[LO] paard wennen aan pessoa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

[LO] paard wennen aan pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 14:40

ik heb vandaag een pessoa teugel gekocht op aanraden van mijn rijinstructeur. ik heb hiervoor namelijk altijd met gewone bijzetteugels gelongeerd.
maar hoe laat ik mijn paard wennen aan een pessoa teugel? ik ben bang dat als ik hem de eerste keer omdoe met dat bontje achter zijn benen dat ze dit niet echt heel leuk gaat vinden. ik doe de katrolletjes zowiezo nog niet meteen aan haar bit. iemand nog andere tips?

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]



Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 15:47

Gewoon gaan longeren, lekker laten bokken naar het bontje, hij zal er toch een keer aan moeten wennen...
Als je verwacht dat hij gaat rennen zorg dan dat je niet in een 20x40 bak staat, maar in een afgesloten ruimte, zodat je niet iedere keer in zijn mond trekt als hij op de volte moet blijven.
Ook is het misschien handig om in de bak pas de pessoa aan te doen, als hij dan gaat rennen kan er niets gebeuren.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 20:27

we hebben geen afgezette longeercirkel helaas. ze is normaal wel heel braaf met longeren en ze is gewend om in een grote bak gelongeerd te worden. ik was inderdaad ook van plan om in de bak pas de pessoa aan te doen. toch bedankt

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:16

Leg dan balkjes neer dat ze wat aanleuning heeft, dan gaat ze vanzelf de bocht om en hoef je haar niet om te trekken als ze er vandor schiet.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:20

Heb de pessoa bij mijn merrie gewoon omgegaan en die gaf er eigenlijk niets om... Lachen

Wel een tip: Als je de pessoa straks voor t eerst omdoet doe het bontje aan de achterkant dan niet TE los omdat je bang bent dat ze er anders op reageert.
Als je hem te los hebt hangen en ze gaat wél bokken dan kun je rare taferelen krijgen... dat het achterbeen er in blijft hangen bijv.

Heb meer paarden gezien die voor t eerst de pessoa omkregen, ging telkens goed.
Gewoon rustig de boel omdoen en dan rustig laten wegstappen. Succes Lachen

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:47

Ik laat ze eerst altijd aan het bontje achter de kont wennen en daarna pas alles vast, anders raken ze in paniek als ze vastzitten van voor.
Ze doen meestal in stap en draf niks en in de galop bokken ze wat, gewoon voorwaarts houden kan er eigenlijk niks gebeuren.

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 15:46

het viel allemaal heel erg mee. alleen toen ik dat bontje achter har benen hing sprong ze even opzij verder gaf ze er gelukkig niets om. ze sprong ook helemaal niet weg of zo. ze liep er hardstikke goed mee gelukkig. dus ik hbe me druk gemaakt om niets. heb gewoon een dapper paardje. Ze heeft niet eens gebokt of zo. ik had inderdaad het bontje van te voren al wat hoger gedaan zodat ze er niet in kon trappen.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers