Equest en immuun?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Equest en immuun?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 19:31

Wij gebruiken op stal al zo'n 2 jaar Equest om te ontwormen. Laatst zei de assistente van de va dat ze daar ook immuun voor worden. Ik dacht juist dat dat bij equest niet zo was Verward . Weten jullie of dit echt zo is of hebben jullie het vaker gehoord?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:14

afwisselen raadt mijn da juist af omdat dat juist immuniteit in de hand zou werken.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:04

er is nog geen resistentie tegen moxidectine en ivermectine. Je kan het zeker 5 jaar achter elkaar gebruiken, mits je niet onderdoseert.

Wisselen hoeft met deze 2 goede werkzame stoffen niet. Aleen met die flutspuiten moet je wisselen omdat die vaak maar 5 van de 30 wormsoortsen aanpakken !!

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:47

Wisselen gaat juist de immuniteit ontwikkeling tegen! Wel de immuniteit va de wormen wel te verstaan! Het werkt als volgt. In iedere populatie wormen zullen er altijd wel enkele zijn die door één of andere mutatie in hun genen immuun zullen zijn voor het ontwormingsmiddel. Stel dat er zo bijvoorbeeld drie zijn. Alle andere wormen zullen afsterve, behalve die drie. Deze zullen gezellig kweken e van hun akomelingen zullen er meer zijn die ook dat gen zullen hebben en dus bij de volgende behandelig niet zullen afsterven. Stel dat je er dan bijvoorbeeld tien hebt! Sap je het probleem? Je kweekt dus eigelijk ee volledig immune populatie wormen! Vadaar dat je moet afwisselen, wat het is niet omdat die ene tegen dat middel immuun zijn, dat ze dat ook zijn tegen het andere! Om te vermijden dat de nu nog werkzame producte moxidectine en ivermectine hun werkzaamheid ook verliezen ( wat in detoekomst zeker gaat gebeuren ) wissel je deze ook best af!

Dit is trouwens hetzelfde systeem als resistetie otwikkeling bij antibiotica! Vandaar dat je zo weinig mogelijk ABmoet gebruiken.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:28

is echt niet waar. Er is geen immuniteit bij iver en moxidectine, hoe mooi je verhaal ook klinkt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:28

idd, mijn DA heeft het speciaal nagevraagd vanwege mijn (vorig jaar) zieke pony, afwisselen is bij goede merken absoluut OVERBODIG.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:08

Coliena schreef:
Wisselen gaat juist de immuniteit ontwikkeling tegen! Wel de immuniteit va de wormen wel te verstaan! Het werkt als volgt. In iedere populatie wormen zullen er altijd wel enkele zijn die door één of andere mutatie in hun genen immuun zullen zijn voor het ontwormingsmiddel. Stel dat er zo bijvoorbeeld drie zijn. Alle andere wormen zullen afsterve, behalve die drie. Deze zullen gezellig kweken e van hun akomelingen zullen er meer zijn die ook dat gen zullen hebben en dus bij de volgende behandelig niet zullen afsterven. Stel dat je er dan bijvoorbeeld tien hebt! Sap je het probleem? Je kweekt dus eigelijk ee volledig immune populatie wormen! Vadaar dat je moet afwisselen, wat het is niet omdat die ene tegen dat middel immuun zijn, dat ze dat ook zijn tegen het andere! Om te vermijden dat de nu nog werkzame producte moxidectine en ivermectine hun werkzaamheid ook verliezen ( wat in detoekomst zeker gaat gebeuren ) wissel je deze ook best af!

Dit is trouwens hetzelfde systeem als resistetie otwikkeling bij antibiotica! Vandaar dat je zo weinig mogelijk ABmoet gebruiken.


Ik ben het hier roerend mee eens, heb vaak genoeg paarden gezien die elke 6 weken met ivermectine werden ontwormd en wel degelijk wormen hadden.
En na een spuitje febendazol, rolde ze eruit, en dat terwijl bij febendazol wél resistentie is aangetoond, maar dat wil niet zeggen dat ze geen wormen meer doden. Je moet ze alleen niet te lang achtereen gebruiken.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:59

Ik heb ok altijd geleerd om af te wisselen. Dit werkt de immunisatie van de wormen tegen.. en het verhaal van Coliena klopt dus wel degelijk!

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 19:00

Het spijt mij, het verhaaltje klinkt niet alleen mooi, het is ook nog waar! NU is er nog geen resistentie tegen die middelen, maar hoe meer ze gebruikt worden, hoe meer KANS dat er immuniteit ontwikkelt! Dit kan jaren duren, maar kan ook sneller gaan. Hoe dan ook, het is 100 procent zeker dat ook tegen deze middelen ooit immuniteit ontwikkelt. Ik zuig het niet uit mijn duim, komt va de dienst parasitologie in merelbeke, belgië. Hoe zou het, denk je, komen dat tege die andere midelen wel resistentie bestaat? Be je echt zo naïef om te geloven dat ze zo op de markt gebracht zijn??? Zo zouden fabrikanten toch niet veel geld verdienen! Je hebt gelijk op dat punt als je zegt dat er nu nog geen (dit woord is trouwens ook verkeerd, heel weinig is beter, geen enkel product werkt 100 procent, aders is het hele probleem al lang opgelost niet waar? Laat ons hier zeggen dat het 99 procent werkt...) resistentie is voor die producten, maar als iedereen redeeert zoals jij, mag je binnen een paar jaar deze producten gewoon wegsmijten, draag liever zorg voor producten die nu nog helpen...

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 07:33

Even een vraag tussendoor, van die man in de winkel hoef ik ook niet veel te verwachten..Verward

Ik ontworm meestal met Eqvalan(oid). Welke kan ik dan nu het beste geven?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:21

Als je idd wilt afwisselen, (ik zou het dus zeker doen, maarja ieder voor zich hé), kijk dan naar de werkzame stof.
Eqvalan is een ivermectine, en is dus bv hetzelfde als furexel, hippomec, noromectin, eraquell, sivermec enz...
Deze afwisselen heeft dus totaal geen nut want de werkzame stof is exact hetzelfde, alleen een andere merknaam.

Korinia

Berichten: 75
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Omg. Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:54

ik wissel het altijd af

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:35

Meavey schreef:
Als je idd wilt afwisselen, (ik zou het dus zeker doen, maarja ieder voor zich hé), kijk dan naar de werkzame stof.
Eqvalan is een ivermectine, en is dus bv hetzelfde als furexel, hippomec, noromectin, eraquell, sivermec enz...
Deze afwisselen heeft dus totaal geen nut want de werkzame stof is exact hetzelfde, alleen een andere merknaam.


Vandaar hier waarschijnlijk alle verwarring ivm afwisselen of niet!!!