestel om er goed op te letten en het ding veilig bij zich te houden.

drenthie

Berichten: 572
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:21

een paard word door de verzekering gezien als huisdier en valt daarom onder jouw wa verzekering. Eventuele schade aan derden word dus vergoed door jouw verzekering.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: noviceh en 132 bezoekers