Steigeren en scheef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Steigeren en scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 09:20

Moet met mijn paardje op het moment veel buitenrijden lange stukken voor zijn knieeen (om sterker te maken) nu ging ik afgelopen zondag voor het eerst een buitenrit maken ging onwijs goed dus volgende dag ik optimistisch weer naar buiten (alleen) en meneer wilde dus gewoon niet steigeren, bokken en niet vooruit willen afijn dacht ga maar om de bak stappen na twee rondjes vond ie het wel weer genoeg zelfde effect....
Aangezien het gisteren zo rotweer was maar binnengereden en vwn ook hier stilstaan uit het niets en proberen te steigeren. dus dat is probleem 1.

Tevens is ie erg scheef waardoor zijn rug niet optimaal gebruikt word dus op 2 teugels rijden maar ik heb volgens mij het gevoel gewoon niet als ik denk dat ie recht is is ie scheef en anders om (krijg wel les, op het moment niet)

nu zat ik eraan te denken om hem na de fysio en als ik weer mag beginnen hem 2 maanden door een ander te laten rijden, die dit gevoel wel heeft.. Volgens mij leer ik het gewoon nooit dat paardrijden heeft iemand ideeen.....


Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:16

Wat is er mis met zijn knieeen?

benen sterker maken kan juist vaak beter in de bak dan met buitenrijden.Volgens mij heeft het paard teveel energie en is hij jou aan het uitproberen. Ik zou goed en intensief weer les gaan rijden. Iemand moet jou leren hoe dit paard te rijden. Ik zou geen ander erop laten rijden, als jij er weer op stapt ben je weer bij af.
Maar jij kan wel ook lesrijden op een ander paard erbij zodat je duidelijke verschillen gaat voelen.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 18:49

hoi scott,

als eerste niet zo onzeker zijn over jezelf.. Het is al heel wat dat je wil toegeven dat je niet het zo "geweldige" ruitergevoel hebt... Ik denk dat je hierdoor al een heel eind op weg bent. En je bent natuurlijk nooit te oud om te leren je bent pas 29!!!! Ach gut
Ik denk dat het handig is een fysio te nemen die je ook meteen kan helpen met het rijden.
Je verteld niet of het scheefzijn een medische oorzaak heeft of dat het rijtechnisch is op te lossen. Want dan zou je met een hele goede instructeur ook al een heel eind komen.
Verder zou ik ook zoveel mogelijk zelf (onder begeleiding) willen oplossen. Dit is ten eerste goed voor de band tussen jou en je paard. En je leert hier zelf natuurlijk ook heel veel van.
Ik zou dus in plaats van het geld dat je gaat uitbesteden aan het laten rijden het geld besteden aan misschien 3 รก 4 keer les in de week zodat je zelf een hele grote rijtechnische ervaring op kan doen.

Het kan natuurlijk zijn dat je paard ging steigeren omdat ie spierpijn had van de vorige keer??? Dat zou misschien kunnen betekenen dat je het de volgende keer wat rustiger aan zou moeten doen.
En met kleine stukjes beginnen met opbouwen.. Rijdt hem bijvoorbeeld eerst in de bak en ga eerst buiten uitstappen..

Hiervoor moet je natuurlijk wel goed in de bak kunnen rijden en daar is de instructie dan weer voor.. *LOL* die je daar als het goed is mee kan rijden..

Dus om een wazig verhaal ff samen te vatten..
Sluit medische oorzaken van het staken uit door evt dierenarts.
Probeer goeie instructie te vinden en ga samen met hem/haar werken aan het rechtrichten en het in de bak rijden.
En ga daarna kleine stukjes buiten uitstappen en dit uitbouwen evt in combi met de instructeur of met een ander paard erbij..

Sorry voor het wat verwarde verhaal Schijnheilig

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 19:07

joycje bedankt voor je reactie, inderdaad ben je nooit te oud om te leren en vind ook dat ik het zelf moet proberen. De reden waarom ik nu buiten moet rijden is omdat hij in zijn rug is ingespoten en zoveel mogelijk rechte stukken moeten (dit om zijn knieeen sterker te maken) dus veel stappen, gallopperen. Hij doet dit staken echt om dwars te zijn aangezien meneer de kant van het land op wil vandaag weer geprobeerd met ander paard ging nu stukken beter nog wel steigeren maar had hem iets meer aan mijn been en aandacht waardoor hij iets meer respect voor mij had. Ben 45 minuten buiten wezen stappen en was erg braaf (als ik eenmaal van stal af ben gaat het goed) De reden dat ik ook niet meer les is ook bovenstaand maar in mijn les waren we bezig met schoudervoor rijden, schakelen etc. alleen waarschijnlijk op de verkeerde manier waardoor hij erg veel spanning in zijn rug vasthoud (het is geen gemakkelijk paard om te rijden) waardoor ik nu weer even een aantal stappen terug moet doen. Verder wacht inderdaad tot de fysio gekeken heeft en mij tips voor het rechtrichten kan geven, maar wil ook zeker dat de da (bodegrave) toch ook even naar zijn knieeen kijkt (mijn gevoel zegt namelijk dat daar de pijn vanuit zijn rug ook vandaan komt, (knie op slot)) dank je wel in iedergeval en houd jullie op de hoogte

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:17

Heel veel succes ermee. Ik hoop dat je laat weten hoe het is gegaan. Ben benieuwd wat de DA er van zegt..

Groetjes joyce

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:27

Hooi Scott, hier nog een paar tips:

Als je een trailer hebt laat je dan eens wegbrengen (waar dan ook naartoe) en rijdt terug naar stal. Zo vermijdt je het "niet van stal weg willen" probleem.

Probeer eens lekker buiten te gaan wandelen met je paard! Omdat je er dan naast loopt zal hij wat steun en gezelligheid bij je zoeken waardoor hij vergeet dat ie alleen buiten is wat ie eigenlijk niet zo leuk vindt.

Als dit lukt kun je ook gaan ---> fietsen (eerste keer ff met een hulp erbij). Als ze dit eenmaal snappen vinden ze het fantastisch. Enneuhhh onbelast toch lekker bewegen! Echt toppie! Neem bij voorkeur een fiets met een terugtraprem.

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers