Hoe cornage paard op conditie te brengen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Hoe cornage paard op conditie te brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 23:17

Ik rij sinds een aantal weken een grote ruin (1.80) met cornage. Hij had het eerst heel extreem en is hier een paar jaar geleden aan geopereerd. Het is niet helemaal weg maar het is sterk verminderd. Het paard loopt aangespannen en heeft de laatste paar jaar niet echt veel gedaan, behalve wat voor de wagen lopen. Zijn conditie stelt echt niets voor en hij heeft duidelijk moeite met het werk oh zadel en dan vooral dressuurmatig. Hij wil graag werken en heeft er lol in maar is snel buiten adem. Vooral in de galop heeft hij erg veel moeite en geef ik hem erg veel ruimte voor zodat hij goed kan ademen. Het is meer dat hij erg snel buiten adem is dan dat je hem hoort fluiten.
Ik ben zo'n 2 a 3 keer pw met hem bezig en hij loopt ook 2xpw voor de koets. Mijn instructie is op vakantie dus die kan ik nu niet om tips vragen.

Wie kan mij helpen aan tips om zijn conditie langzaam maar zeker goed op te bouwen?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:20

Net zoals elk ander paard. Ik heb ook een paard met cornage gereden, wat ik wel wat vaker als normaal deed was even stappen met een lange teugel, daarna kon ik haar altijd weer makkelijk oppakken en doorrijden. Maar verder gewoon op een normale manier je training telkens wat uitbouwen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:35

Gewoon net als elk paard Lachen.

Af en toe stap lange teugel om hem weer op adem te laten komen Lachen.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:34

Cornage is stembandverlamming. Volgens mij heeft het verder dan ook niks met de conditie van het paard te maken. Het piepen komt dus ook niet van benauwdheid ofzo. Dus gewoon zoals elk ander paard rijden.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:50

ik heb ook een paard met cornage en bij mijn paard helpt het om hem na een zware inspanning hem een paar seconden te laten stilstaan aan een lange teugel ! na die paar seconden heeft hij zijn adem terug geregeld en ademt hij weer normaal !
voor de rest train ik hem zoals elk ander paard maar die paar seconden stilstaan doen echt wonderen bij mijn paard

groetjes