Met 2 jaar paard laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Met 2 jaar paard laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 12:20

Ik zit erg te twijfelen of ik mijn nu 1 jarige merrie volgend jaar zal laten dekken of niet.

Aan de ene kant lijkt het me goed voor haar ontwikkeling, maar aan de andere kant vind ik het wel heel erg vroeg.

Wat vinden jullie? Is het eerlijk ten opzichte van het paard haar met 2 jaar al te laten dekken en is het ook goed voor haar ontwikkeling?

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:21

Mijn eerlijke mening? Ik vind het net als een tienermeisje jong zwanger laten raken .... Ze moet wel snel volwassen worden, of ze nu wil of niet ...

Ik zou lekker een jaartje wachten.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:23

Absoluut NIET DOEN !
Het is niet goed voor haar ontwikkeling.
Daarbij komt ook dat je waarschijnlijk geen stamboek papieren voor het veulen zal krijgen omdat uit een 2-jarige merrie (3 bij de geboorte) komt. Tenminste bij de BWP en verschillende Duitse warmbloedstamboeken niet. Weet niet of KWPN en NRPS deze regel hebben.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 12:33

Kijk aan deze reacties heb ik wat!
Ik ging de leeftijd van 2 jaar (met 3 jaar veulen krijgen) ook met een tienermeisje vergelijken en dan vind ik het absoluut onredelijk voor het paard. Maar kwam er nog niet uit of ik het ook echt zo kon vergelijken, ook omdat ik al hier in de buurt best wat paarden zie die wel met 2 jaar worden gedekt.
Ik ben er nu al over uit, ik ga haar volgend jaar NIET laten dekken. Laat haar nog maar lekker een jaartje jong zijn.

linsy
Berichten: 283
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:36

Bij het KWPN krijg je gewoon een papier.
Ik zou het zeker niet doen want de merrie is dan nog niet uit gegroeid en er kunnen door te vroege dracht ook psychische problemen bij komen.
Ik heb zelf een merrie gehad die met drie jaar een veulen heeft gehad en had altijd het idee dat ze daar een tik van overgehouden heeft.
Ikzelf zou het zeker niet doen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:42

Normaal gesproken zou ik je dit zeker afraden, lichamelijk maar zeker ook geestelijk zijn ze daar gewoon nog niet aan toe. Bij een hoop merrie's is zelfs 3 jaar nog te vroeg, want ze zitten op die leeftijd zelf nog volop in de groei en een veulen ontrekt op die manier toch een hoop bouwstoffen die de moeder zelf nog nodig heeft en daar kun je niet fatsoenlijk tegenaan voeren en daardoor blijven ze vaak achter in de groei of worden veel te slap.
Te jonge merrie's zijn ook vaak geen geweldige moeders, wat wil je ook, je zadelt een baby met een baby op.
Zelf heb ik het een keer gedaan bij een 2 jarige die constant schijndrachtig was en die ik ander steeds had moeten tegenspuiten, maar dit was een kleinere merrie die al vroeg een volwassen uiterlijk en karakter had, toch was ook zij voor dit veulen, bepaald geen ideale moeder.
Nu is deze merrie overigens altijd hormonaal overactief gebleven en bleef ook altijd ondanks de dracht, vrolijk iedere cyclus hengstig worden, soms wel 6 maanden lang.
Maar nogmaals, tenzij er een (medische) noodzaak bestaat, nee, niet doen.
Geef je merrie de tijd om volwassen te worden, veulentjes krijgen en werken kan ze nog lang genoeg, nu is het nog "speelkwartier".

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 15:08

Zoek eens met de zoekfunctie, hier zijn al veel topics over geweest met veel meningen.
Mijn mening, niet doen, is nooit goed voor de merrie en gezien de veulenprijzen wordt je er zelf ook niet rijker van.

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 15:29

chantal_cs schreef:
Kijk aan deze reacties heb ik wat!
ook omdat ik al hier in de buurt best wat paarden zie die wel met 2 jaar worden gedekt.


Ben je een broodfokker dan?

Brechtje

Berichten: 3698
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: fok.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:27

Je kan beter dekken als die 3 is

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 17:02

Twinkelbell schreef:
Ben je een broodfokker dan?


