Keukens: wat wel en wat niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 02:17

Ik heb een electrische kookplaat en ik verafschuw het ding. Het duurt te lang voordat ie warm is, en als iets overkookt en ik zet hem lager, dan duurt het weer 10 minuten voordat ie reageert. Nee, niets voor mij.
In een ander huis zou ik graag een aparte koelkast willen (geen inbouw) en dan het liefst eentje van SMEG, daar gaat gewoon superveel in. Verder natuurlijk mn combimagnetron. Ik bak veel, dus ik zou liever een separate oven nemen... maar dat zat nu eenmaal niet in mn huidige flat. Ik heb nu een afwasmachine, maar die vind ik eigenlijk overbodig (behalve op verjaardagen en partijen). Afbeelding Dubbele spoelbak vind ik wel weer handig.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 09:14

Wat moet er zeker in mijn keuken?
- gasfornuis (vind ik nog altijd het beste om op te koken)
- aparte oven
- aparte combimagnetron
- dubbele spoelbakken
- grote koelkast (diepvries met er niet persé bij, ben gewoon dat die in de
berging staat)
- genoeg ruimte om alles op te bergen
- een groot werkblad om 'voorbereidingen' op te doen

Barb

Berichten: 12084
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:27

Wij hebben een Amerikaanse koelkast, lekker veel ruimte en er komen ook nog ijsblokjes uit Haha! Wij hebben de hoek ook een draaiplateau met zo'n butchersblock, voor de rest een combimagnetron en we koken op een gas op glasplaat.

Oh ja en voor ik het vergeet, het aller- aller- allerhandigste is de koffie-automaat. Wij hebben een ingebouwde van Miele en we kunnen koffie en thee zetten en je kan een cappucino maken omdat er een soort van staafje is waar lucht uit komt om de melk op te kloppen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:31

Een apothekerskast is ideaal!
Verder hebben wij geen keukenkastjes meer, maar alleen nog maar diepe laden (en een paar ondiepe voor het bestek e.d.)
Ideaal!

We hebben ook zo'n kokend water kraantje en die gebruiken we echt heel veel, even snel koppie thee, cup a soep, warme choc, diner voor de honden etc.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:56

Zolang je alles anders hebt dan wij, dan doe je het goed. Jemig wat heb ik een hekel aan mijn keuken(tje).
Ik heb 3 kastjes en 2 lades, das veeeel te weinig. Wat ik wel heb is een koel/ijskast, zo'n hoge, waar boven de koelkast zit en onder de vriezer. Apart wil ik nooit meer, dit is zo fijn!
Wat ik ook handig vind, maar eigenlijk niet zo heel veel gebruik is het kopje op mijn kraan. Komt een gewone straal uit, maar die kun je ook uittrekken dat het een sproeiertje is.
Verder een ruime oven (ik heb wat ruimte tekort in de mijne) en een magnetron met vanalles erop en eraan voor de snelle dingen.
Een waterkoker?
En natuurlijk een vaatwasser.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:25

Fitz, ben je een echte keukenprinses zoals Elles of struin je, net als ik, de Appie af voor kant en klaar maaltijden?
Wordt het een eetkeuken of eet je in de kamer? Heb je nog een bijkeuken waar je bijv. een diepvries kwijt kunt?
Wij hebben vorig jaar een andere keuken gekocht. De afwasmachine stond meteen al vast, weer een Miele met besteklade ipv een onhandig bestekbakje. Een dubbele spoelbak vind ik niet nodig als je een afwasmachine hebt, het is een 1 1/2 geworden. De afzuigkap is ook belangrijk! Vind je zo'n herrieding niet erg of wil je een fluisterstille?
Wij hebben gekozen voor inductie koken. Bevalt prima! We moesten toch nieuwe pannen kopen dus het probleem van Elles hadden wij niet echt..
Als je een combi-magnetron koopt moet je goed kijken naar de binnen afmetingen. Heel erg vervelend als er net geen bakblik in past. Wil je een deur die links scharniert of beneden? Wil je 'm op ooghoogte?
Ben je een keukenprinses dan zou ik toch gaan voor een aparte magnetron met aparte oven.
Ik ben een heleboel zaken afgegaan totdat ik de keuken vond die ik mooi vond en ook nog betaalbaar was (houten keuken, net-geen-wit gespoten met terazzo blad)
We hebben toen een heleboel inbouwapparatuur brochures meegenomen en in een paar (grotere) keukenzaken de apparatuur bekeken (Soms zelfs ook uitgetest..) Atag heeft een showroom in Duiven, wordt alles prima uitgelegd.
Wat de keuken zelf betreft ben ik heel erg blij met mijn korflades, kan een heleboel in en je hoeft niet meer op je kop het kastje in om achterin iets te pakken.
Succes met het uitzoeken!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:27

hier kun je m'n keuken zien fitz.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:47

Wij hebben pas een nieuwe keuken. Eerst kookten we op gas, maar ik vind dat het moeilijk schoon te houden is. Nu dus inductie. Ik sta er echt van te kijken hoe snel dat gaat, en hoe snel de plaat ook weer is afgekoeld als je klaar bent. Ik heb wel 4 volwaardige pitten. Dus niet 2 grote en 2 kleine. Er was maar 1 inductieplaat die aan mijn wensen voldeed. Het was het duurste element uit de keuken maar ik ben er heel blij mee.

Ook hebben we een combimagnetron. Ze zijn er in 2 uitvoeringen grof gezegd; magnetrongericht en meer ovengericht. Die van ons is meer magnetrongericht, maar de stokbroodjes die ik erin bak komen er heel lekker uit.

Een vaatwasser is natuurlijk niet te missen! Tong uitsteken En het werkblad heb ik lekker hoog laten maken. Lachen

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 17:50

Ook een mooie keuken, IngridM maar niet helemaal mijn smaak.

We hebben vanmiddag een eerste rondje 'keukens kijken' gemaakt en het ziet er naar uit dat wij binnen ons budget een hele mooie keuken kunnen kopen.
Wij gaan waarschijnlijk toch op gas koken, daar heb je ook mooie kookplaten in tegenwoordig en verder wil ik heel veel lades. De hypothekerskast (leuke vinding, Ingrid Knipoog ) laten we vervallen.
De anderhalve spoelbak komt in de hoek, met zicht op de wei en op de stal.

Verder zag ik nog een vaatwasser met een lade eronder. Heel handig, dan hoef je niet zo te bukken als je de vaatwasser in- en uitruimt.

Kortom, na 2 uur shoppen heb ik al de nodige ideeen opgedaan.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:41

Fitzroy schreef:
Ook een mooie keuken, IngridM maar niet helemaal mijn smaak.


dat mag, smaken verschillen gelukkig
hoe meer rondjes keuken je doet hoe meer ideeen je opdoet. Het leuke van onze keuken was dat we PRECIES wisten hoe we het wilden, waardoor het niet zo moeilijk was.

(laat ik dus maar niet over onze badkamer beginnen........ )

veel plezier op je strooptochten !!

p.s. doe je wel zo'n carrousel in de hoek ? dat is echt handig hoor !!

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 20:18

IngridM schreef:

p.s. doe je wel zo'n carrousel in de hoek ? dat is echt handig hoor !!


De spoelbak komt in de hoek, dus ik denk niet dat dat er onder past.
Bovendien hebben wij nu een carrouselkast maar ik vind het een onding.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:48

Tip:

Neem een Bosch, Siemens of Neff vaatwasser.

Wij hadden een Etna die er na 4,5 jaar mee stopte. Volgens de reparateur (doet de hele dag niet anders, waren dat de beste merken, war je ook nog makkelijk aan onderdelen kunt komen) En nu hebben we een Bosch, wast beter en is ook stiller en een stuk goedkoper!

Bij www.apparado.nl kun je goedkoop keukenspul kopen!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:49

Ik ben heel blij met mijn marmeren keukenblad en keramische plaa, mar das persoonlijk.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 21:58

Ik denk dat ik bij een Miele vaatwasmachine uit kom want ik wil graag zo'n bestekla bovenin.
Dat heb ik nu ook en dat bevalt echt super.

Pingel

Berichten: 59
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:05

Volgens een bevriende keukenverkoper "moet" je altijd voor gas kiezen. Kookt het makkelijkst en is het geodkoopst in gebruik! Verder ga je gewoon lekker keiezen wat jezelf leuk makkelijk en mooi vind. In onze keuken zit geen afwasmachine en die kan er ook niet in. Als ik ooit een nieuwe keuken uit ga kiezen komt hij er zeker ook in!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:21

koken op gas, op mijn werk kook ik op inductie,nou das echt drie keer niks vind ik.
verder ben ik het met sjimmi eens over RVS, niet aan beginnen, ik heb in mijn nieuwe huis ook een afzuigkap en achterkookplaat van rvs overgenomen, nou ik moet het met speciaal spul poetsen, en vet gaat er slecht af, nee ik vind het niks.
voor de rest zijn veel keukenkastjes errug handig
ik zou trouwens ook voor een aparte oven en magnetron kiezen.
ik heb nu een houtkleurig keuken blad, en daar zie je weinig op liggen, ideaal dus als je niet zo'n poetser bent
zwart is geen handige kleur voor de keuken, daar zie je alle vlekken op

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:31

Ik dacht ook dat ik inductie niks zou vinden, maar in ons nieuwe huis was er geen gas aanwezig.... Ik kook dus nu op inductie en vind t heerlijk. Het werkt in gebruik exact hetzelfde als gas, alleen het wordt heter en het is sneller op temperatuur. Dat betekent: water koken in no time, heter wokken en heter je biefstukje aan 2 kanten dichtschroeien.

