aan de teugel houden als je gaat aangalopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

aan de teugel houden als je gaat aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 16:34

hoe kan ik dit op gaan lossen. mijn pony loopt in de stap super aan de teugel in draf loopt ze nog wat te prutsen maar zodra ik rustig aan wil aan galopperen steekt ze dr neus weer in de lucht.

bij de overgang van draf naar galop geef ik een ophouding en speel wat met de teugels... maar zonder effect.

heeft iemand tips die ik kan gaan gebruiken

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:36

Druk blijven houden, niet te veel met je handen zitten klooien en goed drijven naar je handen toe. Ik denk dat ze dan niet volledig ontspannen is, anders zou ze ook in galop zo blijven lopen. Ik zou in galop veel voltes maken, zorgen dat ze daar weer rond wordt en dan heel veel overgangen oefenen.

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:06

Voordat je in de galop aanspringt even wat extra rond rijden
en goed je been eraan als je in galop gaat. Steekt ie in de overgang z'n neus in de lucht, probeer hem dan direct te herstellen zodra je in galop zit.
Lekker zitten en been eraan. Druk houden op de teugels.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:53

Een paard gooit zijn neus omhoog wanneer hij niet de actie van achteren uit haalt, maar probeerd met zijn rug en voorhand. Goed voorwaarts houden en zoals gezegt tegen je hand aanrijden.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:54

probeer hem eens aan te zetten in galop van uit een rustigere draf of vanuit stap.. blijf ff op de volte omdat je daar buiging in zn rug en half kan vragen waardoor die makkelijker en sneller nageeft.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:14

Op precies dezelfde manier als dat je het in draf ook doet.
Je zegt dat ze het in draf nog moeilijk vind, dat kan ik me voorstellen dat ze het in galop ook nog moeilijk vind.

geeek

Berichten: 1026
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:15

zorgen dat je hem en de draf goed rond hebt en dan pas aan de galop denken althans rond ik had het ook nu met aanspringen is ze nog niet helemaal rond maar zo gauw ik in de galop zit is ze wel rond dus gewoon geduld hebben en veel overgangen rijden van stap naar draf en dan zorgen dat je haar daar ook rond houd

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 23:34

okee bedankt voor de tips ik ga het proberen.

sjonniej: mijn pony heeft voorheen L dressuur gelopen en deed het toen perfect, ik heb een jaar niet kunnen rijden en mijn pony heeft eigenlijk stilgestaan voor het merendeel.. ik weet dat ze het kan... alleen loopt ze op het moment nogal al erg te klieren en te zigzaggend op een rechte lijn.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:10

Voor de overgang naar galop iets dieper instellen, duidelijk stelling vragen. Zelf goed gaan zitten.

Let erop dat je zelf niet 'anders' gaat rijden naar de overgang. Niet gaan zitten rommelen met je teugels.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:33

Cow_horse schreef:

sjonniej: mijn pony heeft voorheen L dressuur gelopen en deed het toen perfect, ik heb een jaar niet kunnen rijden en mijn pony heeft eigenlijk stilgestaan voor het merendeel.. ik weet dat ze het kan... alleen loopt ze op het moment nogal al erg te klieren en te zigzaggend op een rechte lijn.

Maar als ze dat dus in draf doet en het lukt je dan niet om haar netjes te laten lopen, dan zal de galop ook niet vanzelf gaan.
Als draf nu al goed gaat, dan zal de galop ook vanzelf beter gaan.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 23:07

ik heb het vandaag geprobeerd.in dee draf ging super aan de teugel. aangaloperen ze is nog steeds aan de teugel maar na een stuk of 8 passen viel ze terug en kreg ik haar niet meer door...

AL_A
Berichten: 520
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 22:51

In de draf vlak voordat je aangallopeert een tikkeltje dieper laten lopen. en als je in de galop zit, steeds sneller hem aan de teugel rijden... de rest komt wel van zelf.. vaak oefenen;)

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:44

Ik heb dit probleem met ody ook gehad, die viel echt heel erg uit elkaar in de galop. Wat bij mij helpt is voordat ik aanspring, iets meer sluiten, dan met mijn lichaam al de eerste galopsprong maken. Ze springt dan rustig aan. Verder moet ik heel veel aandacht besteden aan mijn eigen zit en handen; als dat niet goed (gespannen, teveel terugwerken e.d.) is gaat ze gelijk met haar hoofd de lucht in...