Ik?? Nee hoor, ik heb het paardje waar het over gaat wel zelf gefokt, maar wil niet verder fokken. Dit paardje is puur bedoeld om als 3 jarige in te rijden en daarna in de sport wat mee te proberen, maar niet om mee te fokken.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:28

Zo slecht voor een paard als hierboven wordt aangegeven is het naar mijn mening niet. In de natuur worden merries die daar klaar voor zijn (en dus hengstig worden) ook gewoon gedekt. Het belemmert de groei van de merrie niet of nauwelijks, de merrie groeit dat jaar wel minder maar die achterstand haalt ze later weer in. Dat het een slechte moeder zal worden is ook niet altijd waar. Ik spreek uit ervaring, wij hebben onze voormalige fokmerrie Hinde ook als tweejarige laten dekken. Ze was een perfecte moeder, en uit die eerste dekking is het internationale springpaard Kilian geboren (v. Topas, onder Guiseppe Rolli). Deze merrie is ook gewoon 1.70 geworden.
Als het natuurlijk een onvolwassen aandoende merrie betreft zou ik het ook niet doen, en als je haar als driejarige in wil rijden is een veulen erg lastig. Maar dat het pertinent ontzettend slecht is voor merrie en veulen, daar geloof ik niet in!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:39

Tja onze merrie is wel gedekt toen ze twee jaar was..... En ze doet het nog steeds goed. Wat precies de reden van het vroeg dekken is weet ik neit, waarschijnlijk om haar groei wat te stoppen. Ze was al enorm groot als tweejarige.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:52

Venetia schreef:
Zo slecht voor een paard als hierboven wordt aangegeven is het naar mijn mening niet. In de natuur worden merries die daar klaar voor zijn (en dus hengstig worden) ook gewoon gedekt. Het belemmert de groei van de merrie niet of nauwelijks, de merrie groeit dat jaar wel minder maar die achterstand haalt ze later weer in. Dat het een slechte moeder zal worden is ook niet altijd waar. Ik spreek uit ervaring, wij hebben onze voormalige fokmerrie Hinde ook als tweejarige laten dekken. Ze was een perfecte moeder, en uit die eerste dekking is het internationale springpaard Kilian geboren (v. Topas, onder Guiseppe Rolli). Deze merrie is ook gewoon 1.70 geworden.
Als het natuurlijk een onvolwassen aandoende merrie betreft zou ik het ook niet doen, en als je haar als driejarige in wil rijden is een veulen erg lastig. Maar dat het pertinent ontzettend slecht is voor merrie en veulen, daar geloof ik niet in!


Alleen hebben onze hedendaagse paarden weinig "natuurlijks" meer over.

Ik zeg ook niet dat het altijd verkeert gaat, maar als je geen strikte reden hebt om het te doen, zou ik mijn ongeduld toch nog maar een jaartje op de plank zetten, slechter wordt ze daar in ieder geval niet van, beter vaak wel.

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 18:05

Venetia schreef:
Zo slecht voor een paard als hierboven wordt aangegeven is het naar mijn mening niet. In de natuur worden merries die daar klaar voor zijn (en dus hengstig worden) ook gewoon gedekt. Het belemmert de groei van de merrie niet of nauwelijks, de merrie groeit dat jaar wel minder maar die achterstand haalt ze later weer in. Dat het een slechte moeder zal worden is ook niet altijd waar. Ik spreek uit ervaring, wij hebben onze voormalige fokmerrie Hinde ook als tweejarige laten dekken. Ze was een perfecte moeder, en uit die eerste dekking is het internationale springpaard Kilian geboren (v. Topas, onder Guiseppe Rolli). Deze merrie is ook gewoon 1.70 geworden.
Als het natuurlijk een onvolwassen aandoende merrie betreft zou ik het ook niet doen, en als je haar als driejarige in wil rijden is een veulen erg lastig. Maar dat het pertinent ontzettend slecht is voor merrie en veulen, daar geloof ik niet in!
Is mijn mening ook. Al zou ik zelf nooit mijn merrie met 2 jaar laten dekken..

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:25

Toch gek dat doorgewinterde fokkers daar anders over denken en gerust met twee jaar laten dekken.