Schoonmaken is ideaal, echt niet te vergelijken met een gas kookplaat. Het enige nadeel is dat ze veel duurder zijn dan gas. Ik heb een 77 cm inductieplaat want een 60 cm kan je je pannen niet normaal op kwijt.

Maakt niet uit wat ik zou nemen in het volgende huis maar ik zou zeker een bredere kookplaat nemen.

COmbimagnetron is niks voor mij om genoemde redenen: te klein. Ik heb een oven en magnetron boven elkaar op ooghoogte, heel fijn, veel fijner dan onder je kookplaat.

Ik heb 1 wand met keuken en daar tegenover een blokje. Dit blok is puur aanrechtblad met aan de ene kant laden en aan de andere kant kastjes. Ik geloof dat het 1.80 bij 1.10 is. Heerlijk veel werkruimte en opbergruimte. Ik vind vooral laden ideaal. In mijn volgende keuken komen helemaal geen gewone kastjes meer, laden zijn zoveel beter en handiger.

VErder gebruik ik mijn anderhalve spoelbak eigenlijk niet, die halve spoelbak gebruik ik om mijn vogels in te laten badderen en verder maak ik m alleen maar schoon.

Ik drink heel veel thee dus zo'n kokend waterkraantje komt er de volgende keer zeker!

Grote koelkast is ook fijn.

Btw keukens zijn in Duitsland, net over de grens, met Nederlandse verkopers echt een stuk goedkoper. Mijn schoonzus had alles in Nederland uitgezocht, ging naar Duitsland en het scheelde 20%.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 14:15

Manon 2 schreef:
Schoonmaken is ideaal, echt niet te vergelijken met een gas kookplaat. Het enige nadeel is dat ze veel duurder zijn dan gas. Ik heb een 77 cm inductieplaat want een 60 cm kan je je pannen niet normaal op kwijt.


Alleen het gedeelte waar de pan op staat wordt verwarmd, de rest niet en daarom is hij zuiniger in verbruik dan een bijvoorbeeld een electrische kookplaat. Wat betreft de ruimte ben ik met je eens. Ik heb ook een 77 cm, en als je er een pan van 28 cm op zet dan kan er daarachter geen andere pan. 2 pannen achter elkaar van 26 cm past net wel/niet afhankelijk van hoe ik ze neerzet.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 09:10

sanderijn schreef:
zwart is geen handige kleur voor de keuken, daar zie je alle vlekken op


Ik heb nu een zwart aanrechtblad met kleine wolkjes erdoor en daar zie je dus echt helemaal niets op.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 09:59

Fitz, let erop dat je de hoogte van je aanrechtblad op de juiste hoogte afstelt. Je moet maar eens bij een keukenboer 10 minuten achter verschilllende hoogtes gaan staan. Je hebt (als je niet de juiste hoogte hebt) zo last van je rug.

Volgens mij heb je drie verschillende hoogtes, wij hebben de hoogste stand en dat bevalt ons erg goed. Veel succes met uitzoeken en neem je tijd. Ik heb er wel een half jaar over gedaan om mijn keuken uit te zoeken, mijn vriend zag de keuken pas toen hij geplaatst werd..hahaha.. (gelukkig hebben we dezelfde smaak)

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:03

De hoogte kun je zelf bepalen. Meestal gaat dat per 5 cm. Ik heb 'm op 1.05 laten zetten, en dat bevalt echt prima. Maar er zijn ook keukens voor gehandicapten, en dan staat het stukken lager.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:21

Manon 2 schreef:
Ik . Ik heb een oven en magnetron boven elkaar op ooghoogte, heel fijn, veel fijner dan onder je kookplaat.


Terwijl dat juist HEEL BEWUST niet hebben gedaan. Ik zag het bij m'n ouders, die hebben dat ook en dat vonden wij dus niet handig met gerechten uit die kokendhete oven te halen.....zo zie je maar, iedereen vind iets anders handig...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:42

Ik ben heel blij met onze keuken maar heb een haat liefde verhouding met al het roestvrijstaal erin Scheve mond dat moet erg vaak schoongenaakt worden alles zie je erop...