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:33

Ik heb ook zoiets gehad en ik moest m vanuit een middendraf in de galop drijven. Zo blijft de achterhand actief. Het paarden sloeg niet met zijn hoofd in de lucht op het moment dat ik de hulp voor de galop gaf, en later kon ik vanuit een gewone draf aangalopperen.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:22

Ik heb altijd geleerd zo goed mogelijk proberen aan de teugel te houden en dan in de galop been geven en aan de teugel proberen tegelijk....

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 10:32

Dressuurgek schreef:
Ik heb ook zoiets gehad en ik moest m vanuit een middendraf in de galop drijven. Zo blijft de achterhand actief. Het paarden sloeg niet met zijn hoofd in de lucht op het moment dat ik de hulp voor de galop gaf, en later kon ik vanuit een gewone draf aangalopperen.



ik heb het geprobeerd maar helaas hielp dit niet, ze begint dan als een gek de bak door te racen zonder resultaat...

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 10:33

de draf gaat nu super met het aan de teugel lopen OK dan!
maar in de galop valt ze er nog steeds wel uit. More ik zal je tip vandaag gaan uitvoeren, ik hoop dat het gaat lukken. bedankt..

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:49

Kleine volte rijden en van daaruit aangalopperen. Niet de teugels loslaten (deed ik nogal eens) en gelijk goed voorwaarts houden. Probeer ook niet teveel op de teugels te fixeren en te ontspannen.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 08:09

ik blijf proberen, en het lukt opzich al aardig, ze is nageeflijk.
maarzodra ik dan in galop zit pakt ze het bit vast en rent gewoon door, ik laat de teugels dan los en geef toe, maar zelfs dan houd ze het bit nog vast.. ik kan pas weer gaan draven als mijn pony er zin in heeft! Verward dit lijkt me toch niet de bedoeling.. wat kan ik hier dan aan doen?

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:14

In ieder geval niet vast blijven houden. Ophoudingen maken in de trant van los (echt los) en dan weer een op houding. Mocht hij/zij niet luisteren mogen de ophoudingen best wat harder als je tussendoor maar wel echt los laat. En daarbij natuurlijk goed terug blijven zitten en ondersteunen met je been.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 08:20

zelfs ophoudingen maken lukt niet, ze houd het bit zo stevig vast dat ik geen kant mee met haar uit kan .....
ik kan zon 'harde' ophouding maken als ik wil, maar mevrouw heeft er maling aan.

Scheve mond

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:13

Het paard dat ik nu rijd is in galop ook niet echt gemakkelijk. ten eerste moet je echt alles perfect doen om een goede overgang te kunnen maken, en idd ze raakt ook moeilijk verzameld. met ophoudingen of meer druk houden op de mond lukt het totaal niet, want dan gaat ze gewoon zijwaarts galoperen, of ter plaatste of begint ze te springen en bokken. nu heb ik er iets op gevonden. laat ik haar over een balkje galoperen. daardoor gaat ze beter opletten, en na een paar keer er over gaan is ze mooi verzameld zonder veel gepruts in haar mond. dus mss kun je dat eens proberen. indien je paard nog jong is kan het ook onervarenheid zijn. dus gewoon vanachter erbij rijden en lekker doorgaloperen met gewoon contact. vaak gaat het beter als je een tijdje galopeert, dan worden ze ook losser. dus ik moet niet verwachten dat ze na een rondje galop verzamelt en aan teugel loopt.

Lhundol

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:17

mijn probleem was dat ik mijn binnenteugel te strak hield tijdens de overgang, dus je buitenteugel er goed bij en je binnenteugel los contact. (zeg ik het zo goed?)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:22

Apple schreef:
Voor de overgang naar galop iets dieper instellen, duidelijk stelling vragen. Zelf goed gaan zitten.

Let erop dat je zelf niet 'anders' gaat rijden naar de overgang. Niet gaan zitten rommelen met je teugels.


dit is m Haha! Haha!:D