Zadelvraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 21:06

Ik had het idee dat mn wintec (500) niet meer goed paste op mijn haflinger. Ik vond de boom niet breed genoeg, al had ik er wel de breedste inzitten. Dus ik naar de zadelmaker, om te vragen of die er wat mee kon. Nee dus, hij kon er weinig mee, vond het zadel scheef (kan wel, ik zit te veel naar links, daar was het kussen platter) en er viel niks aan te beginnen. Ook vond hij de kussens in het midden te bol, die moesten plat liggen. Wintec= kunststof, en zit met nietjes vastgemaakt. Dat kon hij niet losmaken ofzo. . Nogal een probleempje dus...
Ik kon een ander zadel bij hem kopen: 1300 euro, en dan helemaal op maat gemaakt, ook als ik een ander paard zou kopen zou hij het zadel vermaken (als zijn zaak dan nog bestaat, die man is al 60 geweest). Dat is dan wel een Stubben, dus dat zit wel goed.
Ik kan deze houden (wat is voorlopig wel van plan ben aangezien ik nu weinig geld heb).
Ik kan een 2ehands zadel kopen, die misschien niet perfect past, en die laten vermaken, dan ben ik ws nog wel goedkoper uit dan die 1300 euro.

Ik heb nu nog ff niet zoveel geld nl Lachen.
Wat zouden jullie aanraden?


boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:09

Heeft je pony echt problemen met het zadel? Zo nee, dan zou ik gewoon ff wachten tot je tegen een goed 2e hands zadel aanloopt. Want er zijn genoeg die geschikt zijn voor een haflinger...

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:06

misschien kan je eens naar een andere zadelmaker gaan, als die er is bij jouw in de buurt. Gewoon eens kijken wat hij er van denkt. Vind het al een beetje raar dat hij je meteen een ander zadel wil verkopen. Heb ook nog nooit gehoord dat wintec's niet opgevuld kunnen worden omdat ze nietjes hebben Verward

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 15:41

Vreemd, zowel mijn Wintec 500 als saar's wintec pro pasten niet precies op Son en Wicky. Voor Son wel een witte boom, maar vulling uit de kussens, past nu perfect. Om Wicky's zadel te laten passen, moest er een boom op maat gemaakt worden en kussen bijvullen, past nu ook prima! Snap dus niet waarom het bij jouw zadel niet kan...

© by Jossie, dus geen teksten zonder toestemming kopiëren!!!


Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 15:44

Oja, breedte boom kun je bij wintec als volgt bepalen:
Boom eruit halen er dan zadel op het paard leggen. Erop zitten en iemand anders meet de afstand tussen beide kanten van de kamer, ter hoogte van de naden (schroeven), bij Wick was dit 18 cm, dus heeft zij nu een boom met breedte 18 cm. Gewoon een echte boom die verhit is een bij gebogen. Eventueel kan je smid dit doen?

© by Jossie, dus geen teksten zonder toestemming kopiëren!!!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 16:36

Ik zal eens kijken hoe breed de boom dan volgen jou manier moet. En zal eens kijken of ik bij de Divoza beter advies krijg (meer zadelmakers ken ik niet Haha!). Ik vond het ook al raar dat hij gelijk een nieuw zadel aanprijste.
Hoeveel kostte dat opnieuw vullen (had daar bij de divoza naar geinformeerd, maar dat kostte 80 euro ofzo )

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:17

Vreemd dat het zadel dat perfect zou zijn 1300 euro moet kosten.
Er zijn genoeg andere zadels geschikt voor een haflinger.
Ik heb een JC vzh op mijn tinker, die bevalt me prima. Die was maar 700 compleet.
En als tweedehands zie je ze voor 300 of minder.
Is er geen zadelmaker of ruitershop met (tweedehands)zadels die langs kan komen?
Ik zou nog maar even verder kijken hoor.
Succes!


germie

Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:23

Ik denk dat ik weet bij welke zadelmaker je geweest bent, een supervakman. Wat hij vertelt is wel waar. Ik denk dat je zadel werkelijk scheef is en dat hij echt niet ziet hoe je dat weer goed krijgt. Je kunt waarschijnlijk heus wel iets met je wintec, maar deze man wil alleen kwaliteit leveren en als hij twijfelt aan het materiaal, dan begint hij er niet aan. Als hij een zadel aanpast, dan is hij enige uren er mee bezig en zit je op zo'n 350 euro aan kosten (dat was ik kwijt voor het aanpassen, er is keil in gezet, nieuwe vulling, en nog een keer opvullen wat nog moet gebeuren, hij moet dus ook 2 keer komen). En dat is een wintec niet waard.
Een nieuwe stubben is misschien eerst duur, maar je hebt er een goed zadel voor, aangepast aan het paard. Later ook aangepast aan een ander paard.

Ik heb van een aantal mensen niet al te goede resultaten gezien bij Divoza, dus daar zou ik niet heengaan. Aanpassen en opvullen kunnen ze niet. Ze halen de kussens niet los, maar vullen zo bij. Keil erin zetten of verminderen doen ze niet, maar dat doet Kootstra wel.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:30

Ik dnk haast dat die man je gewoon een nieuw zadel wil verkopen, zou nog eens bij een andere zadelmaker langs gaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker en 134 bezoekers