En helaas te wenig bergruimte genomen, ons huis leent zich ook niet voor meer keukenkastjes maar ik had het wel graag gewilt.

Een topper is ons aanrechtblad!dat is van ceasarstone, dat is granietsteen met kunsthars. Het is net zo mooi als graniet maar nog sterker. Er kunnen dus gewoon hete pannen op en het is zo dicht van structuur dat er niets intrekt dus ook je theezakje kan zo op het blad. Ik ben nog al een knoeier in de keuken dus dat was een must Lachen

Een keramische kookplaat hebben we genomen, inductie vonde we te duur en gas was geen optie want dat hebben we niet, we hebben stadsverwarming.

Verder hebben we een onmisbare vaatwasser met tijdsklok, zo kun je hem dus laten draaien na 11 uur en dan gebruikt hij dus stroom tegen nacht tarief.

Een combimagnetron mag ook niet ontbreken hoewel het wel wat klein is als je graag bakt.

We hebben een koelkast en een vriesgedeelte apart met vier laden. Echt minimaal 4 laden nemen, wij zijn met zijn 2tjes en hij zit altijd vol.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kunt zien hebben wij 2 blokken tegenover elkaar onze eethoek staat er nu in de lengte bij de openslaande deuren.
Afbeelding

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:43

Let op als je een 5 pits gasstel neemt met een wokbrander. Zorg dat de wok brander aan de zijkant zit en niet in het midden. Dan kun je altijd nl. nog twee grote pannen kwijt. En als hij in het midden zit niet.

Met de combimagnetron hebben wij de bediening aan de bovenkant. Dan is je ruimte voor je schalen nl. veel groter. Scheelt toch gauw zo´n 10 cm breder.

Wij hebben ook een nieuwe keuken. Veel lades en twee grote brede lades onder het gasfornuis... echt super handig...

Helaas hadden wij voor een apothekerskast geen ruimte genoeg.. maar de vele lades heffen dat gelukkig wel op...

En nog veel belangrijker... Ding onwijs veel af!!! elke keuken gaat een paar keer over de kop en als die acties is onzin... ze halen het geld dan wel uit iets anders van je keuken... Dus veel kletsen om korting te krijgen... wij hebben bijna de helft eraf gekregen. Gewoon niet te enthousiast zijn als je iets moois hebt gezien....

Heel veel succes...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:42

Echt eerst heel veel rondkijken voordat je koopt Fitz! Dan weet je inderdaad na een poosje precies wat je wel en niet wilt.

Persoonlijk vind ik, ook met vaatwasser, toch een dubbele of anderhalve wasbak erg fijn. Bij ons was dat niet te realiseren omdat we een granieten spoelbak hebben. Op het (bijna zwarte) granieten blad zie je niet echt veel, en ja schoonmaken moet je het toch.......

Hardsteen lijkt heel mooi, maar is veel gevoeliger voor krassen en beschadigingen dan graniet.

Koken doe je op gas Haha!

Als je meteen een zwarte kookplaat neemt valt het met inbranden ook reuze mee. Alleen hebben wij een geemailleerde kookplaat, en die is voor krassen en afspringen van stukjes gevoelig, maar zo'n geharde zwarte glasplaat vond ik niet mooi in onze keuken.

Een goede oven is onontbeerlijk. Maar de magnetron staat in de ingang van de kelder, die gebruiken we toch ook veel, maar kon ik in deze keuken niet kwijt (ook geen gezicht) Verder hebben wij een kleine koelkast (tafelmodel), maar we hebben wel daarnaast een kelder (waarin ook een diepvrieskast)! Anders zou het echt te weinig zijn. Een vaatwasser is onontbeerlijk.

De hoekcaroussel is wel handig ivm opbergen, maar onhandig schoonmaken. Bij ons was anders die hoek onbenutte ruimte geweest.

Kranen uiteraard met keramische schijven erin.

Afvoerpijp is bij ons op advies van keukenbedrijf een bepaalde dikte, maar het had dikker gemogen, water loopt niet snel genoeg weg.

Verder zijn alle onderkastjes bij ons uitschuifkasten, met twee laden erin, zodat je in 1 oogopslag kan zien, wat erin zit.

Fitz kent onze keuken, maar voor de anderen nog ff een paar plaatjes Haha!:D:D

Afbeelding

Afbeelding

Van de materialen die over waren, heeft mijn man later dit extra kastje gemaakt, waar we de waterkoker en koffiezetter op kwijt konden, en het was meteen een uitgesproken plekje voor onze kleine hond Haha! Als je goed kijkt zie je onderin haar oogjes glimmen Haha! Het is echt helemaal haar plekje en ze ligt er erg graag Haha!:D:D
Afbeelding