vitamine E tekort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 09:42

Mijn paard heeft vitamine E tekort. Scheve mond Dit is gebleken uit bloedonderzoek. (Ik ben met haar bij Tom Mariën geweest in Lummen). De waarde was 2,6 en deze moet tussen 3 en 7 liggen. Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Ik vraag me af hoe ze eraan komt. Een oorzaak is de schrale wei. Maar in de brokken die ze krijgen zit extra vitamine E toegevoegd. Dan zou ze toch niet onder de onderwaarde mogen komen naar mijn idee? Zou de hoeveelheid brokken die ze krijgt niet goed zijn? Ze is goed van gewicht dus absoluut niet mager, eerder wat flink. Ze moet nu minimaal 3 maanden lang 5000 i.e. vitamine E poeder per dag krijgen om dit weer op een goede waarde te brengen. Ik vraag me alleen af of de waarde na het stoppen met dat supplement weer onder de ondergrens zakt.

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:58

Hallo,

Mag ik je vragen waarom je in eerste instantie naar tom Mariën bent geweest? Had zij ataxie verschijnselen misschien door dat vitamine E tekort? Door dat mijn paardje ataxie/wobbler had ben ik ook veel gaan opzoeken en heb ik nu ook een aantal vragen ivm vitamine E. Ik ben bang dat ik er te veel van ga geven.

Ik geef momenteel ongeveer 4 kg biomix. Daarin zit 175mg/kg vitamine E in. Hij krijgt ook weidegang, halen ze ook vitamine E uit, maar ik weet natuurlijk niet hoeveel precies. Hij krijgt goed hooi en ik geef nu ook knoflook/zeewier bij(zit ook vitamine E bij) Aan mijn andere paard geef ik vitamine E voor stijvere spieren. Equistro E geef ik, je mag er 2 maatlepels per dag van geven. En dat zou dan 50g zijn per dag. Maar ik heb dat al is op de weegschaal gelegd en dan kom ik maar aan 20g???? Snappe wie snappe kan.

Ik heb gelezen op de site van de paardendrogist dat opgroeiende paarden tot 2500mg per dag mogen krijgen. Vanaf 5000mg begint het gevaarlijk te worden en vanaf 8000mg kunnen er vergiftigingsverschijnselen optreden.

Heeft Tom Mariën dan geen advies gegeven hoe je het best dit kan aanvullen dit tekort?

Graag lees ik ook de reacties hierover van andere bokkers omdat ikzelf met nog enkele vragen hierover zit.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:17

Rio is een krampentrekker en om de antioxidanten beter naar de achterhand te transporteren moet hij extra vitamine e en seleen bij gevoerd krijgen.
Ik voer Maxx H en Pavo E plus bij. Daarnaast gaat hij 8 uur per dag het land op en als het land schraal wordt, maait de boer lang gras voor Rio en dat geef ik hem savonds.
Waarschijnlijk kan je dierenarts of voedingsadviseur je het beste vertellen hoe je het tekort het beste kunt aanvullen.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 13:28

Ik ben naar Tom Mariën gegaan omdat Tonko al een hele tijd aan het sukkelen was en nu ze weer beter zou moeten zijn ging ze weer zoals vroeger, voordat ze beter getraind was, door de achterbenen zakken met rijden. Plus ze werd opeens linksachter kreupel. De kreupelheid bleek een ontsteking in de knie te zijn dus dat was te verhelpen. Het zakken door de achterbenen had te maken met de ataxieverschijnselen die ze dus inderdaad vertoonde. Lichte ataxie wel te verstaan. Maar die verschijnselen konden inderdaad volgens Tom ook het gevolg zijn van vitamine E tekort. Daarop is het bloed getest en dit bleek inderdaad zo te zijn. Ik weet er nog maar weinig vanaf want ik heb maar kort met Tom via de telefoon gesproken. 4 September moet ik toch terug naar hem voor de knie en dan zouden we het bloedonderzoek uitgebreid bespreken. Hij had het dus wel al over 5000 i.e. pure vitamine E ZONDER selenium. Dat zou in poedervorm door het voer gemengd moeten worden. Ik krijg het de 4e mee als ik daar ben.
Als het goed is krijgt Tonko 4 kg brokken maar daar kun je bij ons op de manege niet goed van op aan. Ze voeren niet met een maatschep maar gooien de brokken vanuit een emmer de bak in. Soms is het veel, vaak ook minder. Het kan dus best zijn dat ze wel eens 3 kg die dag heeft gehad in plaats van 4. Maar daar zou ze toch niet meteen dat tekort van moeten krijgen. Verder voer ik wanneer ze gewoon bereden wordt 2 kg wortelen, een schep zemelen met een schep muesli met haver en 2 plakken hooi. Door de zemelen doe ik appelazijn en Iron Max of Red Cell van de paardendrogist. Dit omdat ze vorig jaar ook bloedarmoede heeft gehad. Dit is een mineralendrank.
Ze staat ongeveer 7 tot 8 uur per dag op wei maar die is ontzettend kaal, dat is puur om lekker buiten te staan en sociaal contact te hebben. Het gras wat ze plukken stelt niet veel voor.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:01

zeewier meot ook helpen tegen een vitamine e tekort

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:15

in zeewier zit niet genoeg hoeveelheden om een echt te kort bij te vullen.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:18

Suus schreef:
Ik ben naar Tom Mariën gegaan omdat Tonko al een hele tijd aan het sukkelen was en nu ze weer beter zou moeten zijn ging ze weer zoals vroeger, voordat ze beter getraind was, door de achterbenen zakken met rijden. Plus ze werd opeens linksachter kreupel. De kreupelheid bleek een ontsteking in de knie te zijn dus dat was te verhelpen. Het zakken door de achterbenen had te maken met de ataxieverschijnselen die ze dus inderdaad vertoonde. Lichte ataxie wel te verstaan. Maar die verschijnselen konden inderdaad volgens Tom ook het gevolg zijn van vitamine E tekort. Daarop is het bloed getest en dit bleek inderdaad zo te zijn. Ik weet er nog maar weinig vanaf want ik heb maar kort met Tom via de telefoon gesproken. 4 September moet ik toch terug naar hem voor de knie en dan zouden we het bloedonderzoek uitgebreid bespreken. Hij had het dus wel al over 5000 i.e. pure vitamine E ZONDER selenium. Dat zou in poedervorm door het voer gemengd moeten worden. Ik krijg het de 4e mee als ik daar ben.
Als het goed is krijgt Tonko 4 kg brokken maar daar kun je bij ons op de manege niet goed van op aan. Ze voeren niet met een maatschep maar gooien de brokken vanuit een emmer de bak in. Soms is het veel, vaak ook minder. Het kan dus best zijn dat ze wel eens 3 kg die dag heeft gehad in plaats van 4. Maar daar zou ze toch niet meteen dat tekort van moeten krijgen. Verder voer ik wanneer ze gewoon bereden wordt 2 kg wortelen, een schep zemelen met een schep muesli met haver en 2 plakken hooi. Door de zemelen doe ik appelazijn en Iron Max of Red Cell van de paardendrogist. Dit omdat ze vorig jaar ook bloedarmoede heeft gehad. Dit is een mineralendrank.
Ze staat ongeveer 7 tot 8 uur per dag op wei maar die is ontzettend kaal, dat is puur om lekker buiten te staan en sociaal contact te hebben. Het gras wat ze plukken stelt niet veel voor.


inprincipe maakt het niet zoveel uit of ze nou 3 of 4 kilo krijgen als ze maar wel de poeders krijgt die jij de 4de mee krijgt. Je kan voor de overbruggende periode een pot pavo e plus halen maar dat zou ik niet doen omdat ze dan waarschijnlijk meer e binnenkrijgt en je de kans loopt dat ze dan bij het ophaar afgestelde poeders weer te veel binnenkrijgt.
Ik zou maar even tot de 4de wachten.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:18

waarom kun je niet een supplement voor mensen gaan voeren?
daar zit de werkzame stof in, alleen moet je dus even opzoeken hoeveel een paard per dag erbij kan hebben.

ik doe dat ook vaak bij mijn dieren en ze zijn tot nog toe altijd gezond er bij gebleven. Haha!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:40

ik heb ooit eens bij een drogist in alkmaar laten maken, maar dat was erg duur.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 17:11

Nou, een supplement voor mensen is afgesteld op een normaal mens van bijv. 70 kg. Je moet dan al het tig voudige geven om voldoende binnen te krijgen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:09

Jeetje dat is nog al wat, ik zou dit idd goed navragen bij je DA, want wat sommige mensen kennelijk niet begrijpen, is dat een overmaat aan sommige vitamines en mineralen zeker zo schadelijk kan zijn, als een tekort.
Ik zou ook even verder laten kijken, wat de oorzaak is, achter haar onvermogen om het benodigde uit het voer op te nemen. Met het tekort aan te vullen, alleen, ben je er nog niet. Want zoals jezelf al aangeeft, zou je dat dan constant moeten blijven doen.
Het kan zijn, dat ze een infectie heeft doorgemaakt (en eventueel medicijnen heeft gehad) die dit tekort veroorzaakt hebben, maar persoonlijk denk ik eerder aan een stofwisseling (hormonale ?) stoornis.
Ik zou daar toch even verder op navragen.
Sterkte en succes.

Irmaladouche

Berichten: 2
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 08:53

Ik ben 2 weken geleden bij een man geweest die op een heel andere manier paarden behandeld dan de reguliere DA. Daar was een paard die stijf was en iets te dik. Dat paard moest ook vitamine E hebben van de DA. Volgens deze man was het onzin. Het enige wat ze moesten doen was het paard elke dag een scheut azijn over zijn brokken geven. Omdat er sprake was van een eiwit-ophoping. Sindsdien is het paard niet meer stijf en weer actief.