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:26

nee ik zou het niet doen, de merrie is zelf nog kind, maar het kan opzich wel, bij mij op stal is ook een merrie van toen 2 1/2 jaar prongelijk drachtig geworden (door een hengst van 1 1/2) het veulen is een scheetje, alleen heeft de moeder volgens mij niet "helemaal" door dat het dr kind is want ze speelt dr mee alsof het dr vrendje is Lachen

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:00

Bij de welshjes wordt vaak al met 2 jaar gedekt.
Ik heb het dit jaar niet gedaan maar mijn beide oudere merries zijn ook met 2 jaar voor het eerst gedekt.
Zonder problemen en zeer goede moeders.
Bij KWPN'rs heb ik het ook vaak zat gezien en dat gaf ook geen problemen.
Merries groeiden gewoon tot een maand of 8 van de dracht en na het veulenen gingen ze nog weer verder de hoogte in...

JumpingRider

Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:36

onze shetlander is ook 2 en is pas geleden ook gedekt... (als het goed is) dan krijgt ze dus een veulen als ze 3 is. De eigenaar van de hengst zei dat je ze gewoon bij elkaar moet laten en dat de merrie wel kiest of ze er al wel of niet klaar voor is. Haha!

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:10

Ik heb zelf verleden jaar één van mijn 2 2jarigen laten dekken ,ze was immers al mooi uitgezet maar niet te groot .
Ze is wel altijd 2 x per dag bijgevoerd om niets te kort te komen en heeft nu een pracht van een hengstveulen aan de voet!Ze is intussen opnieuw drachtig ,als alles goed gaat heb ik dan 2 veulens van haar voor ze definitief de sport ingaat .
Want als ze dan goed presteert zal het er toch niet meer van komen om nog een veulen eruit te fokken .Op zich vind ik niet dat de merrie er meer onder heeft geleden dan een 3 jarige ofzo.het veulen trekt wel veel van m'n merrie af daarom werd me aangeraden om hem er niet langer dan 4 maanden aan te laten zodat de merrie daarna terug op krachten kan komen ,maar ik denk niet dat dat komt omdat ze maar 2was

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:29

Er is uitgebreid onderzoek naar gedaan of het nadelig was (ik meende op die "onderzoeksboerderij" voor paarden fokken, als jullie dan snappen wat ik bedoel) en er is uit gebleken dat het absoluut niet uitmaakt of een paard op 2-jarige leeftijd al werd gedekt of later pas.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:43

Mijn merrie is (toen ik haar nog niet had) erg vroeg gedekt. Ze heeft er echt een terugslag van gehad. Wist niet wat ze met het veulen moest, heeft niet echt zelf de tijd gehad om sterk te worden en door de wei te hollen. Haar lijf kon de dracht niet aan nog op die leeftijd, ze is er enorm slap van geweest, heeft schijnweeen gehad gedurende de laatste weken... Haar derde veulen op veel latere leeftijd kwam echter zonder problemen. Toen kom ze het pas goed aan.

Advies: niet doen. Laat het dier eerst even zelf jong zijn.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:48

Neonlight schreef:
Er is uitgebreid onderzoek naar gedaan of het nadelig was (ik meende op die "onderzoeksboerderij" voor paarden fokken, als jullie dan snappen wat ik bedoel) en er is uit gebleken dat het absoluut niet uitmaakt of een paard op 2-jarige leeftijd al werd gedekt of later pas.


Nee ik snap niet wat je bedoelt en zou dat rapport graag willen zien. Kan je een link geven.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:22

Sorry, maar kan het niet vinden op het net. Enkele jaren geleden heeft er hier een stuk van in de Hoefslag gestaan.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 09:29

shetlanders worden ook met 2 jaar gedekt en het belemmert hun groei en ontwikkeling niet. Dus ik zie het probleem niet. En waarom zou je een broodfokker zijn als je je merrie met een tweejarige leeftijd laat dekken?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 09:42

Annechien schreef:
shetlanders worden ook met 2 jaar gedekt en het belemmert hun groei en ontwikkeling niet. Dus ik zie het probleem niet.


Ik heb het rare idee dat er tijdens de groei van een paard naar, neem een gemiddelde maat van 1.68, en een Shet toch iets van verschil zit Verward